Pages

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • RSS Feed

Monday, October 27, 2008

Tempua Bersarang Rendah.


Bekas calun parlimen Kulim Bandar Bharu Sheik Aziz Bin Sheik Kadir dari UMNO-BN, menarik balik pendakwaan di Mahkamah Tinggi Pilihanraya di Alor Star dengan terus memberi dan mengiktiraf kemenangan Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu yang menang dalam PRU12 8 Mac 2008 yang lalu iaitu YB Zulkifli Nordin sebagai Ahli Parlimen PKR (ianya masih ahli PAS) adalah amat menarek dan ianya pasti diperbincangkan oleh orang ramai dari masa kesemasa sehinggalah lagi terang bersuloh YB Zulkifli berhijrah menjadi UMNO dan MP UMNO-BN kawasan parlimen Kulim Bandar Bharu.


Alasan yang dikeluarkan oleh Sheik Aziz sebaik sahaja penarekkan resmi dimahkamah tersebut, orang ramai hatta unggas dan piona pun ketawa sinis menafi dan tidak mempercayai alasan yang dikeluarkan oleh Shik Aziz tersebut disebabkan pertimbangan ekonomi dan pembaziran. Adakah selepas kekalahan KO di Pilihanraya Kecil Permatang Pauh yang calun UMNO-BN tersungkur dengan mendapat undi kurang dari undi kemenangan yang dicapai oleh MP Permatang Pauh yang baru DS Anwar Ibrahim, maka UMNO-BN takut dalam jarak masa terdekat mengalami keadaan yang sama atau lebih padah buruk dari diterima di Pilihanraya Kecil Permatang Pauh.


Pintas Hindar Malapetaka.

Ataupun malapetaka yang ngeri takut diterima dan dilalui oleh UMNO-BN sekiranya pilihanraya kecil Kulim Bandar Bharu terpaksa diadakan disebabkan dalam masa yang terdekat Pilihanraya Kecil KBB pimpinan perdana UMNO telah memutuskan bahawa rakyat akan menolak setiap pengisian salor-galor perjalanan pilihanraya dengan memulaukan UMNO dan memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat. Walaupun mal ditabor dikenjah seperti menabor padi beneh disawah bendang. Rakyat dan pengundi menerimanya tetapi undi pasti diputuskan untuk dipangkah kepada calun Pakatan Rakyat.




Kalau itu, itu semua sudah tidak ada stamina-kudrad dikalangan UMNO-BN untuk berdepan dan menghadapi ombak sunami politik dan sokongan rakyat terkini dan semasa yang berpehak kepada PAKATAN RAKYAT, sekalipun mendapat usahasama dan kerjasama dari SPR, BPR, PDRM, Askar, hartabenda kerajaan yang lain utuk kepentingan membantu UMNO-BN, maka kenyataan ini dapat diterima sekalipun ianya celaka salahguna kepentingan disudut mata rakyat menyaksikan sekian lama. Atau untuk menumpukan sepenuh kepentingan fokas dan perhatian ke persidangan UMNO disemua perengkat yang beberapa kali ditangguhkan, juga sukar diterimapakai.
Pengamatan yang saya bersetuju adalah kong kalikong siri-siri pertemuan diantara YB Zulkifli Nordin dengan sahabat lamanya YAB DS Najib Tun Razak. Sekalipun butir dan biji perbincangan adalah rahsia pengetahuan diantara mereka berdua Zulkifli dengan Najib, namun orang lama mula membuka lembaran lama dan awal diantara mereka berdua dan memperkatakan mengikut persepsi masing-masing. Rahsia mana sekalipun akhirnya akan terserlah butiran tersebut dikhalayak ramai. Saya mengingati di akhir tahun 1950han nenda saya berkata, "Telor itek yang baru ia pasti temgelam kedasar parit atau telaga; tetapi telor tersebut akan timbul dengan sendirinya dipermukaan air apabila ianya menjadi kemuruk-kemelar". Demekianlah kiasan kes YB Zulkifli mengendong sekarang. Masa akan memaksa ia sendiri membuka tempayan budu yang dibealinya selama ini.
YB Zulkifli mengatasi dan lebih laju kehadapan dari King Frog from Gold Sand, didalam perbahasannya Bajet 2009. Sebagai orang tua graduan pondok atap rumbia ia dapat membaca dan mampu membuat analisa rambang. Sekali ikan menagkap ditelaga; daku dah tahu jantan betina berat dan jenisnya, inikan pula lengok gaya YB Zulkifli berbahas diparlimen masuk bakul, keluar bakul, terajang bakul, buang bakul dan bakul yang dimasukinya dihina atas nama jati perjuangan dan jati julang agamanya, Alhamdulillah.
Saya simpulkan gaya dan cara perbahasanya di Parlimen baru-baru ini seolah-olah seperti juara klasik wira bulutangkis Indonesi Rudi Hartono sedang bertarong dengan Pak Joo Boong. Mereka mempersembah dengan kepelbagaian corak teknik bermain menggunakan dengan pelbagai teknik, pelbagai rentak dan bermacam-macam trik dan tipu muslihat untuk mendapatkan mata dan pukulan penamat dari satu servis, untuk berpindah gelanggang, untuk berpindah gelanggang.
Pendapat ramai dikalangan pengemar politik semasa, pendapat dan indikator mereka adalah relevan dan bukan sebusuk telor kemuruk. Kebenarannya ada. Ya! Terdapat kebenaran penarekkan Sheik Aziz mantan calun parlimen UMNO-BN menarik balik pendakwaannya diatas petesyen kemenangan YB Zulkifli sebagai AP Kulim Bandar Bharu di Mahkamah Tinggi Pilihanraya Alor Star, ianya adalah berkaitan rapat dengan arahan DS Najib. Kerana mustahil kalau dalam masa kini UMNO mampu untuk menawan kerusi Parlimen Kulim Bandar Bharu melalui menerusi pilihanraya kecil, ini adalah pendapat umum dan ramai dikalangan pengikut UMNO dan disokong sepenuhnya oleh pimpinan perdana UMNO negeri dan pusat mereka sekata sepakat membenarkan UMNO tak akan menang dalam pilihanraya kecil kalau dimasuki UMNO-BN.
Maka dengan itu jalan mudahnya adalah DS Najib sintuk limau dan langgirkan dengan mandi bunga dan bermadah janji untuk memberi bulan dan bintang, matahari dan mal sebutlah semuanya YB Zulkifli akan memperolehi, dikilik dan dikendong semua dan segala kemahuan YB Zulkifli cuma dengan satu tindakkan penhijrahan titah kepangkuan Yang Dipertua Dewan Rakyat pada bila-bila sahaja secebis warkah suci kepada Tn Speaker menyatakan perubahan dari parti asal kepada sokongan pengabdian parti baru yang serasi dan selari dengan beliau komit dan komited dengan mempertahan, mendaulatkan agama Islam, Ahamdulillah.
Saya memohon maaf kepada semua sahabat-sahabat saya yang dulunya adalah panglima perdana dalam mendasari mendukungi perjuangan PAS; tetapi selepas mereka berhijrah berada didalam UMNO akhirnya entah kemana mereka-mereka ini dalam senarai keutamaan, kepentingan dalam mendasari UMNO. YB Zulkifli! YDP Agong PAS Dato' Asri Haji Muda adalah YDP PAS, tokoh pemidato handal Asia saolah-olah kalau Dato, Asri berpidato hebatnya pidato pokok kelapa pun condong mendengar pidato Dato' Asri; burung helang yang sedang terbang pun hinggap didahan kerana turut mendengar pidatonya begitu hebat pemmin perdana PAS bernama Dato' Asri Haji MUda. Sebaik sahaja beliau memasuki UMNO namanya dan peranannya pun turut lenyap sampai keakhir hayatnya.
YB Zulkifli! Dimana Uataz Nakahie Ahmad? Dulu Naib Presiden PAS dihurmati disantuni dan bila didalam UMNO dimana beliau? Dimana Ustaz Mustapha Taib? Dimana Ustaz Omar Khalid? Dimana Ustaz Mohd Nor Idris? Dimana Ir Mustapha Kadir? Dan ramai lagi dimana mereka? UMNO manfaatkah diatas ilmu yang mereka pegang selama ini. Dimana Islam yang mereka perjuangkan kini yang dulu mereka memperlekehkan PAS, dimana mereka? YB Zulkifli!!!! PAsti sekiranya saudara berhijrah seperti mereka, nasib seperti merekalah akhirnya YB menerimanya. Yakinlah pergilah, tetapi PRU13 pasti atas nama calun UMNO saudara akan menerima parah kalah yang lebih tinggi dari kemenangan undi yang anda perolehi dalam PRU12 baru-baru ini, percayalah.

Alasan.

Hujah, alasan dan pelbagai yang dihamburkan oleh YB Zulkifli dalam Parlimen semasa membahaskan Bajet 2009 baru-baru ini, adalah hujah dan alasan semua pemuka-pemuka perdana PAS sejak 1955 hinggalah kepada YB Zulkifli semata-mata alasan ditonjolkan untuk belah menjadi UMNO. Semua yang dihujahkan oleh YB Zul adalah sekadar alasan Abdullah Fahmi anak saya berumur setahun jagung. Usahlah mencipta alasan buang masa dan membuat pengundi menyampah kepada YB Zul. Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilahhhhhhhhhhhhhhhhh PAS, PKR dan DAP kian menghampiri memerentah negara. Piiiii YB Zul kami ada TG Nik Aziz, kami ada TG Haji abdul Hadi, kami ada Prof Datuk Dr Haron Din dan kami ada ramai lagi.

9.15 mlm




Saturday, October 25, 2008

27 OKTOBER 2008 - MONDAY


Untuk seluroh komposisi kaum India saya bersama isteri Cikgu Zakiah Noor mengucapkan selamat berbahagia dan bergembira menyambut hari Deepavali dua hari sahaja lagi. diharapkan Deepavali disambut kali ini ianya lebih bermakna walaupun kita dihimpit dengan tekanan ekonomi.

Saya Teacher Zakiah disini memberi pesanan agar pelajar-pelajar saya dikalangan kaum India janganlah mengabaikan samasekali ulangkaji pelajaran kerana peperiksaan SPM sudah sangat hampir. Jangan jadikan hari Deepavali yang baik itu sebagai penyebab kamu semua melupai pelajaran. Jadikan hikmah Deepavali sebagai semangat kental kamu untuk berjaya cemerlang dalam peperiksaan anda.

Cikgu ucapkan selamat menyambut Deepavali dan selamat menempuh peperiksaan SPM 2008
Tk.

Friday, October 24, 2008

Mendebar Dada Menyembunyi Pekong.



Menjangkau lebih 51 tahun negara kita Malaysia mencapai merdeka dari belenggu penjajah British; seiring dengan itu juga negara kita disogok dengan satu kepercayaan ganti dengan tiupan nafiri dan semboyan yang retorik oleh kerajaan Pusat BN/UMNO. Diawal kemerdekaan kerajaan pusat adalah Perikatan (kapal layar yang mutannya adalah UMNO, MCA dan MIN). Kegagalan Perikatan/Kapal Layar dalam pilihanraya 1969, beberapa negeri nyata Perikatan tewas dan tidak berupaya membentuk kerajaan beberapa negeri. Untuk terus menjana kuasa Perikatan bertindak membuka gelanggang baru legasi politik negara ketika itu, natijahnya mereka dapat manipulasi terus berkuasa dan memerentah dibeberapa negeri berkenaan.


Sekembalinya Pengarah Mageran Negara Tun Abdul Razak Hussein dari lawatan ke negara China menemui Perdana Menterinya Mendiang Chou Eng Lai dan Prsidennya Mau Tze Thong (saya masih ingat wartawan Utusan Melayu yang turut serta adalah Subki Abdul Latif dan jurubahasanya adalah Profesor Dr Ubaidallah Dato' Nasir pensyarah UM - putra mantan MB Kelantan/Menteri Tak Berfolio meninggal dunia di Australia dimakamkan di Melbourne). Selepas itu Pengarah Mageran Tun Razak mengembang dan melebarkan komponan parti-parti dalam Perikatan/Kapal Layar bertukar menjadi Barisan Nasional-BN. Diatas nama baru BN yang bersimbulkan 'dacing' menghadapi PRU 1974 dengan cemerlang.


Maka sejak dari itulah kerajaan sentiasa memupok berulang-ulang kali, tanpa kamus jemu mengulangi disogokkan kepada rakyat dengan menggunakan media resmi kerajaan seperti RTM untuk kepentingan UMNO/BN termasuklah dimedia cetak perdana. Hinggalah amat berkesan dengan tebal dan mendalam ditelan diimani oleh sebilangan besar rakyat pelbagai komposisi menerima dan menelan dakyah dari Kerajaan Perikatan dilanjutkan kepada BN dengan mengasak fahaman dan menjadi pegangan kukoh oleh rakyat kampong khususnya dikalangan orang-orang Melayu iaitu "Hanya BN sahaja yang mampu memerentah berupaya memberi kebahagian dan kesenangan kepada rakyat dinegara kita".


Sekalipun diatas nama BN kerajaan bergerak, namun pada hakikatnya ianya dibayangi dan dikemudi tandu oleh UMNO dalam membuat keputusan dan perlantikan dipengisian kepentingan BN. Semuanya ditelanjangi datangnya dari parti yang bernaung dalam kontena BN sendiri seperti MCA, MIC, GERAKAN, SAPP, PPP dan lain-lain bangun dan bingkas dikalangan mereka tampil diluar kontena BN memberontak dan menuntut keadilan didalam perjalanan dan merealisasikan pengisian BN. Ianya telah mengelegak sejak akhir-akhir ini dan pasti akan meletup seperti gunung berapi Karakatau setidak-setidaknya umpama letupan C4 keatas jasad putri Monggolia Altantuya yang berhantu itu.


Dakwaan bersekali dengan sogokkan dalam manipulasi pupus minda yang kadangkala umat Islam tercalit iman dan terancam pegangan agama Islam mereka yang tulin apabila mutakhir ini ditambah Islam dibawa oleh Junjungan Rasulallah Muhammad Ibn Abdullah dengan Islam bari yakni "ISLAM HADHARI" demi untuk kekuatan kepada UMNO kununnya. Dakwaan dan sogokkan itu disanggah oleh Dewan Ulama' PAS dan beberapa pehak yang lain ianya adalah syirik. Doktrin memaksa rakyat memegang dengan pegangan, "Hanya Barisan Nasional sahajalah di negara kita Malaysia yang mampu memberi kesenangan dan kemajuan pembangunan kepada rakyat". Tempoh 51 tahun lebih parti Perikatan kini BN menjaja disemua media cetak, RTM dan pelbagai lagi dengan mengatur baris tutur bahasa dan ditambahnilai berupa kosmitik dengan lagu-lagu patriotik semata-mata bertujuan memuji, memuja dan pinta rakyat bersama taat pangkkah Perikatan-BN setiap masa sentiasa dengan UMNO, untuk apa?


BN-UMNO sahajalah yang mampu memberi kekayaan, kemewehan, kesenangan, keamanan, keselamatan dan menjamin hak-hak rakyat, apakah benar ianya begitu. Pemimpin-pemimpin perdana sampai kepada pemimpin kembong dikampong (cawangan) UMNO-BN lama dah mereka berkuasa dan bermaharajalela dikampong-kampong menipu dalam banyak perkara secara berulang-ulang dan akhirnya rakyat kampong menerimanya dijadikan kenyataan sekalipun ianya adalah dusta semata-mata. Yakni, ini ini, ini ini, ini ini UMNO lah yang buat, UMNOlah yang dirikan, UMNOlah yang yang memberi bantuan. UMNO UMNO, UMNO UMNO, UMNO UMNO lah yang mampu buat ini semua, PAS tau buat apa?


Depa cuma pandai bersyarah pasai ugama tentang hukum hakam saja, masuk mesjid keluar madrasah mengajar berceramah, taskirah dan berkuliah. Yang ni haram, yang tu haram, kehulu kehilir kilit kitab? Mereka dakwa ugama dan akidah boleh bagi makan dekat rakyat ke? Ugama boleh makan ka? Akidah boleh makan ka? Itulah diantara semboyan dan dakwaan disogokkan kepada rakyat. Rakyat dikalangan India berugama Hindu, Keturunan Cina berugama Budha dan orang-orang Melayu berugama Islam ramai dikalangan rakyat komposisi menerima dakyah palsu ciptaan UMNO tersebut. Hatta sampai perengkat memalsukan dan sengaja menafikan maklumat kepangkuan rakyat dengan info membezakan diantara hak kerajaan/rakyat dengan hak hakiki keupayaan UMNO.


Pemuka-pemuka UMNO ini yang tampa muka cuma bermuka-muka menabur berita semuanya hak UMNO, jasa UMNO kepada rakyat. Dzolim sungguh UMNO ni sengaja memalsukan kenyataan kepada rakyat perbezaan hak. Hak sebenar kerajaan/rakyat dijadikan hak UMNO umpama umang-umang bangkai ditepi laut, tak kira kulit siput sapa, janji kosong dia masuk dan bergerak dengan nama umang-umang (UMNO) bergerak kesana kesini, itulah UMNO?



Realiti Bukan Mimpi.



Lima puloh tahun lebih UMNO-BN bermaharajalela disemua ufuk bumi dan perut bumi, diudara maupun diangkasa maya, dilautan samudera yang luas. Mereka rakus menjadi pendekar yang berbelit tarinya, menjadi lanun dan seumpamanya mengaut dan memonopoli khazanah rakyat diatas semua kepentingan untuk pimpinan-pinpinan perdana dan urutannya oleh UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan komponan-komponan lain atas nama kepentingan jajaan bersimpang bersiur iaitu Dasar Ekonomi Baru - DEB. Ibarat nilai RM10 yang sampai ketangan hakiki rakyat cuma RM3 dan kekantung mereka RM7 . RM3 ringgit inilah dijaja disentero negara mengatakan inilah jasa UMNO kepada rakyat jelata. Aduuuuuuuuuuuuuuuuh sanggup depa dakwa!!!!!


Mereka cukup-cukup sedih mampu melakukan sogokkan. Setiap 5 tahun atau 10 tahun mereka (UMNO, MCA/Gerakan, MIC dll) menemui kegagalan semasa merealisasi songlap harta negara, pasti mereka petah dan berkuasa pula menghala bias sasaran tempat lunggokan dimangsa madatori adalah DEB orang Melayu keseluruhannya, orang Cina keseluruhannya, orang India keseluruhannya menerima malapetaka dan mangsa. Sedangkan segelintir haprak Melayu UMNO, habrak Cina MAC & Gerakan dan Habrak MIC,PPP yang mendapat habuan dihukum loncong atas semua keturunan mendapat nikmat dan faedah DEB, dzolim sesungguh dzolim mereka ini.

Maka sejak dulu sampai la ni, maka lahirlah UMNO-perkasa, MCA/Gerakan perkasa, MIC perkasa dan perkasa komponan lain di Sabah dan Serawak. Ianya atas kepentingan individu perdana atau proxy langsung pimpinan perdana dimangsa humban mangsanya kepada UMNO, MCA, MIC Gerakan dan beberapa komponan perdana BN di Sabah Serawak. Mereka kukuk, seperti pukat harimau tak kira jenis apa. Mereka berlumba mengemuka kertas kerja kepada mereka, dan merekalah meluluskan dengan tambahharga berganda, dalam pincang runding arus. Maka dengan itu silih ganti dan silih milik penguasaan, semuanya atas kepentingan memenuhi, menunaikan DEB. Inshaallah saya akan detailkan syarikat lrono dan proxy dulu kini untuk imbauan rakyat yang lupa nama-nama penjarah ini yang berselimut didalam gebar DEB. rakyat jelata habuk saya merasa. Inilah keadilan dalam menangani ekonomi negara.





Haprak-haprak lanun UMNO, lanun MACA/Gerakan, lanun MIC dan Lanun &CO di Sabah dan Serawak yang masih mempertahankan takut UMNO, MCA, MIC, Gerakan &Co atas nama BN takut hilang kuasa perengkat negara kerana 5+1 negeri telah terlucut dan rakyat bangun bertindak dan mengajar serta memberi pengajaran dan tujukjalan dan tunjukarah kepada mereka. Di 5 negeri ini mereka sedang gila minda dan gilatalak dengan menyiram petrol keatas kapas, mencurah garam kedalam laut dan memberi sayap kepada burung. Alhamdulillah! Neon gas perkauman ditanamkan sekarang oleh UMNO-BN komposisi keturunan warganegara tidak membeli dakwaan tersebut dengan harga yang murah.












Almarhom Ustaz Khidir Khatib (mantan ADUN Kelantan/matan SUP Almarhom Dato' Asri Haji Muda) dalam Ogos 1984 didewan Zilkiflee Mohamad 1960 Jalan Dato' Pati Kota Bharu (Bangunan PAS) ketika itu ana Ibn Abdullah, Ustaz Mustapha Ibrahim dan Haji Saufi Othman (kedua-duanya Almarhom yang paling muda umur ketika itu adala Ibn Abdullah) katanya "Sheikh.... sekiranya kepimpinan baru dalam PAS dapat ganti setara atau lebih hebat dari apa yang ada kepada Almarhom Uztaz Zul (baca YB Profesor Uztad Zulkiflee Bin Mohamad mantan MP Bacuk, maaf tak dapat ingat Bachuk mana nama sebenar kawasan parlimen ketika itu) pasti obor Islam dan PAS dalam masa tidak jauh akan menjadi kenyataan disisi 'Allah, aku sudah mati ketika itu kerana sekarang pun aku cukup tua (pelat Sumatranya), anta Sheikh barangkali dapat bersamanya waktu itu".

Benar Uztaz Khidir Khatib ana dapat menyaksikan dengan penyaksian sesungguhnya nukilan dan harapan Uztaz itu telah direalisasi oleh kepimpinan Perdana PAS yang berjiwa besar, sabar, istiqamah, berusaha, berdoa dan bertawakal pemimpin dan kepimpinan sebagaimana hajat dan hasrat Uztaz itu dikurniakan oleh 'Allah kepada PAS mereka berjaya atas nama kesejahteraan dan kemuafakatan dalam PRU12 8 Mac 2008 mereka telah berjaya menawan dari UMNO, Gerakan-BN 5 negeri dan wilayah Persekutuan termasuk negeri Yusof Rawa Ustaz UMNO-Gerakan/BN telah berkubur Ustaz Khidir (sekiranya Junjungan Rasulullah menjawab salam umatnya ketika dialam kubur; sebegitulah ana menceritakan PAS sekarang untuk Almarhom Uztaz Khidir- maaf, saya sendiri telah melepasi sekarang 2/3 usia Ustaz ketika 1984 dulu).


Kebal Dan Tebal.


UMNO - BN mampu bertahan bukanlah difaktorkan kekuatan yang dimiliki secara pukal kekuatan dan kemampuan hakiki yakni kekuatan pembinaan dalaman keutuhan solid perpaduan dan sokongannya. Ianya nampak kuat gagah perkasa kerana selama ini UMNO-BN menjadi dinding utamanya adalah undang-undang yang diaktakan diParlimen semata-mata untuk menjamin keselamatan UMNO - BN tidak tergugat. Iaitu undang-undang seperti ada udang disebalik mee iaitu OSA, ISA, AUKU dan paling parah adalah undang-undang dharurat seperti Mageran, semua ini saya mendengar dan orang ramai juga mendengar slogan kata-kata ini.


Pelindung penyelamatnya adalah agensi perkhidmatan awam sebagaimana diperkatakan oleh ramai orang dan banyak gulongan seperti PDRM, FRU, SPR, BPR, RISDA, ATM, RTM, TV3&CO, Akhbar UM/NH/ dan lain-lain lagi. Inilah sebenarnya kekuatan dan talihayat UMNO - Bn selama ini yang menyelamatkan UMNO - BN. Sekiranya tampa pendinding dan pelindung diatas, pasti sudah lama UMNO - BN menjadi aruah dalam negara kita, saya pasti kenyataan ini.


ISA terus menjadi pelindung dalam melindungi kedurjanaan perdana dalam menyelamatkan kepelbagian tuduhan yang rakyat tuduh dan halakan dengan bukti dan fakta keatas setiap pemimpin perdana UMNo - BN. Mengatasi dibawa pengadilan ke Mahkamah yang memboleh dan memampukan pertetuduh mendedahkan butiran kesalahan di mahkamah, jalan halang dan jalan pintas yang berduri adalah dikenakan tuduhan palsu dan dikena tahanan di ISAkan. Inilah bijaksininya UMNO - BN mempertahankan diri dan mengelakan dari tempayan budu mereka dipecahkan didalam mahkamah.

Itulah UMNO yang sedang saya melihat sekarang, apalagi piteh digunakan seperti membeli ikan kembong di pasar dalam membeli, memancing undi untuk kelayakkan tertentu dalam pemilihan persidangan UMNO sekarang.


HIDUP UMNO DENGAN RASUH!!! HIDUP UMNO DENGAN RASUAH!!!

HIDUP UMNO DALAM RASUAH!!! BELI UNDI MACAM PASAR CHOW KIT.

TUNGGULAH KETIKA DAN SAAT KEMUSNAHANNAY.

Monday, October 20, 2008

TIBAI
Tibai, balon, pukul, hentam senonimnya dalam fahamkata kamus politik adalah keberanian menegor, mengkritik secara sindiran atau berdepanan sampai tahap mengugut menuntuk keadilan samarata dan samahak dapat disimpulkan penguasaan. Teras bagi kayu sengal adalah dibahagian tengah yang amat keras dari bahagian luarnya. Lawan kepada teras adalah pulor. Disini apabila kita membincangkan Barisan Nasional - BN yang asasnya adalah Perikatan terdiri UMNO, MCA dan MIC. Era tahun 1974 menjadi komponan lebeh besar menjadi BN yang dianggotai oleh 17 parti (banyaknya parti dari Sabah dan Sarawak). Yang mendakwa dan mengangkat bakul sendiri menjadi teras didalam BN.
Sekiranya dakwaan UMNO partinya adalah teras kepada BN, mana mungkin sifat sebagai teras dipersoal? Pasti UMNO tidak mempunyai kekuatan ampuh yang berwibawa berintergriti yang terlucut dan pupus dari dakwaan teras, andai teras-atau kekuatan itu dirujuk sifatnya kepada teras kayu. Maknanya selepas PRU12 pada 8 Mac 2008 UMNO dalam BN telah menjadi pulor. Kalau UMNO masih membabit dada dan membusung mengatakan teras, maka ianya seperti batang rumbia atau batang pisang. Itulah sifir yang tepat dipasangkan kepada UMNO sekarang.
TELOR ATAU AYAM
Sejak berlalunya PRU12 hampir lapan bulan, rakyat tertanya-tanya bengong mempersoalkan selogan Pemimpin Perdana UMNO ajak rakyat bersatu, dalam masa yang sama mereka telah cabut keris dan memasuki gelanggang dan bertarong. Untuk apa? Prilaku mereka untuk selamatkan BN sebagai kerajaan atau untuk selamatkan diri dan kroni menangani UMNO untuk menunggangni BN dan BN ini banyak lagi parti-parti yang mendukunginya. Disinilah saya nampak kalut dan karut akan seruan meminta rakyat negara bersatu mendukungi BN.
Telor-telor yang datang dari UMNO, dari MIC dan MCA seolah-olah sedang membunuh ibu ayam mereka yakni BN. Apa tidaknya mereka terus, sedang memperkudakan seluruh harta rakyat dan negara yang bernama kemudahan awam, perkhidmatan awam menjadi alat kemudahan kepada UMNO, MIC dan MCA. Pimpinan Negara dalam BN mereka tidak berasa berdosa dan bersalah menggunakan semua itu untuk menjana perjalanan parti mereka dalam mesyurat agung masing-masing.
Urusan kerajaan terjejas, mereka gunakan pejabat menteri berurusan untuk parti dan mengadakan persidangan akhbar untuk diri sendiri kerana UMNO. Dikalangan jemaah menteri telah mempertikaikan secara terbuka didalam dan diluar negara. Tibai Presiden UMNO dan memperlekehkan Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri, sama-sama UMNO. Tut tut, tut tut, pinta rakyat bersatupadu dan berkerjasama. Bersatupadu untuk apa? Berkerjasama untuk apa? Menteri-menteri tidak menghormati Perdana Menteri; bagaimana rakyat yang diluar dari UMNO nak menghurmati PM sedangkan ahlinya sendiri menghinanya.
SALAK
Apa SAPP tak kata dan tuduh pada Presiden UMNO/PM DS Abdullah? Tidak ada pembelaan bersepadu dikalangan Jemaah Menteri mempertahankan PM. Hatta terdapat menteri-menteri yang tumpang sekaki menyiram petrol. Kenapa ini semua terjadi? Apa MCA tak kata dan tak tuntut kepada UMNO khususnya PM/Presiden UMNO termasuklah Gerakan. Mereka balon sampai patah kaki, tetapi menteri-menteri/timbalam menteri membiarkan saja komponan yang tunjuk susoh dan menajam taring menghala kepada UMNO. Kemana pergi Pemuda dan Putra UMNO? Mereka koro. Mereka pencilkan diri membiarkan Presiden UMNO mereka Pak Lah lemas didaratan, haus dahaga dilautan, mengigil lesejukkan diterik mentari.
Demi kepentingan pribadi masing-masing rela ketawa biarkan ketua mereka Presiden UMNO-PM diperlekehkan oleh komponan dikalangan mereka. Kenapa? Ada makna semua prilaku itu. Ibarat nyamok gigit dikaki, kita ambil M16 menembak nyamok tersebut. Bukan nyamok saja yang mati tetapi tuan gigitan nyamok turut berkecai. Nyamok tadi tidak perlu ditembak, cukulah dengan sebatang jari menamparnya. Panorama beginilah yang melanda UMNO sekarang.
Diatas nasib malang inilah saya boktikan, UMNO telah terkeluar dari TERAS dalam BN dan ia sekarang adalah PULOR kalau teras pun adalah teras batang pisang. Inilah akibatnya, inilah kehinaan yang diterima oleh UMNO la nie, bila sesama sendiri tendang terajang, balun dan tibai Presiden sendiri Pak Lah secara resmi dalam mesyurat agong masing-masing. Ahli-ahli UMNO sekarang mereka bangga seronak bila Pak Lah Presiden UMNO yang mereka ahlinya dihina dimalukan oleh MCA, MIC, Gerakan dan komponan lain.
Inilah petandanya mesyurat UMNO yang sedang bersidang sekarang adalah jalantunjuk gaung dalam jurang naga sedang mengangga untuk menelannya bersekali dengan tenggelamnya BN, sama-samalah kita tunggu masanya. The time is coming.
ANAK JANTAN
Saya ulang disini, sekalipun Pak Lah umumkan takmau mempertahankan jawatan Presiden UMNO kali ini, sekalipun begitu wajib sebagai tanda hurmat, tanda setiakawan senegeri, wajib 13 bahagian UMNO mencalunkan DS Abdullah Ahmad Badawi untuk jawatan Presiden. Pasti sikap jantan ini sesekali adalah perlu demi maruah. Tidak pernah berlaku Penyandang jawatan tidak mempertahankan jawatan yang disandang demi mengelak perpecahan. Ghalibnya bakal penentang itulah yang tinggalkan hasrat tidak bertanding. Ini hujan sudah kelangit, bagi sikat pada sibotak. Tak Bertanding pun pecah, mungkinkah bertanding jadi berkecai?
Pak Lah tak bertanding keputusannya songsang. 13 Bahagian UMNO Pulau Pinang tak calunkan juga Pak Lah adalah dayus dan hipokrit dalam setiakawan penyokong sejati. Mereka biarkan Pak Lah tengelam tampa pelampong dihulurkan.
Lihatlah Wanita UMNO lebih bijak dari UMNOnya, telah mengangkat dan membolehkan Shahrizat Jalin beradu dengan TS RA. Pasti Shahrizat akan memenangi Ketua Wanita UMNO. Saya pasti tentang ini, penyokongnya telah membuka dan merintis jalan tunjuk dan puncak kemenangan. Awalnya Shahrizat tak mau lawan TS RA akhirnya pengundi mengajar Rapidah.

Sunday, October 19, 2008

CADANGAN DAN MAKNA TERSIRAT


Dalam apa-apa perkara yang bernama cadangan, maka cadangan itu fungsinya adalah untuk kebaikkan semua pehak. Terdapat juga cadangan yang dikemukakan mempunyai makna sebaliknya yang tersirat, tersurat demi mencari perlindungan nafas baru, langkah dan strateji untuk mengatasi persaorangan atau kumpulan yang menjadi persaingan pasti sekali pun berada dalam sebuah rumah, dinafi atau diakui pengikut dan rakyat mengikuti sepenuhnya pemimpinan perdana UMNO kini.
Kalau bukan bermotif, atau mencurigai diantara satu dengan yang lain mana mungkin peralihan jawatan - kuasa yang dicadangkan sendiri oleh Presiden UMNO DS Abdullah Badawi akan disempurnakan pada tahun 2010 kepada pewarisnya DS Najib Tun Abdul Razak tiba-tiba diredius - dipercepatkan. Dalam tempoh dipercepatkan kepada Mac 2009 itu kini bangun dan bangkit desakkan supaya disegerakan pantas pula menjelang Disember 2008 ini bersekali dipercepatkan Persidangan Agong UMNO Baru Malaysia. Kenapa desakkan terus berkumandang?
Sedangkan Presiden UMNO Pak Lah telah memberi jaminan dan pengakuan bahawa peralihan kuasa kepada DS Najib pasti akan terjadi dan berlaku, kenapa masih terdapat gulungan mempercayainya? Apakah begitu hina pandangan ahli-ahli UMNO terhadap Pak Lah sampaikan janji dan pengakuannya dinafi? Teruk sangatkah Pak Lah ini yang janjinya tidak dapat dipegang dan dipertikaikan oleh ahli parti yang ia ketuainya sendiri? Tidakkah PAk LAh ni cucu Tok Guru yang memberi tarikh kemerdekaan negara kepada TAR dulu? Ahli UMNO jua telah pupus menerima janji Pak Lah seperti janji untuk melakukan perubahan kehakiman, tetapi dimungkiri dengan melantik Zaki peguam berpengalaman penoh koyak surat nikah dilantuk menjawat KHN?
Dalam apa-apa perlawanan mahupun pertandingan apalagi ianya pertandingan - perlawanan jarak jauh dan jauh lama, maka dihadapan yang ditempuh oleh atlit atau pembabit bahagian dalam apa-apa jua, dihadapannya ia menghadapi tiga (3) masalah besar yang pasti dihadapi dan wajar pula ditangani, iaitu:-
1. Tenaga - Larian jarakjauh 50 km bagi saorang atlit muda ianya mampu dan sampai kegaris penamat sekiranya ianya tidak dihalangi dalam beberapa cara seperti tahan ranjau, letak duri atau dihalangi minyak tar panas yang cair yang memberhenti kerana kakinya telah lekat ditar tadi. Sekali pun tenaga - power larian super tetapi halangan tidak bisa diharongi ia kalah jua.
2. Dana - Pelari senior walau lariannya tidak seberapa, acapkali iaberjaya sampai kegaris penamat perlumbaan seperti cerita penglipurlara kemenangan kura-kura berentap berlumba lari dengan arnab. Sebab apa saya hujahkan begitu? Kerana pelari senior - tua ianya memiliki dana yang banyak dan mampu ia dengan kemampuan dananya menangani pelepas, penjaga masa, penjaga garisan, juri dan hakim pertandingan dengan berbekalkan dana ia santun menangani halangan-halangan itu dengan diatasinya berbentuk pembiayaan - beli ia pasti dapat mengekalkan kejuaraan yang disandang kira-kira 5 tahun dahulu.
3. Cabaran - resiko - Penganjur juga sekiranya masa lama digunakan untuk menamatkan sesuatu perlawanan, perlumbaan dan pertandingan mereka akan letih dan takut petugas dan penyokong habis stamina, dan dan semangat untuk menjadi penyokong maupun pemerhati. Penganjur yang berlipat ganda dana pasti menambahnilai tenaga dan sokongan. Bagaimana peganjur yang kekurangan dana, pasti tenaga berkurangan dan ditakuti melarikan diri sokong lawan serumah tangga atau lari terus kerumah baru dengan berketuakan sukusakat baru. Inilah ketakutan dan halangan pasti dihadapi.
Tiga mauduk diatas pasti UMNO tidak mampu menafikannya, maka dengan itu perlumbaan tersebut mestilah mencari jalan keluar atau alternatif yang lain. Kalau tidak takut dicelah-celah inilah terdapat pelari ketika mampu mengatasi dan sampai kegarisan penamat larian perengkat negara itu dalam masa yang terdekat, ini tidak mustahil dan serba berkemungkinan. UMNO pasti wajib bersedia menghadapi cabaran keadaan ini.
JARAKJAUH BERRANJAU
Secara teknikal diperlumbaan dan perlumbaan tersebut ianya wajiblah diikat dengan peraturan khas, peraturan khusus, peraturan am. Dihadapan peraturan-peraturan tersebut ia mesti diungkai dengan penguatkuasaan yang menyeluruh. Saya kembali kepada perlumbaan jawatan Presiden UMNO yang dipertaruhkan dengan cadangan peralihankuasa menjelang Mac 2009. Apakah masa yang lompong menunggu tiba tarikh peralihankuasa tersebut dibiarkan semua yang terlipat terbang bebas?
Tidak pernah berlaku dalam sejarah kepimpinan UMNO pengumuman tidak mempertahankan jawatan Presiden tidak serentak disekalikan dengan perletakkan jawatan Perdana Menteri. Inilah dikatakan berhenti belari kencang; kepenatan dilangsungkan berjalan perlahan. Kehancuran anggota kabinet di kalangan ahli UMNO adalah fenomina yang menakutkan. Katakan penyandang Menteri - Timbalan Menteri mereka sekarang seperti cacing kepanasan, bengong dan tak berhaluan arah. Memikirkan masa panjang ini mereka terkeluar dari senarai calun-calun melepasi kuata bertanding. Keadan ini dapatlah kita simpulkan menteri - timbalan menteri dikalangan UMNO mengabaikan tugas resmi eksekutif kerajaan. Menumpukan perhatian dan menggunakan kemudahan kerajaan - rakyat untuk kepentingan diri sendiri, ini yang pertama kusutnya. Rakyat diluar dari UMNO memerhati gejala rasuah salahguna hartabenda rakyat - kerajaan untuk kepentingan pribadi/UMNO.
Jangan disangga mengatakan orang luar menangguk diair keruh, mengambil peduli hal ehwal rumah tangga, dapor dan bilik air UMNO. Jangan berpendapat sedemikian, kerana tidakkah UMNO/BN berhajat untuk menerus menerajui kerajaan, pusat dan beberapa negeri? Ingatlah elaun-gaji yang UMNO guna adalah termasuk duit dari cukai saya yang diambil untuk membiayainya. Ini prinsip demokerasi berperlimen. Jangan buta, sempit dan nafikan realiti ini. Kerajaan BN-UMNO kini dilanda pakej lengkap sindrom perpecahan, percakaran, perebutan jawatan, salahguna jawatan dan kuasa, rasuah sesama UMNO memancing pengaroh dan undi sokongan. Apalagi rasuah perdana negara projek mega kroni yang dibendung oleh BPR.
Pertarungan jawatan UMNO kali ini ia merupakan pertarungan kalah mati. Menang atau kalah kemungkinan rumah berkecai dan pemenang dan kalah akan menerima nasib seperti UMNO di Selangor, Perak, Kedah dan Kelantan serta GERAKAN di Pulau Pinang. Masa jarak jauh inilah membolehkan pehak ketiga mengambil peluang keemasan menubuh kerajaan pusat yang baru seperti mereka menubuh kerajaan di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan sekiranya Wilayah Persekutuan mempunyai DUN maka Pakatan Rakyat telah menubuhkan kerajaan. Jangan menafikan permasalahan ini, kerana ianya tidak mustahil. Ianya sentiasa segar berjalan diusaha dan terus berkembang dan mendapat sambutan rakyat.
PELEK DALAM NYATA
Sejak diinstitusi ISA 1960 dan diteruskan salahguna kuasa ISA keatas rakyat, parti pembangkang musuh NO 1 UMNO - BN bersilihganti Perdana Menteri/ Menteri dalam negeri ribuan telah menjadi bahan mangsa dzolim oleh rejim UMNO-BN menghadapi rakyat di anggsp musoh. Ajaib dan kelu bahasa dan perundangan memikirkannya. Apa nak jadi!!!!!!!!!!!!! Apa nak jadi!!!!!!!!!!!!!!! Apa nak jadi!!!!!!!!!!!!!!!
Mutakhir ini ramai ahli pembangkang ditahan ISAkan oleh rejim UMNO-BN yang nazak, kritikal dan koma ini. Belum pernah terjadi ini kes telah pecah rekod. Bagaimana mungkin undang-undang ISA telah mengatasi dan menafikan semua tuduhan, semua kes terhadap sesiapa dan tidak ada mahkamah dapat membicara apa-apa kes. ISA mengatasi semuanya dan semua kes terhapus untuk dibawa kemahkamah untuk dibicarakan. Tetapi mangsa ISA ini pelek ditangani oleh Perdana Menteri ysng dilunasi kerjanya oleh Menteri Dalam Negeri DSHA keatas tahanan ISA Raja Petra Kamaruddin - RPK.
Ya! RPK dibawa keluar dari kemta yang sedang menerima hukuman ISA sedang dibuka beberapa kes untuk dibicarakan, amat pelik kes RPK ini. seolah-olah kes ini dibuka dibicara dengan bertujuan dan bermatlamat menerima segala dakwaan blog dikemukan RPK dan dicari pelaku-pelaku yang dinyata dan disebut RPK untuk dibicarakan. siapakah mereka yang RPK sebut nama mereka dalam blog? Inilah saya ingin melihat penyudah keatas perbicaraan pelek dan ajaib RPK ini. Sama-sama kita tunggu endingnya kes ini dan berkesudahannya watak-watak yang disebu. Kes sumpah, letupan dan pembunohan, bagaimana kesudahan cerita?
2.09 ptg -

Saturday, October 18, 2008

KERANGKA FITNAH PROFIL TINGGI


Dalam tempoh 10 tahun perjalanan lajunya masa berlalu, pemain-pemain dan penyokong politik negara kita dari tahun 1998 - 2008 ianya ianya memasuki era baru politik negara kita Malaysia, menuju Negara Bangsa. Walau ianya masih memerlukan indekator - pendekatan yang berani tulus iklas tuntutan dan pengurbanan ego perkauman yang bersarang selama ini dibendung dipelihara bajai oleh UMNO-BN dalam menhancuru semua komposisi kaum dalam negara untuk BN-UMNO terus berkuasa. Pendekatan stail berpolitik pasca awal merdeka membawa kepada era 70han, 80han sudah menuju trowong sempit dan gelap.
Disini saya berterima kasih kepada Tun Dr Mahathir Mohamed semasa beliau menjadi Presiden UMNO/Perdana Menteri/Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri meledakkan kegemparan mencipta fitnah perdana kepada negara dan dunia dengan melakar tuduhan palsu bersabit liwat hemoseksual dengan memecat timbalanya ketika itu yang menjawat Timbalan Presiden UMNO/Timbalan Perdana Menteri/Menteri Kewangan dan Pemangku Perdana Menteri DS Anwar Ibrahim dengan tuduhan liwat, memecat mendakwa dan menghmban DS Anwar ke penjara Sungai Buloh selama 6 tahun.
Tun Dr Mahathir selaku Menteri Dalam Negeri yang kaya dengan pengalaman dengki kesumat dan dendam membara, telah menyerah baten walikuasa kepada Ketua Polis Negara ketika itu TS Rahim Nor untuk membuka gelanggang menjadi ahli tinju profesional membaham mangsanya bergari tangan kebelakang didalam lokap Ibu Pejabat Polis Negara Bukit Kucarkacir, dengan pukulan tko mata lebam hampir menemui ajal kepangkuan mantan Perdana Menteri/ Mantan Menteri Kewangan Ds Anwar Ibrahim, mujurlah Allah melindungi DS Anwar dari bahaya maut walau sakitnya tidak terperi.
Natijah dari peristiwa KPN RS Rahim Nor dari KPN bertindak bertukar profesion sebentar menjadi ahli tinju ptofesional dengan mendapat keizinan dan kebenaran khusus dari Menteri Dalam Negeri/PM Tun Dr Mahatgir Mohamed Kutty. Maka ianya telah disambut oleh rakyat jelata dengan menyatakan bantahan secara besar-besaran di ibu negara dengan tunjuk perasaan - demonterasi perdana, dikalangan semua komposisi kaum rakyat negara. Disinilah menjadi titik tolak sikap yang jelas dikalangan rakyat memberi sokongan dan simpati kepangkuan DS Anwar Ibrahim yang difitnah dan dinayai oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir yang berkuasa bersultan dihati beraja dimata.
Sebaik saja pemecatan keatas DS Anwar Ibrahim, ketika inilah baru teruji sokongan sejati selama ini atau sekadar sekilo gula. Atau diatas sifat setiakawan dan persahabatan tulin sememangnya termenteri sekalipun berbeda anutan parti politik diterjemahkan dan rakyat dapat menyaksi dan membuat penilaian. Almarhom Presiden PAS/Ketua Pembangkan YB Ustaz Fadzil Nor dan pimpinan PAS diantara sahabat yang awal kerumah DS Anwar Ibrahim memberi sokongan dn simpati bersama-sama dengan pimpinan PAS yang lain sebaik sahaja beliau dipecat. Tidak terdapat pimpinan kanan UMNO yang awal kerumah DS Anwar Ibrahim kecuali puluhan ribu penyokong akarumbi non partisian.
Tarikh 23 September 1998 saya Ibn Abdullah Awab adalah diantara yang berada sehingga subuh di rumah DS Anwar bersama ribuan penyokong-penyokong yang lain. Sahlah tuduhan liwat menjadi tudohan pokok keatas DS Anwar Ibrahim. Negara amat sedih melihat peristiwa songsang kurang ajar mengusong naik turun tilam sebagai diantara bahan bokti. Dalam sesi perbicaraan semua saksi kerajaan adalah telah menjadi barua dan anjing suruhan bersepadu kepada Perdana Menteri Dr Mahathir. Seluruh penyokong DS Anwar Ibrahim amat berdukacita dalam menghadapi perbicaraan dan saksi-saksi kerajaan yang dikemukan oleh pendakwa.
Diantara saksi-saksi kerajaan yang berpegang dengan ilmunya yang ia pelajari, berpegang teguh dengan report siasatan yang dilakukan keatas DS Anwar bersabit dengan tuduhan liwat DS Anwar. Yang takut kepada neraka Allah yang masih perpegang beriman dengan prinsip kebenaran, keadilan etika doktor dan perubatan, sebagai saksi terakhir dan terpenting untuk pendakwa dan pembela, menunggu dan menanti apakah keputusan bakal dilakukan oleh pakar forensik pathology dari Hospital Besar Kuala Lumpur.
Apabila dalam sesi soaltanya pendakwa kepada pakar forensik sehubungan dengan hasil bedahsiasat dilakukan keatas DS Anwar. Pakar forensik dan phatology Hospital Besar KL Dr Zahari Bin Noor mengatakan tidak didapati kesan-kesan sebagaimana direka pendakwa. Maka penyokong DS Anwar khususnya sebagaimana saya difahamkan khususnya Ustaz Fadzil Noor menangis terisak-isak kerana masih ada dikalangan penjawat awam yang beretika berani serta bertanggungjawab menghadapi resiko dan tidak tunduk dan kalah dengan Mahathir walau pun KP Negara, KH Negara dan lain-lain kalah dan sanggup menjual diri dan takutkan Mahathir. Maka tuduhan rasuah tanpa pitih sahaja sebagai ganti malu tuduh, inilah jasa Mahathir yang patut disumpah oleh rakyat yang cintakan kebenaran.
Bermulah laungan penentangan "Refomasi" maka pecahan dari UMNO lahirlah Parti Keadilan yang dipimpin sendiri oleh isteri DS Wan Azizah Wan Ismail ketika anak-anak masih kecil dan memilukan. Disinilah dapatlah DS anwar Ibrahim melihat sendiri selama ini siapalah sebenarnya penyokong setia, setiakawan dan susah sama dihadapi, lurah sama-sama dituruni. Ketika inilah lahirnya usahasama dan kerjasama keparat ketua-ketua pengarah bertindak dan membuat kerangka untuk melaksana menjalan tuduhan kesalahan, pendakwaan secara kolektif. Mereka adalah Ketua Polis Negara TS Rahim Nor, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri Datuk Musa Hassan, Peguam Negara TS Mokhtar, Ketua Pendakwa Ghani Patail, Hakim cokelat Hacks.
TERJEMAHAN PRU12 - 8 MAC 2008
Apabila Pakatan Rakyat menafikan 2/3 penguasaan UMNO-BN di Parlimen dan gagal menawan Kelantan terlepas penguasaan di Wilayah PErsekutuan, hilang kuasa di negeri-negeri Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. Tempoh tujoh bulan ianya telah mematangkan kepimpinan perdana Pakatan Rakyat PAS, PKR dan DAP. Khususnya kepimpinan Pakatan Rakyat diperengkat negeri.
Apabila kepelbagaian komposisi pemimpin berjaya dengan harmoni, telus menangani permasalahan rakyat diatas paksi keadilan dan kepercayaan dan diikuti oleh komposisi rakyat memberi sokongan padu kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang kian lama kian bertambah baik perpaduan, kepercayaan dan rakyat mengharapkan kerajaan Pakatan Rakyat mestilah lebih adil lebih telus dari UMNO-BN.
Lonjakkan inilah dengan sokongan padu dari rakyat, rakyat berkehendakkan Pakatan Rakyat menerajui memerentah negara dalam masa yang pantas mengikut perlembagaan negara kita yang ada. Masa kian hampir. Kepada UMNO-BN janganlah menuduh dan menghala salah dan tuduhan kepada Pakatan Rakyat untuk mengambil Pemerentahan negara dengan tuduhan bodoh. Lihat dan imabulah kembali bagaimana beberapa negeri dulu telah diambil alih pemerentahan kerajaan negeri-negeri melalui berbagai cara yang UMNO/Perikatan/BN lakukan lupakah sejarah tersebut?
Bagaimana UMNO/BN lumpuhkan kerajaan Parti Gerakan pimpinan Lim Chong You (Tun) di Pulau Pinang. Menawan Kerajaan Pas Di Terengganu dan di Kelantan. Manupulasi menubuh Kerajaan Selangor dan Perak selepas 1969, begitulah dilakukan kepada kerajaan Pairin, ini semua adalah melibatkan UMNO-BN dengan beberapa cara mereka menubuh kerajaan. Apakah UMNO-Bn tubuh sebegitu cara dibeberapa negeri ianya dibolehkan dan mengikut perlembagaan. Pakatan Rakyat nak Ambil alih Kerajaan Persekutuan tak berperlembagan, kepala hotak hampa. Inilah sempitnya dan sesatnya UMNO-Bn tanam kepangkuan rakyat.
Percayalah untuk kali ini rakyat bersama Pakatan Rakyat dan mereka sedang, dan terus meninggal dan menafikan sokongan kepada UMNo/Bn. UMNO-Bn sedang menuju kehancuran sekarang, amat genting dan tegang dalam suasana kini mereka menghadapi persidangan mesyurat agong bahagian. Gentingnya UMNO boleh menjati patah dan gentingnya mereka berdepan dengan putus dua. Masa sahaja yang menentukan nasib buruk UMNo/BN ini.
Kepada semua bahagian UMNO belum bersidang, bersidanglah secara bertamadun. jangan bertekak, memfitnah dan mengadu dumba.
9.46mlm
(Mengisi dzuha - Sabtu 18 Syawal 1429)


DUNGU DAN KAKU.



Presiden UMNO yang akan ditolak total pada Mac 2009, atau desakan sunami akar umbi dipercepatkan serta disegerakan, terus berbudi dan menabor jasa kepada partinya UMNO dengan membelakangkan kepentingan keutamaan negara dan rakyat. Walaupun tindakkannya dibenci, dicemuh oleh rakyat termasuk anak pinak UMNO. Rakyat tidak terperanjat tetapi membuat penilaian bahawa Pak Lah adalah sebenarnya memiliki lidah berlapis dan bercabang.
Pak Lah berjanji sekalipun 5 tahun gagal untuk menunaikan nilai tambah institusi kehakiman negara kembali kepaksi dan realnya, tetapi tempoh 5 - 6 bulan berbaki jawatan PM cuma memerentah dengan gusi tampa kekuatan sokongan jemaah kabinet dan ahli partinya, saya tergelak berdekah-dekah tempoh itu dia nak buat dan menubuhkan 3 suruhanjaya dan satu suruhanjaya adalah berkaitan kehakiman. Pasti Zaid Ibrahim kata poooooooooooooooooorrr aaaaaaaaaaaaah, ni lawak bodo seperti senario.
Rakyat ditipu dan terus disajikan dengan maklumat pandir dan mat jenin bila akhbar perdana UMNO melaporkan bahawa Tan Sri Zaki adalah hakim yang paling kanan dan paling berpengalaman diantara hakim-hakim yang ada. Sedangkan Zaki menggunakan lif PWTC Pak Lah/UMNO sintuk limau bawa namanya kejawatan kehakiman terkanan dengan memijak, tanjai dan berak diatas ramai hakim-hakim senior yang lain. Sedangkan sebelum ini pengalamannya adalah sebagai peguam UMNO, dalam semua perkara dan proxy sementelah jawtan tertingginya dalam UMNO adalah Pengerusi Akhlak/Displin UMNO Baru Malaysia. Itulah pengalaman tersohornya bukan diinstitusi hakim.
Maka dengan itu Presiden UMNO mencadangkan calun tunggal dan tidak disenaraikan turut serta bersama-sama dengan senarai-senarai profil lengkap hakim-hakim kanan yang lain untuk pemilihan dan pertimbangan saksama Raja-raja Melayu/SPBYDA dalam membuat penilai dan pilihan dipadu dengan Zaki secara berhemah dan bertanggung jawab didunia dan diakhirat. Calun tunggal dikemukakan ianya bukan menasehati tetapi tunjuk telunjuk itulah calun mesti diterima, itulah hakikat kebenarannya. Istilah dan nasehat seperti langit dengan bumi jarakjauh maknanya. Kenapa? Kerana semuanya adalah bermatlamat memulihara kepentingan UMNO yang utama no wahid, merentasi kepentingan negara dan rakyat. Kenyataan dan hujah ini UMNO tidakk mampu menolak dan membantahnya.
INFO SOGOK
Sogokan maklumat kepada rakyat oleh akhbar perdana UMNO, memberi nilai tambah kepada Zaki adalah dzalim kepada negara dan rakyat. Rakyat akan terus memberontak dan mempertikaikan perlantikan itu. Tidakkah manusia bernama Zaki ini merupakan Pengerusi Panal Akhlak/Disiplin UMNO. Tidakkah beliau meletakan jawatan tersebut dan beliau tidak layak mendudukinya kerana memperakui beliau bukanlah layak dalam semua perkara disemua sudut untuk mengadili akhlak/disiplin ahli-ahli UMNO Baru Malaysia kerana mengakui beliau memiliki akhlak busuk dan buruk.
Itu terpaksa beliau memperakui kepangkuan rakyat dan negara kkhususnya untuk ahli-ahli UMNO. Hak yang dia lakukan diluar pengetahuan manusia kita tak tahu dan dia tidak turut zahir mengistiharkan. Mengapong dan membendong pernikahan keduanya agar tidak diketahui oleh bini tua dan anak-anak, bila bini muda menuntu supaya disempurnakan melalui undang-undang yang sah, beliau Zaki (sebagaimana dilapurkan) telah melakukan kesalahan akhlak/moral dan perundangan dengan angkuh, bengong melupai siapa dirinya diluar kesempurnaan pengamal undang-umdang. Perlakuannya tigasuku menkoyak rabak kecaikan surat pernikahan keduanya yang tidak sampai separuh dari umurnya.
Saya bertanggungjawaban menaroh sangkaan beliau juga mampu koyak catatan penghakiman dibuatnya atau oleh hakim-hakim yang lain ini persepsi dan indekater saya. samalah seperti peguam Lingkup korek! korek! korek tolong menyiapkan nota penghakiman salor galor kroni kemungkinan berulang.
Zaki tahu dirinya mempunyai akhlak dan perlakuan buruk menikah dua berumahtangga. Dan Zaki sendiri memutuskan sendiri beliau tidak bermoral dan tidak berakhlak dan beretika untuk membicara, menghukum sehubungan akhlak/displin ahli UMNO yang ia pengerusikan, lantas ia memperakui dan meletak jawatan yang UMNO lantik itu. Apakah akhlaknya busuk buruk diperakui cuma dilengkongan dan persikitaran UMNO yang sememangnya parti rasuah tetpi, bertumbuk menabur dan mencipta fitnah sesama sendir, semua itu dilindungi serta didinding kukuh oleh komponan BN yang tidak digazetkan itu BPR.
HINA DAN DIHINA.
Rakyat dan negara terus dihina oleh Presiden UMNO yang dihidu pencennya oleh Timbalannya. PM terus membuka jurang pertarungan dan mencipta point dan masalah untuk berlawan dengan kehendak rakyat ramai, Persatuan Peguam dan institusi yang berkaitan dengan pengamal undang-undang. UMNO/Kerajaan BN-UMNO jangan selepas ini memaksa dengan pelbagai syarat dan undang-undang untuk rakyat menerima ahli aktif UMNO ini Zaki untuk dihurmati sebagai YAA Ketua Hakim Negara keatas Zaki dimana-mana.
Saya telah membuat keputusan bulat tidak untuk menafi dan tidak menghurmati dan membongkok badan walau secara kebetulan bertemu dengan Zaki ini walau ditunjuk diterima paksa kepangkuan MRR & SPBYDA. Kalau ditempat lapang tidak berkapet saya lahirkan benci saya dan tidak mengiktiraf jawatan dipegangnya dengan ludah ketanah pooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiii. Saya da lepas geram dan membantah terhadap perlantikkan Zaki ini, anda semua bagaimana caranya melahirkan penolakkan?
11.40 pagi

Friday, October 17, 2008

Ibu melahir singa:

Hati kecil saya terpanggil dan perasaan saya amat tersentuh, apabila berita tv melaporkan disusuli dengan photo dirakamkan melalui phoned. Saya tidak berupaya menyaksikan sepenuh rakaman menunjukkan diri seaorang guru menerima sepakkan dari anak muridnya, apalagi anak muridnya itu adalah dari jantina yang sama aitu perempuan.
Cikgu Azahana Binti Ibrahim berumur 27 tahun (kelmarin 16 Oktober) kemungkinan besar dari sekolah yang sama yang membenarkan murid berugama Islam anggota pancaragam sekolah, mengiringi mengimarakkan program agama yang bukan program agama Islam. Cikgu Azahana menerima sepakkan dan serangan murid dan murid-muridnya setelah muridnya yang lewat menyerahkan kerja folio. Kelewatan menyerah folio disusuli dengan nota bersama dicatatkan "gila babi".
Cikgu Azahana pinta pasti dari pelajarnya kepada siapakah perkataan itu ditujukan,? Pelajarnya bangga menjawab saya tujukan kepada cikgu. Bukan itu saja, pelajarnya menyerang menyepaknya bersama kawan pelajar perempuan, dikembangkan memanggil 5 kawan yang lain termasuk kawan pelajar lelaki bertujuan menyerang Cikgu Azahana.
Melalui dan menerusi pengalaman, pelajar yang sebegini rupa perangainya, selalunya ia bukanlah dikalangan kalau untuk peperiksaan PMR guru-guru mereka tidaklah meletakkan harapannya dikumpulan kelumpuk 8A keatas pelajar tersebut. Manakala dirumahnya pula ibubapa telah tidak berupaya mendidik dan mengawalselia anak-anak mereka yang akhlaknya begitu. Dirumah pun pelajar sebegini singa pun mampus ditempuhnya apalagi jenis mangsa yang lain. Akhlak buruk ini akhirnya dibawa kesekolah dan mendapat sambutan dikalangan sekelas dan sebaya.
Respon dan iktibar:
Nyatalah mangsanya adalah saorang guru perempuan Melayu berugama Islam yang terjadi di Perlis itu. Pelajar yang sepak terajang dan menyerang itu nyatalah bukan Melayu dan bukan Islam keatas guru mereka. Marilah saya mengimbau dan sama-sama kita membuat ingatan bersama dengan mengambil iktibar. Baru-baru ini berlaku di sekolah di negeri Selangor, Perak dan beberapa negeri yang lain yang melibatkan berlawanan bangsa dan ugama.
Parti perkauman India MIC, parti perkauman Cina MCA dan parti perkauman Melayu UMNO tampil bangun bertindak dan menyalak kepermukaan untuk menjadi wira 'koro'. Tetapi berlaku di Perlis ianya ditangani sepi. MCA sudah tidak ada untuk membuat bantahan keatas yang berlaku itu. MCA ada di Perlis saya tahu kerana ada Exco KN Perlis dari MCA, mereka diam membisu. Saya yakin disini sekiranya yang sepak tendang itu guru keturunan Cina atau India di sepak serang pelajar keturunan Melayu pasti chauvanis India/Cina melalui MIC/MCA akan bangkit dan melenting bangun bersuara dan membuat bantahan keras kesekolah tersebut.
Saya menjawab disini agama Islamlah sebenarnya yang memimpim dan membimbing orang Melayu untuk bertindak dan membalas sesuatu yang berlaku dan terjadi itu yang diatas semangat marah yang berapi-rapi mendidih membara tidak akan berlaku, bukan erti bacul dan pengecut.
Tuba dan penawar:
Sesungguhnya saya amat bersimpati dan mendoakan agar Cikgu Azahana bersabar diatas tindakkan biadap dan diluar pertimbangan dan perhitungan pelajar Cikgu sendiri. Apa yang saya harapkan semuga gejala ini adalah terakhir dan tidak diulangi di SMK tersebut dan usahlah ditiru dan diulangi oleh sekolah-sekolah yang lain. Setiap yang bernama pelajar dari mana-mana kaum dan keturunan janganlah sekali-kali bertindak membalas tuba keatas guru-guru kamu walau ianya berbeza kaum dan agama. Ini adalah nasehat saya.
Kepada semua pelajar, ingatlah satu senjata supersonic nuclear yang terdapat dikalangan semua guru-guru, khususnya guru-guru yang beragama Islam yang mengamal Islam dengan sebenarnya iaitu "sumpah guru dan redza guru". Wahai pelajar-pelajar semua; semua bangsa dan keturunan. Pakcik menasihati anak-anak semua dengan penuh kasih sayang jangan derhaka dan lawan guru; apa lagi sepak terajang tibai guru buruk dan azab hina akan kembali melantun kepada kamu.
Untuk pelajar yang terlibat iklaslah sebagai pelajar dan anak murid, pergilah berjumpa dan mengadap gurumu tidak perlu ditemani oleh sesiapa, pohonlah kemaafan segala kesalahanmu kesisi Cikgu Azahana. Kemaafan dan keredzaan guru adalah kunci untuk anak-anak untuk berjaya dan cemerlang dalam pelajaraan dan pepereksaan. Anakku!!!! Masanya belum terlambat dan terlewat, jumpalah Cikgu mu Cikgu Azahana, pasti ia sedang menunggu anda anakku.
Usahlah tunjuk keras hati dan keras kepala terhadap gurumu, yang akan rugi adalah dirimu. Sekarang anakku kamu tidak mengenal dan bertemu dengan kekesalan, percaya dalam tempoh 5 tahun selepas peristiwa hitam tersebut, pasti kamu akan menyesal yang amat sangat dan tidak bersekudahan, dengan air mata darah sekali pun tangisan dan jeritan, iamya sudah terlambat dan ianya sudah tidak bernilai dan mengubah nasibmu anakku ketika dan semasa itu.
Ingat, takut dan gerunlah dengan sumpah saorang guru anakku. Jangan sampai Cikgu Azahana terpancar keluar keluhan atau sumpahan kepada mu anakku dengan kata "Cikgu tidak redza dan cikgu tidak halal ilmu pelajaran selama ini cikgu mengajar kamu"!!!!!!! Pergilah anakku menemui Cikgu Azahana jangan sebegitu ia santun kepangkuan mu anakku.
Anakku! Selesaikanlah kes ini dengan moral dan harga diri yang bernilai tinggi, sebagai pelajar yang mengaku kesalahan dihadapan gurunya dengan iklas, suci hati yang berjiwa besar. Pakcik yakin Cikgu Azahana dan memaaafi mu dan menyangimu, Inshaallah.
Inlah catatan dan harapan untuk kita membina 'Negara Bangsa' melalui jiwa yang besar dalam kesatuan bangsa yang diluar tiupan nyala api perkauman. Kita leburkan api perkauman kita bina bangsa dengan negara bangsa kepangkuan negara tercinta. Ambillah kebaikkan dari catatan lepas SORE JUMAAT dari orang tua.

Thursday, October 16, 2008

DI PIKUL DIJINJING.

Sebelum dan selepas PRU12, 8 Mac 2008 yang lalu, pengundi dan rakyat Permatang Pauh telah berpadu menterjemahkan sokongan dan dukongan kepangkuan Pakatan Rakyat seperti kejayaan peninju digelanggang memukul belasah ko mangsanya, maka begitulah nasib malang diterima oleh UMNO - BN di Pulau Pinang dalam Pilihanraya Kecil Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008 yang lepas.
Rakyat khususnya pengundi komposisi pelbagai keturunan kaum telah memberi kemenangan besar kepada Pakatan Rakyat khasnya PKR terhadap calunnya DS Anwar Ibrahim seperti sirih pulang keganggang - pinang ketampok. Berbekalkan sokongan padu Pakatan Rakyat cemerlang mengekalkan kawasan Parlimen Permatang Pauh dengan mejoriti undi melebihi undi diberi penguni kepada calun UMNO - BN. Apa erti semua ini?
Pengemar dan candu politik dan rakyat marhean, memerlukan satu analisis untuk membantu mereka memudahkan membuat penilaian sehubungan keputusan pilihanrayakecil Parlimen yang pertama selepas negara menghadapi PRU12. Ianya berkisar dan berkaitan rapat diantara PR - PKR dengan BN - UMNO. Saya mulakan dengan dua analisis teras, dirapati dengan intipati info semasa yang lain.

Pertama: Pengundi dan rakyat di Parlimen Permatang Pauh; terdiri tiga dewan undangan negeri iaitu Permatang Pasir, Seberang Jaya dan Penaga. Komposisi kaum dari PKR, DAP dan PAS bersepadu, bergandingan tujuan dalam satu fokas dan matlamat, bersama-sama memberi sokongan sepenuhnya kepada kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang terdiri dari DAP, PKR dan PAS yang berketuakan menteri YAB Tuan Lim Guan Eng. Rakyat padu menolak UMNO dan menolak BN khususnya menolak total Pak Lah Badawi dan Najib Altantuya C4.

Sokongan rakyat dan pengundi kepada Pakatan Rakyat adalah meningkat selepas PRU12 dengan YB DS Anwar Ibrahim memperolehi undi 31,195 undi dengan majoriti 15,671 melebehi jumlah undi 15,524 yang diberi kepada calun UMNO - BN. Kata lain UMNO - BN di tolak terlengtang tertiarap membahan tanah diungulli diajar oleh rakyat dan pengundi di pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh, inilah realitinya.

Kedua: Sekali pun YAB DS Abdullah Ahmad Badawi bukan sahaja kaya mal, tetapi ia juga kaya jawatan diperengkat negeri dan negara. Dengan menjawat jawatan Presiden UMNO/Ketua Perhubungan UMNO Pulau Pinang/Perdana Menteri/Menteri Kewangan (ketika itu)/Ahli Parlimen Kepala Batas/Ketua UMNO Bahagian Kepala Batas, sekalupun kekayaan mal dan jawatan beliau terus ditolak pengundi Permatang Pauh dan rakyat Pulau Pinang, negerinya sendiri. Bagaimana mungkin tampa pengkalan negeri Pak Lah akan diterima mudah oleh ahli-ahli UMNO yang diantara mereka masih ada pengkalan negeri.
Sejak lepas PRU12, DS Najib, TS Mohiyaddin, telah asap limau dan perasap kemian keris pesak UMNO dibantu oleh sepupunya mencari mangsa utama. Najib dan Mohiyaddin sedang ditandu oleh mahaguru shifu usang Tun Maha agar anaknya MP Jerlun berada diatas dari KJ menantu. Sintuk sudah pelimau sudah MP Jerlun menunggu Mac 2009 untuk menganggotai kabinet yang kanan kapasiti KP Umno Malaysia mengambil alih tempat TS Mahiyaddin Yassin.

Ketiga: Sehubungan kekalahan UMNO-BN di pilihanrayakecil Permatang Pauh, ianya berangkai musibah dan malapetaka umpama C4 yang membunuh Altantuya akan dihadapi dan diterima oleh Pak Lah desakkan, hambatan pada bila-bila. Ianya amat pedih untuk ditanggung Kamaluddin anak dan KJ menantu (bukan saya cipta ini tetapi dari seorang keciwa di Kuala Ketil mentafsir KJ = Khinzir Jahanam, selepas ia mentafsirkan PKR mengikut citarasanya). Natijah dan resikonya dari akarumbi, Bahagian-bahagian, Timbalan Presiden, Naib-naib Presiden serta Ahli Majlis Kerja Tertinggal, akan secara terbuka mengusul Pak Lah supaya meletak jawatan dengan segara; jawatan parti dan jawatan kerajaan kepada Timbalan Presidennya yang dipenuhi pelbagai penyakit kronik pasaraya, seperti korap, panau, kudis buta, pemburu malam dan entah apa lagi.

Keempat: Menteri Pertahanan (ketika itu)/Timbalan Perdana Menteri, Timbalan Presiden UMNO adalah Pengarah Pilihanraya BN - UMNO adalah Pengarah Pilihanraya Kecil Parlimen Permatang Pauh telah ditolak oleh pengundi dikalangan Ahli UMNO sendiri, Ahli Gerakan, Ahli MCA dan Ahli MIC dan fakta ini tidak boleh disangkalkan oleh beliau.

Pengarah Pilihanrayakecil UMNO - BN di Parlimen Permatang Pauh/Menteri Pertahanan telah menambah satu lagi komponan tidak resmi BN dengan membawa masuk anggota tentera untuk melindungi beliau dan melindungi UMNO - BN bertujuan menakutkan pengundi khususnya pengundi Pakatan Rakyat dikalangan semua kaum. Ini adalah penyelewengan kuasa dan salahguna kuasa dan ianya adalah mungkar.


SEPUH DAN CANAI.

Kerajaan UMNO - BN sebelum pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh selepas itu hingga sekarang sedang dan terus membuka dan melebar serta meniup api perkauman dengan menggunakan semua media resmi kerajaan RTM, Polis, BPR, TV3&CO seperti petrol dilontar mancis. Mereka sedang berusaha bersungguhnya menjual dan menjaja saham api perkauman kepangkuan rakyat. Bertujuan UMNO-BN bersama Polis untuk membuka gelanggang baru untuk membolehkan UMNO-BN terus memerentah dimodium baru bernama darurat dan Mageran. Mereka akan menggantung perjalanan Parlimen dan semua DUN.

Sebab itulah UMNO-BN terus sepuh dan canai api perkauman agar rakyat disemua komposisi kaum membelinya. Syukur Alhamdulillah rakyat India, Cina, Melayu dan kaum-kaum yang lain di Sabah dan Serawak tidak terjebak dengan program dan polisi basi yang dipasang oleh UMNO - BN untuk kali ini.

Dihadapan rakyat sekarang selepas PRU12 mengharapkan perubahan kerajaan diperengkat pusat berlaku menggantikan BN- UMNO kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang bersama-sama PAS DAP dan PKR. Usaha, persiapan dan pengurusan dalam semua sudut berjalan berterusan. Semua usaha sedang diperhalusi dan di lengkapkan. Rakyat sewajarnya bersabar. Percayalah ianya seperti kapal dagang yang berlabuh berhenti dipelabohan; tetapi enjinnya terus berjalan berfungsi tanpa berhenti. Sebegitulah usaha-usaha dijalin dan dijalankan oleh kepimpinan kanan Pakatan Rakyat untuk ke Putrajaya, Inshaallah.


TAUFAN GELOMBANG.

Krisis kepercayaan dan krisis keyakinan kepada Perdana Menteri di unjurkan oleh Timbalan PM dan menteri-menteri kanannya. UMNO sedang dilanda taufan dan gelombangnya terlalu tinggi. Sunami pemilihan UMNO yang sedang berjalan sekarang, semuanya adalah terowong sempit yang mengucup seluruh tubuh batang UMNO.

Tukang tilek, bomoh pengsui sedang berusaha menjalan kerjausaha untuk cantas menteri yang berpehak dekat Pak Lah agar dinafikan menduduki paling tidak Majlis Tertinggal UMNO Malaysia. Semua usaha-usaha sedang berjalan Najib & Co sedang usahakan penyokong setia Pak Lah yang menjawat jawatan menteri dinafikan berjaya menduduki Ahli Majlis Kerja Tertinggal. Usaha-usaha pantas agar Sharizat Jalil mencukupi kuata untuk bertanding dan kuburkan TS RA.

Tofan dan gelombang ini akan menjadi angin sepoi-sepoi sekiranya dengan izin Allah dan dengan kehendak Allah meletakkan halangan dihadapan mereka. apakah halangan yang digeruni oleh UMNO - BN itu? iaitu PAKATAN RAKYAT akan mendapat perkenan restu DYMMSPB YDA, Inshaallah. Saya yakin ini.






























Wednesday, October 15, 2008

KELU MENJAWAB

Sebenar dan sesungguhnya persoalan saudara (AJK PAS Kawasan - sempadan Padang Serai/Tasik Gelugor) bersabit Peralihan Kuasa UMNO - BN disusuli pertanyaan jadikah Pakatan Rakyat (PR) ambil alih pemerentahan kerajaan pusat, dan bila? Sepatut dan sewajarnya soalan cepu emas tersebut saudara kemukakan langsung kepada kepimpinan utama Pakatan Rakyat samada pimpinan PAS, PKR maupun DAP dan tidak kepada saya. Siapalah saya untuk menjawab serta mampu memuaskan hati memenuhi persoalan saudara yang berat itu? Saya tidak memiliki autoriti apa-apa mewakili dan bagi pehak kepimpinan perdana PR.

Kalau saudara berkehendak pendapat pribadi saya, kemungkinan sekadar pengetahuan yang ada dapat saya sampaikan sekadar pengetahuan saudara sahaja. Inshaallah. Pendapat pribadi saya bukanlah jawapan resmi yang boleh saudara bersandar untuk dijadikan hujah, bekal dilanjut dan disambungkan kepada pehak-pehak lain. Ianya sekadar pengetahuan dan info untuk saudara dan anda wajar berfikir dan menjana pertimbangan info dapat dijadikan maklumat perbendaharaan ilmu.

Saya sentuh persoalan yang sengkak bengkak sehubungan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih pemerentahan kerajaan pusat yang tidak menjadi kenyataan pada 16 September 2008 yang lalu akan menjadi realitikah?. Kalau dipadukan jurang perbezaan usia kita berdua yang saya dilahirkan pasca sebelum merdeka dan negara kita ketika itu dikenali dengan Malaya atau Tanah Melayusaya menjangkau umur 60 tahun dan saudara awal 30han dilahirkan 35 tahun selepas merdeka dan dengan nama baru negara Malaysia. Saudara anak lepas merdeka yang kemudahan infrastruktur dan alat bantu belajar dan pembelajaran serba moden dan canggih.
Malangnya awal-awal lagi saudara mengaku jahil menjana komputer. Tidak berupaya serta gagal menerima dan mengikuti perkembangan lebuhraya jaringan internet, jalur lebar teknologi pergerakan serba pantas dan setiap detik berubah dan berkembang disudut software dan hardware pengisian dan aplikasi komputer, iT dan iCT. Itu adalah kelemahan yang saudara tidak berhajat mengatasinya kekurangan berkawan dan bersahabat dengan komputer - laptop yang mana didalamnya mengandungi kepelbagaian maklumat, ilmu untuk nilai tambah pengetahuan. Saya mampu kehadapan saudara dalam hal ini.

Dalam apa-apa perkara yang kita tunggu dan kita nanti, ianya memerlukan perhatian permainan melalui pengamatan gerakhati secara bijak yang positif. Ketul hati inilah bersarangnya nafsu dan was-was. Untuk menghalang gerakkerja hati ianya memerlukan minda yang dipupuk dibina bersekali dengan akal yang waras yang ianya bersekali duduk dengan otak. Hati dan nafsulah yang berperanan menjebak kita menerima pakai, atau meminjam pakai dari lidah resmi musoh yang bernama manusia, bernama akhbar perdana dan tv samada mencari atau kebetulan. Disinilah kita mendapat modal dari musuh dan kita simpan didada dan adakalanya kita menjadi lidah resmi musuh dengan menghebahkan info songsang yang bersifat batu api pengadu dumpa.

Kita menghala dan mempertikaikan pasai apa Pakatan Rakyat gagal tubuh kerajaan pusat seperti yang diwar-warkan. Disinilah saya melihat kelemahan dan kejahilan dikalangan kita yang mempersoalkan sedemikian. Kita lupa yang setiap itu gagal atau jayanya ianya adalah dalam penguasaan dan penentuan Allah yang mutlak, dikalangan kita mereka lupa ini. Semua usaha disemua keperluan dan disemua sudut kepimpinan tertinggi PR telah berusaha semaksimanya dengan gigih sabar dan bertanggungjawab serta memikul resikonya. Wajarkah kita menghala penangguhan penubuhan kerajaan pusat itu oleh Allah, maka kita mencipta masalah dijadikan penyebab untuk berbalah sesama sendiri dan bukan musuh menjadi lawan kita. Saudara berhemat dan berhati-hatilah dalam menangani masalah ini.

Disinilah kita memerlukan daya intelek kebijaksanaan, sabar yang mendalam setelah kita menjalankan semua keperluan, semua pengisian, semua usaha, diikuti dengan doa yang kudus iklas kepangkuan Allah dan disusuli dengan tawakal. Saudara, maafkan saya dengan persoalan ini. Dikalangan kepimpinan Pemuda, Muslimat dan PAS kawasan berapa ramaikah dikalangan kepimpinan hatta diperengkat cawangan yang berusaha dengan pendekatan seperti diatas? Inilah asas puncanya yang berbelit melingkari dikalangan kita. Kita berbangga menghala dan menuding kepada pimpinan perdana diatas, sedangkan kita tidak buat apa-apa berusaha membantu mengikut kemampuan dan keupayaan kita, mengapa?

Ahli PAS, ahli PKR dan penyokong mereka menafikan mereka mempunyai kelengkapan, kekuatan dan senjata yang ampuh untuk melebur dan menghancur musoh. Apakah senjata itu? Senjatanya adalah doa yang iklas kudus, solat hajat dan doa dan bertawakal. Itulah komponan senjata mukmin yang kita sebagai ahli/penyokong PAS - PKR selama ini dinafi dan diabaikan kebaikkan dan kekuatannya. Kenapa saudara kelu? Senjata tersebut adalah senjata yang diajar dan ditinta kalam oleh Allah dalam kalamnya Al Quraan melalui Junjungan Rasullallah Muhammad Ibn Abdullah Al amin.


YAKIN

Saudaraku, saya menunggu jauh lebih lama sejak PRU2 1964, PRU3 1969, PRU4 1974, PRU5 1978, PRU6 1982, PRU7 1986, PRU8 1990, PRU9 1995, PRU10 1999, PRU11 2004 dan PRU12 2008 untuk menyaksikan PAS bersama dengan parti-parti lain khususnya kini Pakatan Rakyat untuk memerentah negara. Saya amat peka dan merindui untuk pijak kaki di Pejabat Perdana Menteri untuk solat syukur yang lama saya nazarkan termasuklah di Pejabat TPM di Putrajaya. Saya sabar menunggu saat itu, saya sabar menunggu dan sabar menanti. Akan janji Allah, Inshaallah. Inilah suara hati kecil saya sentiasa berbicara.

Saudara, pacak dan pasakkanlah keyakinan ini sebagai paksi dan simpai mati kita menunggu saat ketibaan Pakatan Rakyat memerentah negara kita, Inshaallah. Saya berbicara dan pasak keyakinan kepangkuan isteri dan anak-anak saya, bahawa ufuk kerajaan Malaysia bukan kerajaan peralihan kuasa UMNO tetapi adalah oleh Kerajaan Pakatan Rakyat, Inshaallah. Saya yakin ini, sebagaimana saya yakin berganti silih naik dan turunnya matahari dan putaran jam berpusing tanpa rehat bermakna hidupku kian pendek dan kematian kian menghampiri. Seiring itulah bermakna hampirlah masa berbaki untuk penubuhan Kerajaan Pakatan Rakyat Malaysia dinobatkan menjadi kenytaan yang hakiki, Inshaallah. Inilah keyakinan saya kalau saudara awal tadi bertanya sehubungan ini.

Allah tangguhkan sesuatu kerja besar itu, kerana Allah untuk mematang dan memasak semua kerja buat kita. Saya lama menunggu sebagaimana senarai PRU umum dilalui saya dan saya mengabdikan diri membantu sejak tarikh-tarikh PRU saya paparkan, tanpa jemu dan jauh sekali dari keciwa. Anda baru 2 kali menghadapi ujian PRU sudah meletakkan kemenangan kenapa lambat dicapai. Saudara bersabarlah, beristifarlah. Cukuplah saudara cari dengan tokoh lain sehubungan matlamat peralihan kuasa BN yang sudah nampak kubur dan batu nesannya, saya yakin ini akan berlaku.

Wasalam.

11.11mlm
PROSES - ACUAN.


Setiap yang bernama benda atau alat yang terdapat dimuka bumi, maupun yang tersembunyi diperut bumi Allah ini, ianya telah menempuh serta melalui keperluan dan kemestian proses semulajadi disudut ubahrupa ubahbentuk dalam tempoh yang lama berjuta-juta tahun lamanya. Ianya mengikut sesuatu bahan atau benda tersebut untuk menghasil dan menjanakan keaslian, ketahanan dan sebagainya. Bahan dan benda tersebut wajar diangkat untuk melalui proses kedua oleh insan secara yang terancang yang dikendali proses pembentukan oleh tenaga mahir yang pakar dalam bidang-bidangnya.

Tanpa ia menghadapi proses kedua yang dijanakan oleh pengawasan selia tukang yang mahir, barangpasti dan barangtentu produk jenama baru dari bahan asli kurniaan Allah itu, tidak akan terhasil dengan terbaik. Kemahiran minda dan teknologi secukupnya yang minyak dan gas diperut bumi dikeluarkan. Kepelbagaian jenis logam dan batu dikenali serta dikendali perlombongan mengeluarkannya untuk kegunaan dan faedah kepada manusia dan sebagainya oleh tukangnya menyelia dan mengawasi.

Logam besi itu wajib dibakar merah menyala membara, ditibai diketuk, ditibai diketuk berulang kali, dicelup air dan disepuh oleh tukang mahir, akhirnya ianya menjadi sebilah keris dijadikan senjata tempur oleh wira atau pendurhaka, atau sekadar dijadikan simbul parti seperti UMNO. Logam yang berharga dengan nilai tinggi seperti emas dan platinum untuk membentuk sebentuk cincin ianya wajar menerusi peralatan berlainan serta proses yang sama wajib dilalui. Batubatan zamrud intan berlian. Ketul-ketulan yang besar itu wajiblah tukang yang mahir sahaja mampu melakukan pembelahan, dicanai untuk melahirkan bentu rupa yang menarek serta menampakkan cahaya dan kilauannya menurut citarasa dan citalihat masing-masing.

Maka dengan itu yang bernama mahluk dari jenis manusia ini, proses-proses pendidikan asas, tarbiah, kuliah, kiamulail, ianya bermula asuhan dan didikan dari kedua ibubapa dirumah, terus dipersekolahan sampai menara gading. Disinilah, dimenara gading inilah tatkala ubun-ubun mereka masih lembut bak telor penyu, mereka berhadapan dengan dua persimpangan; samada menjadi pemimpin pelajar yang dianamik konsisten melawan arus atau pengikut yang ditandu hidungnya. Dipersada Dewan Parlimen (Rakyat) termasuklah di DUN adalah dikalangan individu seperti saya lakarkan diatas.


RAKYAT MENUNTUT HAK.

Menjelang tahun 2000 demonterasi berpusat diibu negara dan dibandar-bandar besar ianya mendapat sambutan rakyat yang dianjurkan oleh badan-badan NGO seperti BERSIH, HINDRAF dan Parti Politik seperti PAS dan DAP didalam menyatakan dengan jelas bantahan dan bangkangan yang berakhir dengan penyerahan 'resolusi' kepehak-pehak tertentu. Walau sekalipun terpaksa menghadapi dan berdepan dengan halangan besar dan cabaran bernama FRU, Polis, ISA dan beberapa lagi trowong penyiksaan disiapkan oleh BN menghadapi musuhnya.
Tetapi diawal tahun 1970 - 1988 tunjuk perasaan ini dianjur dan ditunjangi oleh Kepimpinan Pelajar dari universiti-universiti. Mereka pimpinan pelajar-mahasiswa/i ini ketika itu amat tajam dan peka menangani masalah rakyat dan bersama rakyat dan dan dekat dengan rakyat berganding tangan tampil memperjuangkan mertabat rakyat marhean dari penindasan ekonomi, pelajaran, infrasuktur, keadilan sejagat dan pelbagai bentuk penentangan.

Disinilah saya bertanggungjawab dan sedia memikul resikonya terhadap kenyataan ini, kerana ianya melibatkan individu yang menganjurkan tunjuk perasaan ketika itu, saya juga turut berada bersama-sama dengan mereka. Hatta mendapat sokongan serta simpati dari rakyat dan pengundi dan masyarakat kampong sekitar 500 orang. Saya hadir kerana mempunyai tanggungjawab untuk melindungi dan bertindak mencari jalan alternatif untuk penyelesian. Sekalipun saya bukan siswa menara gaing, siswa koridor-kaki5 PAS ketika itu.
Semua mereka amat hebat ketika itu berpidato dan berhujah semasa umur mereka adalah separoh dari umor sekarang. Kesemua mereka masih hidup sekarang, tetapi peserta tunjuk perasaan bersama mereka ramai yang mati. Tujuan saya adalah untuk memboktikan dengan kenyataan, jalinan tribulasi yang dicanai dan di sepuh mereka tempuh, kini mereka sedang berada dipersada kepimpinan negara disebelah PAKATAN RAKYAT bersama PAS, saorang PKR dan saorang di UMNO hasil didapati segulung ijazah tunjuk perasaan dan dikenali dengan demonterasi itu.
Saya mengulangi dan bertanggungjawaban untuk mengingat dan memaklum kepada yang tak tahu dan kepada yang lupa, hatta untuk info generasi anak-anak sekarang. Saya bukanya tukang ampu, pecacai, atau barua pelobi untuk mereka (untuk memertabatkan mereka mendapat tempat utama dalam Pakatan Rakyat dan bakal kerajaan Pusat PR, Inshaallah tidak lama lagi. Takkan lari gunung dikejar).

Walauppun saya memapar dan menamakan nama mereka disini, bukan bermatlamat membuka tunjuk mencari kepimpinan, tetapi ianya adalah realiti sejarah yang telah berlaku. Aku berbangga dengan adik-adik semua (semua dikalangan mereka sampai kini memanggil aku dengan 'Bang..........' dan 'Sheikh', panggilan itu sudah membanggakan aku ini (Ibn Abdullah).

PILIHANRAYA KECIL BUKIT TUKU 1987

Tempoh 21 tahun iaitu dalam tahun 1987 kira-kira jaraknya 6 - 8 selepas PRU7 dalam tahun 1986 (maaf, saya tidak dapat mengingati tarikh tepatnya dan tidak punyai masa untuk memunggah dekumuntasi nota, akhbar dll), tetapi peristiwa tersebut berlaku sehari sebelum pengundian Pilihanraya Kecil Bukit Tuku (maaf, Akhie DS Anwar anda tahu anda dimana ketika itu, maafkan ana ini adalah realiti fakta sejarah). Pilihanraya Kecil Bukit Tuku terpaksa diadakan bila ADUNny dari BN-UMNO meninggal dunia dalam satu kemalangan jalanraya kemungkinan di Lubuk Jong (Tok Pegawa???? tetapi pasti rumahnya di Tendong, saya tahu rumahnya).

Pertandingan tiga penjuru dihadapi oleh PAS dengan meletakkan calun yang tewas dalam PRU7 kembali bertanding di Pilihanraya Kecil Bukit Tuku tersebut. SPR menerima dengan saha 3 nama calun yang berentap bertanding:-

1. PAS - HAJI ABDUL PATAH BIN HAJI HARON (Mantan calun)

2. BN - MOHD ZAIN BIN ISMAIL (Calun muka baru)

3. BEBAS - NOOR MOHAMAD BIN MOHD NOOR (Mantan ADUN Bukit Tuku BN/BERJASA)

Berakhir dengan keputusannya dimenangi tipis berpehak kepada calun BN dengan majoriti, kalau tidak salah dan silap ingatan saya 114 majoriti undi - maaf kalau salah.


DEMONTERASI BULATAN LEMAL.

Ketika itu ramai pemimpin pelajar universiti-universiti dan mahasiswa turun turut membantu berkempen dan menjadi tenaga sukarela membantu PAS dan calunnya dalam menghadapi pilihanraya kecil yang amat bersejarah kepada PAS yang berhadapan tentang, berlawan dengan Kerajaan BN Kelantan dan BN Pusat serta bersekali dengan seluruh kelengkapan dan peralatan rakyat-kerajaan, cuba anda bayangkan suasananya?
Kemuncaknya adalah pelancaran dan semboyan "GERAKTANI" perengkat kebangsaan yang diadakan di Kangkong (saya tidak pasti adakah Kangkong jua termasuk dalam kawasan Bukit Tuku) tetapi jaraknya bulatan Lemal dengan Kangkong kira-kira dari dua batu sahaja jauhnya. Disinilah peristiwa tunjuk perasaan besar-besaran dijuarai oleh Pimpinan Pelajar universiti-universiti yakni sehari sebelum pengundian menjelang pilihanraya kecil tersebut.

Manusia yang akan melancar peristiharan resmi program projek Geraktani adalah Presiden Umno/Perdana Menteri YAB Dato' Hussein Onn ketika itu. Dalam pilihanraya kecil tersebut saya bersama sahabat PAS Pegkalan PAsir, bertugas sebagai diantara yang mengendali dan mengelola PACA dan berada di sebelahan Pondak Lati. Semasa menyampaikan taklimat saya didatangi ketika itu (saorang sahabat PAS - telah meninggal dunia Al Fatehah untuknya) pinta agar saya segera ke Bulatan Lemal, kerana orang ramai turut serta dalam tunjuk perasaan. Rakyat sedang menunggu Presiden Umno/PM Dato' Hussein Oon laluan balik dari peresmian Geraktani dan pasti melalui Bulatan Lemal tersebut untuk menyampai serah memo.

Saya sememangnya mengenali Ketua Inspekter dan OCPD Pasir Mas ketika itu dan mereka mengenali saya, kerana saya acapkali jua pi tibai bola tenis digelanggang tenis PDRM di Balai Polis Pasir Mas. Sesampainya saya dengan sahabat tadi, dan dapat memboloskan diri tiba rapat berhampiran dengan peneraju tunjuk perasaan. Saya bangga dapat menyaksikan pimpinan pelajar mahasiswa-mahasiwa universiti (darah muda saya tersirap ketika itu tetapi kini menjangkau umur 60; 20 tahun berjuang dengan asma-lelah yang kronik), mereka sedang bergelut dengan komponan maya BN iaitu polis. Mereka disepak terajang, ditibai dengan cota, dikilas tangan kebelakang dan digari (itulah polis, sekalipun kita mengenali mereka dan sebaliknya; rayuan kita dan mereka terlepas pandang mengenali kita).
Mereka-mereka tersebut digari dimuatkan seperti lembu ke Balai Polis Pasir Mas (kini diantara mereka adalah pemimpin negeri dan negara Alhamdulillah). Saat itu perasaan simpati dan kasih sayang kepada mereka tercetus spontan amat sangat dengan deraian air mata simpati. Siapakah mereka yang menjadi "WIRA LEMAL GERAK TANI PILIHANRAYA KECIL BUKIT TUKU" itu? Mereka semua adalah adik-adikku dan sahabatku;-

1. Muhammad Bin Hussein - UM (dari Kelantan)
*Kini adalah MP - YB Ustaz Mohammad hussein - Pasir Putih

2. Husam Bin Musa - UM (dari Kelantan)
*YB Datuk Peduka Haji Husam Haji Musa Exco Kanan KNK/NP Kanan PAS

3. Mansor Bin Daud - UM (dari Kelantan)
*Timbalan Pengarah YIK (Akademik)/Mudir Mahad Tahfiz Pulai Condong

4. Saifuddin Nasution Bin Ismail - UPM (dari Kedah)
*YB Saifuddin Nasution Ismail - MP Macang - Ahli Pas/MP PKR

5. Idris Bin Haji Ahmad - ITM/UKM (saya tak ingat dengan pasti maaf- dari Perak) da
*Bertanding beberapa kali dalam PRU kalah- Mantan TKP PAS Pusat/AJK PAS Pusat (Abang-abangnya Ustaz Hussein, Ustaz Salleh-sejak di Nilam Puri, Ustaz Hassan-sejak di Nilam Puri dan Ustaz Zakaria-sejak di Nilam Puri makan sireh kuat dulu).

6. Che Johan bin Che Pa - UM (dari Kelantan)
*Peguam - kini sedang bertarong utk jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, mudahan anda berjaya.

Sekiranya 5 mereka dilonjak dimertabat jawatab lebih tinggi, mereka adalah berhak menerima dan memikulnya, kerana mereka mampu menjalankan perkhidmatan yang diserahkan. Mudah-mudahan adik-adik semua dapat menghubungi Ibn Abdullah, Inshaallah. Sebegitulah sebahagian sejarah yang telah terpehat dan ianya menjadi catatan penting saya yang disimpan menjangkau lebih 21 tahun walaupun ianya tidak menjadi kepentingan dan keutamaan simpanan Arkib Negara. Anda berlima berdoalah semuga ana mampu menghadapi lelah-asma kronik.
Saya mempunyai simpanan ingatan dan rekod bertulis khususnya PAS Pasir MAS 1978 - 1990 dan PAS Kelantan. Sekiranya kesihatan mengizinkan mendapat sokongan dan dukongan famili saya akan membukukan hatta saya punyai simpanan gambar lama berkaitan aktiviti PAS Pasir Mas dan Kelantan.
Aku turut serta mengiringi mengekori mereka ke Balai Polis Pasir Mas bersama-sama dengan pimpinan PAS yang lain berurusan untuk membebaskan mereka untuk proses ikat jamin dan sebagainya. Malang polis yang menjalankan kerja-kerja UMNO-BN, akhirnya mereka dilokapkan semalaman dan dilepaskan menjelang tengah hari dihari pengundian. Anda semua, polis adalah polis walau kita mengenalinya. Adik-adik ini telah meletakkan nilai dan harga perjuangan dikala ubun-ubun sekeras kulit penyu dengan nilai yang tinggi ibarat lilin. Dimana mereka kini? Mereka sedang menuai hasil yang mereka tanam 21 tahun dahulu.
Saya amat sedih, bagi manusia yang buta dan melupai sejarah; samada mereka tidak tahu atau menafikan bahawa mereka ber6 telah melalui pancaroba perjuangan. Kepada adinda Che Johan Che Pa semuga anda sukses dan berjaya dalam UMNO Bahagian Pasir Mas doa restu dari ana. Bagi penyokong PAS dan PKR yang baru adik-adik ku mereka diatas adalah wira sejati.



PERTEMUAN PASARAYA.
Pernah 3 tahun lepas saya menemui sahabat lama di Komplek Pasaraya Jalan Hamzah dakapan pelukan persahabat kasih sayang saya dengan Ustaz Solahuddin bin Abdullah - mantan Adun Pas/Setiausaha Pas Kawasan Kota bharu di tahun 1960han - 1970han. Katanya kepada saya, "Sheikh*****, Ana didatangani oleh Ustaz Nik Aziz sekembalinya beliau dari menziarahi Almarhom Haji Che Min (Haji Mohamad Amin Haji Yaacob).
Ustaz Solahuddin memaklumkan kepada saya "Ustaz Nik Aziz pinta ana supaya menulis tambah sejarah PAS dan melengkapi sejarah PAS, kerana yang ditulis oleh Almarhom Haji Che Min kurang lengkap". "Kalau Sheikh boleh tulong ana tambah maklumat dan gambar adalah ana alu-alukan". Saya pasti pemakluman dari Ustaz Solahal adalah benar (Nota - dapat disahkan oleh YB Pasir Putih sekarang).

Saya berkata kepada Ustaz Solah "Ustaz Solah dukumentasilah sejarah PAS sebagaimana dikehendaki oleh Ustaz Nik Aziz/Ayah Jit itu" (bahasa panggilan kasih sayang kami terdahulu kepada TG Datuk Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, Al Mursidul Am Pas/ Pesuruhjaya Pas dan YAB MB Kelantan sekarang. Itu pesan dan harapan ana dekat Ustaz.
Wasalam, berjumpa lagi.
12.54 th






















































































































Tuesday, October 14, 2008

ANTARA WIRA DAN BACUL

Kelmarin juga dikenali semalam 10.00pagi - 1.00th, 2.30 - 5.30ptg sebilangan rakyat negara kita, serta penghuni nusantara mungkin dapat perhatian diperingkat global penumpuan di Dewan Rakyat. Pengamal, pencipta politik pasti terpaku memberi sepenuh perhatian di persidangan Parlimen Malaysia yang disambong perbahasannya pada 13 Syawal 1429/13 Oktober 2008 untuk membahas "Bajet 2009" yang dibentangkan oleh Perdana Menteri YAB DS Abdullah Ahmad Badawi mantan Menteri Kewangan juga kini Menteri Pertahanan.
Selepas tamat sessi soal jawab dan diikuti perbahasan Bajet 2009 yang disempurnakan oleh Ketua Pembangkang YB DS Anwar Ibrahim yakni anggota parlimen Malaysia paling junior sekarang. Tetapi DS berpengalaman selama kira-kira 17 menjadi MP dan berpengalaman Sebagai Pemangku Perdana Menteri dan Menteri Kewangan sebelum dipecat oleh Tun Dr Mahathir Mohamed Kutty pada 23 September 1998. Tempoh 10 tahun tidak memijak kaki dibangunan Parlimen.
Selayaknya sebagai Ketua Pembangkang, nyatalah persiapan, persediaan dan pengamatan serta pemusatan cukup lengkap rempah ratus dan asam garam semasa dan ketika membahaskan Bajek 2009 yang usang. Konform, DS telah berjaya mendapat kepercayaan dan keyakinan hatta sokongan rakyat bertambah hasil perbahasan tersebut. Alhamdulillah, yang mana DS mendapat bantuan dan kerjasama padu dari komposisi AP Pakatan Rakyat. Tahniah dan syabash kepada anda semua yang menguasai dan mencorak sepenuhnya mengisi perjalanan perbahasan diparlimen semalam bergandingan.
Disinilah dengan sebenar dan sesungguhnya, rakyat khususnya pengundi dikawasan parlimen masing-masing membuat penilaian dan menghukum siapakah wira dan siapakah yang dinamakan bacul? Diketuai oleh PM-MP, TPM-MK, hampir semua menteri dan timbalan menteri serta MP BN, tidak berada didalam dewan (yang ada cuma sekatam dua sahaja) semasa Ketua Pembangkang YB DS Anwar memulakan ucapan perbahasan. Kenapa mereka tidak berada didalam dewan?
Apakah PM dan TPM/MK telah membuat larangan dan arahan agar sebilangan menteri dan timbalan menteri yang tertentu serta sejumlah besar MP BN jangan memasuki dewan ketika Ketua Pembangkang membahaskan ucapan Bajet 2009, kenapa???? Kemungkinan-kemungkinan pada hemat saya larangan terpaksa dibuat kerana takut, sekiranya semua mereka turut serta dalam dewan dan mendengar dengan penuh perhatian ucapan perbahasan oleh Ketua Pembangkang dari Pakatan Rakyat iaitu YB DS Anwar, kemungkinan dan serba mungkin ianya tidak mustahil. Mereka (MP BN) dibuka pintu dan gerakhati oleh Allah Subhanahuwataala dengan dada yang dingin, minda yang terbuka dengan respon yang positif menerima dan memberi sokongan diatas ucapan perbahasan B2009.
Maka disinilah kemungkinan punca musababnya kenapa dan mengapa MP BN tidak diizinkan berada dalam dewan untuk mendengar ucapan perbahasan B2009 semalam, saya yakin dengan pengamatan saya ini. Kalau tidak kenapa???
Rakyat pasti membuat penilaian baru selepas rakyat menyaksikan sendiri ucapan perbahasan Ketua Pembangkan dari Pakatan Rakyat, yang mendapat kerjasama berganding idea dan pendapat yang bernas (bukan bernas mantan LPN) silih berganding dengan posisi MP Pakatan Rakyat seiring dengan permohonan menolak Bajek lapok 2009. Rakyat Negara Bangsa meletakan, melungguk sepenuhnya kepercayaan, dayausaha, khususnya gandingan kerjasama yang padu dijalinkan diatas paksi padu keiklasan sejagat yang dijunjung dikilik dan dikepit demi wajah baru negara kita Malaysia, Inshaallah.
MENGHINA PARLIMEN; PERBODOHKAN PENGUNDI DAN RAKYAT
Perdana Menteri/Menteri Pertahanan, Timbalan Perdana Menteri/Menteri Kewangan (yang terona), menteri-menteri dan MP BN yang tidak berada didalam dewan ketika sessi Parlimen membahaskan Bajet2009 yang lazimnya dimulakan oleh Ketua Pembangkan (PR) YB DS Anwar Ibrahim. Bahasa kasarnya dapatlah dirumuskan parlimen telah mencatat dan melakar sejarahnya semalam iaitu benarlah seperti pengiktirafan dibuat oleh YAB PM DS Abdullah Ahmad Badawi, saya ungkaikan disini Ketua Pembangkang Kuat dan Hebat dibantu padu MP Pakatan Rakyat (kecuali seekor katak pisang) dan berdepan dengan Ketua Kerajaan dan Timbalan Ketua Kerajaan yang lemah yang dipulau disisih oleh anggota Jemaah Kabinetnya.
Kedangkalan keupayaan, minda yang jumud untuk membeza antara kepentingan kepartian dan kepentingan keutamaan negara mereka sanggup berupaya menghina Parlimen. Semata-mata bacul-pengecut untuk berdepan dan bersemuka dengan Ketua Pembangkan Parlimen dari Pakatan Rakyat. Nampaklah mereka BN ini telah meletak dan mengiktiraf yang mereka (BN) sedang meluru menuju kepupusan ini pada hakikatnya mereka telah menyempurnakan secara berjemaah diketuai oleh Imam Hadari menghina Parlimen. Wahai rakyat masih berharap dan menaruh percaya kepada mereka?
MEMBELA DIRI DISEBALIK TANDAS.
Selepas mereka berjemaah menghina Parlimen, mereka ini jualah mengorak langkah dan membuka mulut menghina rakyat dan pengundi. Bagi saya mereka menggunakan ruang tandas dan jamban lubang tradisi (maksudnya RTM, TV3&Co, Akhbar Perdana) berketip gigi lidah dengan faseh memperkatakan secara dungu tuduhan kepada Ketua Pembangkang. Haiwankah mereka ini? Mereka bacul berdepan berhujah berdepanan didalam parlimen disessi ucapan perbahasan Bajet2009 usang lapok, sekadar dibelakang dengan alat media-media mereka berani berselindung.
Maka juaralah mereka disisi watawan upahan. Wira dan juara tulin adalah dipilih menerusi sepuhan didalam gelanggang bertarong sebaik gendang dan gong dipalu serta serunai ditiupkan. Digelanggang yang disahkan melalui pertarongan baru dapat disah dan diiktiraf akan wira atau pahlawan sejati. Satelah melihat bengkak bengkil, atau darah mengalir dan perut terburai terkena keris, barulah dapat didacingkan wira pahlawan intan permata. Tetapi mereka membuka mulut secara berani tetapi pondan, berselindung untuk membela diri di Chow Kit, ianya amat memalu dan jijik.
Inshaallah saya akan lanjutkan dengan tinta sewajarnya, Inshaallah.
Kerajaan iyang lemahYB DS Anwar S
 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff