Thursday, April 6, 2017

PENDEKAR HITAMKAN KERUSI SPEAKER DEWAN RAKYAT, KERANA AMPU RUU 355.

IBN ABDULLAH ALAWAB
06042017 Khamis

Perkataan dan unggapan ini terpaksa saya keluarkan, kerana ianya layak sejajar dengan sikap serta tindakkan Speaker Dewan Rakyat, TS Pendekar Amin yang makan sebelah gelong serta bias. Pendekar cukup  kejam dan zalim dalam mengendali persidangan pagi dan petang tadi (06042017) berkaitan RUU 355 usul persendiarian Marang Haji Hadi Awang yang setahun lebih menjadi sajian zikir dan ratip lebai malaun PAN Malaysian Islamic Party kafirkan pemimpin AMANAH dan sesiapa sahaja yang persoalkan RUU 355 macam alQuraan tidak dapat disentoh.

Tindakkan speaker Pendekar Amin tersebut amatlah keterlaluan dan berpehak. Dugaan awal aku menjadi tepat. Telah ku tahu ikan dalam telaga spesis jenis jantan betina bersekali dengan jumlahnya. Cheh! Pendekar yang tempang, langkahmu sumbang. Anda mempengerusikan persidangan pagi dan petang tadi, kini tersingkap dan terselak perut pedai anda terburai bersekali shitnya bertaboran dikerusi kejam yang Pendekar dudok hampir 10 tahun. Pendekar telah merealisasi persidangan mengikut skrip dan arahan kerajaan Najib Razak kleptokrasi umNO(baru)bN. Berhubung RUU 355 yang Marang Hadi Awang kemuka usul dan bentangkan masok kali ke3 cukup misteri dan bertaraf kongkalikong. Hakikatnya Yang tersurat dan tersirat menceritakan anda Pendekar. Anda bias dan pengecut dengan kerajaan Najib umNO(baru)+PAN Malaysian Islamic Party.

Hari ini terang bulan purnama dengan keris telanjang terhunus dan cokmar menjadi saksi.  Sampai kiamat tindakkan jahat anda speaker Pendekar kepada Ahli Parlimen Pakatan Harapan untuk sesi bahas dinafi mutlak oleh anda walau dirayu. Anda kejam dan zalim. Langkah sembah  anda pengkar macam akar seruntun pahit. Rakyat Negara bangsa saksikan. Hakikat sebenarnya Pendekar Amin adalah speaker yang mengendalikan persidang pagi dan petang tadi adalah speaker ‘haramjadah’ khianat. Mencabuli paksi demokerasi bab perbahasan dinafikan tuntas kepada ahli parlimen PH. Setelah anda biarkan KB lali dan mangli sekelian ahli parlimen dengan butiran sejarah. Sejarah itu sesuai untuk masa itu dan masa ini dengan perangai jual agama kongsi dengan jual Melayu adalah diragu. Sekepas itu anda tikam curi dari hadapan dengan keris bogel umNO(baru)+PAN Malaysian Islamic Party diatas kerusi. Pengecut anda lari.

Sayang anda telah anugerah piala yang busok dipenohi danor dengan sikap anda yang bias. Untuk diberi gelaran juara dalam menjulang kemenangan laba politik secara haram kepada taukeh anda Najib Razak kleptokrasi umNO(baru)bN dan ahli parlimen Marang yang garang bengis Haji Hadi Awang bersekali PAN Malaysian Islamic Party. Nasi telah menjadi bubor. Pendekar anda semai pagi dan petang tadi dikerusi empok itu pagi dan petang. Kini pasti anda sedang menuai hasil semaian anda yang berbuah ranum dapat dimakan seluroh Negara oleh rakyat Negara bangsa. Najib dan Hadi dan partimereka mendapat untong laba politk dengan penipuan anda mempengerusi mesyuarat tadi.

Tetapi anda Speaker Pendekar Amin, anda teah mendapat kecaman, sumpah seranah dan penghinaan dari takayat Negara bangsa walau umNO(baru)bN+PAN Malaysian Islamic Prty angkt ibu jari dan ibu kaki anda hebat berjasa. Tetapi disudut pengundi rakyat Negara bangsa diluar parlimen seloroh Negara. Pakat sepakat tinta dengan dakwat HITAM PEKAT, anda telah lacorkan tugasan speaker anda pagi dan petang tadi,seperti  pelacor berkeliaran di Jalan Chow Keat dekat dengan pejabat parti agama bulan purnama mencari makan jual gadai bodi. Walau jalan baru berjuta menuju ke kediaman resmi anda, tetapi sepanjang perjalan anda rasa seperti merandok unggun bara api berjalan tanpa sepatu.

Sepanjang saya mengikuti persidang parlimen menerusi live streaming mencecah 10 tahun, Pendekar Speaker mengendali persidangan parlimen usul persendirian yang diulik mayang cukup lama oleh umNO(baru)+PAN Malaysian Islamic Party. Bilamana PAN Malaysian Islamic Party hancor belah dua dan diikuti oleh umNO(baru) juga belah 2 macam timun China. Jadi untuk umpama maknet untuk rakyat Melayu kembali kepada umNO(baru) bendera bangsa dijaja dan dijulang tinggi.

Manakala PAN Malaysian Islamic Party perlu dapatkan kepercayaan sokongan. Makanya panji-panji agama dikibar dijulang untuk bertarong dengan PARTI AMANAH NEGARA. Manakala umNO(baru) terpaksa bertembong dengan BERSATU dipimpin oleh Tun DMM dan TS MY dan DS Shapie Apdal dengan WARISAN di Sabah. Kerana Hadi dan PAN Malaysian Islamic Parti macam mengiakan mereka dapat rasuah politik RM90,000,000.00 di Affin Bank. Sebab itulah KB juga peguam handal tidak berani saman Husham Musa. Samalah macam Najib kleptokrasi selasa kiamat tak berani saman SR. Inilah perkongsian diantara sifu dan pelajar politik menjadi saudagar agama dan saudagar bangsa.

 Anda nama Pendekar dan Mulia. Tetapi anda cuma pendekar tempang hawar gelangang langkah sumbang. Anda layan habis Marang, Kota Bharu dan pencelah dari PAN Malaysian Islamic Party dan dari umNO(baru). Anda dapat sokongan dengan tertib dari ahli parlimen PH dalam mengendali persidangan. Sayang anjing tetap gunggong tulang dan gunggong bangkai. Anda berjanji selepas KB menyokong usul dibawa Marang, anda meyakinkan macam pak munafik berjanji untuk beri peluang membenarkan perbahasan. Cheh! Celaka haramjadah anda musnahkan semuanya dengan anda menjadi speaker berkuasa diatas kerusi empok itu stop berhenti bersidang dengan niat menafikan perbahasan dari PH yang menanti setahun lebih untuk berbahas.

 itu Selama ini, aku agak menghurmati Pendekar sebagai Speaker mengendali mesyuarat parlimen. Peristiwa terancang, diantara speaker parlimen bersekonkol dengan kerajaan bN umNO(baru) berselingkoh dengan PAN Malaysian Islamic Party dalam parlimen untuk tegakkan sebahagian perundangan syariah. Sayang disaad yang sama anda menjadi perompak keadilan dalam persidangan dalam parlimen sedang bersidang.

Sah sekiranya pendekar tidak tarik hand-break dipuncak bukit hentikan persidangan sebaik Kota Bharu Takayuddin Hassan tamat menyokong dan beretorit hampir mencecah 2 jam. Celaka sial haramjadah (pinjam kalimat YB Kuala Langat) Pendekar yang mempengerusi mesyurat bermata dacing yang senget pro PAN Malaysian Islamic Party+umNO(baru) perkataan ini tidak saya keluarkan disini. Tetapi Speaker Pendekar ini selayak dikatakan begitu. Inilah kongkalikong terbesar, sepanjang saya mengikuti persidangan Dewan Rakyat sejak tahun 1960 menerusi radio ketika itu.

Pendekar, kentut Tun Zahir Ismail, dan kencing Tun Syed Nasir Syed Ismail anda Pendekar tidak dapat menjejaki mereka diatas keadilan kepada semua ahli parlimen. Aku kenal Tun Zahir Ismail kerana dia teman Almarhom abah aku sejak mereka buka pejabat guaman di Alor Setar, Zahir, Jaafar & Co. Jaafar adalah selepas 1969 menjadi Menteri Besar Perlis ganti Almarhum TS Dato’ Sheikh Ahmah bin Sheik Hashim. Ayahnda kepada TS Razi mantan MDN dulu, Dato’ Redzuan dan ramai lagi anak-anak TS Sheikh Ahmad.

06042017 Khamis
IBN ABDULLAH ALAWAB (10.15malam)


Tuesday, April 4, 2017

APA NAK JADI! - BILA LEBAI PEMIMPIN PARTI AGAMA, JADI SAUDAGAR AGAMA + BANGSA PULA

Oleh    : IBN BADULLAH ALAWAB
Tarikh : 04 - 04 - 2017 (SELASA) 7 Rejab 1438H

Selepas PRU 13 sebaik  DBS Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz bin Haji Nik Mat,  melepaskan jawatan politik dan dalam kerajaan, kerana sakit yang berpanjangan serta faktor usia tua. Mungkin juga tekanan dari dalaman juga menjadi factor penyebab. Sah pegantinya dan saf exco tidak sehebat perjalanan pelaksanaan kerajaan Tok Guru selama 23 tahun. Usia KNK telah mencecah 27 tahun. YB Ustaz Ahmad Yaakub mengangkat sumpah jawatan MB Kelantan pada 6 Mei 2013, maknanya Ustaz Mat sudah hampir mendekati tempoh 5 tahun memimpin parti agama sebagai Pesurohjaya dan Menteri Besar KNK.

Parti agama yang memerentah KNK dan MBnya Ustaz Ahmad Yaakub Adun Pasir Pekan, kini sedang mengalami situasi mandom yang ranum, dalam merealisasi tugasan hakiki kerajaan terhadap rakyat. Ustaz Mat mewarisi KNK dari peninggalan Tok Guru DBS Nik Aziz dalam keadaan baik dan tidak cemar. Tetapi sekarang KNK telah khianat dekat rakyat pengundi, dengan mengabai tanggungjawab. Perjalananyang tempang, tidak sejajar dengan kehendak Islam yang syumul, yakni yang  berkait rapat dengan tuntutan kebajikan kesejahteraan rakyat negeri. Kini KNKmacam tidak peduli hatta mencabuli kepentingan rakyat. Bila pemimpin bergelut berebut balak, lombong dan tanah. KNK menekan rakyat dengan beban cukai yang tinggi, serta bermusoh dengan rakyat. Gejala  tersebut, sudah tentu terkesan mendalam, mengundang dendam rakyat tak kesudah, balanya parti agama ini akan mendapat padah.

KNK gagal menunaikan akujanji PRU 13 yang digazet dalam manifesto. Mereka petah berkempen menabor janji langit-bulan ketika mengemis undi. Janji yang diukir telah dimungkir tidak ditepati. Pasti mereka  akan berdepan dengan hakim rakyat dalam PRU 14 sekali lagi. Sama ada sang  penghuni di Jalan Dato’ Pati KB, yang juga menjadi hang penguasa di Kota Darulnaim KS. Kini mereka berbekal dengan senjata keris telanjang panjang sedepa. Berubah senjata dan pakaian dari Arab ke pakaian Melayu tua purba. Turut berubah sama adalah tingkah laku, perangai dan adab berkawan dan bermusoh tak terduga. Biar dalam keadaan sedar atau mereka diulik mimpi, sembang cekang mereka ahli  syurga kerana hafal no ahli parti mereka sertai. Walau menjadi KNK tidak adil, menerima rasuah bersekala mega. Serta gagal dalam  melunasi janji PRU13 dekat rakyat pengundi. Kini rakyat pengundi perhati dengan teliti, setiap jejak bekas tapak langkah mereka kehutan, kekelombong bukan lawatan kerja tetapi untuk dapatkan laba dapat kaut dan rembat. Rakyat pengundi tak buta dah.

Sekarang mereka pasang copong jaja kepelusok negeri, melaporkan auta selama mereka bentok KNK. Dengan retorit ’Membangun bersama Islam’, nyawa nadi PAN MIP-Pas Hudud tenggelam terbenam. Jaja pula RUU 355 setelah ramai rakyat dikafir  dimurtadkan mereka. Kini mereka meraba mencari kesempatan untuk melangkah diatas duri dan ranjau yang mereka sendiri  semai. Cheh!!!! Diri sendiri petualang gagalkan perbahasan dua kali dalam parlimen setelah diizinkan Pendkar speaker. Segarang Marang kebengongan menghujah, maka minta tanggoh dari dibahas, 2 kali dah bro. Sayang, sekarang MP Marang sedang dok cari  petualang yang menggagalkan RUU 355 dibahaskan di parlimen, peluang terdedah depan mata sendiri nafikan. Sama seperti kucing jalang tersengeh tengok ikan tawar disemanggng. Jembalang penghalangnya, adalah MP Marang sendiri. Jangan menuding nak sabit orang lain dikambing hitamkan. Itu modal yang telah basi tuan.

Puncanya menjadi nanar dan cacamerba kerana pendedahan di Affin Bank. Disitu tersimpan rasuah politik RM90,000,000.00 dari Najib umNO(baru) untuk hancurkan PH dan singkir penentang umNO(baru) tegar yang memimpin PAN MIP-Pas dulu. Percayalah, tugas Najib Rosmah perkuda peralatkan pemimpin utama PAN MIP mata duitan telah Berjaya dengan cemerlang gemilang. PAN MIP hancor berkecai. Kini Najib pegang ulu keris bogel panjang sedepa, sedang menghunus hujung mata keris tersebut tepat kesasarannya keperut Hadi. Dalam keadaan tersebut Hadi Wang tak terdaya menyanggah menepis atau melawan. Sakit dan geli tidak Hadi Wang merasainya. Kerana penangan pendedahan yang tak mampu dinafikan. Iaitu di Affin Bank disitu tersimpan harta karun rasuah politik RM90,000,000.00 dari Najib umNO(baru) diperkatakan untuk Presiden PAN MIP.

Justeru fenomina punah integrity parti agama bersekali dengan pemimpinnya, mereka terpaksa bayar dengan harga yang mahal menghadapi PRU 14 nanti. Silap-silap ramai dikalangan mereka akan tenggelam dan karam dibenam oelh rakyat pengndi. Sangat menyimpang dan tersasar jauh dalam pelaksanaan misi tunai serta memenuhi keperluan tuntutan rakyat. Pemimpin agama mereka bergaya tambahkan gedong kekayaan dan mencengkam rakyat. Dengan berpakaian agama dan glamor habis serta hidup bermewah. Makanya prilaku mereka yang terlibat dengan kepincangan penyelewengan dapat tengok dengan mata kasar. Tetapi ianya amat payah kepada ahli pengikut dungu macai malaun dibawah untuk memeprcayainya. Kerana terhalang, mereka  terpesona dengan cakap bunyi Arab. Orang kampong kata dok baca Quraan dan Hadis. Masakan lebai pandai mehong? Apalagi pakai pula dengan budaya Arab, Arab pun tewas dengan mereka ni..

Pengikut tegar yang taksub,  terperdaya habis dengan pakaian Arab, ana and  anta,  auta wal unta. Macai terperangkap lali terlena berdengkor.dengar lidah mereka faseh baca al Quran, Hadis dan kias. Apalagi dikepit  semasa berkuliah dan dimembar mesjid dan surau. Walau sekolah cuma mengaji setakat STU. Tetapi palu dan copong kabat amat hebat serta berbisa. Ego dan celupar menjadi pakaian resminya. Berfatwa menghukum dengan STU mengalahkan Mufti dan penyandang PHD syariah dari Azhar tunjukkan alimnya. Sampaikan pakat-pakat nobat ‘Singa Kelantan” Ambo kata singa pondan singa pelastik bacul berdebat. Teringat ambo akan Panglima jihad Pas mula, almarhom Ustaz Hassan Adli. Sedangkan mereka hakikatnya ular dalam semak, gunting dalam lipatan. Pepat diluar runcing didalam macam api dalam sekam. Mereka terlibat dengan berdozen  skandal heavyweight tanah, lombong dan hutan. Sambil selam sambil minum air, serta berak kencing bersekali. Sejak mereka bersahabat dengan pemimpin umNO(baru). Perangai tingkah laku pemimpin umNO(baru) sejengkal, sehasta, sedepa mereka ambil mamah ditelan semuanya.

Kini  penghuni Kota DN merasai bahang haba panas tahap 50c. Pewalak macai di Jalan Dato’ Pati KB atas nama agama sedang asah golak, bergasak sesama sendiri untuk dapatkan kelayakkan dan kepercayaan. Pasang angan-angan untuk naik setakah menongkah, nak jadi calun Dun-KaPar menerusi taukeh politik yang disokong diampu selama ini menjadi kroni setia yang tegar. Tetapi dalam masa yang sama mereka kejam menindas, zalim dekat rakyat pengundi pembayar cukai. Hatta macai Tok Penghulu pun tocangnya mengancam mampu takutkan anak buah. Macam Melayu takut dekat tentera Jepun dan Bintang Tiga ketika Perang Dunia Kedua dulu.

Sampaikan dengan orang Asli pun KNK berwajah agama itu telah berbalah sampai kemahkamah tinggi. Sampai hati KNK gunakan jentera penjawat awam memburu orang Asli di Gua Musang macam pendatang haram. Orang Asli ditangkap dilokap dengan zalim oleh kerajaan agama Mat Yakub. Kerana orang Asli  bangun dan bangkit membantah terpaksa pertahankan hak mereka yang termaktud dalam Perlembagaan Persekutuan yang mereka dilindungi. Kesal diatas sikap dan tindakkan melampau KNK menceroboh habitat hutan mereka diami sejak turun temurun. Dengan tebang balak licin gondol, keranamu ulamak membalak mesra melayan taukeh dan kroni kerana ada mashhhuuukkk al pitih. Justeru, pada hakikatnya KNK parti agama sekarang mereka berhadapan bertemu dengan bantahan hukuman dari rakyat pengundi hakim agong pilihanraya. Dah lama dah, lebih 25 tahun rakyat ditipu dengan pakaian agama. Tetapi pakaian agama sahaja diutama, sedangkan isi kandonganya dihumban kesungai.

Natijahnya KNK mengusir rakyatnya yang tulin yakni orang Asli yang mendiami dihutan Gua Musang sejak ratusan tahun yang lampau dengan menafikan hak mereka. Sesunggohnya orang Asli, hakikatnya mereka mendahului sebarang akta dan undang-undang yang digubal untuk menindas mereka di GM dan atau dimana-mana juga hutan dalam Negara. Sesunggohnyaorang Asli telah mendiami dalam hutan belantara  sejak turun temurun. Kerajaan agama Mat Yakub salah guna kuasa. Ustaz Mat sewenang-wenangnya, peralatkan jentera penjawat awam menghalalkan  tindakkan salah kerajaannya yang bertopeng agama untuk tebang balak gondol licin tanpa memikir lingkup musnahnya alam dan khazanah negeri akan hutan simpanan dan tadahan air.

Mengusir orang Asli dihutan habitat mereka hidup dan mencari rezeki dimusnah. Diganggu dan gugat ketenteraman kehidupan mereka dan menghina mereka pula.  KNK kalah dimahkamah, mahkamah secara tak langsong sahkan KNK pimpinan Mat Yakub zalim. Usir  dan menindas  orang Asli serta menafikan hak pemilikkan tanah dan kebajikan kehidupan mereka. “Membangun bersama Islam”. Kerajaan Mat Yaakub tidak cakna kebajikan, keselamatan dan kesejahteraan hidup mereka. Bila kerajaan Ustaz Mat musnahkan habit mereka semahu-mahunya. Sampai cicit piut balak sebesar anu Mokh Snake pun ditebang habis. Kerana walak ulamak dekat balak, hutan ditebang licin tanpa kawalan penguatkuasa. Patoh dan bersekonkol dengan penguasa ganas KNK Kota Darulnaim. Mereka pakat-pakat berjemaah bergandingan tangan tunjukkan kuasa mengusir rakyat sendiri, apa lagi orang Asli. Inilah KNK bertopeng agama cukup lama merka berlakon.

Sayang seribu kali sayang, pemimpin parti agama KNK sekarang, mereka tidak ambil iktibar, belajar dari sejarah 40 tahun lalu, gejala mungkar yang mengundang PAN MIP-Pas tersungkor dibumi Kelantan dalam PRU tahun 1978. Pengundi Kelantan telah mengajar pemimpin dan partinya dalam PRU Ke 5 tahun 1978 lampau. PAN MIP-Pas rebah menyembah bumi kerana balak. Isu tersebut diulangi balak ditebang lebih licin dari dahulu serta sampai perengkat KNK bertempor dengan penghuni berzaman yakni orang Asli sejak ratusan tahun nenek moyang mereka hidup dalam belantara Gua Musang, hutan mereka ditebang habis.

Realiti ini merupakan pandangan ambo. Benar ambo sedang menyaksi keadaan tenat dan penat parti usang ambo mula PAN MIP-Pas yang menguasai KNK sejak 1990 sampai sekarang. Kini sedang berdepan dengan sikap rakyat Kelantan akan mengulangai untuk cipta sejarah berulang seperti episode PRU 1978. Kerana rakyat tengok KNK parti  agama memerentah sekarang, kini mereka ganas dan panas hati nurani dekat rakyat memberi undi kepada mereka dalam PRU 13 dulu mereka lupa. Kini mereka  bersungguh-sungguh ulamak galak meratah balak, lombong dan tanah khazanah rakyat negeri. Dibageh kepada kroni dengan berani. Tak takutkan Allah dan tidak gerun berdepan dengan rakyat pengundi sebagai hakim mutlak PRU 14 nanti.

Hakikat sebenarnya bermula MB, TMB, Exco dan Adun PAN MIP-Pas lalanie, dalam menghadapi PRU 13 lepas. Realitinya mereka bukan pembena diantara mata-mata rantai pelengkap PAN MIP-Pas dalam blok Dewan Pemuda dalam tahun 1978 atau awal dari itu. Dimana mereka tersebut ketika itu? Rakyat Kelantan sendiri, carilah dimana mereka berada ketika itu. Mereka yang berada di Kota Darulnaim dan di Jalan Dato’ Pati KB mereka bukan pembela parti disaat parti yang mereka warisi sekarang dicincang lumat oleh UMNO dan umNO(baru)bN yang mereka kini bersamanya zahir dan batin. Tetapi, pembela dan pemain disemua posisi menjaga PAN MIP-Pas adalah semua pemimpin kanan yang bergelomang dengan PAM MIP lebih dari tempoh 38 tahun.

Kini pemimpin-pemimpin tersebut dimusoh habis gila. Mereka kafirkan murtadkan teman mereka mengenali selama ini semahu-mahunya sampai diatas membar ketika menjadi khatib berkhutbah Jumaat. Ketika menyampai kulih, menjadi hidangan mereka belasah Mat Sabu, Salahuddin Ayub, Husham Musa dan ramai lagi. Sampai Kak Wan Azizah pun murtad kena tanam di jirat Cina. Pemegang kunci agama PAN MIP-Pas lantang sombong di Jalan Raja Laut ibu Negara dan yang celupar ego di Jalan Dato’ Pati Kota Bharu pun tidak kurangnya. Kini Najib Rosmah kleptokrasi dan umNO(baru)bN segala-galanya cukup mutlak pandangan tasauf mereka, wajib ditangani disantuni dipercayai sampai akhirat.

Jadi ganti musoh baru untuk diserang dan ditentang, dimaki dengan menkafir murtadkan, adalah Mat Sabu mantan timbalan presiden dan teman seperjuangan sehidup sematinya yang 40 tahun membangun PAN MIP-Pas. Mereka nyah dari parti mereka bena dulu dengan berpindah keparti PARTI AMANAH NEGARA – AMANAH kerana dihambat tuntas oleh Hadi Wang. Melalui rangkaian syaitan penyingkiran segugus pemilihan cai dalam muktamar di MS KS 2 tahun lalu. Pemimpin parti agama ini, suka benar buat bandingan kesat lagi ego disama banding dengan spesis haiwan yang keji. Dan mereka itu sendiri letak dikategori bangkai menatang mana pula?

Kini KNK seolah-olah umpama kerajaan Ali Baba dengan 40 penyamun seperti telah difilmkan oleh Almarhom TS P. Ramli 52 tahun dahulu. Rupa-rupanya TS P. Ramli tahu pemimpin PAN MIP akan lakukan menjejaki cerita filmnya mengikuti Najib Razak kleptokrasi Presiden umNO(baru) Pengerusi bN. Parti agama dan KNK pimpinan Ustaz Mat kini, ianya sedang bergelut dengan kemelut kronik yang membusong. Ianya berkait rapat dengan non integriti pengurusan pentadbiran-pengurusan kewangan negeri, Kepimpnan parti agama dan KNK, mereka berdepan dengan ratip serta zikir, bersekali dengan sumpah seranah rakyat. Dengan unggapan, “demo tidak seperti mula lanie, agas dan sombong”.

Fenomina tersebut  didapati melalui medium fc, tweeter dan sebagainya. Rakyat kata pemimpin parti agama dan KNK yang mereka sokong dan dukong dulu, kini telah tidak pedulikan lagi kebajikan kehidupan yang menghimpit mereka. Keutamaan pemimpin KNK dari parti agama lalanie, mereka mesra sakan harmoninya  mereka layan habis, lengoh tangan menandatangani kawasan balak -  kawasan lombong. Setiap purnama secara  tanpa tender dekat kroni. Lulus, fulus, bukan bayang tetapi wang bro.

Dikhabarkan sejak 4 tahun kebelakangan ini, sang broker tanah – broker lombong betapa bebasnya mereka, dapat layanan karpet hijau dibeberapa jabatan penting KNK di Kota DN. Kehadiran  broker  siap bersekali plan bertanda dan borang dok berbincang bro. Tidak perlu dihotel maupun diwakaf kaki 5 untuk deal. Mereka berkeliaran di Kota DN macam VVIP dilayan habis. Natijahnya lahirlah eksekutif taukeh KNK, melalak bila berdepan dengan rakyat dan pemimpin parti lawan mereka, tak ketahuan keluar hujah berhelahnya mereka menepis menyangkal. Sedangkan emas berbungkal dah disimpan dibawah bantal.

Gejala inilah melahirkan pemimpin parti agama yang tunggang KNK di Kota DN, macam mereka tunggang unta merah gemok warisan Tok Ki mereka. Jawatan eksekutif KNK sepenggal selepas Tokguru tiada, kini mereka menjadi jutawan lekas pantas, kerana mereka spesis pelakun agama wajah iblis. Eksekutif KNK disitu terdapat peluang dapat laba dibeham. Mereka kaut sampai sibuta tengok terbelik akan kekayaan diperolehi pada tempoh yang pantas mereka ragas. Angin mereka, anak bini dan kroni tinggi. “Membangun bersama Islam” tenggelam ghaib dari kamus perjuangan nyawa halkum mereka. Mereka ratip doa songsang beransang pengikut dunggu dengan RUU 355 menjadi bala kafirkan, murtadkan dan macam-macam tuduhan dekat sesiapa sahaja yang beri pandangan akan RUU 355.

Fenomina champion penunggang parti agama PAN MIP-PAS juga penunggang eksekutif KNK sekarang, hakikat sebenarnya mereka setapak untuk menjebak mengulangi kesilapan  yang dilakukan oleh pemimpin terdahulu PAN MIP-PAS tahun 1978 dahulu. Akibatnya  mengundang kerajaan PAN MIP-PAS tersungkor menyembah bumi. Berbaki 2 batu nisan selepas batu asas PAN MIP-PAS tenggelam ruyup ditelan sejarah. Kerana kafarah diatas perlakuan pemimpin mereka yang rakus dalam tahun 1978. Mereka berlumba 4 X 400 ela (belum m diperkenalkan) sesama mereka untuk  mencari kekayaan dengan jawatan yang mereka sandang. Kini itu-itulah dijejaki sepenuhnya oleh pemimpin parti agama PAN MIP-PAS di Kota DN maupun di 1960 Jalan Dato’ Pati KB berlumba beremba sebat peluang dicipta mereka.

Pemimpin di 1960 Jalan Dato’ Pati KB dan di Kota DN di  Kampung Sireh, lalanie  mereka telah siap perasap kemian sunah, pelimau dengan limau kasturi keris panjang sedepa dengan pakaian purba yang di pakai oleh Hang Tuah Hang Jebat dulu. Pemimpin parti agama juga penjawat eksekutif KNK yang power serta sekelian  Adun PAN MIP_PAS, mereka sekarang berdepan dengan tandus kemarau serta fakir idea berfikir untuk membangun negeri, cakna rakyat.

Rakyat Kelantan yang berdepan dengan kehimpitan kesengsaraan kos sara hidup tak kesudahan, dihulu maupun diilir. Sesungguhnya sayang, pemimpin parti agama KNk, mereka lebih mesra dan cakna dengan taukeh balak taukeh lombong. Mesra percaya dekat kroni, dekat macai dan pengampu tegar disemua perengkat. Terangkat mereka menjadi leka dengan kehidupan mewah yang melampau. Pendapatan - perbelanjaan diluar kemampuan gaji elaun bulanan mengikut di slip gaji. Mereka terlupa serban sebakul dikepala dan jubah hijau meleret dipakai, menjadi bangkai yang mereka pakai. Bukan lagi pakaian sunah; tetapi pakaian punah.

Sebab itulah sebaik Tokguru meninggal dunia, nyatalah lakonan alim warak yang bersengkak membengkak selama ini, itu-itu semua terpaksa diletak ditangga dekat kedai gunting Sheikh Hamid 1960 Jalan Dato’ Pati KB dan dipagar utama Kota DN Kampong Sireh. Termasoklah Abdoh. Jadi mereka telah zahirkan sifat sebenar mereka, mereka adalah spesis pemimpin pedagang serta saudagar  agama yang berjaya, berdayamampu menipu rakyat. Mulanya mereka pemimpin setakat  cicak up sikit menjadi biawak, dan melonjak dari biawak menjadi buaya membedal bangkai dan apa sahaja dapat dirembat disebat. Ganasnya mereka broo.

Oleh    : IBN BADULLAH ALAWAB
Tarikh : 04 - 04 - 2017 (SELASA) 7 Rejab 1438H

































Sunday, April 2, 2017

PANTUN SAJA-SAJA, UNTUK SAJA-SAJA

Oleh : IBN ABDULLAH ALAWAB

Rahman Nazri Salleh menteri merapu
Pendapat tak senonoh, ketawa mengilai,
Benar, Najib kleptokrasi kaki penipu
Kepiah dikepala, tak mampu menilai?

Masakkan tiga rasa, ikan gerut kerapu
Gejala burok umNO, parti agama tiru,
Pemimpin parti agama, kini kaki sapu
Macai malaun dibawah menjadi keliru.

Cerdik bak kancil, bodoh macam kaldai
Pelajar pintar di Kolej Guru Tengku Bainun,
Keranamu 90 juta, perjuangan suci digadai
Macam pintu bank di buka didepan lanun.

Sekuntum mawar merah, setangkai kekwa
Mawar merah dan kekwa, dimakan merang,
RUU355, Zahid komedi kata bN yang bawa
Johan kleptokrasi kata, kekal tengkok Marang.

Exco Agama Dato’ Nasru STU, Adun Meranti
Singa Kelantan dulunya garang, kini dah layu,
Rakyat pengundi sedang scan, tengok perhati
Saudagar agama, ditipu oleh taukeh Melayu.

Serasikah pipit tiak, beriringan sama enggang
Mereka berlumba terbang ke Pulau Pangkor,
Dari Pasir Mas, MP Abdoh pulang keganggang
Sayang digelanggang sendiri, rebah tersungkor.  

Nak ke Kedai Lalat, sampai Pulau Melaka
Sayor cekor, pisang berangan setandan,
Nik Abdoh ditolak, digelanggan pesaka
Akibat tak ukur saiz baju dengan badan.   

Aneh dan ganjil tawas dibuat manisan
Untuk semah, jembalang saka berpuaka,
Bila tewas digelanggan pesaka warisan
Barua broker sahaja, tanding suka-suka.

Sekiranya joran dan kail panjang sejengkal
Masakan Lautan Hindi MH370 melepasi,
Diramal Abdoh, jadi MP cuma sepenggal
Tulah sumpah bersimpoh disisi kleptokrasi.  

Masaknya ketupat, yang dihidang wajib
Minah melatah menari  gila, bila dicucok
Melatah berbalas pantun tingginya suara,
Terkulai lembek layu nak sanggah Najib
Macam bapok pondan yang mati pucok
Pitih rasuah di Affin Bank punca angkara.

Perlis kata nyoq, di KL sebut kelapa
Ladang kelapa dara di Tanjong Pial,   
Simbul pedang kepada keris sedepa
Adakah keris sedepa, membawa sial?

Penguasa PWTC Putarjaya, mula gelabah
Melihat Pakatan Harapan telah siapa siaga,
Ramai ustaz lebai, muktamar lani perebah
Yang masih berbaki spesis jenis lembu laga.  

Lepas ni Amar, jadi pengarah zoo Negara
Mezium Negara, Hadi Awang mula tugas,
Kerana Najib kleptokrasi rakyat sengsara
Semedang bohong, canang sombong agas,

Konvoi ke Gua Musang, 2 malam sehari  
Sembahyang hajat doa, nakkan lombong,
Amar dan Haji Hadi, mereka berdua seri
Mulut mereka celupar, ego dan sombong.

Oleh : IBN ABDULLAH ALAWAB

Tarikh : 02 - 04 - 2017 - Ahad

Friday, March 24, 2017

KELANTAN KITA LALANIE, SUKAR DIBAIKPULIH, WAJIB DIGANTI SELEPAS PRU 14.


Salam Puan Rohana Hana, Embak Eda, Ummu Anis Abd Rahman dan sahabat seperjuangan yang lain. Ambo sebagai diantara orang lama yang usang lagi terbuang, bersekali dengan teman-teman yang lain. Ramai dikalangan kami yang telah kembali kepangkuan Allah setelah mereka berbakti mewakafkan perjuangan mereka dalam PAN Malaysian Islamic Party-PAS sekian lama. Takdir ketika itu ambo berada diposisi depan sebagai gurkha yang tidak diundang, tidak didendang akan peranan bakti yang disemadi telah  dicurahkan. Ketikamana parti lama kita 40 tahun dulu, ketika itu berdepan dengan fenomina surut dan kemarau PAN Malaysian Islamic Party-PAS untuk mendapat sokongan dari rakyat.


Makanya disitu ambo berada, berpeluang ambo saksi dengan mata ambo, yang  tersurat dan tersirat di premis 1960 Jalan Dato' Pati  Kota Bahru. Termasoklah di Pasir Mas, Rantau Panjang, Tumpat, Gua Musang dan Jeli ambo berkelana. Syukur ambo dapat bertentang mata belajar mantik teknikal tektikal politik dari mereka. Ambo dapat dudok berbincang dengan pemimpin dahulu, dihargai dan dipeduli dengan pandangan dan pendapat ambo berkaitan politik semasa ketika itu. Alhamdulillah. Disitulah ambo mengenali pemimpin terdahulu yang fael akhlak mereka tidak macam pemimpin PAN Malaysian Islamic Party-PAS yang mewarisi sekarang. Berkedudukkan tinggi tetapi, lebih tinggi celupar agas ego habis. Mereka menjadi kaya dan berona sebaik Dato’ BS Tuanguru Dato’ Nik Aziz Nik Mat lepas jawatan politik-kerajaan.  Dan sementelah sebaik Tokguru meninggal dunia, menjadi-jadinya mereka.

 

Segan malu silu mula,  telah pupus dan terhakis dikalangan mereka, aduh!!!!!!!! Sedih dukacita ambo kelih tengok, pemimpin parti agama KNK tenggelam dengan kemewahan melampau. Mereka pemuka menjadi pemimpin yang menguasai menunggang parti lama kita selepas PRU 13. PAN Malaysian Islamic Party-PAS sekarang, samada mereka menjadi penunggang turus utama parti bersekali penunggang kuasa penting KNK di Kota Darulnaim sekarang. Rakyat pengundi negeri Kelantan Darulnaim ( Kelantan & yang bekerja bermastautin luar Kelantan) sedang menyaksikan lakonan pentas  mereka dalam melaksanakan perjalanan urustadbir KNK cukup serabut. Penuh dengan mehnah cacamerba dan kongkalikong. Kerana minda yang terkepong serta lompong yang dimiliki oleh Ketua Eksekutif KNK dan para Exconya yang mandom. Mereka sengotinya sekadar hanya harimau kertas dan singa pelastik .

Rakyat sedang scan dan menilai pemimpin di Jalan Dato’ Pati dan di Kota DN yang mana mereka telah gagal urus tadbir telus bersih KNK beramanah. Yang mana HISBAH tidak ada dalam kamus pentadbiran mereka tempat timbangtara. Disudut pembahagian hasil mahsul negeri milik rakyat, ianya berkisar dan beredar dikalangan sesame sendiri yakni kroni, keluarga  dan macai walak setia. Hatta khazanah rakyat negeri Kelantan ini, tergamak kepimpinan pucuk tertinggi PAN Malaysian Islamic Party-PAS berpusat di Jalan Raja Laut Kuala Lumpur, sanggup bersekonkol dengan pemimpin PAN Malaysian Islamic Party-PAS di Jalan Dato’ Pati Kota Bharu. Mereka macam singa lapar - buaya membedal, pakat bageh lombong di GM siap dengan plan tanda dan solat hajat. Mereka berbalah tentang bagih tanah di RP,  memanjang pakat telanjang londeh panau kurap mereka ke Mahkamah Tinggi Kota Baru, ianya nyata bukan auta.


Penguasaan KNK sekarang, kelemahan yang berligar dipejabat Kota DN, mereka kini berdepan dengan siri saman, tidak cakna dan angkoh dalam mengendali untuk menangani perbincangan-perundingan dengan pihak luar yang membabitkan perjanjian projek. Ego dan angkoh tidak bertempat. Kini mereka KNK kalah memanjang dalam perbicaraan dimahkamah dengan plaintif. KNK sekarang  beriringan dengan akhbar perdana Utusan Melayu yang menjadi lidah resmi PAN Malaysian Islamic Party-PAS kini kalah memanjang dalam saman dan perbicaraan. Diluar sana, mereka sesekali tidak berpakaian malu segan silu dekat rakyat. Mereka  tidak takut dengan rasuah, pecah amanah dengan ikrar janji (baiah) angkat sumpah memegang  jawatan. Mereka tolak ketepi dan khianatinya.

Mereka tidak merasai bersalah dengan jawapan kepada pertanyaan Adun Pembangkang dalam Dun. Jawapan dungu dan diberi. Jujurnya exco menjawab dalam persidangan di  DUN, semuanya berkait rapat  kerana cuai  lalai tidak peka. Dungunya mereka dalam memperinci pekemaskan butiran perjanjian untuk merelisasi sesuatu projek yang dirancang untuk dilaksana. Banyak ending bertemu dengan perkataan tersohor iaitu ‘tergendala dan gagal dilaksana siapkan’. Kerana dari awal dan penamat projek dirancangkan mereka penuh dengan muslihat. Kemungkinan mereka membelakang dan tolak keserambi, peranan Penasihat Undang-undang Negeri dalam perundingan dengan pelabor. Untuk menasihat dan memberi pandangan disudut undang-undang, untuk kepentingan khazanah rakyat negeri dipulihara tidak dikhianati. Mungkin selama ini, perjanjian secara ghaib-misteri jadi keutamaan.



Seingat ambo sah sampai saat dan detik ini, ambo masih ingat teman-teman ambo seluroh jajahan di Kelantan yang mereka adalah saf utama penyokong dan pemimpin tegar PAN Malaysian Islamic Party yang mewakafkan diri mereka hatta tenaga dan wang ringgit. Berkurban untuk parti yang didukongi dengan kerengat air mata. Berdepan denga tribulasi saki baki pemuda UMNO-Pemuda Tahan Lasak sejak zaman Senu Abdul Rahman. Tidak perlu ambo bariskan nama mereka disini. Ketika itu ukhwah cukup erat dengan kasih sayang, diantara satu dengan lain mengerti hadhir program pati tidak ada pitih, dan yang mengerti masokkan pitih kesaku tanpa diminta. Kerana kejujuran dan keiklasan. Ketika itu tidak ramai ustaz lebai dari timor tengah sanggup dan berani terjun menjana perjuangan ini. Kerana mereka lebih empok dan selesa sebagai penjawat awam. Pennsyarah, perguruan, PTD dan sebagainya.

Premis tersebut telah merekodkan sejuta khazanah politik PAN Malaysian Islamic Party - PAS yang tidak direkod secara resmi dijadikan sejarah. Ambo baru 12 tahun tidak diami buminya berada di SK PS. Ambo menyimpan banyak khazanah lama yang ianya sah terpehat menjadi sejarah diri ambo selama semasa babitkan diri dalam parti lama kita. Ambo simpan khazanah-khazanah lama seperti kertas kerja, makalah, majallah khusus, manifesto PRU lama yang ambo simpan. Kerana ambo disitu ketika itu menerangkan butiran manifesto dulu dekat pengundi.

Rupanya pengalaman dan pengetahuan langsong selama membabitkan diri dalam PAM Malaysian Islamic Party, berguna juga bila datang  seorang siswi sedang dalam proses membuat sarjana menemui ambo untuk dapatkan maklumat untuk pengisian thesisnya. Ambo tanya sapa suroh jumpa saya. Sahabat Pak Sheikh yang suroh saya berjumpa. Siapa Prof tersebut? Rupanya Ustaz Kamil Majid adik Ustaz Mahmood Zuhdi menantu gemulah Mufti Haji Ismail yang pinta temui ambo. Ambo yakin pemuka penunggang parti Islam PAN Malaysian Islamic Party yang berada di Jalan Dato' Pati dan di Kota Darulnaim sekarang ini, manifesto yang ambo paparkan ini, mereka tidak memiliki sendiri sekarang. Kecuali kalau nak tunjukkan juga mereka dapat dari sumber lain bukan simpanan mereka, kerana mereka bukan penunggang parti ketika itu dalam menghadapi PRU1978.

 

Detik itu, ambo masih sah ingat Ayah Mat (TS Asri Muda) Dato' Nik Man, Cikgu Ahmad Fakaruddin Abdullah, Cikgu Hussein Yaakob, Cikgu Wan Ibrahim, Cikgu Musa Salleh, Che Weil Golok, Wan Islamil Machang, Salahuddein Abdullah, Nik Mohd Kamil, Haji Saufi Othman, Omar Eletrik WCY, Jack Nik Amin, Peguan Che Hassan Ishak, Wan Suleiman, Wan Ismail, Ishak Lutphi, Cikgu Zain Bachok, Wan Mat Semut Api, Hashim Haji Omar, Haji Abidin Batu Gajah, Pak Nik Lah Arshad, Omar Muhammad, Wan Jamil Wan Mahmood, Ustaz Halim Abdul Rahman, Wan Rahim Wan Abdullah, Ustaz Idris Ahmad, Ustaz Wan Hassan Guchil, Jaafar Rawas, Ustaz Mustapha Ibrahim, Mokhrat Salleh Pulai (maaf betulkan tempatnya di UK), Ismail Market GM dan ramai lagi kalau ambo nak bariskan. Kemungkin pemimpin sekarang telah melupai mereka semua, apa lagi nak ingat kebajikan kepada balu dan anak-anak mereka tanya khabar.

Sahabat-sahabat  semua, dalam ingatan itu, ambo tidak dapat tulis bariskan semua Adun dan AhPar parti lama ambo itu yang bertahta berkuasa sekarang. Sesunggohnya mereka bukan tenaga pelengkap dalam mengharungi cabaran tribulasi UMNO dalam menghadapi PRU 1978 dan PRU 1982. Jadi, kalau lidah mulut mereka biasa kafirkan kita diantara peneroka pekerja parti 1978 dan 1982, nyatalah mereka spesis menesia buta sejarah. Sesunggohnya mereka megah dan agas dalam mewarnai politik Kelantan sekarang dengan pakaian sombong lagi angkoh. Semuga pengikut baru parti lama ambo, usahlah kafirkan kami semua kerana anda bukan wakil tuhan jaulah tuhan semesta alam dok kafirkan ambo dan teman2 ambo.
Dalam manifesto itu, ianya amat comea, tetapi comenya intipati dan saripati manifesto tersebut dan manifesto yang parti lama ambo bakal keluarkan untuk PRU14, ianya amat bergadas dan berlawanan dengan akhlak dan prilaku pemimpin party lama ambo yang ada lalanie. Sekiranya mereka nak lagi sekali bertemu mandat rakyat, pasti rakyat hakim besar PRU 14 akan tolak mereka kesungai Sungai Kelantan. Kerana mereka kini adalah penunggang saudagar agama mix dengan saudagar bangsa mengundang kemusnahan besar kepada rakyat negara bangsa. Maaflah, ini adalah rintihan orang lama dok saksikan sarkas politik parti lama ambo.

Kini, ambo, isteri dan 2 anak, telah tambat dan ikat diri kami, yakni ambo sebagai parti ke 2 terakhir ambo menyertai bersama PARTI AMANAH NEGARA bersama-sama dengan teman-teman ambo yang menubohkan PARTI AMANAH NEGARA. Ambo dan isteri, telah ikat serta simpai perjuangan ini menghadapi sisa2 hidup yang berbaki dalam AMANAH, Insha-Allah. Ambo berdoa, anak ambo 2 orang bakal tamat medic MBBS, ambo ingin mereka berkhidmat dalam kerajaan baru negara dan negeri dibawah kerajaan PAKATAN HARAPAN-PH, Insha-Allah.

Harapan dan permintaan ambo, khususnya kepada Sdrku sahabat lama ambo Cikgu WARWA, Ustaz Muhammad Hussein, Ustaz CIM dan Sdr Husham Musa sendiri. Sebaik-baik dengan izin Allah AMANAH-PH dapat tuboh kerajaan Negeri Kelantan selepas PRU 14 nanti. Usah ambil masa panjang, anjorlah satu program taut kasih budi jasa dikenang. Kalau mereka dan meninggal, jemput balu atau anak-anak mereka. Temukan kembali semua teman-teman lama walau dimamah usia bertungkat berkereta surong. Teman usang dan yang segar yang pernah membanting tulang tenaga kudrat dan samas serial. Jemputlah dalam satu majlis kesyukuran khas untuk mereka. Kerana firasat ambo, parti lama ambo akan kecundang sekadar bertahan dengan 8 KaDun sahaja, maaflah kalau laju membuat keputusan PRU 14.

Maafkanlah ambo, berbicara diluar kotak orang2 muda. Maaf ambo Cikgu WARWA, maafkan ana Ustaz CIM. Maafkan ambo Puan Rohana Hana, maafkan ambo Embak Eda, Ummu Anis Abd Rahman. Marilah kita sama2 bertekad menjadi saksi sesama kita, bahawa kita menjadi saksi dalam perjuangan dengan AMANAH ini adalah perjuangan suci kita menyaksikan sesama kita. Subhanallah.

IBN ABDULLAH AL AWAB
24032017 – JUMAAT

(Edited dari fb semalam jadi rencana pendek).

Thursday, March 9, 2017

Mereka masak tanak akidah untuk rakyat makan walau rakyat terpaksa ikat perut

Salam, sekiranya dikalangan kita cerdik pandai cendikawan yang ramai, diatas kecerdikkan dan kepandaian dan keberadaan dengan ilmu pengetahuan serta kepakaran dengan pengalaman yang melimpah. Serta Allah izin anugerahkan kekayaan yang melimpah. Alhamdulillah.

Tetapi ambo berhemat, sekiranya individu bertaboran itu kekal tegoh sebagai sebilah lidi kelapa, nescahaya rakyat kampong yang dzaif hidup dan kehidupan mereka, sampai mati menjadi tukang tengok lidi yang kukuh hebat itu, tetapi rapoh disudut cakna rakyat marhean.

Alangkah baiknya kini dalam keadaan rakyat sengsara benar-benar sengsara angkara Najib Razak menjadi kepala perompak kepala lanun kleptokrasi, apalah kiranya bilah-bilah lidi yang ambo sebutkan itu, marilah kita himpun lidi-lidi bernilai tinggi itu, kita jadikan seberkas penyapu sebesar lengan.

Pasti penyapu yang terdiri daripada lidi-lidi emas perak itu, mampu dimixkan dengan pemimpin politik yang berjiwa rakyat besama-sama dengan denyut nadi rakyat. Marilah kita mengembeling tenaga, pengalaman, kepakaran dan pengetahuan untuk membangun negeri Kelantan dan negara yang punah kerana rakusnya pemimpin yang nafsu syaitan mengalahkan mereka walau mereka kilit kitab kehulu kehilir.

Nayatalah mereka tidak mampu memmenuhi keperluan asasi rakyat yang mengangkat mereka. Mereka masak tanak akidah untuk rakyat makan walau rakyat terpaksa ikat perut. Tetapi mereka makan gajah rimau. Masa amat suntuk untuk hadapi PRU 14, kita masih tidak memiliki pasokkan yang terbaik dan memiliki jurulatih dan pengurus hakiki untuk bertempor di medan.

Kita masih gagal untuk menjaring gol yang banyak, kerana kasut bola kita pakai, kasut keluaran 1950 dulu.

Nota: Ibn Abdullah AL Awab

09 Mac 2017 – Khamis (1.22 pagi)

Monday, March 6, 2017

NAK SEKEH KEPALA MUFTI KUNUN: KESUDAHANNYA TELOR SENDIRI SANGKUT DI TELINGA.

NAK SEKEH KEPALA MUFTI KUNUN: KESUDAHANNYA  TELOR SENDIRI SANGKUT DI TELINGA.

Yang lepas itu ianya telah menjadi tawarikh, tawarikh itu wajar sentiasa diingatkan, agar manusia ego  berpakaian agama, tidak terus angkoh menghina mangsanya dengan perkataan cemar kesat. Lepas tu, dengan jiwa bapok hunggal dapat mangsanya untuk melutut minta maaf. Kemudian ulang lagi kelakuan burok yang sama terhadap mangsa yang lain. Saya sentiasa ingat pesan Tok Wan saya kira-kira 56 tahun lampau, “Ingatlah kalau kita  menghina dekat orang dengan kata kesat dan jahat, dia macam kita ambik paku belanda, kita ambik merton kita katok paku ditiang seri romah. Lepas tu kita cabut keluaq paku tu, paku dapat cabut. Tetapi kesan lubang dekat tiang terus ada, macam tulah kesan sakitnya hati sesiapa yang mendapat cerca hina”.

Justeru saya angkat bulu tangkis tanggong Mr Somy itu dan returned smash tepat diangle kiri atlit tersebut. Agar ianya menjadi ingatan sebagai sempadan dalam celupar agas itu terdapat racun bisa terbenam disanubari hati nurani menjalar satu negeri rakyatnya berdukacita dan bingkas bertindak kalau silap-silap edar. DNA saya kelahiran kampong Sungai Berembang, Perlis. Makanya pasti terkesan penghinaan Mr Somy dekat MUFTI KNP Darul Sunnah yang mufti itu bukan Ayah Pin yang menguasai Kerajaan langit di Besut. Tetapi MUFTI Dr Asri itu dilantik oleh Kebawah DYMM Tuanku Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin ibn Almarhom tuanku Syed Putra Jamallullail dengan watikah perlantikkan dengan cop mohor kebesaran raja memerentah negeri Perlis. So, ingat wahai Mr Somy anta bukan nak sekeh kepala Mufti, tetapi hakikatnya keberanian luar biasa mu nak sekeh kepala Tuanku Raja Perlis.

Nampak sangat lalanie pemimpin parti agama beruniform agama, patang nampak mikrofon berdepan penyokong luluhan ribu, gatai berbuih muut untuk bercakap. Walau tanpa  persediaan kerangka ucapan dibuat. Makanya terkeluarlah dari mulut lidah lembek tidak bertulang itu, dengan perkataan dan kalimat yang kesat lagi merapu. Seiring dengan celupar kasarnya presiden parti mereka, bangga dengan ulang sebut anjing babi barua broker salak bukit dan macam-macam lagi kepada sesiapa tidak berkenan dihatinya. Ianya diikuti penoh oleh macai dibawah kerana kenyang sedawa umpan dan dedak yang melimpah. Itu-itulah menjadikan mereka agamawan melalak cukup galak kerana walak pucok pemimpin yang dipuja didewa, sesekali jangan disentoh macam maksum kedudukkannya. Walau terpaksa menghina orang lain untuk membenar egonya yang tunggal itu adalah cakap tuntas yang wajib dipatuhi akor sebagai pedoman hidup oleh macai tegar dibawah.

Sekeh, luku lonyai kepala ‘MUFTI’ ianya percakapan kurang ajar lagi biadap. Kalau-kalau ianya disebut oleh mereka yang mendakwa berotoriti ulamak berpakaian agama dikhalayak ramai? Kenapa sanggup maki sampai tahap itu? Ianya kerana sombong angkoh dan beranggapan dirinyalah sahaja yang alim pintar bijak dari mangsa yang difitnahnya. Bertujuan memalu dan merendahkan kewibawaan sesaorang mufti. Sa lagi kerana beliau diantara pemimpin ulamak muktabar dalam PAN MalaysianIslamic Party yang jutawan. Berdaya mampu tegar kekayaannya untuk hadiah hari jadi bini mudanya walaupun kapal terbang, maupun kapal selam, Adduuhhh!!!!

Angkohnya jawapan ulamak muda pewaris pemimpin PAN Malaysian Islamic Party kini. “Semuanya remeh. kenapa diluar sana ambil pusing dan bising dengan kekayaan dan kemampuan ana?” Alhamdulillah! Kayanya pemimpin ulamak PAN MIP, sejak dedak dari umNO(baru) RM90,000,000.00 yang dibageh ke kantong sesame mereka. Sekarang rakyat dok tunggu saman Hadi Awang dekat SR dan DP Husham Musa. 

Justeru, samada Mr Somy telah bergegar lutut bergegas melutut mohon ampun maaf walau belum hari raya, kata almarhum Ismail Din dalam film Mami Jarum. Samada  terketar ketakutan atau diluar yang kita tidak mampu menyelami hati sanubarinya, tiba-tiba Mr Somy  mulutnya yang celupar agas nak sekeh kepala mufti itu, sekonyong-konyong belum pun mufti tersebut menjawab balas. Tiba-tiba Mr Somy ketuk pintu rumah mufti mangsa sekehnya terhegeh-hegeh untuk minta maaf dekat mufti tersebut.
Kenapa minta maaf wahai Mr Somy kalau anda benar macam sodek? Ertinya kesalahan amat besar anda lakukan keatas seorang mufti sebuah negeri yang berdaulat yang Raja dan Sultannya sendiri melantik batang tuboh itu menjadi mufti untuk negerinya. Bukan kerana batang tuboh itu bernama Dr  Mohd Asri Zainul Abidin, tetapi lebih dari itu. Apa?

Sejak mutakhir ini, celuparnya mulut pemimpin parti agama dok dendang dok canang. Keluar dari jemaah PAS maka keluarlah akidah mereka. Mereka menjadi kafir menjadi murtad. Hatta macam-macam penghinaan diucap sampai tanam di jerat Cina. Sampai saat ini, fenomina celupar ustaz jadian ini menabor fitnah dalam kuehyah dimesjid, tidak sepatah tegoran dan amaran dari Tuan Presiden parti mereka  warning diatas mamat copong celupar dalam mesjid.  Ianya tidak sama dengan Mr Somy nak sekeh kepala mufti yang mufti itu Raja Perlis telah anugerah bintang kebesaran negeri bergelar Dato’ bergelar Perlis yang membawa gelaran Dato’ Arif Perkasa dan  Darjah Kebesaran Seri Sirajuddin Perlis (SSP) bertitle Dato’. Serta  Penerima Anugerah Maal Hijrah Peringkat Negeri Perlis 1427H & 1429H. Dan USM sendiri  anugerah Tokoh Ma’al Hijrah USM Tahun 1430H.

I’m sorry Mr Somy, ambo nak tanya satu soalan sahaja disini, tulong clear jawab senang dan mudah tak perlu pitih juta untuk menjawab.  Dato’ tu anugerah dari negeri mana dalam Malaysia Mr Somy dapat? Bila anugerah itu diberi untuk mampu saya tengok rekod penganugerahan melalui internet. Kerana saya tidak maksum wali keramat dan laduni seperti geng pimpinan parti agama dalam Negara kita. Adakah ianya ianugerah oleh  Sultan atau Raja atau TYT Melaka, PP, Sabah atau Serawak. Anugerah Dato’ dekat Mr Somy Takiri  dapat? Sebab itu guna Dato’ macam Dato’ exco nikah kahwin KNK Singa Kelantan lalanie bergelar Dato’. Jangan-jangan Dato’ beli sudah le, kerana pitih Mr Somy berjuta adanya. Jangan Dato’ yang diberi beli melalui kerajaan raja Lautan Hindi sudahlah.

Pertlingkahan ini kerana satu pihak mohon mendapat penjelasan yang detail dan mendalam. Satu pehak lagi memperthankan dengan sikap ego dan sombong. Jadinya bukan setakat ini mengundang kedamaian dan harmoni kepada rakyat jelata. Tetapi porakperanda keranamu Rang Unggu Unggu 355 setelah dipermain oleh MP Marang bangkit dudok 2 kali tanggoh dalam persidangan parlimen untuk dibahas oleh 222 ahlinya. Malang, Marang bawa RUU 355 ke Padang Merbok untuk paksa sekelian burong untuk sokong dan lulus RUU 355 dalam keadaan cacamerba demi kepentingan politik yang sempit PAN Malaysian Islamis Party yang tersepit bergelumang dengan episod rasuah RM90,000,000.00 dari umNO(baru) Najib Razak kleptokrasi.

Pemimpin tersohor PAN Malaysian Islamic Party – PAS dah berlarutan rempoh setahun pengecut hangit, gagal sampai sekarang untuk pertahan integrity pemimin dan parti mereka saman SR dan DP Husham Musa untuk menegakkan integrity diri dan party kecuali sombong sekadar menafi sumpah tumis sambal bilis tidak menerima. Rakyat Negara dan dunia tidak percayakan jawapan anda.


Ibn Abdullah al Awab  -  Isnin  / 06 - 03 - 2017 

Friday, March 3, 2017

BUKAN KESILAPAN TEKNIKAL, IANYA RANCANGAN MENIPU PEMIMPIN PAN MALAYSIAN ISLAMI PARTY YANG TIDAK CERDIK BERPOLITIK.

BUKAN KESILAPAN TEKNIKAL, IANYA RANCANGAN MENIPU PEMIMPIN PAN MALAYSIAN ISLAMI PARTY YANG TIDAK CERDIK BERPOLITIK.

Hakikat sebenarnya, apa yang disahkan oleh menteri kelainan jantina dari umNO(baru)bN, yang sedang membetulkan - islahkan pembohongan tuntas umNO(baru)bN kepada parti punahsehat PAN M'sian Islamic Party, yang mana Rang Unggu Unggu 355 dilentangkan oleh Marang Hadi Wang ianya satu kesilapan teknikal telah berlaku dipersidangan parlimen yang lepas. Cheh! Cheh!! Cheh!!!

Lingkupnya PAN M'sia Islamic Party dimata rakyat dihati sanubari rakyat diatas penipuan pemimpin umNO(baru) dekat kebodohan sengaja pemimpin PAN M'sian Islamic Party keranamu dedak RM90,000,000.00 menjadi nana nanar. Rang Unggu Unggu 355 inilah yang kesilapan teknikal dalam parlimen seperti disahkan oleh menteri umNO(baru)bN kelainan jantina yang jaga hal ehwal parlimen.

Semedang selepas itu, berapa ramai rakyat Melayu Islam yang tidak bersama Rang Unggu Unggu itu telah dikafir, dimurtad, halal darah wajib dipancong dan macam-macam lagi tudohan kesat mereka hatta kepala mufti pun mereka nak sekeh kepala kerana tak faham akan Rang Unggu Unggu 355 dalam satu fiesta yoya yoya di Padang Merbok padang terkukor kedidi. Wahai macai-macai dan cai kepimpinan PAN Malaysian Islamic Party!!!!!

Dengan wakil Najib umumkan kesalahan teknikal, makanya bab Rang Unggu Unggu 355 menjadi abu angin dan suci dalam debu dan tidak diperkatakan dalam parlimen lagi kerana ancaman komponan bN kepada Najib umNO(baru), memungkinkan umNO(baru) dipecat dari komponan bN seperti pernah berlaku ketika UMNO mati dikaki YAA Hakim Harun Hashim dikamar HMT KL. Presiden MCA LLS menjadi Pengerusi bN ketika itu.

Padan muka Hadi Wang, langkah politik mundornya di hukum umNO(baru) Najib kleptokrasi dalam parlimen menjelang PRU14.

Catatan: Ibn Abdullah al Awab

Jumaat – 03032017.