Monday, May 16, 2016

SELAMAT HARI GURU 2016

Assalamualaikum warahmattullah     

16 Mei 2016 - Isnin – 9 Sya’aban 1437

SELAMAT HARI GURU 2016

Saya mengambil peluang disini, mengucapkan selamat menyambut HARI GURU 2016. Kepada semua warga guru-guru yang sedang berkhidmat disemua institusi pendidikan kerajaan swasta mupun persaorang. Guru-guru al Quran dan guru Fardzu Ain. Tidak terkecuali pesara-pesara guru, walau dimana-mana guru berada dalam negara kita.

Ucapan penghargaan tidak terkira kepada semua guru-guru formal dan tidak formal yang pernah mengajar diri saya. Untuk isteriku, Ummi tahniah dan selamat Hari Guru dah 31 tahun mengajar. Mula di SMK Kuala Balah, SMK Tanah Merah, SMK Convent Butterworth, SMK Yaakob Latif KL, kembali ke SMK CB dan kini SMK SK. Anak-anak ku yang menjadi guru SELAMAT HARI GURU Along Nur Zawani, Abang The Abdul Hadi dan menantuku Sal wani (MARM). Mudah-mudahan Ummi, anak-anak dan menantu, mampu menjadi guru dan murabbi.

Semua guru-guru SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU. Kekangan tekanan ekonomi yang merudum disebabkan factor dunia dan keganasan tangan-tangan dikalangan kita, makanya kesan menjalar disemua institusi pendidikkan kerajaan maupun swasta. Intitusi pendidikkan berada dalam keadaan pembiayaan yang dihadkan secara maksima. Akibatnya warga guru menanggong, untuk menyelesaikan kesan sampingan menghadapi pelajar terhadap mehnah dan kerenah dialami.

Sampai bila warga guru dibebankan dengan serberkas, berkotak dan berjela tugas sampingan yang berat dan melebehi tugasan hakiki menjadi guru dan pendidik. Akibatnya guru-guru berdepan dengan stress dan kelumpohan untuk menumpukan masa persediaan mengajar dan pembelajaran kerana terpaksa melayan mendahului beban kerja luar tugasan hakiki guru yang dibebankan seperti unta berpikol kitab dibelakangnya ke distinasi perjalanan yang jauh.

Bagaimana guru-guru mampu untuk menumpu dan memberi perhatian terbaik kepada pelajarnya, kalau dalam satu darjah/tingkatan didepan guru itu dalam kelasnya terdapat 40 murid, 45 pelajar hatta lebih dari itu. Dah 60 tahun kerajaan berjanji untuk 23 – 25 murid dalam kelas dan satu sessi. Pelajar dan murid melampau melimpah bilangan inilah, menjadikan guru-guru tidak mampu mengtasi mehnah pelajar pelbagai.

Sampai kepada keputusan peperiksaan, semua pihak melihat guru factor dan punca kegagalan anak-anak mereka dalam peperiksaan. Lebih parah lagi Kementerian bertanggongjawab juga tumpang sekaki dan bersama waris penjaga pelajar, tui mencari kesalahan dan kelemahan guru adalah punca. Mereka lupa bahawa, kini institusi premis menjadi dzaif dan serta tidak cukup untuk keselesaan guru mendapatkan hak-hak mereka.

Walau apa-apa pun wahai sekelian guru-guru, bersabarlah ingatlah ganjaran dan balasan kebaikkan dan pahala berganda bagi anda bernama seorang guru yang mendidik anak bangsa, yang semerbak mengawi bak kasturi. Jujur dan iklas mendidik anakbangsa walau mereka tidak seugama sebangsa dengan kita.

Selamat hari guru

IBN ABDULLAH ALAWAB  

16 Mei 2016 - Isnin – 9 Sya’aban 1437