Monday, November 23, 2009

SUNGGUH ATAU RETORIK SEMATA?

.30 Petang - Jumaat : 20 Disember 2009

SUNGGUH ATAU RETORIK SEMATA?

SATU MALAYSIA - Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.

Saya koi-koi merangkak untuk mengikuti secara berkesot dan berdengket, berusaha untuk menghayati gagasan Satu Malaysia - Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan. Setelah dijanakan kepangkuan negara - rakyat jelata hampir sepuloh bulan. Sebagai teras dan paksi utama pedoman real perjalanan memerentah. Tanpa merujuk dengan Al Quraan, Hadis Rasulallah, Ijmak dan Kias.

Ledakan semboyan dari PM baru ketika mana mencari tapak, urusbena identiti sendiri. Selepas Tun Lah berjaya dinyahkan oleh DS Najib. DS Najib berusaha untuk kambus tenggelamkan saki baki peninggalan Islam Hadhari dan Wawasan 2020 retorit PM terdahulu, agar rakyat melupainya. Untuk lonjak fokas rakyat kepadanya DS Najib dalam memuji, memuja angguk dan ampu.

Waswas 2020 pencetusnya dah pi, diikuti Islam Hadhari tinggal pergi. Sampaikan Menteri Pelajaran kerah Kem. Pelajaran dan Jab. Pelajaran ketika itu, tidur tak lena memikirkan ampu kena kena, untuk memertabat rukun Islam Hadhari Imamnya Abdullah Badawi. Duit rakyat, piteh negara dikhianati, buku teks mata pelajaran Agama Islam wajib dimasukkan rukun Islam Hadhari. Hatta ustaz dan ustazah tinggal sekolah hadhir kursus mempelajari rukun hakam Islam Hadhari berkali-kali abai mengajar.

Hatta terdapat Universiti pembodek utama UM no kerana penguasa utama U itu jenama dan trademark lantekan UM no. Dah tubuh dah Kerusi - Meja tiang Islam Hadhari. Pantas mendapat tajaan, nak tanya sikit ada lagi ka nizam Islam Hadhari apa dah jadi! Apa dah jadi! Duit rakyat bejuta rugi, bukan nak ganti malah buat lagi kerja gila babi.

Saya tengok dan saksikan jatuhnya pencetus pengasas Islam Hadhari dan Waswas 2020 keduanya pemimpin UM no dipuja pada mulanya dan ditahta. Kedua-duanya menjadi mantan dan dua-dua mereka maseh hidup. Mereka mantan Presiden Umno / PM dan mantan Pengerusi BN. Saya sekeluarga dan rakyat jelata sedang menyaksikan pula peganti pembawa baton sekarang (anak sulung PM2) belari pusing dari Perlis hingga Sabah. DS Najib berusaha untuk mendapatkan semula kepercayaan rakyat kembali sokong UM no - BN. Berpandukan idea menarah diatas bahan, menggunakan kosmatik - cat Jotun diatas kapal usang yang membilang hari untuk karam.


Justeru saya meyakini inspirasi gagasan Satu Malaysia - Rakyat didahulukan; Pencapaian diutamakan akan berdepan jawapan cemerlang melintang, iaitu kandas seperti Islam Hadhari dan Waswas 2020. Hatta lebeh cepat dari gegas Islam Hadhari. Sama-sama kita kelih tengok. Kenapa? Inspirasi gagasan Satu Malaysia - Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan. Rakyat jelata dan, ahli UM no - dan BN pun waham tidak faham. Tidak sekata menerima menterjermahkannya. Untuk SATUkan UM no dan damaikan UM no; satukan BN DS Najib terkial-kial berhempas pulas, sesak nafas. Inikan pula gagasan raksaksa geruda Mount Monggolia jenama Satu Malaysia?

Walau sekalipun DS Najib guna perkhidmatan Perunding dunia dan Serunding negara untuk bersih bodi mendapatkan tempat dipermata dunia serta dikaca rakyat jelata. Mengiringinya sebilangan besar rakyat ragu dan tidak mempercayai mampu dikotakan Najib terhadap semboyan selogan sendiri. Kerana dirinya yang terpalit dan terbabit titik dan garis hitam, sentiasa mengelak untuk mem bersihkannya seperti menyuci terkena najis babi atau anjing, dengan sekali air tanah diyakini melalui keadilan telus mahkamah.

Jenama cap Satu Malaysia bukan cap ayam cap sauh macam Islam Hadhari dan Wawasan 2020, mampukah ianya bertahan dan menawan? Baik Waswas 2020 maupun semboyan Islam Hadhari, kedua-dua retorit tidak umph dan mantop. Ianya lekeh tak bermaya untuk memenuhi ruang dan liang-liang pemerentahan PM6 dan Presiden UM no Baru yang baru YAB DS Najib. Hatta kedua-dua mantan semboyan dan retorit itu tidak mampu dan berdaya taham dalam bertembung lawan.

Kesepaduan keturunan suara keramat rakyat menyokong PR - PAS, DAP dan Keadilan. Apalagi kerajaan negeri-negeri PR mendapat pengiktirafan sebagai kerajaan telus dan bebas rasuah. Tetapi kerajaan pusat dan kerajaan negeri UM no BN berbelit dengan rasuah yang cemar. Ianya adalah pengesahan resmi seperti Laporan Ketua Audit Negara 2008 Tan Sri Ambrin Buang.

Saya tabik hurmat kepada PM6 DS Najib diatas kesungguhannya gagah perkasa tibai canang, pukui gong tiup napiri, memperkenalkan politik baru untuk negara yang dia menjadi PMnya dengan SATU MALAYSIA, yang PM-PM sebelumnya tidak terfikir dan terdaya. Walau lama gagasan Malayisian Malaysia diidamkan DAP dulunya, UM no tuduh pukoi macam-macam. Kini Najib merealisasinya dalam wajah dan bahasa baru tetap matlamat yang sama, serupa seperti labi-labi dan kura dari spesis yang sama.





Apabila Najib kemukakan idea bernas DAP yang di basi UM no dulu. Tung-tung tidak ada sebelah mata, sebelah jari dan sebelah kaki. Penyanggah dan penuduh bukan-bukan kepada pimpinan DAP dulu depa maseh hidup, perkasa kembali mereka menyanggah retorit Najib. Inilah dinamakan pendekar cendawan, kuman di Ulam Bator nampak, gajah pelupuk mata terhalang pandang.

Dengan semboyang keramat berakit berbahtera (walau tak segah segagah kapai selam 1 & 2 negara Scorpone) menjelmakan Satu Malaysia dengan beberapa paksi utama yang menjadi tali tangsi membelit dan melilit. Kadangkala saya nampak kesungguhan paksi-paksi utama Satu Malaysia selayaknya dimuatkan kedalam teksi dihanyutkan kedalam laut mati. Kerana paksi-paksi dimuntahkan keluar untuk direalisasikan kepangkuan negara dan rakyat.

Rakyat menyaksikan pula pemuntah Satu Malaysia itu sendiri kaya dan sarat muatan penyakit dalaman yang ia sendiri sengaja tidak mau mengubatinya. Waaima melalui doktor pakar atau pun dari dukun dan bomoh. Untuk pulehkan kepercayaan rakyat dari perasangka was-was dan 1,000,000 persoalan, yang baur dan menanah. Bahawa PM6 Satu Malaysia free dari segala jenis penyakit.

Ketika memuntah untuk merealisasikan teras utama untuk negara kepada penghayatan rakyat Indeks Pretasi Utama - KPI dan Bidang Keberhasilan Utama Negara - NKRA. Sama ada PKI mau pun NKRA, kedua-duanya diperkukuhkan dengan rukun-rukun teras dan pepulor. Serius dan bermatlamatnya DS Najib untuk jayakan Satu Malaysia, makanya dari jala dinaik taraf kepada pukat laut dalam. DS Idris Jala melalui lubang tingkap menjadi Menteri taktau fortfolio di JPM untuk kuntau dan pantau KPI.

Hatta perlantekkan pelek dalam benar, Anak Jala ini juga di atas bijaklaksana, genius sini menjual harta benda MAS ketika menjadi Bos di MAS. Digandakan kerja menggalas Ketua Eksekutif Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestai (Pemandu) kepada penumpang-penumpangnya adalah menteri-menteri dan sewaktu dengannya. Eh! Ehh!! Ehhh!!! La! Laa!! Laaa!!! Tuah anak Jala bukan macam hampa.

Wawasan 2020 menjadi waswas 0202 entah kemana haluan dipupuskan oleh kelahiran Islam Hadhari. Sehingga Imam Islam Hadhari tidak lagi memimpin UM no sebagai Presiden, PM dan Pengerui BN. Tentulah dikalangan pemimpin utama dan tidak utama UM no dan BN bersekali dengan Iman Hadhari barangkali semua rukun Islam Hadhari pupus dari mata hati meratib dan menyebut.

Kini disogokkan pula menghafal dan juta-juta duit negara - duit rakyat digunakan untuk mempergunakan semua ruang dan cara-cara untuk rakyat menghafal rukun teras dan pepulor Indeks Pretasi Utama - KPI dan Bidang Keberhasilan Utama Negara - NKRA kepada rakyat menghayati terus menjadi kuli kepada Najib dalam memperkasakannya menjadi Presiden UM no, PM dan Pengerusi BN.

Pencetus idea Satu Malaysia ini sebelum itu merupakan pencetus dan kepala kudeta rampasan kuasa di negeri Perak Darul Redzuan dari Kerajaan Sah Pakatan Rakyat - PR kepada kerajaan haram kudeta UM no - BN. Gerembolon terancang, terawalnya melakukan rampasankuasa atas nama peralihan kuasa UM no Perak dengan memecat beberapa tokoh digantikan dirnya DS Najib dan DS Dr Ahmad Zahid Hamidi menjawat Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Perhubungan UM no Perak.

Gestapo mereka dengan gelojoh membiarkan komponan BN lain menjadi pemerhati dan pak angguk dan tak sempat angguk ketika berlaku kudeta UM no dalam negeri Perak bukan BN, menerusi kroni jadian Dr Zambry Cambry, kini Zam Cam bermatian bersilat berkuntau menjalankan kerajaan kudeta dalam keadaan tak ketahawan punca arah dan hala.

Disaat mana DS Najib menjadi PM6 negara kita, mengiringi merai serentak menyambut jawatannya ketika itu adalah penyakit ekonomi negara merudum serta meleset dan wabak penyakit selesema babi H Satu N Satu. Bersekali wabak penyakit-penyakit tersebut bersamanya adalah penyakit kronik genetik UM no - BN iaitu rasuah, gilakuasa, tamak dan sebagainya melanda komponan parti-parti utama dalam BN yang menunggu kemusnahan itu.

UM no sendiri menghadapinya dengan luka parut terperuak diketika masa yang sama PPP, MIC, Gerakan dan MCA. MCA kini sedang menghadapi kehancuran dan kemusnahan sebaik keputusan EGM disempurna. Hakikatnya komponan-komponan parti BN mereka umpama kacang lendir tua atau ketula tua yang tinggal hanya pulor dan rangka; lompong dan kosong dalamannya. MCA dah bertemu pawang untuk mengubatinya iaitu pawang dalaman dari BN sendiri yakni pengerusinya sendiri.

Mana-mana gagasan atau semboyan baru dikemukakan sekalipun ianya retorit, pasti ianya akan berhadapan dengan penyokong setuju angguk dan berdada dengan pembantah kontra disemukakan bersama hujahnya. Begitulah juga takdir dan nasib dihadapan pelaksanaan SATU MALAYSIA - Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan. Dikalangan penentang SATU MALAYSIA - Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan, bersekali dengan Indeks Pretasi Utama - KPI dan Bidang Keberhasilan Utama Negara - NKRA cacat celanya selogan SATU Malaysia dan isi-isinya kerana ianya dilontar dan dikemukakan kepada rakyat dan negara diumpamakan seperti penjual ubat profesional di Chow Kit Road dan di Jalan Raja Bot.

Iaitu seperti penjual ubat kulit petah berbicara, dihadapan penuntun mengelilinginya melihat gelagat dan telatah petah penjual ubat menceritakan mujarabnya ubat hasil usaha keluarannya sendiri. Ubat kulit saya ini bukan SATU penyakit dapat disembuhkan, tetapi SATU beli dozen penyakit pasti sembuh. Seperti kurap, panau, kudis buta dan jerawat. Bersungguh-ungguh mengulangi dan berikhtiar penuntun dikelilinginya mempercayai cerita tentang bagus dan umphnya ubatnya.

Ketika petah menerangkan khasiat dan kiafat penyakit, ditengkoknya setempek kurap bunga. Di leher dan perut di penuhi panau, ditangan kiri penuh dengan kudis buta. Hatta tangan kanannya sentiasa didagu memicit nanah jerawat batunya memenuhi sebahagian mukanya. Pendek dan panjang kata, ubat yang dijaja oleh si penjual ubat tadi yang serba serbi mujarab khasiatnya apabila diguna disapu. Tetapi hakikatnya bertentangan dan berlawanan dengan penyakit mini market berada pada badannya yang jelas kenampakkan.

Begitulah juga fenomina yang sedang dan terus diperkatakan semboyan SATU MALAYSIA - Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan. Bersama Indeks Pretasi Utama - KPI dan Bidang Keberhasilan Utama Negara - NKRA kerana rakyat alaf ke21 ini, telah celek maklumat dan kaya informasi dilangit terbuka jalor lebar membuat penilaian dan meletakkan garis kepercayaan dan piawaian diluar mata dacing. Kerana dikalangan rakyat mengenali diantara ganasnya lanun penyamun di bandingkan dengan saorang ustaz atau munsyi yang laduni.

Ujian serta mendepani cabaran langsung untuk diselesaikan adalah mengambil tindakkan dan menjalankan hukuman dan menyelesaikan telus masalah-masalah besar dan berprofil tinggi yang melibatkan pelakunya adalah seperti si penjual ubat diatas. Menyelesaikan rampasan kuasa kudeta dan kerajaan haram UM no BN Perak Darul Ridzuan. Penyelewangan dan kandal raja rasuah PKFZ - Zon Bebas Pelabuhan Klang yang melibatkan tokoh utama BN. Rasuah tunai RM10,000,000.00 dari AP Bintulu DS Tiong King Sing juga Ketua BBBN di Parlimen kepada Presiden MCA jua Menteri Pengangkutan DS Ong Tee Keat, mereka berbohong dalam Parlimen dan luar Parlimen. Kini mereka segar bugar, relex menghadapi tuduhan macam pisang sebiji dikerkah kera.

Mereka sesetengah rakyat melihat kebal dan tebal macam kebalnya tetak tak lut seperti datuk mahaguru seni silat lincah. Tiong dan Ong tokoh utama mewakili parti maing-masing dalam komponan BN menghadapi tuduhan umpama hulu keris digenggam rapat, manakala mata dan luknya dihala terus keperut pemimpin tertinggi UM no sekarang atau mantan pemimpin. Barangtentu tidak ada biji mata, atau mata cemea yang berani pantas bertindak keatas lanun penyamun ini, kerana mereka berangkai dalam BN. Tom tom bak, pecah sebiji pecah semua. Njit njit semut sapa sakit naik atas. Biar pecah diperut jangan dimulut. Pandai makan bijak simpan. Kena aku;kena semua, kerana kita semua serupa dan sama songlap rasuah harta rakyat, harta negara.



PDRM, SPRM, Mahkamah dan AG tak makan saman dengan mereka. PDRM, SPRM, Mahkamah dan AG mereka buta, mereka capit, mereka mandul dan mandom berdepan dengan kepincangan rasuah di kalangan profil tinggi dalam tempayan BN. Tetapi mereka bingkas dan pantas sampai jadi mayat di kerjakan di pejabat mereka sendiri. Sungguh sebagaimana SPRM lakukan kepada mendiang Teoh Beng Hock. Bendera 200 keping SPRM dengan berpandukan mata celek UM no breng menyiasat.

Tetapi rasuah tunai RM10,000,000.00 mengaku terang tang tang tidak ada bokti jelas untuk pendakwaan. Inilah rakyat katakan kerja ikut etika haram jadah. Istana toyol di Shah Alam milik mantan MB Selangor SPRM mata buta cari tak jumpa, kaki kudung tak sampai kepremis.

Justeru Hassan gembala lembu sudah pasti tidak berupaya berdepan lanun penyamun, tetapi bermayanya ia menghadapi lawan kepada musuh utama UM no - BN iaitu PR dan komponannya DAP, PAS dan Keadilan. Kontraktor Zaki yang membina real kereta api tak sudah, hakikatnya haram dia tak pernah naik kereta api, sebab tu la dia cincai sebagai kontraktor kela donia Cuma capa ayam. Cap ayam pun boleh pakai jubah itam berendam. Watak-watak ini komponan pakej menguatkan membendung dalam melindung keburukkan dan kehancuran kepada badan penyelamat tali hayat UM no - BN dan komponannya.

Manakala penegak dikalangan media swasta kroni adalah Media Prima melalui semua saloran TVnya seperti TV3, TV7, TV8, TV9 menjadi penyakit tb adalah yang menghidup dalam merealisasi kerancakkan BN dilensa tv. SPR, SPRM, PDRM, Mahkamah dan banyak lagi adalah perkakas utama dan tulang belakang dalam mendinding usaha-usaha untuk menyelamat UM no - BN khususnya kepimpinannya dari pucuk pusat, pucut negeri serta dipucuk kawasan.

Kalau semua-semua ramuan diatas, berkualiti dan berintegriti dalam menjalankan tugas mereka untuk negara tercinta, bukan menjadi pecacai barua UM no - BN. UM no - BN dah lama menjadi aruah dalam negara kita mungkin 20 tahun dahulu dah berkubur. Seperti berkuburnya USNO, Semangat 46 dan lain-lain tanpa kubur bernisan tanda.

Rencana dari : IBN ABDULLAH AL AWAB

Siap: 10.30 Malam - 20 Disember 2009 - Jumaat 4 Zulhijjah 1430