Tuesday, June 12, 2012

FENOMENA umNO(Baru) bN KEDAH. REBUT MB – UMPAMA PASANG PELANA DI BAYANG KUDA.

Rencana oleh: IBNABDULLAHALAWAB

Tarikh: 27 Mei, 2012/ Rejab, 1433 - Ahad

Menyusor sejarah pentadbiran kerajaan negeri Kedah, umNO(Baru)bN dan kepimpinannya sekarang, adalah dari jenis manusia yang buta. Buta dalam menerima hakikat berdepan politik kalah dalam PRU. Kalahnya umNO(Baru)bN Kedah di PRU12 pada 8 Mac 2008 dahulu. Menjuruskan mereka menjadi nana, nanar dengan mata berpinar. Mereka tersentak menjadi pembangkang antara percaya dengan menolak. Mereka tak keruan dan tak ketahuan sampai detikni. Rupa-rupanya hakikat sungguh dan sengoti umNO(Baru)bN hilang kerajaan Kedah. umNO(Baru)bN kecundang di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kelantan, Selangor dan Wilayah Persekutuan. Boktinya umNO(Baru)bN telah merampas kuasa-kudeta Perak dari kerajaan PR. Diketuai oleh PM sekarang HANA&HAROS (HANA=HAJI NAJIB d=dan HAROS= HAJJAH ROSNAH) bersama dengan MP Ahmad Zahid Hamidi, kira-kira setahun kerajaan PR Perak. Kini kerajaan "HARAM JADAH" kudeta umNO(Baru)bN sebaik dirompak lanun pemyamun.

Inshaallah umNO(Baru)bN akan kecundang berulang selepas PRU13 nanti, dan berdepan kejayaan berganda kalah di Kedah. Serta umNO(Baru)bN menjadi gemulah-aruah kalah 1Malaysia, dari Perlis sampailah ke Sabah. Kini sebenarnya mereka mengelabah, senget condong koi-koi rebah membaham bumi. Menerusi siri-siri petunjuk yang jelas kian menghampiri kenyataan PR; PAS, DAP dan PKR menuju dan mara ke PUTRAJAYA, selepas PRU13 nanti Inshaallah. Petunjuk yang diciptareka oleh pemimpin utama umNO(Baru)bN negeri-pusat. Petunjuk terbesar diatas penunjuk-penunjuk yang besar sebelum PRU12, adalah penangan hadiah sial penghinaan penyapu oleh mantan MB Selangor Khir Toyo, kepada penjawat awam, ketua jabatan pula. Kerananmu hadiah 2 berkas penyapu; merudum sebuah negeri kepada PR di Selangor. Itu bapa segala petunjuk.

Manakala umNO(Baru)bN sekarang berada diposisi zon ibu segala ibu penunjuk. Iaitu, akhirnya selepas PRU13 akan meninggalkan PUTRAJAYA berputih tulang dan mata putih. Disisa usia 24 tahun umNO(Baru) di PWTC, dapat hidupkah macam PAS hidup selama 54 sebagai parti pembangkang perengkat pusat dan dibeberapa negeri. Sekarang hadiah ibu segala ibu; hadiah bapa segala bapa meningkat diangkat kepada hadiah premier perdana. Ianya adalah malapetaka dari HANA&HAROS PM1Malaysia/Presiden umNO(Baru)bN iaitu kalimat kiamat yang dah sampai klimax usia umNO(Baru)bN di PUTRAJAYA, jadi kelampunca. Angkara mulut celupar biadap Presiden umNO(Baru)bN. HANA&HAROS sumpah seranah rakyat dalam bisikkan syaitan kata "HARAM JADAH". Telajak sampan boleh diundor; telajak cakap musnah umNo(Baru)bN perentah 1Malaysia. Kesan bahana sumpah "HARAM JADAH" HANA&HAROS memakan umNO(Baru)bN, selepas PRU13 nanti. Kita tunggu tengok kelih, kesudahannya.

Pimpinan umNO(Baru)bN, sengaja dan sememangnya membuat jadi celaru, dungu,Pandir lagi Luncai. Sebiji macam lembu Naga Lilit, bukan macam lembu intelek Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) milik laki dan anak pinak gaji puluhan ribu sebulan. Iaitu mantan kepada MPWKDM DS Hajjah Shahrizat Abdul Jalil. Hebat sungguh la, yang mana lembu NFC mendiami dikondo 5 bintang di Bangsar, tidak dikandang atau diladang. Makan pun direstoran internasional. Betuah sungguh spesis lembu umNO(Baru), nasib betuah sungguh mu lembu umNO, hebat dari hidupku dan keluarga!!!!! Betuahnya DS Hajjah Shahrizat Abdul Jalil. Ketua Kaum Ibu UMNO itu nama dulu-dulu; lanie Ketua Wanita umNO(Baru) Malaysia selepas opah TS Pidah ditewaskan dalam gelanggang. Tetapi DS HSAJ tewas keranamu lembu NFC milik anak dan laki.

Kepimpinan umNO(Baru)bN menjadi bengong, buta perut buta bahasa. Pemimpin umNO(Baru)bN dari pemimpin betis di Kedah maupun pusat di PWTC. Mereka menafikan kenyataan mereka dah tersungkur membaham tanah dibumi Kedah selepas PRU12, 8 Mac 2008 dahulu. Mana ada Kerajaan Pembangkang dimuka bumi ini? Kecuali terpacul keluar dari lidah mulut pemimpin umNO(Baru)bN 1Malaysia. Bengong sejati itu. Hadirnya dari mulut danor pemimpin umNO(Baru)bN Kedah dan Pusat. Sombongnya sebaris sombongan kelasik Namrud. Terus membodohkan, sekelian pengikut kampong, di Felda sampai lanie. Buta sunggoh rupanya sekelian pemimpin umNO(Baru)bN, lengkap pakej mereka. Sikap ego tidak mengiktiraf dan memperakui kerajaan PR pimpinan PAS bersama DAP dan PKR di Kedah, dan mengucapkan tahniah diatas kemenangan dalam PRU12 dulu. Itulah realiti pemimpin umNO(Baru)bN.

Bukan omong-omong cerita, teruk sakan puak-puak umNO(Baru)bN Kedah ni, kemaruk nak jadi MB dah tak sabar. Sebaik selepas PRU12 walau rakyat pengundi dah tolak ketepi. Mutakhir ini berebut pukui canang, tibai gendang tiup seruling, ini-ini adalah MB baru Kedah. PRU13 belum lagi. Ni nampak sakan gila punya kerja, bukan tu sahaja kadang-kadang umNO(Baru)bN Kedah dream masih lagi berkerajaan di Kedah. Ehhhh!! Eeehhhhhh!!!! Orang kampung berbisik dan kadang-kadang pederas. Kata ramai pemimpin umNO(Baru)bN Kedah dah jadi macam isin, adik beradik gila, dok rehat di Tanjong Rambutan. Silap-silap boleh jadi gila babi. Sejak mereka kalah dalam PRU12, sesama pemimpin umNO(Baru)bN di bahagian-bahagian pun mereka berkuntau bertomoi Siam. Diluar gelanggang dan selalunya mereka gunakan proksi dan kroni yang setia khidmat awalnya.

Sikap menentang dan tidak menerima kehendak, arahan dan paksaan keatas peneroka Felda menerima berhubung kait dengan
makipun PM1Malaysia Presiden umNO(Baru)bN HAN&HAROS. Seluruh donia mendengar diingatinya sampai mati sumpah "penentang-penentang tu HARAM JADAH". Ikoran HANA&HAROS penentang hasratnya dikategori "HARAM JADAH". Maka demekianlah juga dalam kes menolak Kerajaan Kedah PR pimpinan Ustaz Azizan Razak. Maka kalimat popular sentero donia, mainya dari Presiden umNO(Baru)bN/PM 1Malaysia HANA&HAROS kata ‘haram jadah’ kepada penentang polisi HANA&HAROS umNO bN. Makanya penentang satu dengan satu yang lain sesama dikalangan umNO pun dapatlah dikias kilas dengan ‘haram jadah’. Maaf tang ni terpengaroh pegang dengan kata NdR. Jangan marahkan saya pasai ‘haram jadah’. Halalah kepada Presiden umNO(Baru)bN HANA&HAROS, kerana bola tanggung ini smesh dari HANA&HAROS , saya sekadar menyambut dan melontarnya kembali, sekala sekali kalau perlu. Sebagai rempah herba disudut membuat penjelasan.

Parti PAS Kedah dan PAS Pusat, telah membabitkan diri dalam PRU sejak Kali Pertama hingga kepada PRU12 8 Mac 2008 yang lalu. Bukan melalui bawah tanah dalam bumi atau diangkasaraya. Pengalaman PAS bertanding secara solo, semasa Champoran, BN, APU, BA dan dalam PRU13 nanti atas nama PR Inshaallah. Setiap kali kecundang dalam PRU, PAS menerima hakikat kalah dengan jiwa yang besar secara jantan. Walau sejuta penipuan umNO(Baru)bN-SPR merealisasi PRU. PAS terus berusaha berganda dengan tekad memperkukuh meneguhkan jemaah. Alhamdulillah, akhirnya PAS menjadi pekasa bukan pekasam Brahim Ali @ Che Pa. Kini
PAS digeruni lagi ditakuti umNO(Baru)bN sekarang. Disudut penerimaan sokongan dan keahlian, mencemas dan tenggelamkan umNO(Baru)bN, bersekali HANA&HAROS yang sedang berentap mantap dengan TSMY.

Rakyat pengundi memberi peluang PR yakni komponan PAS,DAP dan PKR mengepalai kerajaan negeri Kedah selepas PRU12. Hatta telah diperkenankan sepenuhnya oleh Kebawah Tuanku AlSultan DYMM Tuanku al Sultan Kedah. Butanya umNO(Baru)bN menyebut ‘Kerajaan Pembangkang’. Yang umNO(Baru) tu apa kejadah, kerajaan ‘haram jadah’kah umNO(Baru)bN di Kedah, now? Secara sedar atau tidak sedar, makanya unsur-unsur umNO(Baru)bN Kedah menjadi ketului penderhaka utama. Disebabkan pemimpin umNO(Bqru)bN diatas sikap menolak PAS mengetuai Kerajaan yang diperkenankan oleh Tuanku Al Sultan. Kalau itu bukan derhaka namanya, nak kata macamana lagi. Takdirlah itu-itu PAS yang lakukan, pasti kemahkamah dan penjara letak duduknya pemimpin PAS, dilealisasikan oelh mahkamah melalui hakim berok.

Pemimpin umNO(Baru)bN sama ada anak Kedah maupun bukan anak Kedah, yang masuk resmi ke Negeri Kedah. Samada bertaraf PM, TPM, Menteri dan Timbalan Menteri hadirnya mereka ke Kedah macam penyamun tarbus, setidak-tidaknya macam kawaq. Kedah mempunyai Kerajaan Negeri dipilih rakyat menerusi selepas PRU12. Iaitu
Menterinya Besarnya adalah YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Haji Azizan bin Abdul Razak. Berpejabat di Kompleks Darul Aman. MB Kedah selepas PRU12, sesungguhnya bukan samasekali Muhkriz anak Tun Che Det atau Mahdzir Bin Khalid. Tidak Syed Razak Bin Syed Zain Barakhbah, jauhlah api dari semanggang Ahmad Bashah Md Hanipah. Adakah mereka beradap dan berakhlak ketika di Kedah sekarang? Rakyat pengundi kelih tengok sendiri. Macammana kalau sapa-sapa saja, mai jelangaq terus masuk dalam romah kita, pakai kasut domoi boya pula, apa macam? Kita hepi? Ucap terima kasih pulak dekat depa?

Macamtulah juga adap, adat dan akhlak dalam masuk negeri berdaulat yang mempunyai kerajaan negeri dan mempunyai Sultan pula bukan TYT. Jangan jadikan jenis umNO(Baru)bN tidak beradap menjadi biadap cukup-cukup pelehap. Info dan ucapkanlah salam terlebih dahulu, sebaik pintu dibuka, masuk mailah. Jangan main pakai gerdah, nanti padah. Orang kata loklaq bukan kelolah. Tun Lah kata dekat Pengerusi Tetap umNO(Baru). Mantan sekelian mantan orang Kedah, lanie Pengerusi FAMA. Kerana sifat sombong dan bongkak bin ego meninggi, mereka keras keng keras hati. Mereka pupus adab dan biadap. Tidak menghurmati Ketua Kerajaan Negeri Kedah yang rakyat pilih dan diperkenankan oleh Tuanku Al Sultan Kedah, lanie DYMM SPB Yang DiPertuan Agong pula. Hampa wahai umNO(Baru)bN kena tau dan sedar MB Kedah sekarang adalah iaitu YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Haji Azizan bin Abdul Razak.

Ketika mai Kedah dalam siri-siri hadhir membuat lawatan kerja. Sebonarnya mereka selam air danor merealisasi kepentingan kerja-kerja umNO(Baru)bN. Dilunggukkan dengan nama lawatan kerja, tetapi itu-itu adalah propoganda dan auta. Sebenarnya mereka utamakan kerja politik umNO(Baru)bN dengan berselindong bohong sekampong diatas nama ‘lawatan kerja’. Memperalat dan mengkhianati harta benda rakyat pembayar cukai untukmu umNO(Baru). Tanpa segan silu malu kepada rakyat, seraya takut dengan azab Allah. Diatas segala penyelewengan salahlaku, tadbir urus. Salah urus harta rakyat negara menjadi harta pesaka "haram jadah" untuk penyokong umNO(Baru) bN. Tengok muka, baju dipakai pun cap dacing, cap keris telanjang. Tugas kerja kerajaan pusat untuk negara? Boleh belah la!!!!!!

Seingat saya berpandukan rekod sebelum PRU12 semua MB Kedah adalah dari UMNO, umNO(Baru). Terdapat MB sebelum merdeka secara perlantikan yang diperkenankan oleh Al Sultan Kedah dahulu. MB Pertama Kedah dilantik pada 1 Februari 1948 adalah YAB Tuan Haji Mohamad Sheriff bin Osman - 1948-1954. Manakala MB Kedah Ke2 adalah YAB TS Dato' Seri Maha Wangsa Syed Omar bin Syed Abdullah Shahabuddin - 24 Mei 1959 -1967. MB Ke3 ialah YAB Tun Dato' Seri Utama Syed Ahmad bin Syed Mahmud Shahabuddin - 1967-1978. Manakala MB Kedah Ke4 adalah YAB Dato' Seri Syed Nahar bin Tun Syed Sheh Shahabuddin - 13 Julai 1978 - 28 Januari 1985.

MB Kedah Ke5 adalah YAB TS Dato' Seri Amar DiRaja Haji Osman bin Haji Aroff - 28 Januari 1985 - Jun 1996. Seterusnya MB Kedah Ke6 YAB TS Dato' Sanusi bin Junid - 16 Jun 1996-November 1999. Diganti dengan MB Ke7 YAB Dato'Seri Setia DiRaja Haji Syed Razak bin Syed Zain Barakbah - 12 Disember 1999- 22 Disember 2005. Mnakala MB Kedah Ke8 sebelum PRU12 adalah YAB Dato'Seri Setia DiRaja Haji Mahaadzir bin Khalid - 22 Disember 2005-9 Mac 2008. Empat MB awal adalah dari UMNO ASAL yang diasaskan oleh Dato’ Onn Jaafar. Manakala empat MB yang lain dari umNO(Baru) yang ditubuhkan oleh DS Dr Mahathir Mohamed, ketika UMNO lama berkrisis selepas mesyuarat agong. Tiga dari UMNO Asal dan seorang dilantik sebelum merdeka.

Mantan MB Kedah dari umNO(Baru)bN yang masih hidup dan dipanjangkan umur. Mereka sedang saksikan telatah, mehnah dan kerenah fael pemimpin umNO(Baru) Kedah. Mantan-mantan MB adalah Tan Sri Dato' Seri Amar DiRaja Haji Osman Bin Haji Aroff, Tan Sri Dato’ Seri Haji Sanusi bin Junid, Dato' Seri Dato’ Setia DiRaja Haji Syed Razak Bin Syed Zain Barakhbah dan Dato' Seri Setia DiRaja Haji Mahdzir Bin Khalid. Diantara keempat mantan MB Kedah dari umNO(Baru)bN cuma mut-mut macam melukut ditepi cupak iaitu Mahdzir bin Khalid. Beliau sahaja yang ada tempat disisi kepimpinan umNO(Baru)bN Kedah yang berperanan dalam sisa-sisa politiknya, berjawatan politik dalam Kerajaan Pusat.

Bercelaru, bercempera cacamerba umNO(Baru)bN Kedah lanie. Sakan berebut nak jadi MB Kedah, macam anjing berebut tulang punggong, sekor macam taugeh ikan bakar Sekincan. Bukan anjing ‘haram jadah’. Tapi, tekenai dengan anjing korap, orang Kedah Utara kata. Baru sekali umNO(Baru) dalam PRU12 tersungkur di Kedah. PAS 11 kali kalah dalam PRU, tidak pernah menjadi gila babi macam pemimpin umNO sebutkan umNO ketika itu Kerajaan Pembangkang. umNO(Baru)bN tolak politik bertamaddun. Falsafah demokerasi melalui keputusan PRU dibuat rakyat. Walau sejuta penipuan umNO(Baru)bN lunaskan diPRU12 dahulu tidak menjadi 1,000 peratus sebagaimana diprogrem, maka umNO(Baru) menolak keputusan tersebut. umNO(Baru)bN macam anjing kepala buruk, tubuh kerajaan dalam kerajaan. Lebih malang melakukan rampasan kuasa – kudeta. Ini dicatat dalam sejarah benar di Perak ketua kudeta adalah NdR ketika menjadi Timbalan Presiden umNO(Baru)/Timbalan PM.

Betuahnya negeri Kedah semasa UMNO Asal dan umNO(Baru) telah memberi sumbangan dua penduduk rakyatnya menjadi Perdana Menteri. Iaitu PM Pertama YBM Tengku Abdul Rahman Putra Al Haj dan Tun Dr Mahathir Mohamed PM Ke4. Dr Mahathir dalam menerus dan merealisasi politiknya melalui anaknya Mukhriz MP Kapar Jerlun, kalah dilantik menjadi Timbalan Menteri oleh HANA&HAROS kerana ditekan tunjuk oleh Tun Mahathir. Manakala KJ menantu Tun Lah dalam merebut jawatan Ketua Pemuda umNO(Baru), sekali pun menang, sampan kolejnya dikayuh dikemudi oleh Tun Lah dah belah belah. Dinyahkan oleh TSMY-NdR, KJ turut hanyut terapung dan kadang-kadang terdampar dipinggir pantai. Dalam menunggu hadirnya PRU13 kebanyak pemimpin-pemimpin umNO(Baru) dibahagian-bahagian, samada wakil rakyat atau mantan wakil rakyat, mereka kini bergerak macam sewah dan kadang-kadang macam lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC). Bukan seperti lembu kampong.

Almarhum Tuanku Abdul Rahman Putra Alhaj disanjung oleh rakyat jelata. Baik selama menjadi Perdana Menteri Pertama. Juga dihurmati dikalangan lawannya. Tetapi PM selepasnya, bermula era Dr Mahathir Mohamed, kebencian dari dalam umNO apalagi diluar umNO bermula. Doa dari almarhom Ustaz Fadzil Noor, agar DR Mahathir Mohamed dipanjang dan lanjutkan umurnya, untuk melihat kehancuran umNO(Baru), dah nampak akan menjadi kebenaranya. Kini rakyat negara kata tidak mustahil lagi akan doa kata Ustaaz Fadzil tersebut, kira-kira 10 tahun dahulu. Kehancuran umNO(Baru) bN dah sampai episod akhir dan sedang langkah akhir kelubang kubur liang lehat selepas PRU13, Inshaallah.

Dari sumber yang dapat diyakini memaklumkan, bukan sekadar dua tiga orang yang dah dok pasang angan-angan nak jadi MB. Segelintir dok pasang angan-angan nak mengisi jawatan setiausaha di Pejabat MB pun dah clear calun kroni yang kehulu kehilir. Lobi dan loba. Sambil lobi dan loba itu, dalam masa yang sama, memfitnah dan membodohkan kawan lawan sesama umNO(Baru)bN. Termasuk dari spisis galak melalak tepuk dada, tanjai kaki. Kalau setakat muka-muka yang ada nak jadi calun di PRU13 nanti, aku rasa aku lebih layak. Kerana, aku!!! Aku!!!!! Aku!!!!!!! segala-galanya lebih dan lebih dari kawan kita yang hampa dok sebut. Semuanya aku yang lebih. Jadinya peluang MB aku tolak dekat dia, tetapi Exco dan Potfolio utama hak aku dikalangan kroninya pula ada yang bayang untuk jadi setiausaha kepada Exco. Info itu dah menjadi meliau dan tanglaq, tidak soksek soksek lagi. Lala ni, langkah dan cakap pun 2biji lagam macam MB dan Exco.

Inilah lumrah yang cukup murah. Fenomina yang berligar dan berkisar dikalangan pemuka umNO(Baru) Kedah lanie. Dah habis segala ubat dan penawar berubat pasai ni. Tetapi semakin menjadi-jadi, cantas disini, tetak disana dan taket tangtu. Semua kisah nak jadi MB dan Exco. Sewajarnya mereka terdahulu memberi kata sepakat dan kepercayaan, solid dan sebulat suara dapatkan 1calun menentang calun dari PR dalam PRU13 terlebih dahulu, untuk Kadun dan Kapar. Bukan begasak dan berpasak secraa bayang nak duduk di kerusi MB dan kerusi Exco. Jangan mandi wajib sebelum bersetubuh. Kaedah dan cara biarlah betoi wahai umNO(Baru)bN. Samalah macam bidalan Mat Perawan Ekor Kucing kata; "Jangan sembang nak cucu-cicit kalau seumur hidup tak menikah". Makanya jadilah cerita,
"umpama pasang pelana dibayang kuda"

FENOMENA umNO(Baru) bN KEDAH. REBUT MB – UMPAMA PASANG PELANA DI BAYANG KUDA.

Dengan saki daki yang masih berdenyut pada Tun Dr Mahathir Mohamed. Diatas rajinnya Che Det palu dan tibai gong dan gendang keling keliling negara. Kadang-kadang nampak macam tibai HANA&HAROS. Kadang-kadang ampu dan gosok kepala HANA&HAROS. Makanya anaknya Mukhriz dapat membaca seraya batangnya sekali, keatas ayat-ayat politik bapanya itu Tun Mahathir. Kadang-kadang gayat anaknya Mukhriz nak ambil capai. Kini payah, sukar sekali Mukhriz nak aplikasi legasi bapanya (Che Det). Bertapa di Kedah jadi MB (nak juga cara-cara dicapai oleh HANA&HAROS menjadi MB Pahang dikala terona) dan tingkat setakah menjejaki kerusi PM di PUTRAJAYA. Kalau 40 - 50 tahun dahulu tidaklah jadinya mustahil sangat. Tetapi untuk dipinggir langkah akhir umNO(Baru)bN dimutakhir kini di PRU13, semuanya tak mungkin dan harapan itu menjadi kelam dan pudar. Kerana umNO(Baru)bN, InshaAllah akan tersingkir jua r dari PUTRAJAYA. Gitulah kira-kira hisab congak saya dan hemat saya dalam PRU13 nanti.


Rencana oleh: IBNABDULLAHALAWAB

Tarikh: 27 Mei, 2012/ Rejab, 1433 - Ahad

Nota: SEBENARNYA RENCANA INI DAH LAMA SIAP, TAK DAPAT DIAKSES KERANA TERLALU LEMBAB DAN AMAT SANGAT PERLAHAN. KELAJUAN CUMA TITIK (.) DI TAMAN RUMAH SAYA. SAYA TAK MAMPU KE PENANG, SP ATAU KULIM KERANA KEUZURAN. MAAF. TK

 

 
FENOMENA umNO(Baru) bN KEDAH. REBUT MB – UMPAMA PASANG PELANA DI BAYANG KUDA.
Rencana oleh: IBNABDULLAHALAWAB
Tarikh: 27 Mei, 2012/ Rejab, 1433 - Ahad
Menyusor sejarah pentadbiran kerajaan negeri Kedah, umNO(Baru)bN dan kepimpinannya sekarang, adalah dari jenis manusia yang buta. Buta dalam menerima hakikat berdepan politik kalah dalam PRU. Kalahnya umNO(Baru)bN Kedah di PRU12 pada 8 Mac 2008 dahulu. Menjuruskan mereka menjadi nana, nanar dengan mata berpinar. Mereka tersentak menjadi pembangkang antara percaya dengan menolak. Mereka tak keruan dan tak ketahuan sampai detikni. Rupa-rupanya hakikat sungguh dan sengoti umNO(Baru)bN hilang kerajaan Kedah. umNO(Baru)bN kecundang di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kelantan, Selangor dan Wilayah Persekutuan. Boktinya umNO(Baru)bN telah merampas kuasa-kudeta Perak dari kerajaan PR. Diketuai oleh PM sekarang HANA&HAROS (HANA=HAJI NAJIB d=dan HAROS= HAJJAH ROSNAH) bersama dengan MP Ahmad Zahid Hamidi, kira-kira setahun kerajaan PR Perak. Kini kerajaan "HARAM JADAH" kudeta umNO(Baru)bN sebaik dirompak lanun pemyamun.
Inshaallah umNO(Baru)bN akan kecundang berulang selepas PRU13 nanti, dan berdepan kejayaan berganda kalah di Kedah. Serta umNO(Baru)bN menjadi gemulah-aruah kalah 1Malaysia, dari Perlis sampailah ke Sabah. Kini sebenarnya mereka mengelabah, senget condong koi-koi rebah membaham bumi. Menerusi siri-siri petunjuk yang jelas kian menghampiri kenyataan PR; PAS, DAP dan PKR menuju dan mara ke PUTRAJAYA, selepas PRU13 nanti Inshaallah. Petunjuk yang diciptareka oleh pemimpin utama umNO(Baru)bN negeri-pusat. Petunjuk terbesar diatas penunjuk-penunjuk yang besar sebelum PRU12, adalah penangan hadiah sial penghinaan penyapu oleh mantan MB Selangor Khir Toyo, kepada penjawat awam, ketua jabatan pula. Kerananmu hadiah 2 berkas penyapu; merudum sebuah negeri kepada PR di Selangor. Itu bapa segala petunjuk.
Manakala umNO(Baru)bN sekarang berada diposisi zon ibu segala ibu penunjuk. Iaitu, akhirnya selepas PRU13 akan meninggalkan PUTRAJAYA berputih tulang dan mata putih. Disisa usia 24 tahun umNO(Baru) di PWTC, dapat hidupkah macam PAS hidup selama 54 sebagai parti pembangkang perengkat pusat dan dibeberapa negeri. Sekarang hadiah ibu segala ibu; hadiah bapa segala bapa meningkat diangkat kepada hadiah premier perdana. Ianya adalah malapetaka dari HANA&HAROS PM1Malaysia/Presiden umNO(Baru)bN iaitu kalimat kiamat yang dah sampai klimax usia umNO(Baru)bN di PUTRAJAYA, jadi kelampunca. Angkara mulut celupar biadap Presiden umNO(Baru)bN. HANA&HAROS sumpah seranah rakyat dalam bisikkan syaitan kata "HARAM JADAH". Telajak sampan boleh diundor; telajak cakap musnah umNo(Baru)bN perentah 1Malaysia. Kesan bahana sumpah "HARAM JADAH" HANA&HAROS memakan umNO(Baru)bN, selepas PRU13 nanti. Kita tunggu tengok kelih, kesudahannya.
Pimpinan umNO(Baru)bN, sengaja dan sememangnya membuat jadi celaru, dungu,Pandir lagi Luncai. Sebiji macam lembu Naga Lilit, bukan macam lembu intelek Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) milik laki dan anak pinak gaji puluhan ribu sebulan. Iaitu mantan kepada MPWKDM DS Hajjah Shahrizat Abdul Jalil. Hebat sungguh la, yang mana lembu NFC mendiami dikondo 5 bintang di Bangsar, tidak dikandang atau diladang. Makan pun direstoran internasional. Betuah sungguh spesis lembu umNO(Baru), nasib betuah sungguh mu lembu umNO, hebat dari hidupku dan keluarga!!!!! Betuahnya DS Hajjah Shahrizat Abdul Jalil. Ketua Kaum Ibu UMNO itu nama dulu-dulu; lanie Ketua Wanita umNO(Baru) Malaysia selepas opah TS Pidah ditewaskan dalam gelanggang. Tetapi DS HSAJ tewas keranamu lembu NFC milik anak dan laki.
Kepimpinan umNO(Baru)bN menjadi bengong, buta perut buta bahasa. Pemimpin umNO(Baru)bN dari pemimpin betis di Kedah maupun pusat di PWTC. Mereka menafikan kenyataan mereka dah tersungkur membaham tanah dibumi Kedah selepas PRU12, 8 Mac 2008 dahulu. Mana ada Kerajaan Pembangkang dimuka bumi ini? Kecuali terpacul keluar dari lidah mulut pemimpin umNO(Baru)bN 1Malaysia. Bengong sejati itu. Hadirnya dari mulut danor pemimpin umNO(Baru)bN Kedah dan Pusat. Sombongnya sebaris sombongan kelasik Namrud. Terus membodohkan, sekelian pengikut kampong, di Felda sampai lanie. Buta sunggoh rupanya sekelian pemimpin umNO(Baru)bN, lengkap pakej mereka. Sikap ego tidak mengiktiraf dan memperakui kerajaan PR pimpinan PAS bersama DAP dan PKR di Kedah, dan mengucapkan tahniah diatas kemenangan dalam PRU12 dulu. Itulah realiti pemimpin umNO(Baru)bN.
Bukan omong-omong cerita, teruk sakan puak-puak umNO(Baru)bN Kedah ni, kemaruk nak jadi MB dah tak sabar. Sebaik selepas PRU12 walau rakyat pengundi dah tolak ketepi. Mutakhir ini berebut pukui canang, tibai gendang tiup seruling, ini-ini adalah MB baru Kedah. PRU13 belum lagi. Ni nampak sakan gila punya kerja, bukan tu sahaja kadang-kadang umNO(Baru)bN Kedah dream masih lagi berkerajaan di Kedah. Ehhhh!! Eeehhhhhh!!!! Orang kampung berbisik dan kadang-kadang pederas. Kata ramai pemimpin umNO(Baru)bN Kedah dah jadi macam isin, adik beradik gila, dok rehat di Tanjong Rambutan. Silap-silap boleh jadi gila babi. Sejak mereka kalah dalam PRU12, sesama pemimpin umNO(Baru)bN di bahagian-bahagian pun mereka berkuntau bertomoi Siam. Diluar gelanggang dan selalunya mereka gunakan proksi dan kroni yang setia khidmat awalnya.
Sikap menentang dan tidak menerima kehendak, arahan dan paksaan keatas peneroka Felda menerima berhubung kait dengan
makipun PM1Malaysia Presiden umNO(Baru)bN HAN&HAROS. Seluruh donia mendengar diingatinya sampai mati sumpah "penentang-penentang tu HARAM JADAH". Ikoran HANA&HAROS penentang hasratnya dikategori "HARAM JADAH". Maka demekianlah juga dalam kes menolak Kerajaan Kedah PR pimpinan Ustaz Azizan Razak. Maka kalimat popular sentero donia, mainya dari Presiden umNO(Baru)bN/PM 1Malaysia HANA&HAROS kata ‘haram jadah’ kepada penentang polisi HANA&HAROS umNO bN. Makanya penentang satu dengan satu yang lain sesama dikalangan umNO pun dapatlah dikias kilas dengan ‘haram jadah’. Maaf tang ni terpengaroh pegang dengan kata NdR. Jangan marahkan saya pasai ‘haram jadah’. Halalah kepada Presiden umNO(Baru)bN HANA&HAROS, kerana bola tanggung ini smesh dari HANA&HAROS , saya sekadar menyambut dan melontarnya kembali, sekala sekali kalau perlu. Sebagai rempah herba disudut membuat penjelasan.
Parti PAS Kedah dan PAS Pusat, telah membabitkan diri dalam PRU sejak Kali Pertama hingga kepada PRU12 8 Mac 2008 yang lalu. Bukan melalui bawah tanah dalam bumi atau diangkasaraya. Pengalaman PAS bertanding secara solo, semasa Champoran, BN, APU, BA dan dalam PRU13 nanti atas nama PR Inshaallah. Setiap kali kecundang dalam PRU, PAS menerima hakikat kalah dengan jiwa yang besar secara jantan. Walau sejuta penipuan umNO(Baru)bN-SPR merealisasi PRU. PAS terus berusaha berganda dengan tekad memperkukuh meneguhkan jemaah. Alhamdulillah, akhirnya PAS menjadi pekasa bukan pekasam Brahim Ali @ Che Pa. Kini
PAS digeruni lagi ditakuti umNO(Baru)bN sekarang. Disudut penerimaan sokongan dan keahlian, mencemas dan tenggelamkan umNO(Baru)bN, bersekali HANA&HAROS yang sedang berentap mantap dengan TSMY.
Rakyat pengundi memberi peluang PR yakni komponan PAS,DAP dan PKR mengepalai kerajaan negeri Kedah selepas PRU12. Hatta telah diperkenankan sepenuhnya oleh Kebawah Tuanku AlSultan DYMM Tuanku al Sultan Kedah. Butanya umNO(Baru)bN menyebut ‘Kerajaan Pembangkang’. Yang umNO(Baru) tu apa kejadah, kerajaan ‘haram jadah’kah umNO(Baru)bN di Kedah, now? Secara sedar atau tidak sedar, makanya unsur-unsur umNO(Baru)bN Kedah menjadi ketului penderhaka utama. Disebabkan pemimpin umNO(Bqru)bN diatas sikap menolak PAS mengetuai Kerajaan yang diperkenankan oleh Tuanku Al Sultan. Kalau itu bukan derhaka namanya, nak kata macamana lagi. Takdirlah itu-itu PAS yang lakukan, pasti kemahkamah dan penjara letak duduknya pemimpin PAS, dilealisasikan oelh mahkamah melalui hakim berok.
Pemimpin umNO(Baru)bN sama ada anak Kedah maupun bukan anak Kedah, yang masuk resmi ke Negeri Kedah. Samada bertaraf PM, TPM, Menteri dan Timbalan Menteri hadirnya mereka ke Kedah macam penyamun tarbus, setidak-tidaknya macam kawaq. Kedah mempunyai Kerajaan Negeri dipilih rakyat menerusi selepas PRU12. Iaitu
Menterinya Besarnya adalah YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Haji Azizan bin Abdul Razak. Berpejabat di Kompleks Darul Aman. MB Kedah selepas PRU12, sesungguhnya bukan samasekali Muhkriz anak Tun Che Det atau Mahdzir Bin Khalid. Tidak Syed Razak Bin Syed Zain Barakhbah, jauhlah api dari semanggang Ahmad Bashah Md Hanipah. Adakah mereka beradap dan berakhlak ketika di Kedah sekarang? Rakyat pengundi kelih tengok sendiri. Macammana kalau sapa-sapa saja, mai jelangaq terus masuk dalam romah kita, pakai kasut domoi boya pula, apa macam? Kita hepi? Ucap terima kasih pulak dekat depa?
Macamtulah juga adap, adat dan akhlak dalam masuk negeri berdaulat yang mempunyai kerajaan negeri dan mempunyai Sultan pula bukan TYT. Jangan jadikan jenis umNO(Baru)bN tidak beradap menjadi biadap cukup-cukup pelehap. Info dan ucapkanlah salam terlebih dahulu, sebaik pintu dibuka, masuk mailah. Jangan main pakai gerdah, nanti padah. Orang kata loklaq bukan kelolah. Tun Lah kata dekat Pengerusi Tetap umNO(Baru). Mantan sekelian mantan orang Kedah, lanie Pengerusi FAMA. Kerana sifat sombong dan bongkak bin ego meninggi, mereka keras keng keras hati. Mereka pupus adab dan biadap. Tidak menghurmati Ketua Kerajaan Negeri Kedah yang rakyat pilih dan diperkenankan oleh Tuanku Al Sultan Kedah, lanie DYMM SPB Yang DiPertuan Agong pula. Hampa wahai umNO(Baru)bN kena tau dan sedar MB Kedah sekarang adalah iaitu YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Haji Azizan bin Abdul Razak.
Ketika mai Kedah dalam siri-siri hadhir membuat lawatan kerja. Sebonarnya mereka selam air danor merealisasi kepentingan kerja-kerja umNO(Baru)bN. Dilunggukkan dengan nama lawatan kerja, tetapi itu-itu adalah propoganda dan auta. Sebenarnya mereka utamakan kerja politik umNO(Baru)bN dengan berselindong bohong sekampong diatas nama ‘lawatan kerja’. Memperalat dan mengkhianati harta benda rakyat pembayar cukai untukmu umNO(Baru). Tanpa segan silu malu kepada rakyat, seraya takut dengan azab Allah. Diatas segala penyelewengan salahlaku, tadbir urus. Salah urus harta rakyat negara menjadi harta pesaka "haram jadah" untuk penyokong umNO(Baru) bN. Tengok muka, baju dipakai pun cap dacing, cap keris telanjang. Tugas kerja kerajaan pusat untuk negara? Boleh belah la!!!!!!
Seingat saya berpandukan rekod sebelum PRU12 semua MB Kedah adalah dari UMNO, umNO(Baru). Terdapat MB sebelum merdeka secara perlantikan yang diperkenankan oleh Al Sultan Kedah dahulu. MB Pertama Kedah dilantik pada 1 Februari 1948 adalah YAB Tuan Haji Mohamad Sheriff bin Osman - 1948-1954. Manakala MB Kedah Ke2 adalah YAB TS Dato' Seri Maha Wangsa Syed Omar bin Syed Abdullah Shahabuddin - 24 Mei 1959 -1967. MB Ke3 ialah YAB Tun Dato' Seri Utama Syed Ahmad bin Syed Mahmud Shahabuddin - 1967-1978. Manakala MB Kedah Ke4 adalah YAB Dato' Seri Syed Nahar bin Tun Syed Sheh Shahabuddin - 13 Julai 1978 - 28 Januari 1985.
MB Kedah Ke5 adalah YAB TS Dato' Seri Amar DiRaja Haji Osman bin Haji Aroff - 28 Januari 1985 - Jun 1996. Seterusnya MB Kedah Ke6 YAB TS Dato' Sanusi bin Junid - 16 Jun 1996-November 1999. Diganti dengan MB Ke7 YAB Dato'Seri Setia DiRaja Haji Syed Razak bin Syed Zain Barakbah - 12 Disember 1999- 22 Disember 2005. Mnakala MB Kedah Ke8 sebelum PRU12 adalah YAB Dato'Seri Setia DiRaja Haji Mahaadzir bin Khalid - 22 Disember 2005-9 Mac 2008. Empat MB awal adalah dari UMNO ASAL yang diasaskan oleh Dato’ Onn Jaafar. Manakala empat MB yang lain dari umNO(Baru) yang ditubuhkan oleh DS Dr Mahathir Mohamed, ketika UMNO lama berkrisis selepas mesyuarat agong. Tiga dari UMNO Asal dan seorang dilantik sebelum merdeka.
Mantan MB Kedah dari umNO(Baru)bN yang masih hidup dan dipanjangkan umur. Mereka sedang saksikan telatah, mehnah dan kerenah fael pemimpin umNO(Baru) Kedah. Mantan-mantan MB adalah Tan Sri Dato' Seri Amar DiRaja Haji Osman Bin Haji Aroff, Tan Sri Dato’ Seri Haji Sanusi bin Junid, Dato' Seri Dato’ Setia DiRaja Haji Syed Razak Bin Syed Zain Barakhbah dan Dato' Seri Setia DiRaja Haji Mahdzir Bin Khalid. Diantara keempat mantan MB Kedah dari umNO(Baru)bN cuma mut-mut macam melukut ditepi cupak iaitu Mahdzir bin Khalid. Beliau sahaja yang ada tempat disisi kepimpinan umNO(Baru)bN Kedah yang berperanan dalam sisa-sisa politiknya, berjawatan politik dalam Kerajaan Pusat.
Bercelaru, bercempera cacamerba umNO(Baru)bN Kedah lanie. Sakan berebut nak jadi MB Kedah, macam anjing berebut tulang punggong, sekor macam taugeh ikan bakar Sekincan. Bukan anjing ‘haram jadah’. Tapi, tekenai dengan anjing korap, orang Kedah Utara kata. Baru sekali umNO(Baru) dalam PRU12 tersungkur di Kedah. PAS 11 kali kalah dalam PRU, tidak pernah menjadi gila babi macam pemimpin umNO sebutkan umNO ketika itu Kerajaan Pembangkang. umNO(Baru)bN tolak politik bertamaddun. Falsafah demokerasi melalui keputusan PRU dibuat rakyat. Walau sejuta penipuan umNO(Baru)bN lunaskan diPRU12 dahulu tidak menjadi 1,000 peratus sebagaimana diprogrem, maka umNO(Baru) menolak keputusan tersebut. umNO(Baru)bN macam anjing kepala buruk, tubuh kerajaan dalam kerajaan. Lebih malang melakukan rampasan kuasa – kudeta. Ini dicatat dalam sejarah benar di Perak ketua kudeta adalah NdR ketika menjadi Timbalan Presiden umNO(Baru)/Timbalan PM.
Betuahnya negeri Kedah semasa UMNO Asal dan umNO(Baru) telah memberi sumbangan dua penduduk rakyatnya menjadi Perdana Menteri. Iaitu PM Pertama YBM Tengku Abdul Rahman Putra Al Haj dan Tun Dr Mahathir Mohamed PM Ke4. Dr Mahathir dalam menerus dan merealisasi politiknya melalui anaknya Mukhriz MP Kapar Jerlun, kalah dilantik menjadi Timbalan Menteri oleh HANA&HAROS kerana ditekan tunjuk oleh Tun Mahathir. Manakala KJ menantu Tun Lah dalam merebut jawatan Ketua Pemuda umNO(Baru), sekali pun menang, sampan kolejnya dikayuh dikemudi oleh Tun Lah dah belah belah. Dinyahkan oleh TSMY-NdR, KJ turut hanyut terapung dan kadang-kadang terdampar dipinggir pantai. Dalam menunggu hadirnya PRU13 kebanyak pemimpin-pemimpin umNO(Baru) dibahagian-bahagian, samada wakil rakyat atau mantan wakil rakyat, mereka kini bergerak macam sewah dan kadang-kadang macam lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC). Bukan seperti lembu kampong.
Almarhum Tuanku Abdul Rahman Putra Alhaj disanjung oleh rakyat jelata. Baik selama menjadi Perdana Menteri Pertama. Juga dihurmati dikalangan lawannya. Tetapi PM selepasnya, bermula era Dr Mahathir Mohamed, kebencian dari dalam umNO apalagi diluar umNO bermula. Doa dari almarhom Ustaz Fadzil Noor, agar DR Mahathir Mohamed dipanjang dan lanjutkan umurnya, untuk melihat kehancuran umNO(Baru), dah nampak akan menjadi kebenaranya. Kini rakyat negara kata tidak mustahil lagi akan doa kata Ustaaz Fadzil tersebut, kira-kira 10 tahun dahulu. Kehancuran umNO(Baru) bN dah sampai episod akhir dan sedang langkah akhir kelubang kubur liang lehat selepas PRU13, Inshaallah.
Dari sumber yang dapat diyakini memaklumkan, bukan sekadar dua tiga orang yang dah dok pasang angan-angan nak jadi MB. Segelintir dok pasang angan-angan nak mengisi jawatan setiausaha di Pejabat MB pun dah clear calun kroni yang kehulu kehilir. Lobi dan loba. Sambil lobi dan loba itu, dalam masa yang sama, memfitnah dan membodohkan kawan lawan sesama umNO(Baru)bN. Termasuk dari spisis galak melalak tepuk dada, tanjai kaki. Kalau setakat muka-muka yang ada nak jadi calun di PRU13 nanti, aku rasa aku lebih layak. Kerana, aku!!! Aku!!!!! Aku!!!!!!! segala-galanya lebih dan lebih dari kawan kita yang hampa dok sebut. Semuanya aku yang lebih. Jadinya peluang MB aku tolak dekat dia, tetapi Exco dan Potfolio utama hak aku dikalangan kroninya pula ada yang bayang untuk jadi setiausaha kepada Exco. Info itu dah menjadi meliau dan tanglaq, tidak soksek soksek lagi. Lala ni, langkah dan cakap pun 2biji lagam macam MB dan Exco.
Inilah lumrah yang cukup murah. Fenomina yang berligar dan berkisar dikalangan pemuka umNO(Baru) Kedah lanie. Dah habis segala ubat dan penawar berubat pasai ni. Tetapi semakin menjadi-jadi, cantas disini, tetak disana dan taket tangtu. Semua kisah nak jadi MB dan Exco. Sewajarnya mereka terdahulu memberi kata sepakat dan kepercayaan, solid dan sebulat suara dapatkan 1calun menentang calun dari PR dalam PRU13 terlebih dahulu, untuk Kadun dan Kapar. Bukan begasak dan berpasak secraa bayang nak duduk di kerusi MB dan kerusi Exco. Jangan mandi wajib sebelum bersetubuh. Kaedah dan cara biarlah betoi wahai umNO(Baru)bN. Samalah macam bidalan Mat Perawan Ekor Kucing kata; "Jangan sembang nak cucu-cicit kalau seumur hidup tak menikah". Makanya jadilah cerita,
"umpama pasang pelana dibayang kuda"
FENOMENA umNO(Baru) bN KEDAH. REBUT MB – UMPAMA PASANG PELANA DI BAYANG KUDA.
Dengan saki daki yang masih berdenyut pada Tun Dr Mahathir Mohamed. Diatas rajinnya Che Det palu dan tibai gong dan gendang keling keliling negara. Kadang-kadang nampak macam tibai HANA&HAROS. Kadang-kadang ampu dan gosok kepala HANA&HAROS. Makanya anaknya Mukhriz dapat membaca seraya batangnya sekali, keatas ayat-ayat politik bapanya itu Tun Mahathir. Kadang-kadang gayat anaknya Mukhriz nak ambil capai. Kini payah, sukar sekali Mukhriz nak aplikasi legasi bapanya (Che Det). Bertapa di Kedah jadi MB (nak juga cara-cara dicapai oleh HANA&HAROS menjadi MB Pahang dikala terona) dan tingkat setakah menjejaki kerusi PM di PUTRAJAYA. Kalau 40 - 50 tahun dahulu tidaklah jadinya mustahil sangat. Tetapi untuk dipinggir langkah akhir umNO(Baru)bN dimutakhir kini di PRU13, semuanya tak mungkin dan harapan itu menjadi kelam dan pudar. Kerana umNO(Baru)bN, InshaAllah akan tersingkir jua r dari PUTRAJAYA. Gitulah kira-kira hisab congak saya dan hemat saya dalam PRU13 nanti.
Rencana oleh: IBNABDULLAHALAWAB
Tarikh: 27 Mei, 2012/ Rejab, 1433 - Ahad
Nota: SEBENARNYA RENCANA INI DAH LAMA SIAP, TAK DAPAT DIAKSES KERANA TERLALU LEMBAB DAN AMAT SANGAT PERLAHAN. KELAJUAN CUMA TITIK (.) DI TAMAN RUMAH SAYA. SAYA TAK MAMPU KE PENANG, SP ATAU KULIM KERANA KEUZURAN. MAAF. TK