Sunday, December 27, 2015

BULAT AIR KERANA PEMBENTONG – TEGUH AMANAH KERANA AMANAH.

BULAT AIR KERANA PEMBENTONG – TEGUH AMANAH KERANA AMANAH.

Kita sama-sama bertekad untuk membina dan memberi nilai tambah kepada parti kita AMANAH yang usianya baru kurang lebih tiga bulan. Justeru menjadi keutamaan kepada kita, setiap individu dikalangan kita hendaklah memberi sumbangan sebanyak mungkim mengikut kebolehan, kepakaran dan kemampuan masing-masing. Sejak 40 tahun dahulu lagi, saya menyedari bergiat dalam prti politik bukanlah gedong membuat harta pusaka dan gedong bergudang. Kalau adapun, mereka adalah spesis badut dan joker politik murahan.

Saya mengakui kelemahan saya, tetapi adakah wajarnya saya gantong medium yang saya mampu memberi sumbangan berbentok rencana dan sebagainya. Ianya dapat dibaca dan dikongsi maklumat. Yang baik jadikanlah pedoman dan yang burok buang sahaja kelongkang. Bilamana suasan parti lama kita berada dalam keadaan yang burok dan membosankan untuk saya membicarakannya, jadinya hampir 2 tahun saya tidak menulis. Tetapi sebaik AMANAH dilahirkan, panggilan dan desakkan amat kuat supaya saya mengambil sikap untuk menulis. Dan saya InshaAllah akan menulis. Membicarakan dalaman kita AMANAH, diluar sana parti lama kita dan apalagi umNO(baru)bN akan saya bicarakan.

Saya menaroh keyakinan penoh, sesunggohnya kepimpinan AMANAH negeri Kedah dan AMANAH Padang Serai sebagai pemimpin perintis dan penerus, mereka mampu menjalankan tugas masing-masing dengan baik dan tersusun. Aktif dan proaktif. Kita memerlukan pemimpin yang komit dan komited dengan tugas yang diamanahkan dapat dilunasi dengan penuh tanggungjawab. Manakala ahli-ahli disemua peringkat, amatlah diharapkan sekadar tidak menjadi penunton, tetapi jadikanlah diri kita penyibok kepada merealisasi AMANAH menjadi parti yang kehadapan dalam smeua perkara daripada parti lama kita. Itulah harapan kita sekarang dan seterusnya.

Saya yakin beberapa langkah susunan dengan penambahbaikan dalam usaha memperkenalkan AMANAH dengan menyusus struktur organisasi yang kemas berdayamaju disudut mendapat sambutan dari orang ramai, ianya membanggakan dan telah menuju kepada point sasaran yang disasarkan. Kita perlukan anjakkan paradigma yang bersepadu, terancang dapat dilaksanakan mengikut keperluan setempat. Kita wajar merancang beberapa aktiviti komuniti untuk semua perengkat, untuk menarik minat penyertaan orang ramai mengenali AMANAH dan pantas menyertainya, setelah mereka mengenali secara mendalam dan berpengetahuan.

Dalam melineum sekarang, kecanggihan langit terbuka yang bermaklumat serba pantas dan serba lekas, makanya pengurusan AMANAH tidak lagi diurus kendali ditakok lama seperti parti lama kita dahulu. Hendaklah kita bernilai tinggi dengan displin pengurusan dan displin berinteraksi sesame kita apalagi bila kita berinteraksu dengan orang awam yang kita perlukan mereka menjadi ahli AMANAH bersama kita. Jadinya kita elaklah semungkinnya dengan perkara-pekara yang mengundang kontroversi, kerana kita terpaksa buang masa dan kadang wangr inggit untuk menghadapi dan menghindarnya.

Untuk tempoh sekarang, perjalanan AMANAH negeri Kedah dan kawasan-kawasan ianya amat positif dan terpaksa rakan lama dalam parti lama kita turut bergerak. Mulanya mereka pandang kita AMANAH sebelah mata. Tetapi kini bukan sekadar pimpinan kawasan yang mata menjadi terbeliak menyaksiakn PECUTAN AMANAH sebaik didaftarkan, Naip Presiden PAS tengah merayu supaya AMANAH tidak jadikan PAS sebagai musoh dan beliau mengemis janji AMANAH. Pergolakkan politik bulan Disember 2015 ini, ianya membebankan parti lama kita bilamana top 3, top 5 telah memberi kuliah politik kepada presiden mereka sendiri. Dan pintu terbuka untuk presiden nyah dari PAS.

InshaAllah kita akan pungut laba dalam episode ini, setelah 6 bulan dahulu mereka menghina dan sumpah seranah kita. 

Rencana pandak :  IBN ABDULLAH ALAWAB


Tarikh                   :  15 Rabiulawal 1437 (Ahad) 27 Disember 2015