Saturday, December 26, 2015

NAKKAN umNO(baru), MEREKA BERENTAP LAGI.

NAKKAN umNO(baru), MEREKA BERENTAP LAGI.
Air tenang buaya berenang.
Seusai muktamar agong PAS ke 61 di Kuala Selangor, dzahirnya Negara menyaksikan kemenangan tuntas safcai ulamak dominasi memimpin PAS, Alhamdulillah. Satu tindakkan terancang 10 bulan menjelang muktamar, mereka gemilang cemerlang melakukan pembersihan pimpinan professional dan bukan ulamak. Kemenangan besar macam rekod para sahabar dahulu menang dalam peperangan Uhud, yang ianya disambut dengan gema laungan takbir dan sujud syukur. Dengan kemenangan tuntas itu, ianya difikirkan bahawa PAS dalam jubah ulamak itu akan berfungsi 120% untuk memertabatkan Islam yang syumul. Umpama  ianya setenang sedingin air dikali, setidak-tidaknya seperti air dalam tempayan.
Itu yang kita tengok lihat dalam tempoh 3 bulan pertama mereka, sebaik mereka mendapat mandat mengemudi PAS dialam maya ini. Kita melihat pimpinan safcai dengan segala kewibawaan dan khebatan dan hemah mereka, mereka gagal samasekali mendampingi teman-teman yang mereka singkir secara hina dina untuk kemeja perbincangan. Malahan mereka merayakan kemenangan menjadi safcai dengan memaki, menempelak dan menerus pasak paku gelaran. Ulamak yang memimpin PAS menerusi safcai itu pula ramai yang menjadi tok nujum dan tukang tilik dengn sini, berkaitan parti baru yang diwar-warkan oleh pemimpin bersama mereka dahulu. Gerakkan kerja PASMA yang penuh bertanggongjawab, akhirnya 3 bulan lepas parti termuda dalam Negara kita pun dilahirkan iaitu PARTI AMANAH NEGARA yakni AMANAH.
Amanah bergerak pantas dan lekas mendapat tarikkan rakyat Negara menjadi ahli. Terutamanya AMANAH menerima keahlian yang ramai dari mantan ahli-ahli PAS itu sendiri. Hatta dalam masa yang singkat AMANAH Berjaya ditubohkan disemua negeri-negeri dalam Negara mengatasi umNO(baru) yang ditegah, ditolak tuntas untuk masok ke Sarawak. Kerana pandangan dan pendapat warga Sarawak, umNO(baru) adalah racun pemusnah yang lebih bisa dari cobra dan aconkonda. Sebagaimana mereka lakukan keatas USNO di Sabah dan mereka kurban dan kafankan semaa-mata untuk member peluang umNO(baru) ke bumi Sabah. Akhirnya Sabah rebah dikaki umNO(baru) menerusi bN yang zalim bin kejam itu.
Malangnya 6 bulan kemudian, rupanya air tenang tersebut tidak berterusan tenang lenang. Tiba-tiba airnya berolak, beralon, bila menangkapnya buaya besar timbul menjelma dipermukaan air. Air tenang beberapa bulan itu, ianya bertukar menjadi ombak besar mampu menengelamkan kapal apa lagi bot-bot yang kecil. Buaya besar timbul bukan sengaja timbul bro n sis, tetapi ianya telah melonjak dan melibas ekornya dan buaya besar tersebut berpuaka dan mengenali mangsanya secara tuntas. Rupanya bukan sekor buaya besar yang timbul, tetapi sudah beberapa ekor buaya besar yang timbul dengan maksud yang sama. Kini anak cucu cicit berserabut dan menjadi tenda Tanya apa gerangan kesudahannya. Bijak pandai dapat menzahirkan cerita kias diatas. Tetapi dari kita niat cerita baiklah kita zahirkan agar kita orang awam mengetahuinya.
Jarum kompas yang terkulai patah.
Bermula dengan TP PAS yang rajin menulis dan berketib respon macam menyanggah Presiden bila niat Presiden yang mendapat dukongan serendang sepenuhnya dari Mursidul Am yang saya sebutkan mereka kembar 2H. Mereka berhajat dan berhasrat niat yang lama terpendam sejak tahun 2008 lagi, kini bila pisau dan timun ditangan kita, maka ikut suka kitalah kita kapten, kita nahoda PAS kini untuk kemana kita bawa. Makanya tak sabar-sabar mereka untuk terjermah dan dizahirkan untuk PAS bersama-sama dengan umNO(baru). Ketika bahtera PAS di samudera luas terbentang dikemudi Presiden dan disisinya MA, kemungkinan jarom kompas patah terkulai tiba-tiba mereka tersasar tidak sampai ke Pelabohan Jedah untuk ke Mekah dan Madinah. Tetapi bahtera PAS yang mereka kemudi dalam pelayaran itu tersasar jauh ke Lautan Hindi, dan mereka menlanda bangkai Titanic.
Ketika terantok dan berdentum melanda bangkai Titanic, baru masing-masing perasan mulanya yang nakhoda tersalah kompas menuju pelabohan yang hendak ditujui, dan terdampar dipelabohan yang ganjil untuk belaboh turun dan naikkan dagangan. Disini ada dua keadaan penumpang kelas pertama super, penumpang kelas pertama, kelasi dan penumpang biasa berfikir maupun untuk bertindak. Akhirnya penumpang kelas pertama super, kelas pertama berani ketepikan walak kepada nakhoda yang mengemudi bahtera telah tersasar haluan pelabohan. Jadi dengan berani mereka memberi kata dua kepada nahkoda,’sekiranya tidak mahu berlaboh di Judah, dan sengaja nak berlaboh di Tokyo, sila turun dan tinggalkan kapal ini sekarang’. Nampak macam garang beraninya penumpang kelas super menolak dan membantah niat nakhoda nak diterjermahkan.
Kini bahtera PAS dilambong ombak yang kuat. Sekiranya penentang berterusan nahkoda mampu buat pusinngan U tetapi tiupan topan semasa kompas jaromnya patah dan haluannya tersasar, sayang, jubahnya telah koyak rabah dan semutar sudah tidak dinilai lagi kerana nakkan umnO(baru) bahtera terkecai dan bersepai. Inilah namanya perjuangan Pandir.
Oleh       : IBN ABDULLAH ALAWAB

Tarikh     : 14 Rabiulawal 1437 (Sabtu) 26 Disember 2015