Monday, June 22, 2009

JANGAN BIARKAN BULAN PURNAMA GERHANA LANTARAN IDEA ‘KERAJAAN PERPADUAN’

.31ptg – Ahad : 21 Jun 2009-06-21 / 27 Jamadil Akhir 1430

JANGAN BIARKAN BULAN PURNAMA GERHANA
LANTARAN IDEA ‘KERAJAAN PERPADUAN’


Sejarah atau tawarikh ianya merupakan guru kepada kita. Mengajar kita dalam mengambil perhatian serta iktibar, untuk kita membuat penilaian keatas sesuatu isu dan suasana. Kehidupan dan perjuangan adalah putaran sejarah yang akan bertukar ganti melalui pelakon kepada pelakon lain disetiap zaman sampai dunia ini kiamat. Disana sesunggohnya khibrah-pengalaman adalah penting untuk kita menimang sesuatu isu itu, baik atau burok dikemukakan untuk percubaan pelaksanaan. Sekalipun dluar musim dan diluar masa penerimaan. Didalam al Quraan itu sendiri penuh dan sarat dengan peristiwa-peristiwa sejarah lampau dan lampau. Diimbaukan kembali oleh Allah untuk manusia mengetahui dan menjadikan sempadan hidup dan kehidupan.

Lanjutan perbincangan saya terawal berkaitan kemelut idea “Kerajaan Perpaduan” yang telah dicampakkan dalam sidang media setamat penutupan resmi Muktamar PAS Ke 55 baru-baru ini oleh Presiden PAS Yb TG DS Haji Abdul Hadi. Dimana isu atau idea “Kerajaan Perpaduan” tersebut berakhir dan tertutupnya peluang kepada perwakilan untuk respon diatas muntah Presiden akan idea “Kerajaan Perpaduan”. Ianya terus berlarutan diperkatakan dikalangan pemimpin-pemimpin PAS tersendiri yang tidak faham dan keliru dengan idea cadangan TS TG Presiden. Cuma yang arif alim mentafsirkan idea Kerajaan Perpaduan tersebut adalah Timbalan Presiden YB Ustaz Nasaruddin Mat Isa, Setiausaha Agong Dato’ Mustapha Ali dan beberapa individu yang lain.

Malangnya pertembongan dikalangan blogger. Lebeh buruk lagi blogger sanggup dan terdaya memaki hamun dan sumpah seranah kepada kedua-dua Tok Guru pimpinan utama PAS DS TG Haji Abdul Hadi dan Tok Guru Dato’ Nik Aziz. Saya terlalu sedih, keciwa hati dan pilu dengan idea tersebut. Pemimpin dikalangan Pakatan Rakyat, PKR dan DAP serta ahli-ahli PAS dan penyokong PR dan Kelab Penyokong PAS kebingongan menerima campak idea Presiden PAS itu. Kenapa sampai begitu bersunggohnya Presiden PAS campak idea itu dan tidak mengemukakan atau mengetengahkan idea itu? Sesuai dengan kalimat campak saya beranggapan ianya kalimat kasar dan cenge. Maka lanjutan kalimat campak itulah saya kembali menyebut dengan respon muntah adalah bersesuaian mengiringi perkataan campak.

Oleh kerana Presiden sendiri telah memperakui ahli-ahli PAS dan rakyat tidak faham untuk menerima campakkan idea Kerajaan Perpaduan tersebut, tetapi satu masa nanti rakyat mesti akan menerimanya. Disini titek bengek pertentangan; kalau dah tau macam tu penolakkan ahli dan rakyat, campak buat apa? Kalau tidak ada agenda dalam muktamar, tengoklah apa dah jadi!!!!!!!!!!!!!!!! Apa dah jadi!!!!!!!!! Apa dah jadiiiiiiiiiiiii Tok Guru Nik Aziz makan hati, rakyat dan ahli berbelah bagi.

Bukan sahaja ahli-ahli PAS dan ahli dalam PR tidak dapat faham dan menyelami falsafah idea Kerajaan Perpaduan. Tetapi sejumlah besar pimpinan kanan PAS dan AJK PAS sendiri tidak faham keatas idea tersebut. Kalau penentangan datangnya dari pengikut cokia kaki5 seperti saya yang Fatehahnya lintang pukang secara solo pasti ianya sekadar gatai gigitan seekor kerengga sahaja penangan campak muntah tersebut. Tetapi ianya adalah istiqamah tuntas dari Mursidul Am PAS YAB Tok Guru Nik Abdul Aziz yang anak murid dan pengikut setianya merata menyeluroh negara, marahnya kepada Timbalan Presiden PAS YB Ustaz Nasaruddin Mat Isa, bersunggoh serius nak bersama-sama UM No kedalam kawah BN menjayakan poisi pribadi Kerajaan Perpaduan, ianya amat merbahaya. Itu katatuju Tok guru kepada Timbalan Presiden.

Itulah hasil yang cemerlang, gemilang dan tumbang terlentang, menjurus kepada porak peranda pertama dan utama yang dituai oleh PAS keatas laba idea Kerajaan Perpaduan. Kini virus Kerajaan Perpaduan sedang melanda PAS sebaik Presiden Pas campakkan idea Kerajaan Perpaduan tersebut. UM No sekarang sedang menghitong dan memungut laba dan keuntongan buta hasil dagang campak Presiden, itulah realitinya dalam hemat saya.












Saya muatkan paste dari Kedah lanie seperti berikut untuk info dan pengulasan positif dalam menenangkan suasana.













ADMIN - KEDAHLANIE TIME - 4:33 PM
NIK AZIZ - Dah Suka sangat nak buat PERPADUAN dgn UMNO pie masuk UMNO...
Nik Aziz gesa Nasharuddin keluar PAS - Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menggesa timbalan presidennya Nasharudin Mat Isa meninggalkan parti itu dan meletakkan ahli parlimen Bachok jika masih ingin kerajaan perpaduan. "Isu kerajaan perpaduan bukannya datang daripada PAS, ia adalah lontaran (idea) peribadi. Perkara itu tidak pernah dibincangkan dalam kertas sebagai agenda PAS mahupun dalam kertas Pakatan Rakyat.

"Kalau benar Nasharuddin nak setuju (dengan kerajaan perpaduan) lebih baik dia masuk Umno, letak jawatan timbalan (presiden PAS) dan di Bachok.
"Apa buat sampah, menyusahkan," menteri besar Kelantan dipetik berkata selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di Kota Bharu hari ini. Nik Aziz diminta mengulas kenyataan Datuk Seri Mohd Najib Razak semalam yang yakin terhadap keikhlasan PAS berhubung cadangan tersebut seperti yang dicetuskan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini, lapor Bernama.

Kenyataan tokoh ulama PAS ini yang paling keras pernah dikeluarkan selepas menuduh beberapa pemimpin atasan PAS yang bersetuju dengan idea tersebut sebagai "boneka Umno." Khamis lalu, mengulas isu kerajaan perpaduan yang semakin bercelaru dalam PAS susulan kemunculan semula isu tersebut ketika muktamar awal bulan ini, Nik Aziz berkata: "Saya tak boleh lari daripada keputusan Muktamar PAS di Ipoh tahun lalu... keputusannya ialah menyokong Pakatan Rakyat.

"(Yang sokong) perpaduan ini boneka Umno, terang dan jelas. "Suara sumbang dari PAS untuk buat kerajaan perpaduan ini adalah boneka Umno." Dalam kenyataannya hari ini, Nik Aziz dilaporkan berkata "beliau kesal dengan pendirian Nasharuddin kerana PAS Kelantan menerimanya sebagai calon di parlimen tersebut" pada pilihanraya umum 2008. Menurut agensi berita itu lagi, beliau juga berkata PAS dan Pakatan Rakyat kini "telah masuk perangkap Umno" berhubung isu berkenaan sehingga menimbulkan pecah-belah dalam kalangan mereka. "Orang Umno sekarang ini sedang berpesta kerana PAS sedang berpecah dan Pakatan Rakyat sedang berpecah," katanya.

Ketika PAS berpecah dalam tahun 1982, saya dan teman-teman ketika itu menyaksikan perpecahan PAS dan ianya mengambil masa yang lama dan panjang untuk puleh keadaannya. Pasti ketika itu Naib Presiden PAS sekarang YB Ustaz Nasaruddin Mat Isa belum berada dalam saf pimpinan PAS di mana-mana negeri mau pun PAS Pusat. Tetapi kami ahli dan penyokong cokia inilah yang mempertahankan Ustaz Nik Aziz menghadapi Yang Dipertua Agong PAS dan pemimpin-pemimpin kanan PAS ketika itu.
Benarlah pendirian Tok Guru cekalnya Tok Guru Nik Aziz pasti mengenali UM No dengan keris bogelnya dan dacing sekarang. Tetapi Tok Guru Nik Aziz maseh mengingati awalnya kapal layar. Bagi pemimpin atau ahli yang masok dan menerima PAS tatkala PAS mendapat tempat, mendapat sanjongan, dan PAS mempunyai sokongan menang dalam PRU dan PRK dimana-mana tempat dan negeri tidak semasa awal dan diawal tahun 70han dan awal 80han. YB Timbalan Presiden kena ingat, banyak air mata, banyak peluh yang memercek, dan banyak wang ringit kami penyokong marhaen kaki5 ini menjana seuanya untuk PAS dan mempertahankan Tok Guru Nik Aziz.

Masoklah anda ke dalam PAS dan pimpinlah kami didalam PAS. Tetapi nak bawak PAS masok lubang bewak kali ke 2, kami tak sudi dan kami tak sea, minta maaflah Ustaz Nasaruddin. Sebutlah apa-apa pun, kematian Samad Gol maseh merah darah mengalir du Ulu Pasar Kota bharu itu kami ingat dan saksikan. Pembunohan di Memali kami tak dapat lupa, kerana kami saksikan semua itu. Sedangkan Ustaz Nasaruddin mungkin ketika itu maseh pelajar atau pegawai kerajaan. Jadi percayalah Tok Guru tidak membenci kerana anta bernama Nasaruddin. Benci marahnya kerana ia adalah Timbalan Presiden PAS juga AP Bachok yang Tok Guru memberi ruang dan peluang yang meluas tempat kepadanya yang selamat untuk ke Parlimen.

Orang Kelantan tidak pernah mengungkit kerusi yang diserahkan kepada orang luar Kelantan untuk mewakili mereka. Tetapi ianya telah diungkit orang No 1 yang memegang tampok kerajaan dan tampok parti memerentah di Kelantan menyeru agar Timbalan Presiden Pas pulangkan kembali Parlimen Bachok, YB mesti faham kemarahan ini. Janganlah kembali keras keng, jadikanlah YB dikalangan pemimpin yang berjiwa besar, pantaslah menemui Tok Guru dan gugurlah sahaja idea Kerajaan Perpaduan. Pasti tindakkan idea Kerajaan Perpaduan itulah puncanya marah Tok Guru Bukan Ustaz Nasaruddin saorang sahaja diberi tempat di Bachok Kelantan. Sejak dulu lagi mereka-mereka mendapat tempat di Kelantan dan nama mereka mewangi di Kelantan.

Nama-nama besar mungkin Ustaz Nasaruddin lupa, iaitu Almarhom Haji Ahmad Prai (AP), almarhom Ustaz Abu Bakat Hamzah (AP – Hatta meninggalnya itulah Tokoh Pertama Tok Guru dan Kerajaan Negeri memberi penghormatan pengkebumian negeri), Almarhom Ustaz Amaluddin Darus (ADN-Senator), Almarhom Ustaz Othman Abdullah (AP), Haji Mat Sabu, Salahuddin Ayoub dan Exco KNK sekarang Dato’ Takayuddin Hassan dan beberapa ramai lagi. Kini yang hidup Cuma 3 sahaja iaitu Mat Sabu, Salahuddin Ayoub dan Dato’ Takayuddin. Ustaz Nasaruddin pi tanya sendiri kepada ke3 pemimpin ini, burokkah Tok Guru Nik Aziz? Bencikah tok Guru kerana kita bukan anak Kelantan?

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:-


“Islam bermula dengan dagang dan akan kembali sebagai dagang seperti ianya bermula, maka berbahagialah orang-orang yang dagang; iaitu orang-orang yang bekerja dan berjuang untuk membawa Islam kembali memimin, memperbaiki segala kerosakan yang dilakukan oleh manusia samada dari segi pemikiran, sikap dan tindakan”.

Firman Allah dalam Surah Al-Taubah: 42 yang bermaksud:-

“Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperolehi, dan perjalanan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi temapt yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka”.

Marah Tok Guru kepada sesiapa sahaja yang cuba membawa PAS kali ke2 ke dalam UM No bersama UM No seperti masok kelubang bewak kali ke 2X, kerana semua peristiwa duka telah dilalu oleh Tok Guru Nik Aziz dan teman-teman diawal 1960han, 70han dan 80han higga kini kerana aku sendiri turut berada ketika itu juga merasainya. Saya megajak anak-anak muda yang berada dalam Pas sekarang atau yang senior umor dan zon pencen menyertai PAS, anda semua wajar membuat penilaian dan koreksi kenapa kita berada dlam PAS tidak UM No? PAS telah menyertai semua PRU yang dianjurkan oleh SPR. PAS telah menempoh dan menyertai semua PRU didalam keadaan 2 zaman didalam 2 peranan besar. Zaman sebelum merdeka sekali (1955) dan zaman selepas merdeka. Peranan sebagai parti Pembangkang dan peranan menjadi Pemerentah. Menjadi Pemerentah negara sekali dalam tahun 1974.

Hasil daripada PRU yang diadakan oleh SPR pada 10 Mei 1969 rakyat dan pengundi telah memberi kekuatan yang diluar bacaan dan dugaan UM No lawan kepada PAS. PAS telah rakyat nobatkan dengan menambahkan kemenangan untuk DUN di beberapa negeri dan menambah kerusi di Dewan Rakyat – Parlimen. Hatta menambah dapat undi popular perengakt negeri-negeri dan negara. Kegagalan dan kekalahan UM No/Perikatan di Kelantan, Pulau Pinang, Perak dan Selangor serta hampir tumpas dibeberapa negeri, maka negara kita mengalami malapetaka panggongbaru pada 13 Mei 1969. Ini adalah titek hitam untuk negara selepas 13 tahun mencapai kemerdekaan. Dalam situasi tersebut dimana setiap rakyat negara mestilah bertanggongjawab dan memikul untuk kebaikkan negara.

Maka dharurat diistiharkan, perlembagaan negara digantung. Negara diperentah oleh Majlis Gerakkan Negara (Mageran). Demokrasi berparlimen di gantong, semua peranan dan aktiviti parti-parti politik dibeku digantongkan. Selepas tidak lama dharurat ditarek balik dan demokerasi dipulhkan. Maka wujudlan usaha-usaha kearah perdamaianparti-parti politik untuk memelihara suasana dan keadaan. Atas senada keamanan dan ancaman keselamatan. Lepas itu lahirlah Kerajaan Champoran diantara PAS dengan Perikatan cap Kapal Layar diawal tahun 1973. Yang mana kemudianya menjelang PRU 1974 terbentuklah Barisan Nasional, dan PAS juga ikut serta membentuk BN dan menyertai PRU atas nama BN tidak atas nama PAS.

Inilah titik tolak peristiwa yang Tok Guru Nik Aziz tidak lupa kepada UM No. Setelah UM No merasai mereka kuat dalam pengamatan politik mereka. Ketika mana PAS berada dalam BN ahli-ahli PAS diperengkat Kawasan, Cawangan lesu dan kaku, yang nampak hidup adalah kerajaan dan Ahli PAS yang mendukungi kerajaan dalam semua sektor. Ketika itu ABIM mengambil tempat PAS tempat anak muda berjuang kehadapan dan radikal. Maka sekali ia UM No tetaplah UM No selama-lamanya, bila mereka merasa mereka kuat, gagah dan kukoh mendapat sokongan mencengkam kerajaan dan rakyat. Maka diatas semangat sombong dan megah dengan penuh tipudaya, UM No telah tendang dan terajang PAS keluar dari BN pada 17 ‘Disember 1977. Tarikh ini aku sentiasa pahat dan tok Guru bersama-ku mengingati tarikh khianat dan jahat UM No kepada PAS.

Itulah rupa wajah sebenar UM No yang kini menjadi idaman dan kegilaan Priseden Pas, Timbalan Presiden PAS, Setiausaha Agong dan beberapa individu lagi lunak dan nak bawa kali ke2 lubang bewak UM No. Sampai tujuan dan hajat untuk berdakwah, kita masokkan ahli dan pemimpin Pas lain kedalam kawah gulai batang pisang, wajarkah dibenarkah oleh ahli-ahli? Itu mungkin kecil kudis ditanggong Tok Guru Nik Aziz. Mari kita tengok vaksin H1N1 yang telah dirasai sendiri Tok guru di Kelantan Khusus. Disinilah UM No pusat melihat kekuatan UM No Kelantan dengan belit putar dan manipulasi UM No kembali kuat di Kelantan.

Beberapa pehak dikalangan UM No tetapi memakai baju bukan milek UM No telah merancang mengwujudkan keadaan tidak tneteram dan huruhara yang UM No buat menjadi harubiru. Maka Parlimen meluluskan Akta Dharurat di Kelantan yang mencekam memperkukohkan UM No selama 96 hari. Akhirnya DUN Kelantan dibubarkan dan SPR mengadakan Pilihanraya pada 11 Mac 1978 melalui kempen tanpa dibenarkan PAS mengadakan sebarang RAPAT UMUM untuk menerang menemui rakyat selama 2 minggu tempoh berkempen. Aneh bin ajaib keadaan UM No/SPR mengadakan Pilihanraya Negeri Kelantan ketika itu. Perud pedal UM No yang nak disembunyikan pasti tidak dapat ditutup samalah seperti kes Altantuya Shaaribu yang berkecai kena peledak C4 dan cerita kapai selam tu.

Dharurat di Kelantan diadakan kerana keselamatan dan kenteteraman awam tidak terjamin. Selepas 96 hari dharurat ditarek dicabut kembali kerana Kelantan telah kembali aman (Dibuat oleh HASHIM AMAN) yang KESELAMATANNYA KEMBALI TERJAMIN DAN NORMAL UNTUK DAPAT ADAKAN PILIHANRAYA. Sebaik dalam pema dan edah mengadakan pilhanraya Kelantan diadakan oleh SPR. Arahan diluar normal dan tak masok akal, KEMPEN DAN RAPAT UMUM TIDAK DIBENAR DAN DIIZINKAN KERANA ALASANYA ADALAH KEADAAN KESELAMATAN DAN KEADAAN TIDAK TERJAMIN.




Akhirnya dalam UM No menjadi super maka UM No mengarahkan SPR mengadakan pilihanrayu mengejut khusus untuk seluroh negeri Kelantan pada 11 Mac 1978. Maka dalam pertarongan itu yang dalam tipu sebenar dan tipu dalam muslihat akhirnya PAS tumbng. Itu adalah diantara batu tanda penipuan UM No keatas rakyat Kelantan. Inilah namanya jawapan gila babi dan gila sngoti UM No sebenarnya. Semua ini telah menjadi lipatan sejarah. Sejarah tersebut melapor dan mengajar serta mengingat Tok Guru Nik Aziz kepada semua pemimpin dan ahli PAS jangan bawa dan jangan masok lubang bewak UM No kali Ke 2 dan dua kali. Berhati-hati sekali pun atas nama dakwah dan perpaduan Ketuanan Melayu.

Tok Guru Nik Aziz mewakafkan dirinya dalam Pas dan dalam PRU-PRU dengan harga yang mahal dengan memungut bayak khibrah yang dipergunakan Tok Guru sampai sekarang. Kalah menang, masam manis, saat getir dan lazatnya pengalaman yang membentukkan PAS menjadi parti politik dan sekaligus dakwah. Pimpinan tok guru menjanakan pengikutnya yang kaya dengan semangat juang, sampai menemui syahid dan saya fikirkan tidak terdapat parti politik seperti PAS mendidik dan membimbing ahli dan pengikutnya. PAS pernah kalah dan pernah menang dalam penyertaan PRU dan PRK. PAS, ahli dan pemimpinya pernah, telah dan terus diburu dan ditekan oleh UM No-BN sepanjang zaman pemerentahan mereka dalam negara kita.

Wahai anak-anak muda, wahai orang tua yang lupa, bagaimana wajah UM No sebenar yang diputarkan di Kelantan. Ya!!!! UM No-lah empuya nagkara diantara wataknya adalah “King Frog from Gold Send”. Setelah perancangan dimulai dengan demonterasi dan rusohan ciptaan. Maka ianya diikuti dengan Akta Dharurat yang dipaksakan keatas Kelantan oleh UM No diistiharkan oleh Dato’ Hussein On. Ketika itu aku bersama rakyat Kelantan berada didalam keadaan serbasalah serta terping-pinga. Semuanya mengerakkan Kelantan menerusi boneka UM No Kuala Lumpur iaitu Encik Hashim Aman. UM No atas nama dharurat itulah mereka simpai mati PAS dan mereka buka gelanggang baru UM No dengan penuh khianat kepada rakyat.

Dan apbila satu masa UM No hampir masuk lubang kubur dikafankan oleh pengundi dalam, ketika itulah UM No datang melutut memujuk dan merayu kepada Pemimpin PAS marilah kita bersatu atas nama untuk menyelamatkan Melayu. PAS adalah bertunjangkan kepada Akidah Islamiah, panduan kita tak pernah tergelincir dan tak pernah hilang haluan dan kita tak pernah menyimpang. Perjuangan kita terus merentas belantara dan kini kita menjalar dilebuhraya. Perjuangan kita terus pasang dan rakyat memberi sambutan yang memberangsangkan. Kelantan negeri subur dengan ramainya tok guru, ulamak dan pondok. Satu-satunya negeri dalam Malaya dan Persekutuan Tanah Melayu yang menjadi kebencian dan buruan UM No sejak zaman Dato’ Oon Jaafar.

Mudah-mudahan Tok Guru dilindungi Allah dan terus memimpin, Inshaallah.
Disiapkan rencana ini: IBN ABDULLAH AL AWAB
Sambong siap 230ptg – Isnin : 22 Jun 2009-06-21 / 28 Jamadil Akhir 1430