Monday, June 22, 2009

MANTAN ADUN MANIK URAI ALMARHuM HAJI ISMAIL YAACOB.

Dimulakan 2.20pagi - Sabtu 12 Jamadil Akhir 1430 H / 6 Jun 2009

MANTAN ADUN MANIK URAI ALMARHuM HAJI ISMAIL YAACOB.

SOROTAN, PRK DUN N. 41 MANIK URAI - PANDANGAN RAMBANG DAN KENANGAN.

Info:

1. Tatkala rencana ini dimulakan, bererti kian hampirnya tempoh sebulan akan tiba hari penamaan calun untuk PRK N.41 Manik Urai yang akan diadakan pada Isnin - 6 Julai 2009 bersamaan 12 Rejab 1430 H, seperti disahkan oleh Pengerusi SPR pada 28 Mei 2009 yang lepas. Setelah kembalinya ke rahmattullah ADUNnya Haji Ismail bin Yaacob atau ghalidnya pengundi dan rakyat Manik Urai dan Kuala Krai menimang namanya dengan panggilan anak pinak, mudah bahasa, mudah bekira iaitu Pak Su Wea.

2. PAS parti dari komponen Pakatan Rakyat dan Semua Dewan-dewannya pula sedang bermuktamar, telah dan sedang membuat pemilihan kepimpinan untuk perkhidmatan 2009 – 2011. PAS Selangor menjadi tuan rumah dengan beberapa venue digunakan. Selamat bermuktamar! Pilihlah pemimpin usahlah memilih lalang atau duri.


Kenangan.

ADUN Kadun N. 41 Manik Urai, Haji Ismail bin Yaacob, dijemput kembali kepangkuaNya ketika berumur 60 tahun. Meninggal dunia selepas subuh Jumaat 27 Jamadil Awal 1430 bersamaan 22 Mei 2009 di Hospital Raja Perempuan Zainab Kota Bharu. Almarhum dimasukkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II pada 26 April lalu kerana menghadapi masalah di bahagian kaki berpenyakit gout dan kencing manis sehingga menyebabkan kesihatannya sering kali terganggu serta berlanjutan menghadapi ujian derita sakit. Almarhom Haji Ismail bin Yaacob adalah ADUN Manik Urai ini, telah berkhidmat selama lima penggal sejak PRU1986, kecuali direhatkan di PRU 11- 2004 (calon pengganti beliau mewakili PAS adalah Ustaz Zamzuri Mat Lazim, tetapi tewas tipis dengan 53 undi dari calon UM No-BN).

Almarhom Haji Ismail Yaacob sinonim dengan panggilan Pak Su Wea, merupakan “wakil rakyat kepada rakyat untuk rakyat”, bukan wakil “tauke” sebagaimana sering diperingatkan oleh Haji Mat Sabu. Almarhum adalah ADUN yang cakna dan mesra pengundi, mesra rakyat dan mesra alam sejagat. Faelnya dengan disaluti watak-watak marhaen, watak wakaf dan watak koridor, hatta watak masjid dan surau. Sakit deman mati dan beranak sampailah beliau disitu. Duduknya sama tinggi dengan berdirinya pengundi dan rakyatnya.


Denyutan nadinya bergelumang dengan permasalahan dan cakna susah rakyat. Tangannya ringan serta lembut dan genggamnya batang pena dan kalam boleh diselit dicelah-celahnya genggamnya; tetapi pen dan kalam itu pasti jatuh kebumi. Dalam PRU12 pada 8 Mac 2009, Pak Su Wea menewaskan Mohamed Zulkifli dari UM No-BN dengan majoriti 1,352 undi ertinya Almarhum telah merampas kembali N. 41 Manik Urai dari UM No-BN menang dan menebus dengan 1,299 undi . Almarhum Haji Ismail Yaacob adalah Timbalan Yang Dipertua PAS Kuala Krai dan terus kekal memenanginya disaat beliau sakit serta uzur syaraai di hospital masih terus dipilih sebelum kematiannya.

(Saya mengenali Almarhum Haji Ismail Yaacob ini diakhir tahun 1981 pasti Disember 25 Krismas, melalui Mokhtar Lakloh (Pok Tar – Apakah benar info dari kenalan PAS Machang, menjawab pertanyaan saya memaklumkan sahabat saya Mokhtar ini dan 2+ tahun meninggal - kalau benar meninggal Alfatihah untuk Almarhum Mokhtar), Almarhum Ismail Market Gua Musang di Pekan Gua Musang (anak Almarhum Ismail-Weil market ini, mungkin ingatan saya seorang peguam). Kira-kira jam 5 petang kami; saya, Ismail Yaacob, Ismail Market, Mokhtar Lakloh dan sahabat saorang lagi yang telah menetap di Gua Musang hampir 20 tahun berasal dari Chabang Empat Tok Mengah, Tumpat ketika itu.

Kami dengan train petang ke Merapoh kerana malamnya untuk melihat suasana, sambutan ceramah oleh sahabat lama saya Saudara Mohamed Rusdi Arief mantan ADUN Bukit Ibam semasa PAS dalam kerajaan Champoran idea Almarhom Tun Abdul Razak dari UMNO dan Almarhom Dato’ Asri Haji Muda mewakili PAS bersama AJA PAS yang lain. (Hebatnya spesis insan bernama Ismail Yaacob ini, ramai tokoh-tokoh pimpinan tempatan PAS di Merapoh mengenali Ismail Yaacob (disinilah saya mendengar masyarakat PAS Merapoh ramai berasal dari Kelantan turut memanggil Pak Su Wea, tetapi saya memanggilnya Abea Wea) ia sama-sama naik dikenali, dengan Ismail Market Gua Musang yang berjiran dengan Merapoh dikenali mesra.

Hatta polis yang berkhidmat di Balai Kecil Polis Merapoh mengenali Ismail Yaacob – Pak Su Wea ini apa lagi Ismail Market. Barangkali Pekan Merapoh 1981 telah berubah wajah diantara dahulu dan sekarang dalam semua sudut. Kami sengaja menunggu train lewat 8 malam dari Lipis ke Gua Musang. Sebaik train berhenti dihentian kecil Merapoh diantara penumpang seorangnya adalah sahabat saya sememangnya saya mengenalinya bersama dengan dua temannya yang lain, untuk memenuhi undangan ceramah). Sahabat saya ini adalah Mohamed Rusdi Arif yang lama kami mengenali dan bersahabat. PAS-lah yang menjadi jejambat hubung siraturrahim, dalam menambahkan rangkaian sahabat dan kawan dalam satu lengkaran perjuangan.





Saudara Rusdi berpelukan pantas dengan saya mungkin beliau menjangka saya akan pantas naik train itu untuk terus ke Gua Musang atau ke Kuala Krai, sambil bertanya khabar. Cuma saya lupa sama ada ketika itu Saudara Mohamed Rusdi Arif Pesuruhjaya PAS Pahang atau Timbalan PSJ, saya tak pasti ingantan ini. Saya memperkenalkan Ismail Market dan Ismail Yaacob kepada Saudara Rusdi dan sebaliknya. Tujuan kami ke Merapoh adalah untuk menunaikan hajat dan mengiringi Ismail Market turut membawa bersama beban makanan untuk disedekah majlis cerah tersebut dan mendengar ceramah anta (saudara Rusdi). Inilah jenis manusia Ismail Market (ketiga-tiganya Almarhum –Alfatihah untuk mereka).

Dalam perjalanan kira-kira 600m kami berada ditempat ceramah. Cukup hebat kalau hampir 30 tahun dahulu sambutan diberikan hampir 200 yang hadir mendengar dari tempat-tempat yang jauh dengan kepayahan perhubungan. Saya tidak menduga bisikkan Rusdi dengan pengerusi majlis juga SU PAS Cawangan Pekan Merapoh, Rusdi telah mengenakan saya dan saya menjadi Penceramah Pertama, kerana Penceramah asalnya sakit di Lipis dan tidak dapat bersama menyertai dengan rombongan Saudara Rusdi. Ceramah Pertama saya luar dari Pasir Mas, Rantau Panjang, Tanah Merah dan Tumpat. Justeru, dengan secangkir ilmu dan pengetahuan yang dapat saya pungut dari ABIM khususnya Ustaz Yahya Othman, Ustaz Muhammad Daud Iraqi (kedua-duanya mantan Exco KNK) Ustaz Fadzil Nor, Ustaz Yaacob Ismail (Almarhom Abang TG Haji Zakaria Ismail KDUPNK, Repek) dan lain-lain.


PRK DUN N. 41 Manik Urai.
Pastilah pemergian Almarhum Haji Ismail Yaacob, satu pilihanraya kecil wajib diadakan mengikut perlembagaan dan akta pilihanraya. Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dalam persidang khasnya pada 28 Mei 2009, telah menetapkan bahawa tarikh penamaan calon untuk PRK DUN N. 41 Manik Urai adalah pada 6 Julai 2009 hari Isnin. Sekiranya terdapat pertandingan, maka PRK akan diadakan pada 14 Julai 2009 hari Selasa. Jumlah pemilih berdaftar adalah 12,293 pemilih. pengundi biasa 12,268 dan 25 pengundi pos. Pecahan undi mengikut keturunan bangsa; Melayu 99.22%, Cina 0.46% dan India 0.23% sahaja. Bilangan pengundi Cina dan India samasekali tidak mempengaruhi suasana penentuan menang mana-mana calon bertanding.
Adalah dianggarkan sejumlah 90 peratus penduduk-pengundi DUN Manek Urai terdiri dari penduduk yang bermastautin di kawasan Manik Urai dan bekerja sendiri. Kebanyakan pengundi di Manek Urai bekerja sebagai petani, pekerja kampung, peladang, penternak penoreh getah dan hanya 10 peratus bekerja di luar Kelantan atau bekerja dan berkhidmat didalam sektor-sektor lain seperti sektor awam, swasta dan lain-lain. Sukalah saya membuat hemat awal bahawa anggaran pengundi yang akan keluar mengundi adalah diantara 78% - 86%. Tetapi saya lebih berhemat dengan mengambil jalan tengah dengan merumuskan jangkaan pengundi yang akan mengeluar mengundi adalah 82% bererti 10,060 akan keluar mengundi Inshaallah.
Saya mengambil kira semua aspek yang akan saya huraikan selepas ini. Inshaallah diatas beberapa faktor utama yang akan berpihak kepada calon PAS yang sudah tentu menghadapi dari calon UM No-BN. Sesiapa sahaja calon PAS yang dicalonkan untuk menggantikan Almarhum Haji Ismail Yaacob – Pak Su Weil akan memperolehi undi sedia, undi tegar dan undi simpati kepada Almarhom Pak Su Weil dan PAS sendiri sebanyak 59% bererti 5,935 dengan majoriti 1,811 undi. Manakala calun UM No-BN akan mendapat 41% dengan jumlah 4,124 undi. Atau pun paling menurun PAS akan mendapat 57% berjumlah 5,734 undi dengan majoriti 1,409 dan UM No-BN mendapat 43% berjumlah 4,325 undi. Sama-samalah kita menunggu tarikh 6 petang 14 Julai 2009 nanti.

Geografi dan Environment
Tempoh 30 tahun saya mendiami di Kelantan, adalah perjalanan lebuhraya kehidupan membina pengalaman seiring mematangnya saya mengenali politik yang hakiki orang-orang Melayu dan perjuanganya. Ketika mendiami Kampong Putih Kota Bharu, semasa menghadapi PRU1982 pada 22 April 1982, sayalah diantara ahli Dewan Pemuda PAS Kota Bharu bersama sahabat-sahabat terhebat yang lain bersengkang mata membantu siang malam calon PAS yang bertanding di N. 11 Telipok ketika itu, iaitu Mohd Nassim Bin Dato’ Haji Mohd Salleh (Kedua-dua adiknya adalah isteri kepada Dato’ Wan Abdul Mutalib Embong dan Encik Majid Othman mantan DO iaitu adik kepada Ustaz Yahya Othman mantan Exco KNK dan abang kepada Dato’ Mohd Nadjmi Salleh tokoh korporat-sukan badminton) dengan melibatkan diri dalam urusan PACA, berlawan dengan Ahmad Rastom Bin Dato’ Haji Ahmad Maher calon BN-UM No disamping calon DAP Melayu.
Ahmad Rastom UM No-BN menang dengan mendapat undi 6,462 manakala Mohd Nassim PAS mendapat 4,896 dengan majoriti 1,566 dan calon DAP hilang wang deposit pilihanraya. UM No-BN akhirnya YB Ahmad Rastom (Dato’) saorang peguam anak mantan Mufti Kerajaan Negeri Kelantan telah dilantik menjawat jawatan Timbalan Menteri Besar Kelantan. Jadi, sesiapa sahaja yang yang sihat pengamatanya hatta apa lagi sekiranya penulis atau blogger itu anak Kelantan, pastilah mereka tidak akan membandingkan DUN Manik Urai dengan DUN Pengkalan Pasir. Atau dibanding gandingkan dengan DUN Kota Damansara dan sebagainya. Kekayaan Najib dan adik-adiknya bersama kekayaan Tun Dex dan anak-anaknya serta kekayaan Tun Lah anak menantu pastilah sepsis jenama ini, jauh kayanya mereka dengan keseluruhan harta kekayaan pengundi rakyat yang bermastautin di Kadun Manik Urai ini dikumpul dan disatukan.


Pengundi di Manik Urai ini, mereka tidak ada Public Listed Company, saham yang majoriti atau proxy kepada sesiapa. Mereka tidak ada LAXUC, eClass Mercedes, Daimler dan sebagainya. Tidak ada syarikat kapal tenggelam berniaga dihapus kira hutang NPL oleh ayahnda berkuasa. Mereka tidak ada kapal layar disimpan di dockyard sleepway di Greece atau di Monggolia, Tidak ada singahsana banglo seperti Sri Kembangan atau di Persiaran Gurney. Penduduk disini tidak kenal kasut jenama Balley, Oberman dan macam-macam lagi. Mereka dirumah rata-ratanya ada motor kapcai untuk muat getah, pisang ubi dan sebagainya disamping kekebun dan kesurau dan hantar dan mengambil anak dari SRK atau SMK, mereka tidak kenal helmet-topi keledar tetapi mereka selesa dengan semutar dan kopiah putih yang lusuh.
Tak kenal hotel 5 - 6 bintang padang golf, peletup peledak C4 dan sebagainya. Mereka kenal, pisau toreh, sadak, kelewea, kapak spring. Mereka pintar pikat semua jenis burung, pelanduk, kijang, ayam utan. Orang Manik Urai jahil dengan simpan perempuan, rasuah politik. Menteri yang menorah tu belanja sari hidupnya sama dengan belanja seminggu pengundi rata-ratanya di Manik Urai. Hal ni jangan pelawak. Penat lelah mereka, mereka berehat diatas wakaf, mereka berehat di balasah dan disurau sambil kemut rokok gulung daun nipah tembakau buat sendiri. Penduduk dan pengundi Manik Urai mereka tidak suka dengan undang-undang yang menyekat kebebasan dan kemerdekaan mereka untuk bercuuck tanam, mencari ikan disungai dan sebagainya. Mereka simple, mudah dan senang berkira. Mereka pegang kepada janji simpul mati bukan janji mungkir retorit.
Penduduk pengundi Manik Urai, lama dah moga kenai bulan dan dacing. Mereka orang kampung tetapi celik politik. Pengundi Manik Urai bertanya timbangan alat DACING diharamkan dah lama dibuangkan diganti dengan KILO. Buat apa pula kita susah-susah nak tulung pangkah DACING sedangkan dacing dah punah tak diguna lagi. Kalau dacing nak buat alat timbea tak leh, nak buat kira guana DACING RASUAH nak merentah, tu la pelawak. Lama-lama jadi bewak. Pengundi Manik Urai kenal benar yang mana iklas yang mana munafiq. Buat pa tiba-tiba ada PRK, puak-puak UM No Kota Bharu dan puak-puak UM No-BN Putrajaya, la ni nampak semacea Manik Urai ni. Menterinya, timbalan Menterinya, RTM dan primawork & Co. dah pindah studio bersama-sama pemuka, dan pemungkok UM No di Manik Urai.
Ada yang tidur, ada yang menoreh getah, ada menanam sayur, ada yang bawa Mek Dah, Pak Li gi hospital RTM, TV ikut. Tangan Um No lembut macam sayur bayam. Suara janji demo dekat pengundi Manik Urai macea pondan tua belakang mapus. Hatta demo janji kalau boleh sekelip mata nak bangunkan macam “KUN FA YAKUN” Manik Urai ini sama standard seiring dengan Putrajaya, hebat kae janji plastic tu. Demo UM No-BN janji nak jadi anak angkat “Kerajaan Persekutuan”, jangan jadi anak luar nikah tau!!!!!. Inilah kerja janji rasuah dan munafik dalam berpolitk UM No untuk meraih undi pengundi Manik Urai dalea PRK ni. Tangan kiri UM No hulur, tangan kanan UM No tendang telentang pengundi.
UM No-demo ulur samas demo bedal ratus juta, inilah parti berselogan sakan Satu Malaysia, rakyat diutamakan, sambongnya tak ingat….., tak ingat pun taka pa, batalkah shahadah? tak batai iman, tak jadi kufur. Pengundi Manik Urai pekir, kalau undi PARTI YANG SAH BERGELOMEA RASUAH, SAH TERLIBAT RASUAH bukan kadar terpalit bahkea menjadi behea api neraka. Jalea tar mee segera dan macea-macea. Ini adalah rasuah projek dan projek rasuah. Demo tengak bina atas dasar rasuah UM No Stadium dekat RM 300,000,000.00 jota sembah bumi. Sebelum tu makmal sains juga di Terengganu dll negeri BN lingkok punah, semua ni demo susut dari pengundi Manik Urai. Kalau boleh nak tudung kes ni sekali dengan PKFZ nak tutup.
Cara dan politik purba UM No yang berpaksi rasuah projek segera adalah disegera utama, mendulukan guna secara rasuah lagi haram harta rakyat dan harta Negara macam harta kepala bapak demo puak-puak UM No. Dah sebulan dah Angkasapuri berpindah ke Manik Urai bertukar peranan menjadi Angkababi membuat jana fitnah kepada rakyat untuk menutup semua rasuah dan penyelewengan dekat orang kampong khususnya pengundi Manik Urai. Hatta kentut Tok Pa pun kena kata wangi macam kayu kulit manis. Adik kaka kena gi Tanya, Ketua Penerangan UM No Malaysia, menyungkur tidur pelawak di Manik Urai tu dah buat tuntutan bayaran elaun, pengundi kena gi Tanya. Pelawak sengoti ka dak puak-puak ni, mai masuk kampong Mabik Urai, buat lawak dan pelawak, balik KL-Putrajaya rakyat dan Negara kena fee kerja pelawat itu, gi Tanya?
Walau apa yang kita alami, rakyat dan penyokong wajarlah tampilkan diri pada 6 Julai ini bersama Tok Guru Nik Aziz dan bersama pemimpin PAS dan pemimpin perdana Pakatan Rakyat. Bermatlamat menunjukkan kesatuan dan kesepakatan kita adalah ungugl dalam dikalangan rakyat memperkasakan PAKATAN RAKYAT sebagai menyokong calon PR dari PAS walau sesiapa dicalonkan pengundi N. 41 Manik Urai akan terus memberi kepercayaan untuk menyambungkan kerja tugas seperti dilakukan oleh Almarhum Pak Su Wea. Selamat meraikan dan memeriahkan hari penamaan calon dengan kita tunjukkan sokongan besar kepada Tok Guru Menteri Besar kita dan Murshidul am PAS dihurmati dipercayai kawan dan lawan.
Saya respond dan mengulas dengan apa yang diperkatakan oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, “Namun beliau menegaskan bahawa adalah tidak adil untuk mentafsirkan pilihan raya kecil DUN Penanti sebagai pilihan raya yang paling aman kerana parti utama, Barisan Nasional tidak bertanding di kawasan tersebut”. Nyatalah aman berlakunya PRK Penanti kerana ianya tidak melibatkan UM No-BN maka amanlah, tenteramlah PRK Penanti tersebut tidak tegang bila UM No-BN bertanding di 2 Bukit, Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Nyatalah sekiranya PRK N. 41 Manik Urai ramainya Polis dan FRU, ianya adalah angkara UM No-BN menyertai PRK Manik Urai.

Sekiranya ianya tegang maka ianya adalah difaktorkan tindakkan UM No dan penyokongnya. Kerana damai dan tenteramnya PRK Penanti disahkan oleh Polis dan Pengerusi SPR sendiri kerana tidak UM No-BN menyertai PRK. Antara PRK DUN Penanti yang damai tanpa UM No-Bn menyertainya dan adakah PRK DUN Manik Urai terjadi sebaliknya kerana robosnya UM No? Sama-samalah kita tunggu dan saksikan.
Rencana oleh: IBN ABDULLAH AL AWAB
Siap jam 5.00pagi - Sabtu 12 Jamadil Akhir 1430 H
6 Jun 2009