Saturday, September 25, 2010

PAS - PR PECAHKAN ROYONG DAPATKAN SAGU -

PAS - PR PECAHKAN ROYONG DAPATKAN SAGU -
KALAU NAK KE PUTRAJAYA.

(BAHAGIAN PERTAMA)

8 Syawal 1431 - Jumaat - 17 September 2010

Rencana oleh :- IBN ABDULLAH AL AWAB


Info pembuka rencana renungan sebagai ikutan:

Mantan TIMBALAN YANG DIPERTUA AGONG PAS: Ustaz Zulkifli Muhamad atau nama besar Profesor Zulkifli Muhamad dilahirkan malam Rabu 19 Ramadan 1345 Hijrah bersamaan 22 Mac 1927 di kampong Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar, Perak DR. Ketika berumur 2 bulan Ustaz Zulkifli mendapat penyakit polio mengakibatkan kakinya cacat sepanjang hidupnya. Beliau merupakan Ahli Parlimen PAS paling berwibawa tersohor, dihurmati kawan dan lawan. Almarhum telah mencatatkan rekod sebagai wakil rakyat yang mencatat sejarah negara, apabila beliau berucap selama 4 jam tanpa berhenti ketika membahaskan diparlimen.

Ketika berkhidmat sebagai wakil rakyat, Profesor Zulkifli dilantik menganggotai Ahli Majlis Universiti Malaya sesi 1960-1960. Penghurmatan dan pengiktirafan sumbangannya dalam bidang pendidikan tinggi. Di PRU3 pada 25 April 1964 beliau diamanahkan sekali lagi mempertahankan kawasan parlimen Bachok, Kelantan. Sekali pun menghadapi tentangan sengit dari umNOperikatan beriringan dengan umNOperikatan dengan selogan bersatu menghadapi ganyang Malaysia konfrantasi dari Indonesia, serta menghadapi masalah dalaman PAS, diatas faktor kewibawaan dan keiklasan Profesor Zukiflil mampu mempertahankan kawasan diamanahkan kepadanya.

Malangnya sebelum pembukaan persidangan Dewan Rakyat Penggal Ke3, Ustaz Zulkifli bersama-sama dengan isterinya Ustazah Asiah Kamaruddin terlibat dalam kemalangan maut jalanraya di Batu 4 ½, Jalan Kuantan, Pahang pada 6 Mei 1964. Ketika dalam perjalanan pulang ke Kuala Kangsar dari Kota Bharu (hebahan berita kemalangan dan kematian Almarhum dan Almarhumah dimaklumkan dalam siaran warta berita radio jam 10 malam. Saya mengingatinya penyiar yang menyiarkan berita tersebut adalah Abu Bakar Haji Ahmad). Berita tersebut menjadi pilu dan amat dukacitanya diterima oleh kaum keluarga khususnya sahabat handainya yakni pengundi di parlimen di Bacuk khasnya pemimpin-pemimpin PAS. Apalagi menjelang sebelum beliau bertolak sempena meraikan Adun dan Ahli Parlimen yang baru mencapai kemenangan PRU13, Ustaz Zulkifli menyampai satu ucapan.

Ucapan tersebut diangkatkan menjadi AMANAH DAN WASIAT PROFESOR ZULKIFLI MUHAMAD. Hatta badan perhubungan PAS Kelantan ketika itu, didewan tempat Ustaz Zulkifli menyampaikan ucapan terakhir itu, telah memahatkan dengan nama DEWAN ZUL - DEWAN ZULKIFLI yang terletak di No 1960, Bangunan PAS, Jalan Dato’ Pati 15000 Kota Bharu, Kelantan. Jenazah mereka berdua dimakamkan bersebelahan dikampong kelahirannya. Ketika meninggal dunia Almarhom berumur 37 tahun. Beliau telah 46 tahun meninggalkan perjuangan dan menemui penciptaNya Tuhan Sekelian alam, Allah azzajawalla, mudah-mudahan rohnya dan ustazah ditempatkan bersama roh para-para Nabi, Shuhada’ dan para Rasul dan Ambiak - Al Fatehah).


Memahami dan Mengenali PAS Sepanjang Zaman

Parti Islam Se Malaysia - PAS telah mengambil ketetapan dan membuat keputusan, hatta ketetapan dan keputusan tersebut diulang terus, di ikrar melalui dan menerusi Muktamar tahunan PAS bersama secara resmi oleh kepimpinan PAS Pusat yang dipersetujui dengan persepakatan dewan-dewan dalam PAS. Bersekali dengan sekelian ahli-ahlinya dan turut disokong dan dihargai dari penyokong-penyokong multi bangsa negara. Walaupun ketika di pertengahan ikrar tersebut sedang berjalan, seperti sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula persepakatan PR. Dikalangan pemimpin dan ahli, sesetengahnya, di calar dengan berbeda pandangan yang berbeza pada lama yang tidak berkesudahan dan berpenghujung.

Walau pun begitu sedikit sebanyak mengundang juga kegelisahan di kalangan ahli dan penyokong PAS - PR. Kerana sikap yang di tunjukkan dalam persepakatan PR itu mampu tergugat membawa bencana. Semuanya kerana melihat kepentingan politik semasa, untung dan ruginya, mengikut perhitungan dan pengamatan masing-masing. Puncak kejayaan PAS dalam mewarnai politik negara, bilamana PAS memutuskan membuka pintu keahliannya kepada bukan Islam kepada berbagai bangsa rakyat dan pengundi dalam negara kita. Kalau dahulu dikatakan mustahil tak mungkin berlaku. Kini telah menjadi kenyataan dengan penubuhan DHPP - Dewan Himpunan Penyokong PAS yang diangkat dan diiktiraf oleh Muktamar PAS. DHPP ianya setanding fungsinya dengan dewan-dewan sedia dalam undang-undang tubuh PAS, kecuali satu dua pekara.

Penubuhan DHPP ini yang membolehkan pimpinan di kalangan DHPP diberi laluan dan kepercayaan menjawat jawatan, serta bertanding mewakili PAS dalam PRU dan PRK, dimana-mana kawasan Dun maupun Parlimen yang bersesuaian. Ini merupakan perkembangan yang positif dan kehadapan dalam keputusan politik dalaman PAS dan diperbincangkan dengan mendalam diluar PAS oleh parti politik khusus dari komponan BN. Samada DHPP ini menjadi tekanan dan saingan yang hebat kepada komponan BN dari MIC, MCA dan Gerakan dalam peluang mendapat sokongan pengundi. Khususnya multi undi dalam PRU13 saya jangkakan diantara Mei - Julai 2011 nanti. Sekurang-kurangnya diuji dalam PRK Dun Kota Seputih, dalam masa terdekat sekiranya umNObn SPR berani. Sebagai ujian awal akan laba yang dipungut hasil kelahiran DHPP kedunia persada politik tanah air. Mengatakan umNObn telah pulih kebah, atau cuma di muka tv sahaja.


Pandangan dan Pengamatan Pribadi

Semua parti politik dalam negara termasuk PAS menerima pakai sistem demokerasi berparlimen, sebagai alat - wadah subur berpolitik untuk mendapatkan kuasa dalam negeri dan negara, menerusi parti politik halal. Tetapi umNO pernah seketika menjadi parti plitik yang haram macam parti Kominis dan berkubur di tangan mantan Presiden umNO Tun Dr Mahathir Mohamed akibat perselisihan pertembongan dalam merebut jawatan Presiden umNO dengan Naib Presiden umNO ketika itu juga Menteri Kewangan (maaf saya khilaf atau Menteri Perdagangan Antarabangsa) YBM TS Tengku Razaleigh Hamzah anak Kelantan. Dan seketika mantan parti umNObaru lahir, Dr Mahathir mengadu nasib dan ehsan bertenggek di dagu MCA, ini adalah hakikat berlaku dan trajedi besar malapetaka mengundang maut kepada umNO hasil perselisihan rebut jawatan presiden umNO.

Walau apa pun tindakan sintuk limau, berbedak dan berlanggir, disudut catatan sejarah dan hari itu dalam sejarah yang dicatatkan, umNO sekarang adalah umNO kelahiran baru oleh Pendaftar Pertubuhan tahun 1987 sebagai gelanggang baru kepada Dr Mahathir untuk menguasai kepentingan politik semasa ketika itu menjadi Presiden parti dan teruskan menjadi Perdana Menteri melalui parti ciptaan sendiri. Ini adalah fakta sejarah negara, bukan fitnah. Pendekatan yang umNO ambil dan lakukan samalah seperti sipenipu dan si pembohong.
Samalah seperti komuniti membiarkan berterusan menipu dan bohong berterusan berlaku tanpa dihalang sekat, akhirnya komuniti lupa dan lama lama, lama lama tipu dan bohong itu dilupai, bertukar menjadi benar suci. Macam tulah pendekatan ditiru ambil umNObaru. umNObaru kelahiran baru tanpa disedari mereka tipu padam perkataan BARU, lama-lama, lama lama jadilah manipulasi menggugurkan perkatana ‘baru” tinggal umNO sahaja. Pendaftar pertubuhan yang dibawah telunjuk umNObn, samalah noda dusta umNO dibiar saja bermaharajalela berkaitan gugurkan perkataan ‘baru’ di kepala surat resmi umNO. Sedangkan umNO yang ada seakrang lahirnya pada tahun 1987 jadi umNObaru, baru berusia 23 tahun dan dikatakan umurnya lebih tua dan bangka dari itu.

Dipehak YBM TS Tengku Razaleigh pula menuboh Parti Melayu Semangat 46 (PMS46). Usia PMS46 tidaklah panjang, kerana gagal dan keciwa menghadapi badai perjuangan yang mencabar. Memandangkan koi hari kian pupus pengikut kerana sirih pulang keganggang ikan kelubok Mengelak menjadi ahli dan pemimpin tunggal PMS46 seperti pernah wadah muntahkan YBM TS Tengku Razaleigh dahulu, tidak kesampaian dan menjadi kenyataan. Akhirnya secara adhoc beliau sendiri membunuh parti diasasnya. Maka mati lah PMS46 tanpa kubur dan batu tanda, beramai-ramai berlutut dibawah dagu umNObaru Dr Mahathir.

Tetapi lainnya dengan parti HAMIN yang diasaskan oleh TS Dato’ Asri Haji Muda cubaan membunuh parti diasasnya menemui kegagalan ditentang kuat. Trajedi itu membawa kepada secara solo Dato’ Asri berkelana menjadi umNO, sampai akhir hayatnya mengikut seingatan saya.

Dengan lahirnya DHPP - Dewan Himpunan Penyokong PAS sebagai anak bungsu PAS ketika ini, secara lahir dan hakikatnya kita melihat PAS menjadi kuat perkasa dalam mendapat sokongan rakyat diluar berugama dari Islam dan tidak dari ahli tradisi orang-orang Melayu selama ini. Pandangan dan pendapat tersebut saya bersetuju. Tetapi akibat dari kelahiran DHPP itu juga, kesan sampingan hendaklah diambil kira samaada disudut dalaman dan luaran.

Saya tidak mau memperkatakan kesan sampingan dalaman kali ini, tetapi berjanji untuk membicarakannya dalam rencana khusus akan diusahakan dalam masa yang terdekat, sekiranya diizinkan Allah, Inshaallah. Disini saya akan sentuh kesan sampingan yang kencang akan membadai dari luar yakni dari musoh lawan tradisi PAS - PR iaitu umNObn dalam semua keadaan disemua tindakkan berterusan bertali arus. PAS - PR hendaklah bersiap siaga sepenuhnya menghadapi tentangan dari sekarang hinggalah wisel PRU13 ditiup dan hilal PRU13 diumumkan oleh PM6 1Malaysia kelak.

Justeru, PAS - PR itu sendiri wajib bersifat demokerasi untuk melunasi sistem demokerasi negara, dengan bersedia lapang minda menerima perbedaan pandangan, berfikir bersedia dengan kepala dan minda yang dingin, sedingin zam-zam ditelaga. Dalam menghadapi pandangan pro dan kontra dari semua pihak. Janganlah ianya disempitkan, dijumudkan dengan tafsiran yang negatif membuat keputusan dan hukuman dikeranakan kita tidak mampu, terdaya menangkis dengan jujur apa yang diperbincangkan oleh sekelian blogger, apalagi blogger tidak diundang dihajti oleh PAS umpama melukut ditepi gantang, terhegeh-hegeh tebal muka dan hemoi, terus menulis memperkatakan PAS - PR diluar kotak kipas, kerap mengampu hatta dari jenis makan upah, walau diketika kesihatan yang kritikal sarat penyakit mini markit. Berencana samada maut lebih awal dari berkuburnya umNObn yang nyanyok memerentah negara.

Tetapi sekiranya kalau diutarakan itu sebenarnya bertujuan negatif, negatif dan jahatlah maksudnya. Makanya keadaan-keadan tersebut menjadi kewajipan PAS menangkis dan mematikan tohmahan dan asakkan fitnah dengan beralaskan hujah dan fakta. Inshaallah kalau itulah terjadi, sekiranya talian internet berfungsi ok (tidak sekarang macam haram jadah, serupa siput babi tua bergerak), saya mendului anda untuk memikul tanggungjawab dan menggalas untuk membuka medan menjawab selengkapnya tuduhan dikemukakan itu, Inshaallah.
Berikutnya ini sesungguhnya ia adalah pandangan pribadi saya tidak kena mengena dengan PAS mau pun PR khasnya komponan parti yang lain. Sesungguhnya saya tidak berhajat ianya dijadikan satu perbahasan terbuka keatas pandangan saya. Kita tidak mahu sekadar untung sekarong rugi sejelapang. Ianya sekadar info yang positif dipertimbangkan dikalangan komponan PR memikirkannya.

DHPP ini dalam kontek PR Kedah, sekiranya pemimpin dan ahli dalam DHPP ini tahap integriti dan mereka menerima dalam menjunjung sepenuhnya perjuangan dan istiqamah kepada parti (PAS) dan perjuangan sejagat. Sekiranya PKR dalam PRU12 yang lepas, gagal mengemukan calun terbaik, sekadar dengan calun tangkap muat dan calun anggok gila jadi calun dari jenis ayam raga bertaraf ikan kasai di market. Kalau PKR masih gagal mengemukakan calun kehendak pengundi rakyat, yang menjamin kemenangan dan ketaat setiaan Adun kepada PR yang mewakili komponan parti PR.

Tindakan prilaku pukulan maut tikam belakang ini PKR dan DAP telah melaluinya dengan luka dan duka tidak berkesudahan, disumpah dan diseranah rakyat pengundi. Fenomina tersebut agar tidak berulang, petualang dan pengkhianat PR dan pengundi. Justeru alternatif calun dari DHPP wajar menjadi pilihan, untuk mencapai kemenangan. Mengelakkan pengundi dan PR memikul biawak hidup, sampai biawak tersebut menjadi bangkai.

Walaubagaimanapun haruslah diingat, bahawa rekod PAS tidak pernah belot dalam sebarang janji ikrar dalam politik dan tindakkannya. Kerana menunaikan janji bukan mungkir janji adalah keutamaan dalam membuat keputusan dalam PAS. Iaitu hasil anjakan kesepakatan ahli-ahli yang mahu PAS terus kekal bersama didalam Pakatan Rakyat - PR turut memimpin dan dipimpin disesetengah pekara. PR telah mengikat ikrar menanam azam dan matlamat untuk ke Putrajaya sebaik selepas PRU13 nanti. Sama ada ianya merupakan angan-angan Pak Kadok atau realiti sejati.

Semuanya bergantung kepada usaha keras yang berterusan, bagaimana memperkasakan perpaduan tulin dikelompok kepimpinan PR Pusat, negeri kawasan dan cawangan. Sekarang masa pengisian dan pelaksanaan untuk mantapkan parti dan komponan PR. Bukan masanya kita goyang punggong dan goyang kaki meratap untuk sasaran ke Putrajaya selepas PRU12 nanti, diluar persiapab, persediaan dengan usaha-usaha bersepadu yang kental, berterusan dan berpanjangan.

PR - PAS, DAP dan PKR bukannya umNObn, walau pun dikalangan ahli PKR ramai dari mantan ahli umNO, MCA, MIC dan parti-parti yang lain. Tidak sewajarnya simpul mati pembahagian kerusi dalam BN kepada komponan-komponan tertentu dijadikan milik pesaka, walau setiap kali PRU berdepan dengan kalah dan sulit mempertahankan kawasan. Keadaan tersebut sepatutnya dikaji semula di review dan di pertimbang untuk lakukan pertukaran kawasan. Kerana pasca PRU13 mementom dan mood rakyat adalah berbeza dengan PRU12 dahulu dan ramai pula pengundi baru membuang undi kali pertama.

Saya melihat terdapat kawasan Parlimen dan Dun yang tidak mencerminkan kekuatan akar umbi parti komponan PR bertanding disitu dibeberapa negeri termasuk negeri Kedah Darul Aman dan secara resmi bermastautin di taman perumahan Padang Serai. Dimana bumi dipijak; disitulah langit dijunjung. Kemenangan calun tidak semestinya kerana kekuatan kewibawan integriti individu batang tubuh calun, tetapi ramainya kerana bergantung tumpang kepada parti komponan memberi peluang bertanding. Ramai calun yang menang menjadi Adun atau Apar terbalik kot selepas selesai pilihanraya. Pengundi dan ahli parti menjadi abdi, Adun dan Apar menjadi tuan membina kehidupan hidup anjak diri dan keluarga bergaya dan bermuka-muka dengan menafikan tanggungjawab keatas pengundi.




Adun mewakili Dun dan Apar mewakili Parlimen dengan semua kemudahan dan elaun yang diperolehi, keutamaan dikepalanya adalah idaman rumah agam, Mercedes S320 cermin hitam dan seumpamanya. Terdapat ketika itu pelangannya dari gulungan yang pelek-pelek berjumpa pun di rumah kopi hotel 5 bintang berbincang. Pengundi makan hati rindu untuk menemui Adun dan Apar yang mereka pilih dalam PRU12 dahulu. Adun dan Apar jenis ini PR jangan mempertimbangkan lagi diri mereka, walau nama mereka hebat diperengkat nasional.

Sedangkan jemputan undangan pengundi rakyat tidak ada masa untuk hadhir. Yang sampai adalah kroninya sebagai wakil. Bukan sekali banyak kali, tak makan saman. Setiap program adanya pemimpin utama parti dan PR pasti jengoi domoi. Adun, Apar jenis ini adalah Adun atau Apar yang petualang dan pengkhianat kepada rakyat pengundi dan parti. Sesetengah calun Dun maupun calun Parlimen kemenangannya bukan diatas dasar batang tubuhnya dipilih. Tetapi kerana parti yang diwakilinya.

Terdapat calun yang menjadi pilihan pengundi dan bertepatan dengan aspirasi pengundi multi setempat. Tetapi ramai dikalangan mereka kepimpinan parti terlepas pandang, menafikan memberi peluang bertanding, diatas sebab dan alasan yang tidak menasabah dan merugikan semua pihak. mengipas bermuka-muka dihadapan pemimpin parti dan pemimpin utama PR. Saksikanlah bagaimana pemimpin yang mulanya mulutnya keluar api, hidungnya berasap maki hamun dan macam-macam kepada umNO dan kepimpinan, kini dimana? Perlunya ditanam iman yang kental bukan semangat kosong yang mendidih ala koka kola, bukan kerana disepuh dengan dibakar terlebih dahulu.

(DISAMBUNG DI BAHAGIAN KEDUA)

Rencana oleh :- IBN ABDULLAH AL AWAB

8 Syawal 1431 - Jumaat - 17 September 2010