Monday, March 30, 2009

ANTARA PERJUANGAN DAN BAJINGAN

ANTARA PERJUANGAN DAN BAJINGAN.

PRK-PRK P. 59 BUKIT GANTANG, N. 25 BUKIT SELAMBAU & N. 29 BATANG AI
UMPAMA LEBUHRAYA MAUT UNTUK UMNO-MIC/BN SEPERTI SABDA: TPU TS MY – PELUANG, PR MENDAKI CABARANAN MENJUARAI KETUANAN RAKYAT, INSHAALLAH.


Sah SPR mengiktiraf layaknya 20 calun bertanding untuk di 3 kawasan PRK – 7 April 2009 melalui 20 calun.

(1) - 2 PKR-PR, (2) - 1 PAS-PR, (3) - 1 MIC-BN, (4 ) - 1 UMNO-BN & (5) - 1 PRS-BN dan (6) - 13 Bebas)

(Walau bagaimanapun saya akan menyusul pengamatan khusus saya untuk PRK - P. 59 Bukit Gantang dan N. 29 Batang Ai dalam masa terpantas, jika di izinkan Allah)

Pegawai-pegawai Pengurus SPR PRK 3 Kawasan telah disahkan pencalunan diikuti dengan pertandingan di P.59 Bukit Gantang melalui pertarongan 3 penjuru diantara calun PAS-PR - DS Ir Nizar Jamaluddin MB PR yang sah mengikut undang-undang, bertembung dengan calun UMNO-BN - Encik Ismail Bin Safian dan calun bebas Encik Kamarul Bin Ramizu. Kuasa rakyat akan memilih mengadili mereka pada 7 April 2009 hari Selasa akan datang, sama-samalah kita menunggunya.

Manakala PRK. N. 25 Bukit Selambau, ianya telah mencipta sejarah dan rekod PRK negara. Kerana seramai 15 calun telah menawarkan diri bertanding menyertai PRK penting dan bersejarah ini. Saya berpandangan pertandingan sebenarnya adalah diantara calun PKR-PR - Encik S. Manikumar dengan calun MIC-BN - Datuk S. Ganesan. Dua calun ini pasti berhadapan dengan 13 calun bebas lain yang disahkan kelayakkan bertanding oleh SPR dalam tempoh proses 40 minit kelmarin.
Calun-calun bebas adalah (1) R. Loganathan - simbol Kelapa Sawit (2) Tan Hock Huat – simbol Kunci (3) Radzi Md Lazim – simbol Kerusi (4) Mohd Fazil Abdul Wahab – simbol Kepala Harimau) (5) Abdul Rahim Abdul – simbol Jam loceng (6) L.Sarala – simbol Basikal (7) A. Jayagopal s- simbol Payung (8) S. Moganakumar – simbol Buku (9) Khamis Awang – simbol Ayam Jantan) (10) Husaini Yaacob – simbol Bas (11) M.Vaneson – simbol Ikan (12) Anuar Abdul Hamid – simbol Telefon dan (13) T. Chandrarajah – simbol Kapal Terbang.
Pecahan calun mengikut keturunan yang bertanding di kalangan 15 calun:- (1) India 8 calun, (2) Melayu 6 calun dan (3) Cina saorang calun. Semua calun-calun tersebut sedang berusaha merebut sedayaupaya untuk mendapat sekeping roti (N.25 Bukit Selambau) yang harga semasanya terlalu mahal dan tinggi nilai politiknya. Roti Kapada Aur Makan - N.25 Bukit Selambau ini, pemiliknya adalah kepunyaan 3 kaum terbesar sejumlah 35,140 pengundi, Melayu 51.1 % 17,922 - India 29.6% 10,401 dan Cina 19.3 % - 6,817

Pastilah bila 15 calun yang bertanding, maka berserabut dan kalut serta melalutlah dikalangan rakyat dan orang awam untuk mendekati dan memahami pola pengundian dan undi-undi akan diperolehi oleh mereka. Justeru disini sebaik mungkin saya memudahkan dengan membuat rumusan dan pandangan mukadimah diawal yang realistik untuk tempoh berkempen dari lanie sehinggalah jam 12 malam 6 April 2009 nanti adalah seperti berikut:-

Pengamatan saya dan jangkauan minda saya menterjermahkan sejumlah 80 % - akan keluar membuang undi dari jumlah pengundi berdaftar 35,140 pada 7 April 2009 berjumlah 28,020 pengundi sahaja yang mengundi.

Ø Jumlah undi Melayu 17,922 – 80% keluar undi: 14,337 (Calun-calun bebas Melayu perolehi 7.5%: 1,075 undi, bakinya: 13,262)

Ø Jumlah undi India 10,401 – 80% keluar undi: 8,320 (Calun-calun bebas India perolehi 16%: 2,293 undi, bakinya: 6,027)

Ø Jumlah pengundi Cina 6,817 – 80% keluar undi : 5,453 (Calun bebas tunggal Cina perolehi 10% : 545 undi, bakinya : 4,908)
(1) - Calun PKR-PR - S Manikumar undi Melayu 48% : 6,881 undi - India 55% : 4,576 undi - undi Cina 50% : 2,726 undi – Jumlah undi diperolehi : 14,183 undi diperolehi. Majoriti 3,211 undi.
(2) - Calun MIC-BN – Datuk S Ganesan undi Melayu 44.5% : 6,379 undi - India 29% : 2,412 undi - Cina 40% : 2,181 undi – Jumlah undi diperolehi : 10,972 undi diperolehi.
Mencabar, menarek dan memenatkan kepada pengamal politik dan bloger politik dalam membuat perkiraan masing-masing dalam pengkajian dan pengamatan untuk N.25 Bukit Selambau memandangkan calun seramai 15 orang bertarong. Apakah 13 calun-calun bebas akan hilang wang deposit? Atau kejutan calun bebas mencapai kemenangan sebagaimana kemenangan diukir oleh calun bebas dalam PRU12 - 8 Mac 2008 dahulu akhirnya menganggoti PKR-PR dan lantas di lantek Exco.

Pengamatan awal saya calun-calun bebas tidak berupaya mencapai kemenangan hatta kemungkinan 12 dikalangan mereka akan hilang deposit, sama-samalah kita tengok hakikat yang akan direkodkan dalam PRK Bukit Selambau ini. Ramainya calun-calun dari keturunan India, hakikatnya adalah menyerlahkan bahawa kaum India sebenarnya dalam konteks Bukit Selambau ianya berkaitan rapat menonjolkan diri untuk menjadi calun. Ianya ada baik dan ada buruk dan implikasinya. Ertinya komposisi kaum India masih berpecah. Dikalangan calun bebas India menghrapkan menang dan memohon masuk PKR untuk kerusi Exco yang terdedah pemiliknya dari hasil PRK ini. Harapan ini adalah hayalan semata-mata, pasti suasana seperti PRU12 tidak akan berulang.
Manakala ramainya calun Melayu bertanding, sekalipun mereka seniri mengetahui yang mereka tidak mempunyai harapan menang. Tetapi diatas sifat jumlah bilangan pengundi Melayu mengatasi pengundi India dan Cina, maka dikalangan Umno keciwa kerana Bukit Selambau tidak di kembalikan kepada Umno, maka undi protes dilakukan oleh calun-calun bebas yang mewakili dan mendapat tajaan dengan kepelbagaian harapan dan keputusan. Matlamatnya adalah proted, penentangan dan hati puas. kenyataannya.
Kehadiran Naib Presiden 2 U-BN DS Hishamuddin mengepalai dan kakii menjadi General Perang di PRK mewakili UBN di N 25 Bukit Selambau, samalah seperti pahlawan pengecut yang dipenggal kedua-dua belah kakinya dan berjalan dengan gantian tangan. yang meninggalkan gelanggang pemudanya alam terowong kemusnahan belah 3. Satu kabilah penyokong KP U Perasuah YB KJ, kabilah ke 2 pengikut DS Khir Toyota yang rebah digelanggan pemuda dan tersungkur tersembam baham tanah didalam K25 MKT dan kabilah ke3 adalah kabilah Datuk Mukhris yang tidak bermaya sekalipun disintuk, dilimau dan diperaga jaja sokongan dari atanya.

Sebaik selepas pengumuman jawatan-jawatan Pemuda, sekiranya tidak dihalang oleh pengawal keselamatan yang ramai, dengan tempek sorak, laungan perasuah dan sebagainya termasuk membaling objek diantara satu dengan lain pasti peristiwa pertarongan berdarah diluar medan pangkah undi akan dijadikan referendum tutas penyokong masing-masing, pasti ramai dikalangan penyokong dan perwakilan pemuda akan bermalam di lokap BP Dang Wangi dan Sentul. Sekalipun pengurusan Pemuda Umno cuba menutup bangkai kapal selam dan bangkai heli yang besar tidak mampu dilindungi ditutupi.
Berlaku didalam ucapan penangguhan Umno Tua baru, boo terus boo, boo terus boo, perwakilan terus menghambat PM YAB DS Abdullah Ahmad Badawi, setiap kali nama menantunya disebut oleh pemenang-pemenang utama jawatan. Ianya adalah disengaja kerana mengajar Ketua Perasuah menantu PM lanie. Bakal PM pasti memberi suis untuk memalukan Pak Lah kerana besi buruk – tok harunya dah mai ke PWTC untuk calit palit rasuah bersama. Menandakan Najib sokong sungguh CheDet, maka syarat nya adalah Pk Lah wajib dimalukan di depan Che Dek. Kerana Che Det pahalanya jasanya amat besar mengangkat sokong Najib dan Mahyu. Maka depa mesti malukan PM Pak Lah agar cepat-cepat lepas jawatan PM.
Ya! PM masih cerdik, dia jawab akan mengadap Agong pada 2 April 2009 Khamis ini. Pak Lah nak mengadap Agong, Pak Lah tak Boleh memandai dan memaksa Agong menerima perletakkan jawatan Pak Sebagai PM dan Pak Lah tak ada hak cuba nak kemuka nama Najib C4 altantuya menjadi peganti. Itu hak Agong memutuskan, bukan kerja UBN nak ajar Agong.
Kali ni berjumpa la Rabu dengan Khamis selang dengan Friday, nak tengok sapa pula akan mendurhaka kepada Agong, sekiranya Agong membuat keputusan “Beta tidak menerima perletakan Jawatan Memanda Beta YAB DS Abdullah Haji Ahmad Badawi dari Jawatan Perdana Menteri Malaysia, Beta sebagai Kepala Ulung Utama Negara mengekalkan YAB DS Abdullah Ahmad Badawi sebagai Memanda Beta iaitu Perdana Menteri Malaysia”.
Apa macam Najib, apa macam Mahyu, dekat orang hampa pandai kata orang menderhaka, hampa tuduh, hampa jaja dimerata, guna RTM, TV3&Co, Nizar durhaka kepada Paduka Sultan Perak kerana tak mau letak jawatan YAB MB, sekalipun Paduka Sultan bias tidak melakukan pembubaran DUN Perak, sebagaimana sembah YAB DS Nizar, apa macam. Inshaallah selurih rakyat yang menetang C4 altantuya Najib akan menirikan solat hajat diseluruh negara, pohon kepangkuan Allah mudahan-mudahan negara ini tidak diserahkan kepada pemimpin yang rakyat benci lagi di benci.
Ini adalah bahan isi untuk kita dalam PRK-PRK PR hadapi kini.