Monday, August 30, 2010

HASRAT DAN TEKAD KE PUTRAJAYA, ALHAMDULILLAH.

HASRAT DAN TEKAD KE PUTRAJAYA, ALHAMDULILLAH.
JUSTERU PR: PAS, PKR DAN DAP PILIH DIANTARA YANG TERBAIK CALUN PARLIMEN DAN DUN.

CONTOHNYA ADA: REKOD NEGARA DICIPTA OLEH ADUN-ADUN PAS DI DUN KELANTAN DARUL NAIM SESI 2004 - 2008

14 RAMADAN 1431 - SELASA - 24 OGOS 2010
RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB

Apabila kepimpinan utama dalam PAKATAN RAKYAT - PR terdiri dari PAS, DAP, PKR dan SUPP berbekalkan dengan kejayaan mengurangkan ego dan sombongnya umNObn menafikan 2/3 majoriti penguasaan di Parlimen selepas PRU13 pada 8 Mac 3008 yang lalu. umNObn tewas di negeri Kelantan, Kedah, Perak dan Selangor manakala GerakanBN tersungkur di Pulau Pinang. Termasuklah 11 kerusi parlimen dalam Wilayah Persekutuan umNObn cuma mendapat 1kerusi parlimen sahaja.

umNO hampir-hampir kecundang di Negeri Sembilan, sekadar menuboh kerajaan dengan majoriti mudah tidak dua pertiga penguasaan. Tempoh 2 tahun 5 bulan macam-macam angkara yang umNObn lakukan untuk. umNO telah memperalatkan seluruh kekuatan kerajaan dan harta Negara rakyat untuk kepentingan umNO dan mencabuli ketuanan rakyat dan ketuanan negara untuk umNO menghadapi lawan politiknya dari PR. Kemuncak segala pencabulan undang-undang dan Perlembagaan Negara adalah rampasan kuasa - kudeta umNObn yang dikepalai sendiri oleh PM6 1Malaysia sekarang dan gerombolannya.

Satu tinta sejarah telah dicipta oleh PR samada dari PAS, PKR dan PKR kerana mencapai kejayaan cemerlang dalam PRK kawasan Parlimen maupun Dun dan kemungkinan Spetember ini Dun di Kedah Dun Kota Seputih akan disahkan kosong oleh Mahkamah Khas Pilihanraya. Dengan semboyan dan retorit dari PM6 1Malaysia rakyat didahuukan, pencapaian diutamakan. Retorit 1Malaysia ini disanggah snediri oleh TPM TS MY dengan legasinya Melayu dahulu diutama baru 1Malaysia. Hatta mantan PM4 Was-was 0202 juga mantan Presiden umNO tidak memahami dan mengerti hala tuju gagasan retorit 1Malaysia tersebut. Apalagi rakyat jelata.

Diatas terancamnya umNO sendiri diatas retorit 1Malaysia, sebagai alat alas dan hantau untuk umNO tumpang toi hayat usianya menjadi genjor, makanya senjata berbaki adalah mempertajamkan memperjutikan Melayu, Kedaulatan Raja-raja Melayu dan Agama Islam. 3 komponan ini merupakan adunan usang yang menjadi senjata trakhir kepada umNO untuk kembali mendapat simpati pengundi dalam pilihanraya. Justeru mengapaikan Melayu dan ketuanannya maka lampu biru Najib nyalakan dengan mengizinkan penubuhan Perkasa yang Najib sendiri mencemar diri meresmikan Perkasa ini. Perkasa ini adalah NGO umNo yang rata-ratanya mantan segala mantan kepimpinan umNO dan Kerjaan BN dahulu memimpin dan menganggotinya.

Pertamanya dengan segala macam retorit dan sarat dengan propoganda umNObn dalam usaha-usaha terancang, tersusun dan stratejik dilaksanakan serentak seluruh 1Malaysia, nyatalah labanya dibawah dari modal yang dilaborkan. Boktinya umNObn sekadar mencapai kemenangan cuma 2 kali dalam siri-siri PRK yang diadakan untuk Dun dan Parlimen. Hatta kemenangan itu pun dengan majoriti yang sikit.

Keduanya, walau pun dalam apa cara sekalipun umNO mampu membeli macam ayam raga pencen beberapa kerat dan ketoi Adun dan Ahli Parlimen PR dari PKR terutamanya dan DAP. Tetapi sekadar Adun atau ApP itu secara solo sahaja yang umNObn dapat sedangkan pengundi dan rakyat masih setia kepada PR dan parti-parti yang masing-masing menaunginya. Ini adalah hakikat.

Diatas 2 faktor diataslah kepimpinan utama dalam PR yang terdiri dari PAS, DAP dan PKR itu dengan segala petunjuk dan rangsangan kental dan rakyat seiring bersama-sama dengan PR, dan meninggalkan umNObn. Yang mana sokongan dan keahlian PR bertambah dan meningkat dari masa kesemasa untuk seluroh negara. Faktor-faktor tersebut dan dengan sokongan semasa mood rakyat dan pengundi yang undi istemewa pengundi dan rakyat. Sekalipun sejuta fitnah, seluroh anggota PDRM melaksanakan tugasnya kerana meralisasi tunjuk umNO dan jabatan-jabatan yang lain. Rakyat pengundi tidak gentar untuk terus mengharungi kebejatan dan kezaliman risis yang semarak dikena dan dilaksanakan kepada PR untuk menjalankan tugas parti dalam semua pekara.

Apabila PR bermatlamat untuk ke Putrajaya atau menawan Putrajaya dari terus ditunggangi oleh umNObn, maka dihadapan kita adalah PR mesti menawan tambahkan kerusi di Dun negeri-negeri dan PR wajib mendapat lebih dari separuh dari jumlah kerusi Parlimen yang dipertandingkan dalam PRU13 nanti. Ianya bukan harus dan bukan mustahil PR mampu menewaskan umNObn dalam PRU13 nanti. Berpandukan beberapa petunjuk, pengalaman-pengalaman yang lampau, dengan gerak kerja turun kepadang pemimpin PR menemui rakyat dan pengundi. Sementelah rekod bersih kerajaan-kerajaan di perentah PR, apalagi 2 negeri PR telah mengumumkan bonos kepada kakitang perkidmatan awam masing-masing. Sedangkan Najib dan negeri UMno menerajui kerajaan, hingga saat rencana ini, Najib sebagai PM dan umNO sebagai MB dibeberapa negeri, disaat dakwa ekonomi kuat gagah meningkat, tiba-tiba menterjermahkan negatif dengan semboyan.

PM 1Malaysia dan MB-MB umNObn mereka bisu kelu pasai bonos kepada kakitangan awamnya terkial-kial lip pok lip lip memikirkannya. 1Penginayaan kepada kakitangan awam menafikan 100perkhidmatan jasa mereka kepada kerajaan tidak dihargai. Tanpa Najib memberi bonos kepada kakitangan awam persekutuan, makanya saling tak tumpah umpama Najib memberi hadiah penyapu kepada pekerja perkhidmatan awam, sama seperti yang toyol lakukan di Selangor menjelang sebelum PRU12 berkesudahan umNObn kehilangan negeri paling kaya dalam 1Malaysia iaitu Selangor. Tindakkan Najib menafikan bonos ianya adalah pelengkap dan jerangkap samar untuk umNObn nyah dari Putrajaya sekadar diakib PWTC. Kalau untuk rakyat no? Tetapi untuk kroni darah daging dan bini yes. Ok lah Najib umNObn rakyat adalah tuan hakim dalam PRU13.

Baru-baru ini pada 23 Ogos 2010, - KUK DS Anwar Ibrahim berkata, “KEADILAN yakin parti kini berada di atas landasan yang lebih kukuh dan mantap selepas mengharungi episod getir dan mencabar di mana empat daripada ahli parlimennya melompat parti manakala seorang lagi dipecat keanggotaannya. Sambil mengakui parti menghadapi kesukaran memilih calon yang berwibawa dan setia kepada prinsip perjuangan semasa PRU12 pada 8 Mac 2008 yang lalu” DS Anwar yang juga Ketua Pembangkang berkata KEADILAN mempunyai barisan pimpinan yang lebih jitu dan komited.

"Adakah kita telah belajar daripada kesilapan - ya, adakah kita lebih bersedia sekarang - ya, adakah kita kini mempunyai barisan pemimpin yang profesional dan kredibel - ya. Jadi kita rayu kepada semua ahli parti supaya tetap setia dan komited s ebagai satu pasukan yang mantap," kata Anwar ketika bersama ahli KEADILAN Cabang Bayan Baru pada satu majlis dialog baru-baru ini.

"Kalau agama kita pegang untuk tanam kebencian, untuk tegakkan kezaliman, itu bukan agama, itu rangkaian kerangka penjahat-penjahat yang menentang ciri murni agama. Sebab itu saya tidak mahu diganggu dengan hal sebegini dan saya beri nasihat kepada kawan-kawan kita, kita kena terus maju - membujur lalu melentang patah, dengan pendirian ini kita terus mara ke depan," tegas Anwar. Tambah beliau mana-mana perjuangan pasi ada yang kecundang namun yang penting ialah pemahaman yang jelas mengenai objektif dan halatuju perjuangan itu. "Mana ada perjuangan yang tidak ada korban? Lihat sahaja kepada Umno; presiden pertamanya meninggalkan parti, kemudian diikuti presiden kedua dan Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman, presiden ketiga tak sempat sebab meninggal dalam jawatan, presiden keempat, Tun Hussein Onn pun keluar parti.

"Tetapi di sini ada perbezaan - mereka tidak meninggalkan parti disebabkan wang ringgit atau kedudukan, saya mungkin berbeza pandangan dengan mereka atas beberapa isu dasar tetapi saya hormati keyakinan tinggi dan komitmen mereka kepada perjuangan. "PAS juga hadapi masalah yang sama, presiden pertamanya Mohd Fuad, orang Bukit Mertajam tinggalkan PAS, presiden ketiga, Tan Sri Asri Muda tinggalkan PAS. "Kita parti baru, KEADILAN juga hadapi proses ini tetapi kadang-kadang proses ini menyukarkan, ia juga mendewasakan malah ia mematangkan. Ini bermakna dalam proses yang kita akan lalui akan datang kita mesti ingat bahawa parti ini adalah parti yang komited kepada agenda reformasi. Sesiapa yang ingin bersama mesti komited kepada agenda ini," kata mantan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan itu. Anwar menegur mereka yang hanya memberikan sokongan kepada beliau berdasarkan apa yang boleh diperolehi sekiranya parti berkuasa kelak.

"Pada 2008 susah nak cari calon, ada yang baik. komited, ada yang terpaksa kita tarik-tarik 'last minute' kerana maklum parti baru dan tak semua yakin kita boleh lawan, ada orang sanggup masuk kalau dia 'secure' nak menang, ada orang dia sokong Anwar kalau Anwar sampai ke Putrajaya, tak jadi ke Putrajaya dia lompat. Itu bukan parti perjuangan, itu parti Putrajaya," ujar beliau.

Kepada kepimpinan PKR dan DAP, berhati-hatilah memilih calun untuk bertanding dalam PRU13 ini, sama ada calun-calun untuk bertanding di Dun maupun di Parlimen. Jangan percaya kepada ampu hebat perjuangan luaran, tetap carilah sehebat wakil-wakil rakyat Dun Kelantan sesi 2004 - 2008 yang didiik di tarbiah oleh PAS khususnya oleh Tok Guru Nik Aziz, Tok Guru mampu memilih dan melahirkan Adun dikalangan mereka yang pasrah taat kepada parti, patuh menjunjung pemimpin, menunaikan aspirasi rakyat dengan menafikan menjadi petualang celaka sekali pun berdepan dengan tawaran umNObn yang cukup-cukup lumayan. Mereka menolaknya.

Justeru wahai Pemimpin-pemimpin PKR dan DAP, tidak ruginya kita belajar dengan Tok Guru Nik Aziz dalam mendidik manusia menjadi wakil rakyat sebenar. Jadikanlah sempadan naga dan buaya, biawak dan cicak, mengkarong katak berulang menjadi calun. Sejujurnya PR - PKR dalam kontek Parlimen Padang Serai, AP dari PKR sekarang jangan diletakkan untuk PR tewas di Parlimen Padang Serai, gantilah dengan pejuang tulin, bukan seperti AP Padang Serai dari PKR yang real dilaluinya macam jam balik putar, nampak sangat pengundi dan PKR menjadi alat untuknya kaya dan belagak besar, sombong dan kini menyepi diri kerana orang-orang PAS dah meluat.

Secara pribadi saya dan isteri, sejujurnya kalaulah dalam menghadapi PRU13 ini, PR - PKR masih letakkan juga Gobala sebagai calun, saya dan isteri haramkan undi kami kepada Gobala untuknya. Pasti yang rugi menjadi mangsanya adalah PR - PKR, disebabkan batang tubuh calun yang tercemar.

RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB
14 RAMADAN 1431 - SELASA - 24 OGOS 2010