Friday, May 3, 2013

25 APRIL 2013: KE P.059 BUKIT GANTANG. MELAWAT MENJANA PENAWAR



RENCANA DAN GAMBAR: IBN ABDULLAH ALAWAB 
14 JAMADIL AKHIR 1434 - KHAMIS



Kenapa saya ke Bukit Gantang? Disamping terdapat sanak keluarga disitu khususnya di Changkat Jering, Terong, Changkat Ibol dan beberapa kampong dan teman ditaman perumahan. Kerana di Bukit Gantang ini calun P.059 bukit Gantang anak biji PAS Ustaz Idris Haji Ahmad sedang bertarong dalam PRU13 mewakili PR dari PAS. Saya mengenali Ustaz Idris  lebih 30 tahun dahulu apalagi abang-abang beliau. Dulu, Ustaz Idris adalah seorang pimpinan mahasiswa yang hebat berani menyata dan menegakkan kebenaran. Lebih 30 tahun dahulu dalam masa kempen PRK Bukit Tuku Rantau Panjang, Pasir Mas, Kelantan, pimpinan mahsiswa dari beberapa university turun gelanggang menerjah aspirasi dan tuntutan rakyat marhean sejagat dibulatan Lemal ketika itu. Sekarangdi kepala Jambatan Salor.

Ketika itu boleh dikatakan pimpinan mahasiswa universiti ketika itu mereka memberi sokongan kepada PAS dan bersama PAS. Termasoklah Che Johan Che Pa calun umNO(Baru)bN KaPar Pasir Mas yang lari marathon bercawat kotea macam orang gila isin pagi 20 April 2013 Sabtu lepas. Dulu kini tersohor dengan kalimat 'demonterasi' tetapi dulu-dulu dikenali dengan tunjuk perasaan. Tunjuk perasaan inilah saya kenali beberapa tahun yang lalu dengan satu rancan kenangan dengan tajuk "WIRA BUKIT TUKU" (sila klik disini) di PRK Bukit Tuku, Rantau Panjang Kelantan. Pimpinan mahasiswa ketika itu mengambil peluang dan kesempatan masa kempen PRK Bukit Tuku memimpin tunjuk perasaan - demonterasi yang hadir secara spontan ketiak itu seingat saya lebih dari 500 pengundi. Justeru  rencana saya lama yang masih releven untuk anda membaca untuk mengenali mereka, kini sedang bertarong dalam PRU13 mewakili PR. 

Sedangkan saya ketika itu, berada dalam saf dewan harian Pemuda PAS Kawasan dan Dewan Harian Dewan Pemuda PAS Kelantan (dipenghujung zaman Almarhom TS Dato' Haji Asri Haji Muda. Saya mengikuti sepenuh pergolakan dalaman PAS Kelantan dan bermula era hari pertama Ustaz Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, kini Dato' Bentara Setia Tuan Guru Dato' Haji Nik   Abdul Aziz bin Haji Nik Mat Alim), menjawat PSJ PAS Kegeri Kelantan Darul Naim, sebaik selepas Muktamar PAS di DBP Kuala Lumpur. Di Dewan Zulkifli inilah DP PAS Kelantan mengambil sikap memberi sokongan penuh dan sokongan bulat kepada Ustaz Nik AzizNik Mat sebagai PSJ PAS Kelantan setelah ketika itu, sampai sekarang bait-bait yang keluar dari Ustaz Nik Aziz ialah "Kita tak leh ada dua nakhoda dalam satu kapal. Samaada demo nak ambo atau Dato' Asri demo pilih"

Detik dan saat itulah kini Tog Guru Nik Aziz Nik Mat dengan tapak dan asas yang kukoh bertahan jawatan PSJ Negeri Kelantan dan MB,setelah DPPNK berdiri tegoh dan baiah sokongan bulat pada Nik Aziz.

Disitulah pagi hari Jumaat itulah sebelum kuliah pagi Jumaat bermula era Ustaz Nik Aziz menjadi PSJ PAS Kelantan (saya tak berhajat bercerita panjang dalam hal itu, tetapi akan fokas dengan matlamat rencana ini). Tapak yang diasaskan oleh pendukong PAS ketika itu, ianya bercambah dan mewangi segar semerbak. PAS dan Tok Guru Nik Aziz telah melakar sejarahnya tersendiri 23 tahun menjawat jawatan menteri besar Negeri Kelantan dan lebih lama dari itu menjadi PSJ Kelantan, Alhamdulillah. Ketua Pemuda PAS Kelantan ketika itu ialah Ustaz Abdul Halim bin Abdul Rahman (mantan TMB I dan mantan AP Pengkalan Chepa) dan Timbalan Ketua Pemuda PAS Kelantan pula adalah Almarhum Ustaz Wan Jamil Wan Mahmood Pasir Pekan, mantan Ahli Parlimen Kawasan Tumpat (Al Fatehah untuk Wan Jamil).

Mereka pimpinan mahasiswa ketika itu mengepalai demonterasi dihari pelancaran GERAKTANI di Kangkong (maaf tak ingat tempatnya yang tepat Kampongchetok kut). Ianya adalah diantara propoganda umNO(Baru)bN ketika itu sebagai sokongan kepada calun bN. Itu-itu adalah kedatangan PM YAB Dato Hussein Oon kali pertama dan terakhir ke Jajahan Pasir Mas. Mahasiswa dan rakyat pengundi menyambut kedatangan   PM Dato' Hussein Oon dengan demonterasi rakyat dan sepanduk-sepanduk menyatakan bantahan terhadapi isu-isu semasa ketika itu yang mencekam dan menindas rakyat. Akhirnya demoteransi tersebut lebih dari 10 orang pimpnan mahasiswa universiti dan pemimpin tempatan ditangkap oleh polis dan dibawa masok disumbat kedalam lokap IPD Pasir Mas. Mereka diganas oleh polis dan ada tangan yang dikilas kebelakang dan digari, termasoklah ustaz Idris Ahmad. 

Saya diantara sang kerdil yang ke IPD Polis Pasir Mas memberi sokongan kepada mereka termasoklah dalam sesi perbincangan dengan polis tentang tangkapan tersebut berkaitan jaminan lepas dan sebagainya (ketika itu saya sering juga tumpang bermain tenis dua minggu sekali digelanggan yang terletak dalam kawasan IPD Polis Pasir Mas. Cif Inspektor yang menangkap pimpinan mahasiswa ini, kami mengenali diantara satu dengaan lain. Tetapi ketika peristiwa demoterasi Lemal itu beliau seolah-olah tidak kenal dan pernah bertemu dengan saya, keceiwa saya dengan amat sangat dekat CIP tersebut. Akhirnya beliau menjadi ACP bertugas di Selangor dan beberapa kali berjumpa dengan saya. Tetapi bila dah tua Alhamdulillah penerimaannya dekat saya dan kenangkan kembali peristiwa lama itu). 

Peristiwa tunjuk perasaan di Lemal tersebut, akhirnya saya angkat dalam satu rencana saya selepas 30 tahun berlaku dengan rencana (WIRA BUKA TUKU DI LUPAKAN). Disitulah rakyat pengundi khususnya untuk P.059 akan menemui watak pemimpin sejak menjadi mahasiswa lagi yang dari KL turun bersama -sama dengan teman-teman pimpinan mahasiswa yang lain. Pemimpin universiti diantaranya adalah Ustaz Idris Haji Ahmad calun KaPar P.059 Bukit Gantang yang kini sedang bertarong mewakili PR dari PAS dalam misi mempertahankan PARLIMEN BUKIT GANTANG dalam gengaman PAS-PR, InshaAllah.
  
PR khususnya PAS dan PKR dalam PR - PAKATAN HARAPAN RAKYAT bernasib baik dan betuah sunggoh kerana PAS - PR meletak diantara sebaik-baik pemimpin yang mencakupi semua tuntutan keperluan rakyat sejagat sepanjang kehidupannya berada ditengah-tengah kepedulian komuniti dan meninggal jawatan pensharah di UITM dengan pendapatan lumayan dan tetap. Kini dengan pendapatan sekadar ada untuk menampong hidup. Anak tempatan yang lahir dalam kalangan keluarga keturunan orang yang alim iaitu dari Pondok Sungai Petai, Taiping. Dalam PRU13 pada 5 April 2013 Ahad nanti, sebelum darinya PAS - PR telah mengamanahkan dirinya yakni Ustaz Idris bin Haji Ahmad menjadi calun mewakili PR - PAS untuk bertanding mempertahan kemenangan kerusi KaPar P.059 Bukit Gantang dalam PRU13 kali ini.
  
Sebelum penamaan calun lagi, saya amat berhasrat untuk menemui Ustaz Idris Ahmad untuk saya memperkatakan sesuatu dekatnya. Apalagi selepas penamaan calun, membuak-buak keinginan untuk menemui Idris. Saya tidak dapat menemui Idris kerana penghalang utamanya adalah kesihatan yang dialami cukup-cukup dzaif dan pastilah masa juga melengkari kehidupan mingguan, untuk menenpati rawatan susulan ke GH PP ubat dan sebagainya penyakit supermarket. Tak tau kali mengalami terkejut tergempar terpaksa isteri membawa ke hospital, keadaan ini dah menjadi mangli dialami.  Teman-teman diluar sana barangkali sering mempersoalkan kenapa saya tidak ketengah medan rakyat sekarang tidak seperti dahulu? 

Akhirnya saya telah menjawab soalan itu. Tengoklah pada 25 April 2013 Khamis untuk melangkah tangga panjat ke tingkat satu Pejabat Khidmat Ahli Parlimen Bukit Gantang hampir 5 minit dan berhenti beberapa kali dan tercungap untuk menemui Ustaz Idris Haji Ahmad jam 12.30 tengahari tanpa temu janji setelah 3 jam saya melakukan kunjungan kampong dalam Bukit Gantang yang sememangnya saya mengetahui. Saya rasa sebaik bertemu dengan Idris airmata saya lebih banyak mengalir dan tersedu dari saya berdepan dengan situasi Almarhumah ibuku tersayang yang kembali menemui Allah dipenghujong November 2012 (AL Fatehah untuk emak). Barulah Idris dapat mengetahui keadaan kesihatan yang saya alami dan hampir 5 tahun. Jelas Idris dapat turut merasai kesakitan bila saya menceritakan dekatnya. Lepas itu banyaklah kami berbincang dan fokas dengan P.59 BG dan amnya PR dalam PRU13 khususnya selepas 5 Mei 2013 nanti.

Tarikh 25 April 2013 Khamis di pejabat Pusat Khidmat AP Bukit Gantang selepas lebih sejam empat mata bersama Idris, kunjungan Ahmad Lutfi Othman sampai dan beliau lebih lama dari saya menaik tanggan pejabat yang Idris gunakan sepanjang PRU13 ini. Banyak yang kami perkatakan dengan perinci. Akhirnya bila selepas PRU13, suarahati kecil nurani kami dengan penuh pasrah dengan Allah bahawa selepas PRU13 PR akan menuju ke Putrajaya untuk membentuk kerajaan persekutuan kerajaan pusat yang baru, InshaAllah. Dalam rencana Lutfi dalam Harakah bilangan 00000 situa berumor lebih 60 tahun yang meluru berjabat tangan dan berpelok dengan Idris adalah saya Ibn Abdullah ALAwab sila baca dan (klik disini). 

Kesimpulan yang saya buat disini ialah dengan batang tubuh dan jiwa perjuangan yang terdapat pada Ustaz Idris sejak remaja yang konsisten, maka wajarlah sekelian pengundi rakyat Bukit Gantang khususnya sanak keluarga saya yang berada di Changkat, Jering, Terong, Jelutong dan disekitarnya, berilah tandanlah undi anda semua kepada calun PR-PAS dalam PRU13 pada 5 Mei 2013 Ahad ini dengan menanda undi anda kepada Ustaz Idris Ahmad. Diatas sokongan undi anda, Allah sahaja yang akan membalasnya.
Maka disini saya sentiasa teringat detik anak bongsuku yang macam amat mengerti dan memahami selapas penamaan calun 20 April 2013 Sabtu lepas, setiap kali beliau sering berkata, "123, 123, 123, 123 kita pi Putrajaya PAS menang. Itulah unggapan dan ratip anak bungsuku.

 Diatas unggapan bilang 123 menang itu, lantas aku mentafsir lebih jauh hakikat yang tersembunyi dari kata-kata doa dan zikir anakku itu. 123, 123, 123, 123 itu adalah jumlahkerusi KaPar yang dimenangi oleh PR - PAS, DAP dan PKR selepas selesai pengumuman keputusan PRU13 dipenghujung malam 5 Mei 2013 Ahad ini. Jadinya InshaAllah dengan bilangan 123,123,123 anakku itu PR ke Putrajaya, InshaAllah.
Idris telah berjanji dan berikrar, sebaik beliau menang di P.059 Bukit Gantangdan ke Putrajaya, beliau akan datang ketempat kami dalam masa terdekat untuk berceramah di Pekan Sungai Karangan dan itulah ku namakan rencana ini 

KE P.059 BUKIT GANTANG. MELAWAT MENJANA PENAWAR.

Jadi pengundi P.059 pada 5 Mei 2013 Ahad ini, pastikan mengundi calun Parlimen dan Dun kepada calun-calun PR - PAKATAN HARAPAN RAKYAT. INSHAALLAH.























RENCANA DAN GAMBAR: IBN ABDULLAH ALAWAB 
14 JAMADIL AKHIR 1434 - KHAMIS