Friday, May 10, 2013

PRU13 PAS KEDAH - PR : UMPAMA KASTURI PUPUS WANGI, CEMPAKA TANDUS HARUM.


 RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB
28 JAMADILAKHIR 1434 (KHAMIS) 9 MEI 2013

Saat dan detik saya menulis rencana ini, sejak semalam (kelmarin) air mata tidak kering. 
Kerana disitulah Ramadhan 1432 saya mendapat rawatan dan temanku Ustaz Azizi Abdullah 
meninggal dunia selepas itu. Hari ini bererti sudah 5 hari berlalu PRU13 dan keputusannya 
sama-sama kita mengetahuinya. Keputusan tersebut sedikit sebanyak saya yakin mengundang 
kesan yang mendalam keatas seorang pemimpin yang bertanggungjawab. Sempena selepas 
PRU13 saya berharap tajuk rencana ini  PAS KEDAH - PR : UMPAMA KASTURI PUPUS WANGI, 
CEMPAKA TIADA HARUM

Saya kaku dan amat terharu dengan nasib yang dialami oleh PAS-PR 
Kedah selepas 5 Mei 2013. Tetapi lebih dari itu saya dan keluarga berdukacita ketika saat ini 
ingatan terbang melayang ke GH PP yang saya adalah pelanggan tetap dan pelangan setia.
Fikiran dan ingatan saya terus kekamar yang kini pemimpinku, temanku, kawanku mantan 
menteri besar Kedah YB Dato' Seri Ustaz Azizan Razak sedang bertarong dengan penyakit 
kronik yang lama dialaminya. 

Saya sekeluarga sentiasa berdoa untuk Ustaz Azizan dan kami amat harapkan seluroh kaum keluarga khususnya isteri-isteri dan anak-anak sebaik-baiknya menangani sakit dan penyakit dihadapi. Perasaan saya luluh apabila sah demi diatas 
prinsip perubatan dan ikhtiar kedua-dua kaki ustaz terpaksa dipotong. Lebih sayu lagi bila 
kaki tersebut disemadikan bersebelahan dengan makam Al Marhom Dato' Ustaz Fadzil Noor.
Kepada seluroh ahli PAS Kedah dan penyokong PAS dan PR, sesunggohnya doa-doa anda 
adalah ubat dan penawar secara pjj, InshaAllah mudah-mudahan penguasa dilangit
 mengAminkan doa dan permohonan kita. Amin.

Mungkin kesedihan saya dialami tidak sama dengan anda merasainya. Teman Ustaz di 
Kent University ketika beliau belajar disana setahu seingat saya seperti AhPar Ulu Langat
 YB Dr Che Rosli Che Mat anak Behor Mali Perlis, Prof Madya Zakariya Man Kolej Universiti 
Insaniah KK juga anak Behor Mali Perlis. Dan sahabatnya terlebih dahulu mungkin dah 21 tahun meninggal dunia di Kota Bharu dimakamkan di Nilam Puri, iaitu Almarhom Ustaz Abu Bakar Hamzah Batu 5 Kuala Perlis dan yang lain-lain pasti kini sama-sama turut berduka. Hatta duka pilu kita menyaksikan bagaimana selepas PRU13, YAB Tok Guru Nik Aziz dengan kesihatan dan dimamah usia melepaskan jawatan Menteri Besar Kelantan dan Pesuroh Jaya PAS Negeri Kelantan. Dan pilunya apabila adindaku Sdr Datok Paduka Husham Musa disisih dari saf Exco baru diawah YAB Dato' Ustaz Ahmad Yaacob.    
Semua-semua itu saya simpulkan dengan satu kalimat yang berat untuk saya membuat
 penilaian. 

Iaitu PAS KEDAH - PR : UMPAMA KASTURI PUPUS WANGI, CEMPAKA TIADA HARUM. Saya
maksudkan umpama kasturi pupus wangi adalah apabila umNO(Baru)bN dapat merampas
 pemerentahan Negeri Kedah dari PAS - PR diatas beberapa sebab dan sebab itu menjadi 
angkara seperti marahkan nyamok kelambu dibakar. Walaupun kita mempunyai bukti
 penyelewengan sepanjang PRU13. Manakala cempaka tiada harum adalah PAS mengalami 
keadaan mandom selepas kalah PRU13. Apalagi kesannya cukup-cukup mendalam dan 
parah apabila mantan Menteri Besar Ustaz Azizan juga Pesurohjaya PAS Kedah sedang
 menderita sakit. Pastilah PAS turut sakit dan berduka.

 Saya berjanji dengan diri ini dan dengan anak bini tidak akan membuat huraian panjang
 sehubungan dengan tajuk saya kali ini PAS KEDAH - PR : UMPAMA KASTURI PUPUS WANGI, 
CEMPAKA TIADA HARUM. InshaAllah saya akan membuat ulusan sebaik keadaan Ustaz Azizan 
pulih, InshaAllah.

InshaAllah kalau Allah izinkan kesihatan besok Sabtu 11 Mei 2013 saya akan ke GH PP u
ntuk mendapat rawatan di Kardiologi dan menziarahi Ustaz, InshaAllah. Segala doa
 untukmu Ustaz. Petang semalam sekitar jam 6.30 petang saya menerima panggilan dari
sahabat lama iaitu Profesor Dr Razali Haji Nawawi, percakapan phoned tangisan sahaja 
dapat kami persembahkan. InshaAllah minggu depan saya bertekad ditemani anak untuk 
menziarahi Ustaz Razali, InshaAllah.
Sekadar cacatan duka dan info untukanda.

RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB
28 JAMADILAKHIR 1434 (KHAMIS) 9 MEI 2013