Friday, November 21, 2008

LINDUNG - DINDINGLAH YAB DS MB KEDAH

Membuka gelanggang.


Saya petik ucapan YAB DS Azizan Razak Menteri Besar negeri Kedah Darul Aman, walau pun beberapa kali YAB DS membuat sidang akhbar wajar saya membuat respon, tetapi saya tunda dan biarkan dulu untuk memberi peluang dan laluan kepada teman-teman yang lain melakukannya. Tetapi sidang akhbar yang berlalu minggu lepas ianya mengajak saya membabitkan diri dengan mengambil pendekatan menyempurnakan respon dengan keluhan YAB MB ini menjadi tajuk perbincangan saya kali ini. YAB DS Ustaz Azizan melafazkan.
"Mereka (pemimpin PKR dan DAP) bukan bos saya, bos saya hanya PAS Pusat dan saya hanya akan mendengar arahan daripada PAS". "Kenapa Azmin (Naib Presiden PKR) menyibuk? Sedangkan saya tidak pernah mencampuri urusan dalam negeri Selangor atau Pulau Pinang, walaupun ada antara dasar yang mereka putuskan itu menguris hati orang Islam dan Melayu".
Katanya kepada sebuah akhbar berbahasa Malaysia pada Sabtu, 15 November 2008 yang lalu. Ianya menusuk hati dan bermakna dengan kepelbagaian persoalan yang memerlukan ungkaian.
(Nota: Sebelum saya membincangkan keluhan kesah YAB DS MB itu, maka teringatkanlah saya kira-kira 24 tahun dahulu - 1984 di Wisma Ilmu, rumah sewa ayahnda saudara saya (Pak Penakan 2 pupu sebelah emak) di Kampong Baru Kuala Lumpur, iaitu Almarhom Ustaz Abu Bakar Hamzah. Kerana beliau minta pendapat dan respon saya sehubungan hasrat beliau untuk comeback dalam kepimpinan PAS dan berhajat untuk bertanding jawatan Naib Yang Dipertuan Agong PAS ketika itu. Dan disinilah saya mengenali nama Azizan Razak yang tak tau kali, Almarhom sebut dan mengentengahkan nama Azizan Razak ini kepada saya. Dan saya tambah info dekat Pak Ngah tadi, "Darahnya juga Azizan Razak ini, bermula dari Perlis maksudnya tautatan Sungai Baru, Sungai Belati, Banir Tembus dan Sungai Padang. Diantara pandangan yang masih saya mengingati dan masih jelas pengamatan peringatan disuasana tersebut ialah, "Pak Ngah nak bagi tau dekat hang, kalau hang ada umoq hang panjang, hang buleh tengok. Azizan ni satu hari nanti akan jadi orang". Awat la ni dia bukan orang? Saya tanya Pak Ngah. Katanya "Oi cicak berak kapoq keredek! Oranglah!!!!!! Tapi maksud aku dia akan jadi orang besaq, tak dan dekat Fadzil". (Fadzil merujuk kepada Almarhom YB Datuk Fadzil Noor - Almarhom Ustaz Abu Bakar Hamzah maklumkan dia kenai dan bersekali bersama-sama di Kent University UK. Itu jarak jauh saya mengenali DS MB dan beberapa kali lepas itu menemui beliau. Dan sejak ustaz menjawat MB saya tidak pernah menemui dan pijak Wisma Kerajaan Negeri, sekali pun niat dihati untuk berkunjung menziarahi YAB DS MB).

Sebak keciwa.



Sudah masuk tiga bulan Menteri Besar YAB DS Ustaz Azizan abapila beliau cuba mengorak untuk membuka langkah dalam melaksanakan pendekatan kerajaan, yang berkepentingan untuk rakyat dan melindunginya. Yang sebelum dari ini MB Ustaz Azizan merealisasi kerajaan negeri yang diambil alih dan diterajui selepas 8 Mac 2008 yang lalu mengetuai Kerajaan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh PAS, dari kekalahan UMNO-BN di PRU12 baru-baru ini.


Ketika awal tidak banyak cabang-cabang atau tunas yang menampakkan penentangan dari luar Pakatan Rakyat, rakyat jelata maupun dari mana-mana pehak. Kecualilah segelintir dikalangan UMNO yang menjadi umang-umang atas nama NGO yang keciwa lara kerana semuanya habis, semuanya terlepas maksudnya mal dan gedung negeri tidak lagi digengam, celapang-kerubong pangkat juga terlepas. Ini-inilah menyebabkan penentang dari mereka diperengkat awal dahulu dan sengap atau api dalam sekam. UMNO-BN telah hampir kehabisan power dan stamina dalam perlumbaan jarak jauh sekarang dengan PAS dan PR di Kedah sekarang.
Kalau tidaklah kerana berperanannya TV3, TV9, RTM 1&2, Radio hatta akhbar Berita Heran dan Utusan Meloya beberapa bersekali dengan Polis sebagai perisai dan tukang adudumba, pelapor api perkauman, tukang laga dan juara dusta lagi penipu putar dan belit akan berita-berita yang dilaporkan. Pasti UMNO berkubur dimuka bumi Allah ini serentak dengan kekalahan dalam PRU12. Rasuah yang Allah haramkan, dan diatas rasuah yang haram itulah UMNO didirikan oleh sekelian ahli-ahli khasnya dalam kantong pemilihan sekarang sampailah Mac 2009 dan selepasnya rasuah berkembang biak seperti hijau kacang menjadi cambah taugeh.


Masa yang panjang berlaku maka YAB DS Ustaz Azizan Razak yang memikul amanah rakyat, amanah partinya PAS, maka MB bersikap kepompong warisan yang dijalankan oleh UMNO-Bn selama ini di Kedah sewajarnya dibuat nilaibaru, dimertabat serta diperkasakan dengan sebaik-baiknya selagi ianya tidak bercanggah dengan Islam dan bertentangan dengan Undang-undang tubuh Kerajaan Negeri Kedah Darul aman sejak berzaman. Salahkah DR MB memperkenalkan hemat fikirnya yang terbaik untuk dieaisasikan untuk kebaikan rakyat dan kesejahteraan negeri untuk manfaat dan kepentingan jangka panjang maupun jangka pendeknya.


Keputusan dan sikap MB memberi perhatian dalam menyatakan polisi perjalanan Kerajaannya dalam beberapa bidang tetentu yang sememangnya ianya bukan masalah atau malapetaka kepada keputusan maupun kepada negeri Kedah khususnya berkait dengan kouata milik rumah kepada Bumiputra dan beberapa polisi kerajaan yang lain. Pelek dalam benar, ianya disanggah dari dalam. Ya! Dari dalam, dari PKR dan DAP negeri Kedah, dan ianya bersahut luar dari Kedah oleh pimpinan tertinggi PKR dan DAP, kenapa jadi begini? YAB MB bergelut dengan asakan pembantu-pembantunya membisu kelu. Kenapa begitu caranya?




Umpama merungkai-ubar ikatan.


Sewajarnya pari PKR yang komponan utama Kerajaan Pakatan Rakyat yang menduduki Exco Kerajaan Negeri, sewajarnya mempertahankan keputusan yang dibuat oleh Menteri Besar YAB DS Ustaz Azizan Razak atau Majlis Exco bukannya bertindak menentang, menghalangnya dengan membuat sidang akhbar-sidang media. Begitu jua DAP yang menerima pakai ikrar dalam bersama Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah, wajib mengiktiraf dan mengeluarkan kerjasama agar MB dan Kerajaan tidak timbul kesusahan dan tuduhan kepelbagaian persepsi. PKR dan DAP cuba ubar kesepakatan kerajaan Pakatan Rakyat seperti api dalam sekam.


Manakala musuh berjisim PAS yang bernama komponan BN-UMNO, MCA dan MIC pula menjadi anai-anai dalam busut; lipas dalam baju, lipan bara dalam seluar. Itulah hakikatnya pembangkang yang bernama BN-UMNO, sesetengah dikalangan mereka tidak sedar diri sampai kini yang mereka bukannya bertytle kerajaan Negeri Kedah. Mereka adalah pembangkang. Tetapi mereka gila talak dan gila meroyan, meracau tak menentu yakni tidak dapat menerima dan memperakui rakyat dah tolak mereka. UMNO masih tidak tanggal dan membuang baju besi dan topeng, kerana ianya alat pelindung kunonnya untuk membela Melayu yang didakwa selama ini oleh mereka.


Mereka sememangnya masih berbaki dan ramai dikalangan mereka yang non profesional. Semasa ketika merealisasi tugas-tugas perkhidmatan awam negeri. Mereka menolak dan menafi kebenaran dan realiti penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat sekarang di Kedah; mereka masih nampak dihati UMNO yang mereka politik dianuti. Sedangkan kerajaan UMNO-BN telah berkubur pada 8 Mac 2008 dan parti UMNO itu sendiri meniti jalan tunjuk kepintu kubur kalau masih banyak, masih ramai yang dari dalam bersarang lebih dari 50 tahun lalu di Kedah dan Malaysia amnya.


Hampa nak UMNO, hampa nak MCA, hampa nak MIC, hampa nak Gerakan lantak lah, kerajaan khasnya YAB DS MB Ustaz Azizan tidak punyai dan berhak samasekali untuk menghalangnya. Tetapi janganlah sesekali Kerajaan Pimpinan YAB DS Ustaz Azizan Razak nak bersekali hampa jadikan jadian BN-UMNO,MCA, MIC dan Gerakan. Yang ini tidak boleh. Yang ini tidak boleh. Yang ini tidak boleh. Ini ini umpama menggunakan keris untuk menikam memotong saraf dan nadi Kerajaan Pakatan Rakyat dan PAS itu sendiri. Sedangkankan PAS adalah sebahagian urat daging dan saraf pernafasan aku dan teman-temanku sejak 1953 lagi.


Segelintir dikalangan mereka masih berada di Pejabat MB sendiri, dipejabat-pejabat daerah dan tanah, di syarikat CLC Kerajaan dan Perbadanan Kerajaan dalam semua bentuk seperti komoniti, mal dan iktisas. Mereka-mereka lah sebenarnya walau pun bilanganya lecil tetapi hakikatnya ianya amat berbisa bak seperti seekor ulat tedong sela. Seekor pun dah cukup biasanya menjalar. Kalau ular lidi atau ular air banyak pun tidak mendatangkan kesan besar kepada kerajaan cuma sekadar calar balar. Tetapi seekor tedong sela mampu koyak rabak dan mematikan mangsanya, ingatlah bidalan pesan ini.
Dimana? Kenapa biarkan?
Saya amat dukacita dan saya amat sedih, dimanakah perginya Angota-angota Exco Kerajaan Negeri Kedah samada jantan maupun betina bersikap warak membisu? Tatkala YAB MB diserang kes kouta rumah dan ternakan babi? Dimana anda Exco bersembunyi? Kalau luaran nampaknya anda Exco nampak hebat tetapi koro. Anda biarkan PKR, DAP, UMNO, MCA, MIC dan Gerakan balun tibai YAB DS MB, tanpa menjawab dengan respon pantas memintas balun tibai musoh keatas MB yang separti (PAS) dengan anda. Atau anda-anda mempunyai agenda tersendiri? Saya amat sedih dalam fenomina ini. Mafkanlah kalau saya berkasar. Pasti, kalau ada Pak Mat Jawa tak jadi macam ni.
Dimana perginya Pegawai Khas, Setiausaha Politik, Setiausaha Akhbar? Ababila bos kamu dibalun dibelasah? Korokah juga anda? Anda semua ekesekutif dibawah Peajabat Menteri Besar. Nasib sebegitulah yang dilalui oleh YAB MB Negeri Kelantan disepanjang tahun 2006-2008 sebelum PRU12. Itu mandom dan mandoi dikalangan Exco dan pegawai lantikan parti. Termasuklah lebih menyakit hati dan hiba, apabila PAS/Pesuruhjaya PAS Kedah diserang oleh musoh, kemana perginya Timbalan-timbalan PSJ dan Setiausaha? Kerana tidak menjawab untuk melindungi dan mendinding PARTI PAS, anda naik kerana PAS, ingatlah itu. Dimanakah perginya Ketua DPPNK dan saf Exco? Mandomkah juga membiarkan PSJ kita dihina?
Sampaikan pimpinan perdana negeri PAS gagal mengawal ahli-ahli dibawah kepimpinan mereka. Mereka bertindak dan menghala kePAS melalui fitnah dan modal yang dijaja oleh sumber maklumat dari komponan-komponan musoh PAS yakni UMNO melalui alat yang saya katakan diawal tadi. Orang PAS mendampingi UMNO bukan PAS yang untung tetapi UMNO. Sebatang rokok, sekerat teh tarek, ahli PAS boleh jual parti dan rahsia parti mereka. Mereka lali dan shok sendiri la ni. Ramai yang berubah. Lagak dan gaya berubah. Kini semuanya ada stail, dah kenai kot, bush jaket songkok hitam. Kepiah putih main kilas main lipat la ni.
Akhir kekesalan saya dan merayu Exco jagalah YAB MB. Jagalah Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah jangan lagi bagi orang tibai. Mudah-mudahan kita bersikap jagalah kerajaan dan perkukuhkanlah parti kita PAS dan PR wajarlah bersatu dan bersama membangun negeri, Inshaallah.