Sunday, November 16, 2008

TERIMA KASIH DUN PULAU PINANG

Terjemahan tersirat.

Perkataan apakah yang wajar dan selayaknya saya maju keluar ucapkan untuk Ahli-ahli DUN dikalangan Pakatan Rakyat khususnya kepada Ketua Menterinya YAB Tuan Lim Guan Eng, anggota Exco bersekali dengan Adun PR. Maafkanlah saya disini, sepatutnya ianya telah secara resmi diputuskan oleh DUN Kelantan sejak 1990 dalam mempelupori. Sebagaiman apa yang diterjemahkan oleh YAB KM Pulau Pinang di Persidangan DUN pada 14 November 2008 bersamaan 16 Zulkaedah 1429 Jumaat.
Didunia ini pada pandangan dan hemat saya Dewan-dewan Undangan Negeri maupun Dewan Rakyat serta Dewan Negara adalah amat mulia dan wajar disanjung tinggi oleh sekelian rakyat jelata, sekiranya di dewan-dewan tersebut mengadakan perbincangan, perbahasan dan keputusannya adalah untuk kemaslahan kesejahteraan, kebaikan rakyat dalam semua perengkat, komposisi kaum dengan telus dan adil yang saksama disudut iktisas, keselamatan negeri dan negara dan dalam semua konteks yang baik terpuji.
Didewan-dewan ini jugalah atas nama demokerasi, dicipta enakmen undang-undang untuk mencekam rakyat, menindas rakyat, merompak harta rakyat bermaharajalela sewenang-sewenangnya membuat undang menghalal dan membolehkan kerajaan, eksekutif kerajaan dan penyokongnya songlap harta rakyat melalui dan menerusi kelulusan dari dewan-dewan itu juga. Dewan-dewan yang seperti ini saya secara pribadi tidak perlu dan wajar menghurmatinya, mungkin pendapat ini dapat diterima oleh komposisi pelbagai kaum digulongan marhean seperti saya.
Walaupun lewat tetapi masih ada masa dan kesempatan untuk Dun Kelantan mengikuti langkah-langkah yang dibuat oleh Kerajaan PR Pulau Pinang, sehubungan dengan perjalanan dengan pesawat cuma kelas ekonomi dan hotel kelas 3 termasuklah pegawai-pegawai kanan kanan kerajaan negeri. Tidak terkecuali negeri Selangor, PErak dan Kedah. Benar banyak perkara Pulau Pinang wajar belajar dengan ketahanan Kerajaan Kelantan sejak 1990 hingga kini.
Tetapi dalam masa yang sama Kerajaan Kelantan tidak harus malu untuk menjejak dan meniru Kerajaan Pulau Pinang dalam hal di atas.

Rakaman terima kasih.

Disini saya mengambil peluang setinggi-tinggi penghargaan terima kasih diatas pemakluman YAB KM YB Tuan Lim Guan Eng di DUN Pulau Pinang baru-baru ini Jumaat 14 November 2008 yang mencipta sejarah DUN PP dan sejarah negara kita yang tercinta. Kerana keluhuran budi dan ehsan YAB KM menginsafi dan mengerti apa itu amanah rakyat, menghancurkan amanah rakyat. YAB KM, Exco mengerti dengan keinsafan hatibudi sempadan hak mal pribadi dengan mal rakyat dan negeri. Disudut ini, disudut ini, YM Tengku Aziz pasti bergembira dan tersedu menyaksikan serba tidak pelek untuk diterjemahkan untuk kesejahteraan rakyat.

Kepada alim ulama' salahkah untuk diri saya merangkaikan doa untuk menyebut kesejahteraan kepada YAB Lum Guan Eng bersekali dengan doa-doa untuk ibubapa, Junjungan Rasulallah, Pemimpin PR di 4 negeri yang lain, bersama doa untuk TG MB Kelantan, TG Haji Hadi, Prof Dr Haron Din dll. Salahkah saya dan keluarga berdoa untuknya, disudut falsafah Islam itu sendiri bukan diatas dasar perkauman dengki dan sebagainya.

Mudah-mudahan Allah sentiasa memelihara dan melindungi Lim Guan Eng dari hasad dan dengki, marabahaya dan sentiasalah beliau mempunyai minda dan hati tulus terbuka adil dan telus tanpa mengira bangsa komposisi dan agama untuk rakyatnya di Pulau Pinang.

Catatan pagi Ahad.
7.42 pagi