Monday, April 22, 2013

AKU JANJI NAJIbN PRU13 - SANGSI DIRAGUI.


RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB
11 JAMADILAKHIR (ISNIN) 22 APRIL 2013

Sejak manifesto  umNO(Baru)bN sebahagian besar inti  utamanya dengan meniru dari MANIFESTO PR dan BUKU JINGGA. Gah siaran langsung semua canel membuat liputan dekat DS NAJIbN Rosmah. Media rakyat kerajaan RTM pecacai apalagi  MediaPrima TV3 dan sekutunya. NAJIbN megah dan gah berak gempita macam dentuman peledak C4 kira-kira 6 tahun dahulu yang mangsanya gadis Monggolia Attantuya. Dentuman itu mengemparkan negara dan dikaitkan pula dengan pemimpin utama umNO(Baru)bN. Sementelah pihak imigresen  palam dan padan rekod kemasokan Attantuya ke Malaysia. Angkara siapa? Sebaik NAJIbN Rosmah membaca AKUJANJI bN PRU13, maka cai-cai disemua perengkat puji habis, hebat dan berwibawa akujanji PRU13 umNO(Baru)bN. Cai-cai yang sengaja membuat lawak buta dalam mengukir pujian, mengampu dan mengangkat sakan akujanji itu macam asli, demi jaga perut kantong.

Sebaik PR - PAKATAN RAKYAT mengistihar kepada rakyat pelancaran manifesto PRU13 PR - PAKATAN RAKYAT yakni PAKATAN HARAPAN RAKYAT mengambil masa lebih awal di Shah Alam. Ianya bertujuan untuk memberi kesempatan dan peluang kepada rakyat membaca dengan masa yang cukup untuk  memahami dan membuat penilaian keatas MENIFESTO PRU13 PR - PAKATAN RAKYAT yakni PAKATAN HARAPAN RAKYAT. Oleh kerana  MENIFESTO PRU13 PR - PAKATAN RAKYAT yakni PAKATAN HARAPAN RAKYAT cukup adunan rempah ratus, rakyat dapat menerima dan meneliti kebaikan tawaran PR kepada rakyat. Sedangkan umNO(Baru)bN yang memerentah hampir 60 tahun turut berjanji pula untuk merealisasi kehendak denyut nadi rakyat. Selama hampir 60 tahun, hampa wahai umNO(Baru)bN dok buat apa? Dok jaga kroni anak bini, beli cincin dan pelabagai macam. Buka kelang arak dan sebagainya, lanie baru ingat dekat rakyat hakim dalam pilihanraya.

Akhirnya selepas umNO(Baru)bN khususnya DS NAJIbN menyerang dan menghina, memperlekeh MANIFESTO PRU13 PR. Apabila penafian itu disanggah bijak pandai pakar ekonomi negara yang berwibawa, DS NAJIbN Rosmah menjadi gerun dan takut kepada realiti falsafah yang terkandung dalam MENIFESTO PRU13 PR - PAKATAN RAKYAT yakni PAKATAN HARAPAN RAKYAT boleh mengundang dalam PRU13 ini umNO(Baru)bN hilang dalam peta dan minda rakyat tidak lagi menjadi puaka di Putrajaya. Justeru jalan pintas putaran U umNO(Baru)bN khususnya DS NAJIbN Rosmah bertindak salin, photostat dan  menciplak intipati dan intisari MANIFESTO PRU13 PR menjadi sebahagian daripada AKUJANJI PRU13 umNO(Baru)bN. 

Mulanya mereka menempelak siang malam di RTM dan MediaPrima TV3 dan sewaktu dengannya negara akan muflis. Nyatalah kebenaran, keupayaan, yang tersurat dan tersirat dalam MANIFESTO PRU13 PR dengan seruan  PAKATAN HARAPAN RAKYAT adalah benar lagi benar. Untuk pengesahan mengatakan MANIFESTO PRU13 PR itu ampuh dan mampu dilaksana untuk kesejahteraan rakyat dan negara. Maka muka macam tampai kulit babi, umNO(Baru)bN tanpa malu segan silu tiru penuh cuma bait-bait yang diubah untuk menyakini kepada rakyat yang mana Akujanji bN adalah tulin. Memang tulin, tulin menipu dan sapu. Haramjadah sunggoh puak-puak bN ni.

DS NAJIbN Rosmah yakin sebaik rakyat meneliti MANIFESTO PRU13 PR yang dibaca oleh rakyat negara bersekali dengan tawaran BUKU JINGGA yang dilancarkan oleh PR sebelum dari ini, ianya akan menjahanan menghancurkan umNO(Baru)bN DS NAJIbN selepas PRU13 ini. Memandang fenomina tersebut, tidak ada jalan keluar bagi umNO(Baru)bN DS NAJIbN kerana rakyat meyakini MANIFESTO PRU13 PR dan falsafah  BUKU JINGGA. Maka akhirnya MANIFESTO PRU13 PR dan  BUKU JINGGA dinoda dan dirogol oleh mereka akhirnya keluarlah anak haramjadah AJUJANJI PRU13 umNO(Baru)bN sebahagiannya yang diputar dan dilancar oleh NAJIbN. Sekarang rakyat geleng kepala, melihat putar dan kitar umNO(Baru)bN dalam menghadapi hakim rakyat mutlak negara, meniru sakan MANIFESTO PRU13 PR dan falsafah  BUKU JINGGA.

Saya tinggalkan sekejab bab Akujanji PRU13 bN, kerana saya perlukan hujah untuk menyanggah Akujanji PRU13 umNO(Baru)bN. Apalah sangat dengan aku janji yang gah umNO(Baru)bN sangkakan. Ingatlah wahai rakyat sekelian, kenalilah wajah sebenar umNO(Baru)bN, bagaimana 39 atau 40 tahun lampau, perjanjian yang ditandatangani, yang didraf oleh peguamcara negara ketika itu Tun Salleh Abbas. Sebaik PETRONAS dituboh dan diperbadankan naskah perjanjian resmi PETRONAS dengan Kerajaan Negeri Kelantan. PETRONAS ditandatangani oleh pengerusinya ketika itu YBM TS Tengku Razaleigh Tengku Hamzah. Manakala mewakili bagi pehak kerajaan Kelantan Darul Naim ditandatangani olrh YAB Menteri Besarnya Dato' Muhammad Natsir ianya berkait dengan 5% royalti.

Apa dah jadi dengan dengan wang royalti 5% hak rakyat dan hak Kerajaan Negeri Kelantan yang dipimpin oleh YAB Dato' Bentara Setia TG Dato' Haji Nik Abdul Aziz bin Haji Nik Mat. umNO(Baru)bN kerajaan Pusat khianat dan mungkir tidak menunaikan janji yang termaktub dalam perjanjian resmi yang ditandatangani kedua-dua belah pehak dan dimati stemkan. Dalam perjanjian yang kukoh kemas kemin itu pun umNO(Baru)bN sanggup tipu rakyat negeri Kelantan Darul Naim. Apa sangat Akujanji bN PRU13 yang tarafnya macam kapal selam yang selam tak timbul, kalau timbul tak tengelam yang dimiliki negara kita. Macam akujanji bisik jual beli ikan di Kota Kuala Muda,itulah taraf Akujanji PRU13 umNO(Baru)bN.

Maka, apalah sangat dengan Akujanji PRU13 bN, kunonnya ianya lebih hampir dan lebih berkeyakinan menghadapi rakyat. Cheh!!!! Bedebah mu umNO(Baru)bN. Selagi akujanji umNO(Baru)bN dalam PTU13 ini berstatus akujanji yang bermakna akutipu aku putar. Ingatlah wahai takyat sekelian, perjanjian PETRONAS yang disahkan mengikut undang-undang negara dan antarabangsa ditipu dikhianati, apalah sangat dengan akujanji PRU13 umnO(Baru)bN.
JADI, SEKALI DENGAN BUTIRAN AKUJANJI PRU13 umNO(Baru)bN DIAKHIR ISI-ISI JANJI ITU TIDAK DISEBUT, DIKEMASKAN DENGAN PENGAKUAN YANG SUNGGOH-SUNGGOH DENGAN:

"BAHAWA SESUNGGOHNYA KAMI BARISAN NASIONAL BN YANG TERDIRI DARI 17 PARTI KOMPONAN YANG MEMBUAT AKUJANJI PRU13 UNTUK PILIHANRAYA PADA 5 MEI 3013 KEPADA RAKYAT. SEKIRANYA KAMI BARISAN NASIONAL KALAH DALAM PRU13 TERSEBUT, SESUNGGOHNYA KAMI MENGAKU, BAHAWASANYA KAMI BN AKAN MENUNAI SEMUA PERKARA-PEKARA YANG KAMI IKRAR DALAM AKUJANJI TERSEBUT AKAN LAKSANAKAN PROJEK-PROJEK YANG KAMI JANJIKAN. SEKIRANYA KAMI GAGAL MENUNAIKAN TANGGUNGJAWAB MELAKSANAKAN BUTIRAN TERMAKTUB AKUJANJI, MAKA RAKYAT BERHAK MEMBAWA KAMI DIADILI DIDALAM MAHKAMAH DALAM NEGARA KITA".
"BAHAWASANYA, UNTUK MENYAKIN DAN MEMBERI KEYAKIAN PENUH KEPADA RAKYAT, MAKA DISINI BN DAN SEMUA PARTI KOMPONAN TURUN TANDATANGAN DAN COP MOHAR BN DAN PARTI-PARTI KOMPONAN BN DAN KAMI AKAN PERKUKOHKAN AKUJANJI BN INI DAN MATI STEM AKAN AKUJANJI KAMI". Inilah ayat-ayat akujanji, hak umNO(Baru)bN lancar itu akutipu akuputar.

Sekiranya akujanji PRU13 umNO(Baru)bN sekadar sekajang kertas dan senaskah yang tidak disahkan mengikut undang-undang disudut perlaksanaan perjanjian, maka AKUJANJI itu adalah AKUAUTA.

Saya ingin melihat keberanian 120% akujanji bN diangkat menjadi harga tinggi diyakini. Jadi, saya ingin melihat, tohmoh lembu dari umNO(Baru)bN yang mengatakan PR cuma membuat janji. umNO(Baru)bN dah bengong, nak ajak rakyat  menjadi buta perut macam kawan lembu Kak Jet. Memanglah bukan kerajaan pusat - kerajaan persekutuan mesti dimulakan dengan membuat janji. Tetapi haram dan haram jadah hampa umNO(Baru)bN hampir 60 tahun memerentah pun dok buat janji. Janji menatang apa? umNO(Baru)bN bukan posisi membuat janji dekat rakyat. 56 tahun mereka umNO(Baru)bN gagal dalam misi memerentah negara kecuali kayakan kroni, anak bini dan taukeh. Kini buat janji???????????? Janji umNO(Baru)bN ini, samalah macam janji ikan keli nak beri sisik dekat ikan selangat.

Dengan perbandingan dan pernyataan saya diatas, jadi rakyat wajar dan wajib dalam PRU13 pada 5 Mei 2013 hari Ahad ini, dengan menanda undi rakyat hakim negara bengan memberi tanda mengundi kepada calun-calun PR seluroh negara untuk KaPar dan KaDun, mudah-mudahan kita PR ke Putrajaya, InshaALLAH.

RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB
11 JAMADILAKHIR (ISNIN) 22 APRIL 2013