Thursday, December 10, 2009

UM no BN BERCUACA MENDUNG.

UM no BN BERCUACA MENDUNG.

5.10 Petang: 9 Disember 2009-12-09

Rencana oleh: IBN ABDULLAH AL AWAB

Krisis yang berpanjangan tanpa kesudahan yang dihadapi oleh parti-parti utama komponan BN seperti MCA, MIC, PPP dan beberapa parti yang lain. Ianya bagai tangga dan jalan tunjuk yang jelas untuk BN menuju jurang pupus sebagaimana pati lama LDP yang berkuasa di Jepun baru-baru ini menjadi aruah di tolak rakyat. Kalau sekiranya doktor pakar, bomoh dan dukun lokal dan global gagal menemui formula berhubung kait punca pangkal bermulanya penyakit, penyebab membawa kepada perpecahan dan penawar jampi serapahnya gagal. Pasti UM no BN akan rebah, kalau silap ditangani dan merawatnya.

Tidak terdapat aras tunjuk yang kukuh sehingga saat ini, baik diufuk barat dan timur satu cahaya yang memancar untuk menyinari kembali tubuh badan MCA dan PPP untuk kembali normal dan sifar permusohan melainkan tegang dan cekang permusuhan. Pertelingkahan memperkukuhkan kedudukkan diri dikalangan mereka telah menjalar menjadi virus H1N1. Pertempuran mereka bukan kerana perjuangan untuk kepentingan rakyat, tetapi kerana untuk merealisasi pundi perut usus mereka sahaja. Kesannya kepada kementerian yang mereka di amanahkan tidak dapat berfungsi dengan lancar. Semuanya memberi kesan ganguan kelancaran, perjalanan merealisasikan aspirasi amanah rakyat.

Sedikit sebanyak taji, susuh dan taring mereka sebagai menteri dan timbalan menteri digunakan dengan sewenang-wenangnya. Setidak-tidaknya ramai pegawai kerajaan yang sewajarnya menjalankan kerja-kerja pengurusan dan pentadbiran kerajaan terpaksa berkiblat kerja mengabdi, menjadi pecacai menteri/timbalan menteri. Di kalangan pegawai di bawah bumbung pejabat menteri/ timbalan menteri tersebut, mereka sama-sama subur rasuah dan tak ambil kesah. Jadi mereka beralih kerja dan khidmat dengan bertungkus lumus menggunakan harta negara dan rakyat, kemudahan negara dan rakyat disemua perengkat untuk menteri dan timbalan menteri saja. Semua kepincangan itu buta pandang oleh SPRM. Mashaallah.

Semata-mata digunakan secara rasuah untuk mempertahankan dan melindungi menteri dan timbalan menteri tersebut. Pegawai-pegawai kerajaan tersebut terpaksa menjadi alatperkakas seperti cangkul, sebagai alat untuk menjalankan kerja-kerja. Menangkis, menanggok melindungi politik dan badai menteri, timbalan menteri yang terlibat. Makanya mangsanya adalah wang rakyat dan harta rakyat menjadi mangsa sia-sia. Apapila rasuah yang menentukan mereka menjadi Adun atau Ahli Parlimen atau melalui sisek angin mendapat jawatan menteri dan timbalan menteri. Maka fenomina menjana rasuah itu terus subur apabila mereka mempunyai kuasa ditangan dan amat berkuasa pula, kadang-kadang berpuaka macam saka purba.

Justeru segala kemudahan kerajaan (kemudahan rakyat negara) dijadikan tunggangan seperti sapi dan kaldai. Mempertahankan diri menteri dan timbalan menteri lebeh dari itu jawatan menterilah madatori untuk mereka mendapatkan menghimpun sokongan. Maka RTM dan TV supermarket digunakan untuk menepis dan menangkis, mempertahankan sesaorang menteri rasuah untuk mulanya. Kalau tidak mampu baru pula kita telanjang dan londeh. Itulah falsafah BN dalam mengendali dan menangani sesuatu issu, kini, dulu dan selama-lamanya rasuah dan akhlak buruk dikalangan mereka. Baik dari UM no, MCA, MIC, PPP, Gerakan dan sebagainya.

Pokok dan pangkalnya adalah perbalahan, pertelingkahan, macam peperangan semata-semata kerana merebut jawatan utama yang menjanjikan kedudukkan dalam mendapat tempat kerajaan BN seperti menteri, timbalan menteri dan lain-lain jawatan gergasi dikejari. Dengan perasaan tersemat didalam hanyalah aku “Aku lebeh layak dari hang (anda) untuk menjadi ketua memimpin”. Disebalik untuk menjadi ketua sudah pastilah banyak dan sedikit jenis-jenis rasuah yang popular diamalkan dalam koponan parti-parti BN, baik UM no dan parti-parti di Sabah dan Serawak. Ianya kebal dari tindak tengok SPRM dan memang lepas pandang bertindak hakiki seperti KM Melaka, Ketua BBBN di Parlimen dan Menteri Pengangkutan sekarang.

Mereka cukup kebal macam kebal sepanjang “Tembok Besar Negeri Cina”. Tidaklah macam setiausaha politik kepada Exco kerajaan PR Selangor disiasat sampai kojol di pejabat SPRM sendiri, betapa didekasinya, mangkar dan efesyen SPRM serius bermaharajalela menghadapi PR tidak kepada BN. Ini adalah hakikat bukan kain pelikat dilipat menyimpan rahsia makripat UM no BN. SPRM komponan tidak resmi menyimpani simpan erat-erat jangan rahsia keluar melarat memudharat dan menjerat. Macam bersungguhnya menyiasat sampai mati kepada mendiang M. Kugan tetapi macam pondan Chow Kit Road, macam sepah bulan dan kekura menyiasat banyak kes melibatkan pemimpin negara utama dari UM no, MCA, MIC dan pemimpin parti komponan BN di Sabah dan Sarawak.

Mengiringi gejala busuk dan cabok diatas, makan SPR, PDRM, SPRM, KPN, Mahkamah dan Peguam Negara bersekutu, menari SATU Malaysia menurut tingkah dan kerapak gendang. Mereka menari canggung, zapin, ronggeng dan kungfu serta bersilat lincah. Maka untuk mengatasi kemelut, shit yang sepanjang usus itu (seperti keyataan Tun Dr Mahathir) dalam kelambu UM no, MCA, PPP, MIC dan lain-lain. Maka peranan nujum dan dukun dikalangan SPR, PDRM, SPRM, KPN, Mahkamah dan Peguam Negara. Mereka semua berperanan medan depan menjadi team penyerang yang robos kesasaran goalnya di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan semuanya negeri di perentah kerajaan PR. Kesepaduan mereka dianjakkan setelah mereka berjaya merampas dan menubuhkan kerajaan kudeta/kerajaan haram UM no BN di Perak Darul Redzuan dengan hamparan carpet kuning merah.

Semua agenda yang ditaja UM no di Selangor dengan mengusung, memijak kepala lembu berhubung dengan pemindahan pembinaan kuil di Shah Alam. Peristiwa Kampong Buah Pala di Balik Pulau, Pulau Pinang yang UM no menjadi kepalanya juga teperlau bonus sokongan. UM no mendapat sokongan dengan isu yang dicipta di tolak rakyat, kecuali pesilat upahan dan penyokong pekak buta dan bisu mengenali diantara benar dan dusta dalam satu-satu penentangan. Dua kes ini ini keciwa berganda selepas kandas issu rasuah keatas mantan TKM1 dahulu. Berakhir UM no tersungkur kekubur melalui kroni-kroninya yang bertanding dalam PRK Penanti.

Fenomina tegang, kerajaan SATU Malaysia ini, berdepan cekang dari dalam yang tegangnya meningkat pasti ia akan putus. Cekang dalam yang terlalu tegang satu Timbalan Menteri - Timbalan Menteri Pelancongan telah sah bukan lagi fitnah meletakkan jawatan. YB Datuk Suleiman anak ke 3 kepada Ketua Menteri paling usang yang berkhidmat untuk negeri Sarawak. TS Taib Mahmud adalah penjawat tertinggi mengetuai sebuah kerajaan negeri cukup lama memintas tempoh perkhidmatan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri. Dalam cuaca politik yang muram, disusuli tekanan menjunam ekonomi negara diatas bijaksana PM6 DS Naib merangkap Menteri Kewangan, silap-silap perkiraan negara akan papa.

Kini, PM6 dan TPM Najib dan Mahyuddin tidak berani dan tidak mempunyai dan memiliki kekuatan politik sebagai Pengerusi BN dan Timbalan Pengerusi BN. Apa-apa yang berlaku di Sabah dan di Sarawak dua negeri simpanan tetap untuk UM no dan BN itu, Najib dan Mohiyaddin menikus keturi menghadapi. Tegor mati mak, senyum mati mak bertindak mati bini. Tegor, senyum dan bertindak ianya akan menjadi lebeh pantas UM no BN menemui tali hayat. Justeru pemimpin-pemimpin di Sabah dan Sarawak yang mengekang negeri dan politik negeri, ianya tidak makan saman dan terpakasa PDRM, SPRM dan SPR lepas pandangan. Bertindak bererti kesannya UM no BN menghadapi kemusnahan kuasa.

Sebab itulah Sabah dan Sarawak la ni mendapat perhatian macam menatang minyak atar yang melimpah, sampaikan tidak lagi mempeduli negeri-negeri karat biru UM no dacing. Sebab mampus hidup pun penduduk Johor, Pahang, N9, Melaka aka mati bersama-sama UM no dan BN. Setiakawan seperti itu walau pun kini negeri UM no BN dianak tirikan oleh PM6 Satu Malaysia Najib sesiapa tak mampu angkat kepala. Kerana alasan semasa, kalau kita tak beri perhatian yang besar kepada Sabah dan Serawak, bererti kita sendiri kurbankan UM no dan kurbankan BN menjadi kerajaan pusat. Yang mana kita mau? Hialng terus kerajaan lemah yang ada atau berkubur? Sama-samalah berfikir!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siap 6.45 Petang: 9 Disember 2009-12-09

Rencana oleh: IBN ABDULLAH AL AWAB