Sunday, April 12, 2009

SAYA RESPON DENGAN KEDAHLANIE

SAYA RESPON DENGAN KEDAHLANIE, INSHAALLAH ADIL DENGAN DIRI DAN ADIL DENGAN PANDANGAN.
11 May 2009-

APA PENDAPAT ANDA SELAMA 13 BLN KERAJAAN PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH KEDAH..???

Assalamuallaikum,Sesudah berusia 13 bulan jangka hayat pentadbiran NEGERI KEDAH disini kami pihak KedahLanie ingin membuka satu Ruangan Pendapat untuk semua warga Kedahlanie untuk memberikan PENDAPAT, LUAHAN PERASAAN, PANDANGAN serta apa yang berkaitan sewaktu dengannya berkaitan KERAJAAN NEGERI KEDAH sekarang ini.SILA berikan pendapat dan luahan anda di ruangan 'komen' yang disediakan dan anda juga di pohon untuk memberikan undian di POLL yang disediakan untuk mendapat makluman akan PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI selama 13 bulan ini...
Sekian Terima Kasih


Mualaikumsalam warahmattullah wabarakatuh

Pengarang Kedahlanie,

Assalamualaikum warahmattullah wabarakatuh.

Tuan,

13 KERAJAAN PAKATAN RAKYAT MEMERENTAH KEDAH DARUL AMAN

Alhamulillah, pertamanya kita panjat syukur dan doa yang tidak putus kepangkuan Allah azzajawalla diatas ketentuanNya telah memberi kemenangan kepada PR dalam PRU12 pada 8 Mac 2009 yang lalu. Ketentuan PR menerusi PAS, PKR dan DAP menubhkan kerajaan baru untuk negeri Kedah DA dengan kerajaan PR terdiri dari 3 pakatan dominasi parti.

2. Secara pribadi saya Ibn Abdullah Al Awab bersama keluarga mendoakan DS Ustaz Azizan Razak sebagai Ketua Eksekutif Kerajaan NK menjawat jawatan MB bersekali dengan saf Exco yang mencerminkan kesepakatan dan halatuju PR dengan ‘Ketuanan Rakyat dan Hakim Rakyat’. YAB DS MB dan semua saf EXCO KNK telah melepasi saat getir memerentah serta mampu dan berjaya melepasi tahap pertama belajar menjadi Exco dan belajar menjadi wakil rakyat untuk Adun-adun yang baru kebetulan dilantek menganggotai saf Ecxo.

3. Saya amat teruja dan sebak rasa dada, sampaikan saya terpaksa mendapatkan 3 jenis pam untuk 3 jenis dos tegar asthma untuk menghindarkan kembali ke H untuk pertolongan. Ianya berkaitan dengan Ketua Umum PKR DS Anwar Ibrahim dalam ceramah PRK P 25 Bukit Selambau baru-baru ini, saya mengikuti blog. Dihadapan puluhan ribu penyokong, rakyat dan pengundi Bukit Selambau, DS Anwar Ibrahim memperakui dan mengistiharkan yang mana beliau mengenali YAB MB Kedah Ustaz Azizan Razak sejak 30 dahulu dan DSAI juga membuat pengakuan serupa ke Atas YB DS Ir Nizar, saya bangga dan terharu kerana kedua-dua pemimpin datangnya dari parti aku anuti iaitu PAS.
Bererti DS Anwar mengenali Ustaz Azizan sejak zaman ABIM, zaman Anwar Ibrahim didalam UMNO keluar dari UMNO sehingga sekarang. Pengiktirafan dan pujian DS ABI keatas YAB DS Azizan tersebut, biarkanlah ianya dapat dimixkan dirangkumkan bersekali dengan watak dan sifat positif Ustaz Azizan tersebut mengalir dan dijiwai bersama oleh sekelian saf Exco juga Adun-adun yang lain. Disudut menjawat saf Exco untuk perlantekkan kedua.

Nota tambah: Saya mengenali secara dekat Ustaz Azizan ini melalui Pak Penakan saya hampir 30 tahun dahulu iaitu Almarhom Ustaz Abu Bakar Hamzah ketika mereka bersama-sama di Kent UK dahulu, jua melalui teman sahabat dari Perlis yang sama-sama dengan Ustaz. Saya jua mengenali Ustaz dari lidah Tok saya yang Ustaz Azizan ini titihnya juga bermula di antara darah Sungai Belati, Sungai Padang dan Sungai Baru. Atau entahlah Ustaz Azizan Razak ini lain dari Ustaz Azizan sebagaimana dicertiakan oleh Pak Penakan dan oleh Tok saya. Kalau tersasar cerita tersebut, maafkan saya YAB DS Ustaz Azizan Razak, maafkan ana.

4. Beberapa mehnah dan krenah biokrasi dan beberapa persoalan yang berbentuk fitnah, sangkaan jahat bermatlamat jahat oleh lawan kepangkuan kerajaan PR, terus membiak, berjalan dan berkembang mengikut tiupan bayu hatta spekulasi keperluan semasa diketengahkan. Semuanya dapat diatas dengan tabah dan berdayamampu berhadapan menangkis dan tepis masalah yang dihadapi oleh YAB DS MB Ustaz Azizan Razak. Namun asakkan dan gangguan ala lanun, ala perompak terus menghantui kerajaan PR Kedah tidak boleh dinafi dan ditiadakan bergelora dihadapi.
Kemuncaknya ianya telah menjadi gelombang dan taufan yang berakhir dengan PRK N 25 Bukit Selambau. yang cuba di ketengahkan oleh musuh politik dan lawan politik PAS, PKR dan DAP khususnya serangan dari UM No/BN telah dapat dipatahkan serta mampu diselesaikan secara realistik dengan hujah politik yang bertamaddun. Kadangkala UM No memberi bola tanggung, yang ianya membolehkan YAB DS MB menggunakan pengalaman dan pengamatannya dalam menjawab dan menangkis dan balingkan kembali bola tanggung tersebut tepat kesasaran kembali singgah kebatang ai mereka.

5. Sebelum dan selepas PRK N 25 Bukit Selambau, PR telah mencipta dua wira dan juara dengan berhemah tinggi hemah jati diri dibawah kerajaan PR yang diketuai oleh YAB DS MB Ustaz Azizan. Iaitu mantan Adun dan mantan Exco N 25 Bukit Selambau iaitu V Arumugam, inilah wira kerajaan PR. Saya harapkan mudah-mudahan kerajaan PR dapat tempatkan ke satu posisi yang setaraf dengan kejujrannya menangani bebanan politik secara tidak menjadi pengkhianat kepada rakyat dan pengkhianat kepada kerajaan sekali pun dana seluas dan seberat Bukit Selambau dihadapan tangan dan keputusan beliau. Santuni dan hargailah keiklasan beliau mantan Exco dan Mantan Adun tersebut.

Manakala hasil yang keluar dari PRK N 25 Bukit Selambau 7 April 2009 Selasa yang lepas diatas intragriti YAB MB, diatas keyakinan tinggi MB bahawa ditangguhkan perlantekan Exco untuk PKR dalam kerajaan PR Kedah adalah ditentu dan diisikan oleh ADUN baru di PRK tersebut. Diatas keiklasan dan keyakinan Ustaz Azizan berlandaskan sokongan padu dan padat dari rakyat khususnya semua penyokong dan ahli PR dari PAS, PKR dan DAP, maka wira baru muncul iaitu menerusi S Manikumar yang akan melantek ke jawatan Exco besik Isnin 13 April 2009. Selamat menjawat jawatan dan selamat merealisasikan dengan saksam jawatan Exco yang diamanahkan kepada anda.

6. Walaupun begitu tidak semua 100 % rakyat akan menyokong dan memberi pengiktirafan mereka kepada PR untuk selama-lamanya. Dalam sudut inilah wajib jemaah saf Exco memberi perhatian khusus kepada masalah khusus berkaitan dan bersabit dengan kepentingan rakyat dalam semua perkara diambil peduli dengan peka yang tidak pekak ditangani dan dilangsaikan. Kebajikan dan kesejahteraan rakyat negeri Kedah untuk semua bangsa dan untuk semua Agama ianya wajib ditangani dan diatasi diatas prinsip sejagat berpandukan ajaran dan suruhan Rasul Muhammad Ibn Abdullah melalui risalah Al Quraan dan Hadis Baginda Junjungan.

7. Atas sifat kita manusia biasa tidak Nabi diiringi ‘maksum’, maka desus desas yang dicanang oleh musoh. Isu dan desiran fitnah diterima dikalangan penyokong dan ahli dikalangan PR. Kadangkala tanpa disedari atau sengaja pula, mereka sendiri menjadi penyelaras dan penyambung adudumba dan fitnah kepangkuan Exco dan Adun-Adun. Iaitu sangkaan dan tuduhan kepangkuan batang tubuh Exco dan Adun-adun yang semuanya berkaitan rapat dengan mengambil kesempatan jawatan untuk memperkayakan diri, mendahulukan kaum keluarga kerabat dan keroni dalam mengisi jawatan politik kerajaan dan disudut mendapatkan kontrak-kontrak kecil. Serta Exco dan Adun lali dan lalai dengan jawatan dan fungsi mereka sebagai wakil rakyat diserah langsaikan kepada wakil-wakil mereka untuk dilangsaikan.

8. Hal-hal begini yang dilontarkan rakyat, sekiranya ada dan sememangnya terdapat bibit dan habitat kudis dan bakal korap sebegitu, sila buangkanlah tolakkanlah jauh-jauh dengan talak 3 x 3 hanyutkanlah di sungai Kedah agar rakyat yang OKU buta pun mampu tidak turut membuat spekulasi keatas anda Exco dan WR dari PK. Menangani spekulasi dan aksi-aksi Exco dan Adun yang berubah sakan lagak, cakap dan style hidup. Fenomina ubahbudaya, ubahperangai, ubahsikap dan ketandusan kesempatan dan sempitnya masa menemui pengundi dan rakyat dengan mencipta dalih dan alasan semuanya telah berlalu.

Sikap paling buruk sekiranya terpalit dikalangan Exco dan Adun pilih dan memilih dalam menangani keperluan dan kepentingan pengundi mengikut aliran fahaman politik kepartian bangsa dan kedudukan dalam semua aspek rakyat dan pengundi. Wahai saf Exco dan Adun rakyat hakim pengundi penghukum sedang menunggu dan pasti membuat keputusan penilaian keatas anda dalam PRK hatta dalam PRU13 nanti. Pasti mereka akan menghakimi anda dan mangsanya kelak adalah kerajaan PR dan meruntuhkan PAS, meruntuhkan PKR dan meruntuhkan DAP kerana kelalaian dan menurut nafsu wakil rakyat yang palsu samada AP maupun ADUN.

9. Sikap malas dan sikap tidak menghurmati permasalahan rakyat atau sebarang masalah dipandang sepi ditolak ketepi oleh AP PR dan Adun-Exco yang dikemukakan melalui email yang dimiliki mereka, ianya amatlah dikesalkan. Ingatlah modium baru yang mengangkat dan mertabatkan PR, bagi mereka yang keciwa akan menggunakan modium yang sama menjatuhkan kita. Saya kemukan permasalahan melalui email kepada MP Padang Serai, nampaknya YB ini hebat di Parlimen dan hebat di demontrasi lebuhraya. Tetapi beliau tidak mampu untuk berintraksi langsung untuk menjawab sendiri atau mewakilkan kepada pecacainya membantu menjawab. Saya tidak paparkan disini permasalahan telah saya kemukakan Cuma sekadar sama-sama kita membaikinya.

10. Tidak terlepas juga Adun Merbau Pulas-Exco, saya juga telah maklumkan permasalahan rakyat melalui email samalah seperti MP Padang Serai. Sebok, kalut, tak dak masa dan terlepas pandang, kalau itulah jawapannya, ianya adalah jawapan lama, jawapan usang yang diwarisi dari ADUN UM No – BN apakah ini semua mau diwarisi? Diharapkan cakna dan ambil perhatian kepada membalas email pengundi dalam tempoh 3 hari lewat itu boleh dimaafkan. Kalau 8 bulan tidak menjawab email pengundi entahlah apa alasannya.

11. Warisan kerja yang melaksanakan kerja-kerja pengawasanselia, pemantauan dan tindakan oleh penguatkuasa dalam menjalan dan tambahnilai kerja dan tambahnilai peka kepada positif dan realistik kerja dan tindakan adalah di takok lama ditakok usang sebelum 8 Mac 2008. Sampah sarap kekotoran sama sahaja khususnya di taman-taman perumahan. Tidak terurus dikendalikan dengan kawalselia pembersihan yang berdisplin kerja berperaturan pembersihan dan pengkuatkuasaan. Dalam Bandar Kulim dan Pekan Padang Serai kawasan pasar, tempat menunggu bas kotor dan menjijitkan bau dan sampah usang menjadi baja organit. Kerosakkan yang terus dibiarkan tanpa dibaiki dkawalselia oleh kakitangan Penguatkuasa.

12. Saya sekadar kemukan satu contoh khusus bagaimana terlepas pandang dan buta tanggungjawab diatas keperluan kepentingan umum, saya tidak berhajat muatkan bersama dengan sokongan gambar. Semua pehak terbabit sekalipun dikemukakan hampir setahun. Tindakkannya adalah sama iaitu pengabaian dan sikap tidak menghurmati rayuan rakyat dan pengundi. Ianya adalah realiti hakiki berlaku terletak dihadapan Balai Raya yang disitu terdapat Pejabat Pos Mini, Perpustakaan Desa dan malang sekali Pejabat Penghulu Mukim. Jarak 15 kaki itu pun Penghulu Mukim terbabit buta melihat yang keperluan awam 'Bus Stop' yang digunakan oleh anak-anak sekolah dan penduduk yang menunggu masa menyembah bumi dan boleh membawa maut kalau Allah mau. Penghulu pejabatnya didepan matanya Bus Stop tersebut dalam Pekan Sungai Karangan terhalang minda dan terhalang tugas beliau selaku pegawai kerajaan menanganinya, inikah jenis pegawai kerajaan negeri? Termasuk buta tugas kepada pegawai Penguatkuasa MKT-MDD, yang mereka sering melihat dan buta tindakkan, beginikah caranya membalas undi rakyat?

13. Saya tidak berhajat untuk melangkah dan melangkau lebih jauh. Kepada sidang Pengarang Kedahlanie, sila rujuk semua tajuk/artikel yang selama ini dipaparkan dalam blog Kedahlanie adakah pernah walau satu ayat saya cuba membuka pekong dan balon PR khususnya PAS yang saya dukongi? Tuan bukalah rekod saya dan print serhakan kepada YAB MB, saf Exco dan ADUN pernahkan saya menyentuh mereka. Kalau kali ini tuduhan dikemukan kepada saya yang saya juga akan membalun PR. Apakah saya dari jenis manusia itu? Sekiranya surat ini respon kepada permintaan anda Kedahlanie, pasti semua diatas tidak terkeluar dari saya.

Kalau teguran ini menjadi ghaib kepada MP PR, Adun-Exco MP atau ianya merupakan fitnah, maka ini adalah tinta penamat saya untuk Kedahlanie secara khusus atau saya hentikan memikir dan menulis dalam blog. Sekalipun pun saya merancang untuk melakarkan cerit lama bersiri berkaitan dan kesah “AIR MATA PEMIMPIN PAS DAHULU KEMENANGAN DIMASA KINI” untuk PAS Perlis, PAS Kedah dan PAS Kelantan sememangnya saya mengikuti dan turut merasai secara langsung ketika 1974 – 1990.

YAB DS Ustaz Azizan,

Ana doakan semuga YAB DS mendapat perlindungan Allah dalam keadaan sehat sehajtera terus memimpin dengan tabah. Ustaz dalam mara tolehkanlah sejenak kebelakang. Sahabat-sahabat kita yang terdahulu dari kita telah menemui Allah, lupakah kita kepada mereka. Ya! Dari mereka sebesar-besar tokoh pemimpin hinggalah seperti Almarhom Pak Mat Jawa jangan kita luapakan peranan mereka. Peranan dan sumbangan merekalah membawa wujudnya kerajaan PR Pas, PKR dan DAP membolehkan Ustaz Azizan melonjak ketangga YAB DS MB Kedah. Tuah dan barakah telah memagari anta Ustaz Azizan.

Saya doakan kita akan hadapi PRU13 dengan memikul amanah lebih besar dan kita mengharapkan untuk mengulangi kejayaan lebih besar dalam PRU13 setelah penilaian baik pengundi kepada kerajaan PR yang di ketua oleh YAB DS. Alhamdulillah.
Sekain, wasallam.
Salam hurmat dari,
IBN ABDULLAH AL AWAB