RENCANA DAN GAMBAR OLEH: IBN
ABDULLAH ALAWAB
11 RAMADHAN 1434H - 20 JULAI
2013
Pengenalan
Kelmarin - semalam Jumaat 19 Julai 2013 bersamaan 10 Ramadhan
1434H saya bersama isteri dan anak, sengaja mengambil perkhidmatan awam yang
paling tua berfungsi khusus untuk perhubungan perjalanan diantara pekan Kulim
dengan pekan Baling. Termasoklah perkhidmatan kepada pendudok - pengguna untuk
daerah Baling dan Kulim mungkin mencecah tempoh perkhidmatan 40 tahun lebih.
Perkhidmatan yang menghubungkan bandar-bandar kecil dengan kampong. Termasoklah
perhuubungan Baling ke Sungai Petani dan sebaliknya, Baling ke Butterworth dan
sebaliknya termsoklah perkhidmatan dari Baling ke Kulim dan sebaliknya.
Perkhidmatan awam yang saya maksudkan adalah THE KULIM BALING ROAD TRANSPORT (KBRT).
Untuk penduduk - pengguna yang marhaein, di kawasan Baling dan Kulim khususnya
dipendalaman, perkhidmatan bus henti-henti adalah pilihan utama dan
perkhidmatan tunggal selama ini disamping perkhidmatan awam lain trksidan
kereta sewa dan kereta sapu. Tentu pasti perkhidmatan lain dari bus amat
membebankan pengguna dengan fee tambang yang cukup tinggi. Disinilah disebalik
zahirnya mereka menyumbang perkhidmatan dalam masa yang sama dan serentak
mereka (bukan semua) mencekek darah keringat pengguna marhaein berterusan dalam
tempoh yang berpanjangan. Sampai bilakah fenomina ini akan berakhir?
Terkejut dan menjadi
bengong
Sebaik saya masok kedalam bas (diantara jumlah bas-bas yang
buruk dan usang kepunyaan milik KBRT) kerusi - bangku yang terdapat dalam bas
tersebut saya teringat macam 40 tahun dulu, kebun nenek saya yang tanamannya
terbungkas tertonggeng ranap dan sebagainya. Macam itulah saya dapat saksikan
bangku - kerusi dalam bas tersebut tercabut menyembah lantai diantara bangku
dan kerusi yang usang. Saya jadi terkejut, heran dan bengong. Seolah-olah saya
berada dalam bas dalam tahun 1950han dahulu yang berada dijalan. Bukan itu
sahaja ketika dalam perjalanan bus tersebut macam bergoncang dan bergetar,
merancang muzik yang dikeluarkan oleh bas buruk tersebut.
Bukan itu sahaja, tingkap bus itu pokah, bertungkat dan
ditambah sekeru dan sangkut untuk menutup atau buka tingkap bus. Disahkan
terdapat bus KBRT ada yang beroperasi, bila hujan lebat macam pengguna berada
dalam rumah atau kajang yang bocor membasah pakaian. Hatta itu air tiris dari
atas atau yang tersimbah masok dari tingkap dan pintu yang tak berfungsi. Lebih
malang lagi adalah, lantai yang berlubang yang air kotor akan menyimbah masok
melalui lubang-lubang tersebut. Bukan sekadar menyiram pengguna, hatta air
tersebut memancut sampai kebumbung. Ini bukan fitnah, Tetapi ianya adalah
kebenaran yang hakiki.
Mehnah dan kerenah
Disinilah persoalan yang bermain dikepala saya, kenapa
keadaan tersebut boleh berlaku dan terjadi sampai tahun 2013 sekarang.
Bagaimana keadaan bus yang buruk dan uzur itu masih diizinkan berkhidmat untuk
pengguna? Yang pengguna itu adalah manusia bukan ayam itik yang disumbat dengan
keadaan lori yang kotor dan sebagainya. Kalau ayam itik itu pun sekiranya
berada dalam keadaan lori yang uzur, ayam itik itu akan uzur dan berdepan
dengan virus penyakit dan membawa kepada maut. Begitulah juga keadaan bus yang
KBRT kemukakan kepada penggunanya.
Pada hemat saya banyak bus-bus KBRT itu layaknya telah
ditamatkan perkhidmatan untuk bergerak dijalan raya sejak 10 tahun dahulu lagi
atau biarlah dilakukan baik pulih sepenuhnya untuk keselesaan pengguna dan pelanggan
yang memberi duti kepada syarikat tersebut. Sering bus brok ini tersadai
dimerata-rata tempat rosak. Macam-macak rosak dialami yang memyusahkan pengguna
dan menghalang program yang dirancang dan distinasi dituju tergendala dan
terbantut, termasok kepada pelangan tetap mereka yang menggunakan perkhidmatan
bus tersebut ketempat kerja. Diperkhidmatan awamdandengan swasta menjadi mangsa
berpanjangan.
Persoalannya dan tindakkan
Saya difahamkan yang mana pihak kerajaan melalui beberapa
agensi telah memberi bantuan dan subsidi kepada pemilik (taukeh) bus untuk
membantu penyelenggaraan dan sebagainya kepada mereka. Disini saya ingin
bertanya kepada pemilik dan pengurusan KBRT dimanakah dimanfaatkan, dibelanja
dan digunakan wang yang diterima tersebut digunakan? Atau subsidi dan bantuan
kerajaan tersebut tidak diterima dan diperolehi oleh pemilik dan pengurusan
KBRT. Sebab itulah bas-bas KBRT yang berkhidmat kepada pengguna dan
pelanggannya saling tak tumpah macam bus Rida yang memberi perkhidmatan kekampong-kampong
tempoh 50 tahun dahulu. Rupa-rupanya keadaan bas burok dan cabok itu masih ada
lagi sekarang beroperasi dengan bebas untuk penduduk daerah Baling dan Kulim.
Maka saya rasa dengan keadaan bas buruk dan uzur tersebut,
barang kali, barang pasti dan barang
tentu ianya mendapat lepas mata dan lepas tangan daripihak penguasa yang mati
dan pupus dengan kuatkuasa penguasaan dengan sesuatu halangan barangkali kot.
Dimana PUSPAKOM yang masih meluluskan perkhidmatan dengan keadaan bas tersebut
yang lulusdalam ujian pelbagainya. JPJnya pula apa hal? Atau SPAD buta dan
tidak ada pegawai yang untuk menilai dan membuat perhatian dekat KBRT. Apakah
nyawa manusia yang pengguna kepada KBRT tidak menjadi keutamaan berkaitan
dengan keselamatan.
Bukan sahaja keselamatan kepada penumpang mungkin dan
barangkali, kebajikan dan pembelaan kepada pemandu-pemandu, konduktor tiket dan
kakitangan mereka KBRT ini, mereka turut mengabai disudut caruman KWSP atau
SOKSO dan sebagainya.
Rupa-rupanya dalam kurun melinium sekarang dengan macam-macam
wujud penguasa yang memantau tentang kedudukkan bas dan kepentingan keselesaan
dan keselamatan kepada pengguna terhakis dan dinafikan.
Wallah hualam.
RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH
ALAWAB
11 RAMADHAN 1434H - 20 JULAI
2013