Tuesday, December 23, 2014

Ambik megah sangat TPM/M Pelajaran TS Mohiyaddin Yassin nak pindah ubah mendadak dari PMR kepada PT



Rencana: IBN ABDULLAH AL AWAB

Tarikh: 22Disember 2014Isnin,

Ambik megah sangat TPM/M Pelajaran TS Mohiyaddin Yassin nak pindah ubah secara mendadak peperiksaan sedia PMR kepada PT3. Hari ini 22 Disember 2014 Isnin, sah dan jelas, yang dua minggu sebelum ini, dikhabarkan secara sulit dan sembunyi dari sumber yang saheh akan keputusan PT3 amat mendukacitakan dan merudum. Petugas LPM bersengkang mata dan memerah otak mencari jalan macamana keputusan sulong PT3 yang burok itu ditengok oleh ibu bapa seolah-olah baru dengan kosmetik.

Benar seperti laksana siang lagi bersuloh. Merudum sunggoh keputusan PT3 yang diumumkan oleh kerajaan dalam keadaan takut dan hambar menghadapi dan berdepan dengan kecaman dari komuniti ibubapa dan waris. Seperti merudumnya saham Felda dan turun mata ringgit Malaysia. Dan seperti harga minyakdunia turun harga merudum, tetapi harga minyak negara kita masih ditakok lama.

Gagalnya pelajar-pelajar menghadapi PT3 adalah kerana ego dan sombongnya Menteri Pelajaran/TPM TS Mohiyaddin Yassin tidak menghirau dan peka dengan menafi dan membelakang serta menolak ketepi teguran, pandangan positif ibu bapa, khasnya warga guru pendidik sendiri yang bengong dengan kehendak menteri pelajaran untuk segera dan pantas tindakan ganti peperiksaan dengan PT3. Mulanya masihku ingat pelajar di tingkatan tiga tidak akan menghadapi peperiksaan seperti PMR tahun 2014.

Tiba-tiba, bila ibu bapa dan sekelian yang peka dengan kemajuan pembelajaran dan belajar keatas anak-anak mereka, kalau dahulu PMR dengan keputusan cemerlang, membolehkan mereka ibu bapa dan waris berangan-angan untuk menghantar anak mereka yang cemerlang dalam PMR setidak-tidaknya berpeluang kesekolah berasrama penuh dan MRSM. Respon dengan keloh kesah dan kebimbangan ibu bapa tiba-tiba adanya pula peperiksaan di tingkatan tiga tahun 2014 yang dinamakan PT3 diadakan.

Tindakan yang mengejut dan gayat itu, seperti serbuan polis untuk mendapatkan pesalah jenayah D7. Pelajar dan sekelian guru-guru menjadi cacamera, badan menjadi haru biru untuk menerima dan melaksanakan kehendak peperiksaan PT3 yang diluar kelengkapan, persediaan dan persiapan rapi untuk menghadapi dan berdepan dengan mehnah dan kerenah serba kekurangan, serba tak ketahuan pengisian, kehendak, tujuan dan matlamat hakiki PT3. Diluar kotak persiapan, kemudahan dan semuanya itu.

Hari ini keputusan PT3 adalah jawapan tuntas kepada Menteri Pelajaran/TPM TS Mohiyaddin Yassin yang ego sombong mengarah dan memaksa sekelian ibubapa dan waris, sekelian warga guru dan pelajar mestilah menerima dan akor dengan perubahan pemansohan PMR kepada peperiksaan baru yang ganjil dan janggal. Ianya menjadi cacamerba PT3. Walau apa-apa halangan dan rintangan sekalipun semua yang terbabit hendaklah jalankan juga peperiksaan PT3, kerana ianya adalah kehendak tuntas TPM/Menteri Pendidikan TS Mohiyaddin Yassin.

Walau terpaksa terlentang dan tertiarap membaham tanah keranamu PT3. Hari ini, keputusan resmi PT3 yang diumumkan. Ianya amat bermakna dan berpehat dihati, didzamir menteri pelajaran/TPM TS Mohiyaddin Yassin puas dan berbangga bila keputusan PT3 telah menjadi mangsa kepada menteri pendidikan/TPM TS Mohiyaddin Yassin. Pelajar yang menjadi pilot project kepada TS Mohiyaddin Yassin telah rebah tersungkor dikaki Mohiyaddin Yassin.

Pelajar-pelajar amat mereka keciwa dan memendam rasa, bila soalan-soalan dalam banyak subjek tidak mereka mempelajari dalam tempoh 4-5 bulan bila diwar-warkan peperiksaan PT3 wajib pelajar tingkatan tiga tahun 2014 menghadapinya. Sekalipun PT3 walau menghadapi kekurangan dan sejuta cabaran kealpaan persediaan. Ibu bapa keciwa yang tidak terkira bila anak mereka telah dijadikan mangsa dan jadikan ujikaji kemahuan nafsu politik oleh TS Mohiyaddin Yassin sebagai menteri pelajaran/TPM kerana susok yang tidak mesra kepada rayuan ibu bapa khususnya dari warga pendidik yang bergelomang dengan medium mengajar, pembelajaran dan sebagainya.

Walau malaikat dari langit turun cuba menasehat TPM/MP TS Mohiyaddin Yassin, beliau tetap berdegil dan keras kepala hendakkan juga PT3 dimulakan secara resmi 2014 PT3 dimulakan. Kalau iapun nak diganti dengan peperiksaan PT3, janganlah dalam keadaan terdesak dan disuasana terburu-buru, kerana PMR itu masih relevan dan berjasa kepada anak bangsa terutamanya kepada gulungan Melayu dan bumiputra..Biarlah ianya dijalankan dengan setelah semuanya bersedia sempurna dan lengkap, pola-pola perubahan dalam semua pekara disemua peringkat keperingkat beres dan tidak tercicir sebarang masalah yangmengundangdan malang mendatang.

Sebaik-baik diadakan peperiksaan percubaan - pilot disetiap negeri disebuah sekolah terpilih sebagai projek percubaan. Selepas itu buatlah kajian menyeluroh hasil keputusan percubaan PT3 yang diadakan. Adakah ianya mampu, berdaya maju untuk diteruskan PT3, barulah melangkah dan mengorak dijalankan peperiksaan keseluroh seluroh Negara dengan tempoh persediaan dan persiapan 5 tahun sekurang-kurangnya.

 Setelah sebaik diyakini 100% kajian dan kaji selidik keatas hasil percubaan pepereksaan PT3 negara. Semua yang muncul dan terundang sebaik kajian dan penilaian menyeluroh selesai tentang baik, buruk masalah dan sebagainya sebagai mampu ditangani dengan tindakan terbaik yang mana semua halangan dan rentangan diselesaikan terlebih dahulu diselesai ditangani terbaik secara positif. Barulah diadakan peperiksaan PT3 nasional bukan secara terburu-buru secara serkap tangkap muat.

Yang mana keputusannya mengharu guru, pelajar waris dan ibu bapa. Jelas dan nyata peperiksaan PT3 2014 diadakan dalam keadaan paksa kepada pelajar mengambilnya tidak bersedia. Manakala para guru dijadikan kuda tunggang oleh TPM/Menteri Pelajaran untuk merealisasi citarasa politik kepartian. Walau terpaksa anak bangsa menjadi mangsa kepada PT3 mengikut kehendak TS Mohiyaddin Yassin.

Sah semua yang menghadapi PT3 dari pelajar, guru dan waris ibu bapa terpaksa menerima peperiksaan PT3 diluar persediaan dan persiapan dengan perasaan hati yang tidak senang dan berlapang dada dengan mengundang tekanan emosi dan tekanaan fizikal. Peperiksaan PT3 2014 diadakan oleh TS Mohiyaddin Yassin, saling tak tumpah seperti memaksa sibuta menonton TV dan kita soal tanyakan kepada sibuta yang menontonnn TV itu, apa yang dia nampak tengok.

Saya respon untuk kawasan Kulim-Bandar Bharu, SMK Sultan Badlishah Kulim adalah SMK SB menjadi tempat kami bergembira bersama-sama merai dan saksikan kejayaan cemerlang berganda keatas pencapaian pelajar-pelajarnya amat cemerlang dalam peperiksaan PMR, SPM dan STPM sebelum ini (setakat 2013). Kulim -Bandar Bharu meletakan SMK SB di kategori tinggi sebagai kayu pengukor kejayaan.

SMK SB yang berada dipersada tinggi mega untuk negeri Kedah dalam keputusan SPM dan PMR terakhir 2013, hatta mamapu berada sebaris dipersada SMK dalam negara terhadap setiap kali menerima keputusan peperiksaan PMR, SPM dan STPM. Tetapi rekod cemerlang tersebut tersungkur terjelepok menafikan kejayaan cemerlang selama ini dengan malangnya hari ini keranamu PT3. Sejarah telah diukir telah menjadi sejarah burok dan hitam kepada kegemilangan prestasi SMK SB Kulim bila cuma 4 calon pelajar sahaja yang mampu mendapat 6A.

Keputusan merosot dan terhempas. Inilah kejayaan besar wajar diterima dan diraikan oleh TPM/MP TS Mohiyaddin Yassin, diatas kegagalan dan merudum sakan keputusan PT3. Kalau SMK SB Kulim menerima nasib buruk keputusan PT3, apalah takdir dan nasib SMK diseluroh daerah Kulim-Bandar Bharu pasti lebih parah dan lebih teruk mendapat keputusan sulong PT3. Apakah selepas hari ini, menteri pelajaran/TPM akan mengeluarkan senjata sulit dan senjata simpananya yang dzolim dengan menudoh dan menuding kegagalan PT3 itu kerana kecuaian guru-guru. Disebabkan guru-guru yang gagal mengajar memenuhi kehendak PT3.
Kalau itulah senjata TPM/MP TS Mohiyaddin Yassin melontar peluru dan menudoh PT3 adalah kegagalan sekelian guru-guru, Mohiyaddin Yasin hang silap dan pekak. Pasti ini kali, Mohiyaddin Yassin akan berdepan terlebih dahulu dengan sekelian ibu bapa dan waris pelajar sebagai benteng kukoh berdiri dihadapan sekelian guru-guru mempertahankan guru-guru yang mendidik anak-anak kami dari kecaman TPM/MP yang merapu. Kalau kegagalan PT3 yang sulong ini diletakkan kesalahannya kepada guru-guru.

Kesalahannya adalah di kaki dan tangan MP/TPM TS Mohiyaddin Yassin yang rakus bongkak sombong keras keng. Nak sangat-sangat dan bersunggoh-sunggoh untuk melakukan perubahan diluar kotak kemampuan pasarana disemua sudut. Kami waris dan ibu bapa pasti bersama guru-guru sebagai benteng kukoh dalam menghadapi kecaman perdana dari TPM/Menteri Pelajaran kini TS Mohiyaddin Yassin. Kini, PT3 umpama nasi telah menjadi bubor.

Keputusan PT3 tersebut dikalangan semua yang terbabit dalam bidang pendidikan menerimanya seperti gelas kaca terhempas kelantai, jatuh pecah bersepai. Begitulah berkecai dan remuk redamnya hati ibu bapa dan waris menerima keputusan PT3. Ibu bapa waris masih bandingkan telah 3 kakak dan 2 abang sebelum anak menduduki peperiksaan PT3, mampu PMR dicapai dengan 8A dan keatas, apakah malangnya anak bungsu kami, yang dalam pengamatan kami ianya lebih special dari sekelian kakak dan abangnya. Tiba- tiba dia dapat keputusan PT3 cuma 3A, kenapa? Dimana slapnya? Apakah kali ini TPM/MP cuba lepas tangan dan buat-buat kepurusan PT3 2014 dirinya bebas samasekali dalam semua pekara diperkata?

Kalaulah seminggu sebelum PAU 2014, TPM TS Mohiyaddin Yassin hindik dan gasak cukup-cukup untuk mendapat peluang sokongan dalam PAU 2014, makanya Mohiyaddin Yasin gunakan akta rimba kuno yang diwarisi dari penjajah orang putih British AKTA HASUTAN 1948 yang telah diperakui secara resni sebelum PRU13 yang lepas PM1Malaysia DS Najib RM berjanji dengan rakyat jelata negara untuk hapuskan akta lapok AKTA HASUTAN 1948 dan diganti dengan akta harmoni yang baru.

Malangnya Mohiyaddin menjadi juara dalam PAU mengasak dan mendesak dalam pembukaan sidang pemuda, ibu umNO(baru) dan putri kitar semula AKTA HASUTAN 1948. Yang akhirnya dalam pengulungan PAU2014 Presiden umNO(baru) terpaksa menjadi munafiq dan dalam PAU 2014 mengesahkan cadangan dari TPM Timbalan Presiden umNO(baru) makanya AKTA HASUTAN 1948 TERPAKSA NAJIB KEKALKAN. DEMI JAMINAN SOKONGAN POLITIKNYA YANG GENTING DIHUJUNG TELOR.

So, adakah kali ini, TPM/MP TS Mohiyaddin Yassin akan dapat pembelaan dan sokongan seperti kitaran AKTA HASUTAN 1948? Masa dan keadaan yang akan menentukannya. Apa khabar TS Mohiyaddin Yassin? Apa Khabar Ketua Pelajaran Malaysia? Apa khabar Pengarah Peperiksaan Malaysia?Apa khabar ibu bapa dan waris? Apa khabar Pengetua SMS? SM Cemerlang dan Integrasi Tinggi? apa khabar sekelian ahli umNO(baru)?


Rencana: IBN ABDULLAH AL AWAB /Tarikh: 22Disember 2014Isnin,