Monday, August 30, 2010

RANGKAIAN DAN SUSUNAN: PELAN STRATEGIK umNO BERMAIN API, AGAR MELAYU KEMBALI BERSAMA umNO DI PRU13. PR JANGAN LATAH JANGAN LALAI.

BILA MUFTI KALUT, MELALUT JADI TOK AMPU DAN TUKANG KARUT, RAKYAT NEGARA BERCEMPERA. KAMBING TETAP MENGEBEK IA TIDAK AKAN BERKUKUK.

Rencana oleh: IBN ABDULLAH AL AWAB
1 RAMADAN 1431 - AHAD - 22 OGOS 2010

Persepsi yang dibiarkan kalau tidak ditangkis dengan buku ruas, akhirnya ia akan menjadi realiti pembohongan kepada rakyat negara mempercayai. Kadang-kadang dalam dunia politik negara kita, segala tepis tangkis dari hujah-hujah yang syaraai dengan dalil dan bokti, sentiasa ditolak ketepi tidak dipandang pun. Kerana ramai rakyat yang tuli memahami dan cuba menggali mendapat sumber berita dari yang samar-samar, mereka cipta sensasi palsu secara borong dengan nilai dua seduit dari sumber kaki5, longkang hatta dari manusia keciwa politik dan pupus kuasa, membolehkan kambing terus mengebek. Beliau sentiasa mengelak dari mengambil langsung fakta dan bokti yang benar. Walau dari sumber longkang dan acar aku dah mampu mengebek, bukan 1kali tetapi dah banyak kali.

Justeru, persepsi tersebut wajar diiringi dengan hujah balas serba pantas buka buku5 dan buku ruas, baru bermakna dan puas mendengar dan disudut menerimanya. Sepertimana telah bertutor kata oleh seorang mufti dalam negara kita, baru-baru ini. “Saya seorang mufti tak kan nak berbohong”, begitulah lebih kurang pembelaan keatas mengesahkan apa yang dilontarkan kedada rakyat. Itunya bukan merupakan sebagai jawapan yang hakiki, tetapi ia merupakan alasan angkat ekor angkat bakul namanya. Disebalik berlindung dengan jawatan keramat mufti, serta bersembunyi dibawah jubah, mengelabah ketika mana mendapat tentangan disini dan disana dari rakyat akan apa yang dikatakannya, harus dipercayai, mustahil dipercayai atau dicampak saja kelongkang.

Kuantiti mufti beberapa orang sahaja tidak seperti kuantiti JKKK atau pemandu teksi dalam negara kita. Mufti, pasti bukan ufti makanya ia tidak maksum, silap-silap daun kesum setidaknya daun ketum. Saya harus tidak menyebut nama mufti tersebut, walau begitu harus anda diluar sana, pentingnya anda disini celek minda pasti tepat pejam celek, lip pok tahulah gerangan mufti tersebut yang dia serabut dengan sekelian bangsa negara sokong PR - PAS, DAP dan PKR khususnya dalam PRU13 nanti. Mengusarkan mufti tersebut kalau-kalau sah umNObn menjadi aruah dalam PRU13 dan diletakkan di Muzium Negara dan disimpan di Arkib Negara, sudahlah beliau nak sesuakan diri dan keadaan ketika itu kot.

Apabila mana-mana mufti dalam negara kita, sudah melangkau diluar sempadan tugas asasinya akan fungsi hakiki, dengan sebelah kaki kanannya melangkah kekancah politik jadi tok ampu tok sapu umNO sebagai tugas sampingan. Jadi dimasa yang sama beliau menghina semua ahli politik telah gagal menjalankan fungsi tugas masing-masing. Sebab itulah perlu dirinya tampil seperti lampu ajaib Aladin macam tikus repair labu. Maka beliau sebelah tangan kirinya memegang, menghunus hatta menjulang keris telanjang dengan melaungkan perpaduan Melayu. Walau diatas apa-apa maksud dan tujuan yang tersurat dan yang tersirat dengan misi menjerat 1pehak iaitu PAS.
Justeru dengan tikaman dan paluan gong dan rebana beliau mufti itu, saya berpendapat mufti tersebut tidak menggunakan akal minda bertahta dikepalanya, tetapi baik keris dihunus dan rebana dipalu itu, ia mengguna dan berfikir dengan mengguna kepala titi yang setiap titi atau jembatan itu, ada 2 kepala, zero akal dan zero minda.

Sesungguhnya titi tidak ada ekor. Makanya mufti tersebut wajar menerima seni-seni bahasa politik, liku dan sekeru politik, beliau akan berhadapan asakan, dan bersedia menggalas memikulnya. Kini baru ku tahu, mufti tersebut telah gagal total berperanan dalam merealisasi jawatan tugasnya sebagai MUFTI untuk negeri Perak dan juga kandas sebagai Ahli Majlis Fatwa. Ilmu Quraan yang ada padanya, ilmu Hadis Junjungan yang ada padanya.

Hatta beralmari kitab-kitab selama beliau belajar, mentelaah diikuti mengajar dan berdakwah, tidak terdaya beliau menterjermahkannya untuk 1Melayu dan 1Islam yang ia mahu dengan perpaduan. Selama beliau mengetuai institusi jabatan MUFTI Perak DR dan sebelumnya di Pulau Pinang zaman MCA Perikatan Ong Pau Nee KM dan semasa GerakanBN sebagai Qadzi. Semua apa yang direalisasinya tidak menjadi dalam menghasilkan kejayaan perpaduan Melayu dan umat Islam secara menyeluruh. Sebagaimana dinukilkan oleh Al Quraan dan Al Hadis. Diatas kegagalan berperanan sebagai mufti dengan segala kapasiti keutamaan dan perdana pandangan rakyat rupa-rupanya Islam bukan alat penyelamat umat oleh mufti itu.

Jadinya, untuk rakyat sebelah sini dan sebelah sana, maka mufti tersebut harus menggunakan gelanggang baru yang lebih diyakini untuk 1Melayu berpadu iaitu jenama politik, kini mufti tu, menjadi juara macam pekaka dan tekukur. Rupa-rupanya beliau nampak lebih baik dan utama dari jawatan mufti kearah ampuh umph dan berkemampuan dalam menyatukan 1Melayu tidaknya Islam yang Al Quraan dan Al Hadis Rasulallah. Tetapi melalui gelanggang politik perkauman Melayu. Kerana selama ini lidah mufti dikeluarkan diatas membar dan digelanggang dakwah mesjid dan surau sia-sia sahaja, maka apa yang beliau semai selama ini; maka itlah yang dituai kini iaitu BILA MUFTI KALUT, MELALUT JADI TOK AMPU dan TUKANG SAPU kepada umNO cap keris telanjang.

Bukan mufti tidak boleh bepolitik, tetapi politik yang macam mana mufti wajar harus, wajib dan haram berada dan merealisasi aspirasi sesabuah agenda parti itu. Ketikamana selepas PRU12 tahun 2004 dengan semboyan Islam Hadhari imamnya DS Abdullah Ahmad Badawi. Mulanya tv jaja habis ulang tayang PM dan Presiden umNO ketika itu mampu menjadi imam solat Maghrib, Isha beberapa kali, selepas itu rupa-rupanya sekadar babak lakon sebagai penghias, penyeri abui mata rakyat pengundi saja. Berbekal itulah dalam PRU12 tersebut umNObn mencapai kejayaan besar. umNO sendiri cukup merasai selesa dan perkasa bukan perkasa Ibrahim Ali lanie. Eksyen umNO meninggi dan rangi. mNO bukan saja lenyet PAS, PKR dan DAP yang tewas dalam penyertaan pilihanraya tersebut. Dengan ramainya bilangan Ahli Parlimen umNO dan Ahli DUN negeri, sombong umNO meninggi dan sanggup sama kencing buli parti komponan sesama BN seperti MCA, Gerakan, PPP dan komponan BN lain. Kerana apa? Pasai apa?

Tuan-tuan dan puan-puan rakyat pengundi sekelian, kerana ketika itu umNO kuat dan kuatnya umNO kerana ramainya AP dan Adun, seolah-olah tidak perlu lagi bantu tolong semangat perkongsian kuasa dengan komponan lain mentadbir mengurus negara. Ketika umNO megah dan juah, sombong dan angkuh dengan kedudukan kuat menguasai dan monopoli keadaan.

Kenapa ketika itu manusia yang sama yang melalak dan menyalak sekarang ini diatas tajuk perpaduan Melayu ketika melihat PAS dan PKR dilenyek dicaci dibuli umNO dalam tempoh tersebut, mufti tersebut menjadi bisu, menjadi buta dan pekak suasana dan perasaan yang mati. Kenapa tu tok peti? Lepas pandang atau bangga dengan gagahnya umNO ketika itu. Tak ku sangka macam tu punya fael tok peti.

Tiba-tiba selepas PRU13 pada 8 Mac 2008 setelah umNO terterap jamah tanah, setelah separih negara ditawan oleh Pakatan Rakyat - PR: PAS, DAP dan PKR. Beliau menyaksikan disaat umNO terkial-kial nyawa-nyawa ikan serta sarat dengan perpecahan dan pertembongan sesama sendiri katok, sakai, tembak bunoh, rasuah dan sebagainya. Ketika mana umNO berada di titik akhir dipinggir liang kubor, dengan jiwa tasauf mufti tersebut demi untuk menyelamatkan umNO yang dirinya separoh disana, dan separuh disini sebagai mufti demi 1tindakkan akhir, maka wajib PAS dan umNO bersatu bukan harus lagi baginya tetapi wajib kali ini untuk hadapi PRU13. Pintar, putar juga nampaknya tok peti ni.

Rakyat pengundi dah kenal gerangan mufti tersebut, beliau mencari untung dan mencari nama dengan mencipta pekara pelek-pelek untuk memusnahkan orang lain, diatas bijaksana dan bijaksini mencetuskan issu. Tak kiralah apa-apa isu sekali pun. Lupakah kita? Atau kita masih segar bugar mengingat, ketika mana tok peti tersebut mencetuskan issu murtad yang didakwa oleh Raja Sherina iaitu segroup orang Melayu akan murtad menganut agama Kristian di Ipoh Perak yakni di gereja Silibin.

Pendedahan berunsur fitnah diluar usul periksa dan menghalusi apa yang diperkata dan dijaja oleh Raja Sherina, lantas disambung oleh lidah mufti tersebut yang pasih dengan cukup sensasi apalagi melibatkan Azhar Mansor (Datuk - anak Padang Katong, Kangar Perlis). Ceramah dan buat CD (haram kerana tak kebenaran dari KDN) gempaq pula, jadikan tali temali memakmurkan fitnah, sensasikan rakyat negara.

Lupakah kita, mufti tersebut cukup tebal dan cukup kebal, PDRM tak panggilnya membuat penjelasan dalam satu siasatan. Tetapi Raja Sherina dipanggil untuk memberi keterangan. Nyatalah kebenaran, kes murtad tersebut mufti tersebut pelawak dan bohong. Tok peti kata dia kata apa yang Raja Sherina kata, tok peti cuci tangan dengan air zam-zam. Berpandukan kes dan fakta diatas, saya telah terlucut kepercayaan dan saya menjunjung dan menghurmati tinggi sebelum peristiwa tersebut.

Kini sama saja mufti tersebut pendek akai dan gopoh, ia sebaris dengan JKKK sahaja. Sebab itulah apa bila mufti tersebut cetuskan pentingnya PAS bersama umNO sekarang, sahlah ianya bermakna dalam. Sedalam liang lehat umNO sedang tuju titik ajalnya. Maka idea usang ialah PAS mampu selamatkan umNO seperti selepas PRU 1969. Era itu dah berlalu, PAS tidak akan masuk lubang biawak untuk kali ke2.

Saya beranggapan salak dan ajak PAS mesti bersama umNO untuk kuatkan Melayu, ianya adalah real baru untuk umNO bergerak dan bernafas. Bila PAS tolak, suara mula akan bergema dari tok peti tersebut, mencanang PAS lah yang menyebabkan Melayu berpecah kerana tidak mahu bersama umNO bersatu dalam PRU13 nanti. Itu adalah matlamat dan hakikat tersembunyi ditabir jubahnya. Bukan harapkan sangat perpaduan. Matlamatnya adalah akan melepas peluru perkauman disaat PRU13 nanti. PRU13 sedang dibicarakan oleh ramai sekarang. Tidak cukup dengan isu murtad tersebut. Beliau sambung tambah dengan issu cukup-cukup sensasi diatas perpaduan Melayu dan cuba memangsakan PAS mesti bersama umNO disaat umNO tinggal gusi, dan gusi itu pun nanah berdarah.

Diatas sifat tidak cermat dan menghalusi berita palsu. Dan yang palsu itu diterima mufti tersebut seperti kita mesti berpegang dan percaya seperti Al Quraan. Maka beliau taborkan garam kunyit diatas luka dan letakkan mancis api cap cabai ke dalam tong petrol untuk menjahanamkan PR dan melingkup negara yang rakyat bena selama ini. Tidak berpada dengan 2 gejala diatas, tergamak dan sanggup tok peti tersebut membuat kenyataan melulu setaraf Mat Kedondong Gunung Reng dengan mendakwa terdapat perlembagaan baru diusahakan oleh lawan umNObn untuk gantikan Perlembagaan Persekutuan yang ada.

Disini saya tampil mengatakan mufti tersebut terus tambah siri bohongnya dengan berselindung ditabir jubah kuning dan serban birunya. Selagi beliau mufti tersebut tidak keluarkan bokti teks naskah perlembagaan baru serta nama pembikin dan pencitak perlembagaan baru itu, nyatalah tok peti itu melengkapkan khazanah bohongnya kepada rakyat dan negara adanya.

Kalau tidak rakyat tersenyum melihat langkah tempang dan tari songsang tok peti bermain keris telanjang dalam gelanggang. Kerana ganguan jubah dan serban. Elakkanlah supaya biarkan sekerat atau sekadar harus 1Melaya akan percaya sama lu. Tok peti ini juga sempat kelibatnya sentoh pasai doa dan lantas menegaskan hukum orang Islam mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan untuk orang bukan Islam adalah haram apatah lagi apabila ia dibaca di dalam khutbah Jumaat.
Haramnya akan doa dibaca oleh khatib jemputan dibeberapa masjid di Pulau Pinang negeri pemerentahannya PR yang di ketuai DAP dengan KMnya YAB LGE. Bingkas pantas tok peti tersebut mengeluarkan hukum.

Eh! Ehhhhh!!! Ehhhhhhh!!! Nyanyok kot tok peti ni, tok peti dah lupa kak, ketikamana PRU P Hulu Selangor baru-baru ini, umNO anjurkan majlis bukan saja berdoa tetapi solat hajat dan baca Yaasin untuk menangkan calun bp umNO dari MIC seorang India tidak Islam iaitu P.Kamalanathan. Apa macam tok peti. Tok peti takat-takat jadi tukang ampu dan tukang sapu, akai dah beku mata jadi kelabu, maka harus ok peti jadi merapu.

(Nota: Khatib jemputan tersebut adalah anak kepada Almarhum Tuan Guru Haji Ahmad Sungai Petai, Taiping. Saya panggilnya dengan penuh hurmat dan kasih sayang dengan panggilan ‘Ya’ tidak bermaksud merendahkan mertabat dirinya, sejak beliau belajar di Nilam Puri sering berjumpa saya di KB. Beliau belajar di Yayasan Tinggi Islam Nilam Puri dan di Al Azhar Mesir, berguru dengan abang-abang mantan siswa dan pensyarah Nilam Puri. Saya sendiri terlebih awal berkawan dengan abang-abangnya iaitu Ustaz Hassan Ahmad (Datuk Hassan Ahmad - Mufti Pulau Pinang) dan Ustaz Salleh Ahmad (Professor Datuk Salleh Ahmad mantan pensyarah UM dan kini pensyarah UIAM). Saya mengenali adik kepada Ustaz Yahya Ahmad ini iaitu Ustaz Idris Ahmad - Ketua Penerangan PAS Malaysia mantan pensyarah UITM. Teman-temanya adalah YB Ustaz Haji Muhammad Hussein, Haji Isa Tok Pulau Perlis LUTH dan ramai lagi kalau mau disebut. Pasti dengan ilmu yang ada didada sahabatku YA ini, dia tidak akan tersasul dalam melafazkan doa. Ya! Cabaran ini adalah pelengkap untuk Allah mematangkan anta, dan peluang anta berdepan dengan sesiapa barisan yang akan bersoal tudoh keatas anta, ana doakan anta, sahabatku!!! Inshaallah).

12 RAMADAN 1431 - AHAD - 22 OGOS 2010
Rencana oleh: IBN ABDULLAH AL AWAB