Thursday, May 22, 2014

MENGAUMNYA KARPAL SINGH, DISANA TERUKIRNYA KASIH SAYANG.



MENGAUMNYA KARPAL SINGH, DISANA TERUKIRNYA KASIH SAYANG.

RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB  
TARIKH: 23 APRIL 2014 (SELASA) 23 JAMADIL AKHIR 1435H

Biar gambar mentafsir yang tersirat.

Sebelum saya membicarakan sepintas lalu tentang mendiang YB Karpal Singh, saya memujuk diri saya sendiri bersama-sama dengan anak-anak saya dan ummi mereka, untuk membicarakan detik nostalgia saya bersama dengan anak-anak menemui YB Karpal Singh yang tidak dirancangkan sama sekali. Yakni sebaik saya keluar dari mendapat rawatan jantung dari GH PP terus untuk melihat dan menyertai Konvensyen PR Kali Ke2 di Dewan Melinium Kepala Baras Seberang Prai Pulau Pinang pada Disember 2010 yang lepas.

Sesungguhnya pertemuan saya dan anak-anak dengan Karpal Singh itu, ketika berita kematiannya saya dapat. Lantas detik itulah juga ingatan saya melayang dan  arahan minda saya dan mata saya tiba-tiba terarah ingatan itu kembali kepada Konvensyen PR Kali Ke2 tersebut. Tetapi lintas ingat kenangan itu seolah-olah sedang berlaku pertemuan kami sekarang. Detik terjalinnya pertemuan spontan diantara cucu dengan towan (Tokwan, grandfather), ianya mampu mencuri air mata saya menitik menjadi laju. Sebaik itu saya pinta anak saya yang saya panggil kakak (bercuti belajar perubatan) cari dan dapatkan CD rakaman gambar Konvensyen PR Kali Ke2 tersebut.

Sebaik CD tersebut ditemui, maka diantara ratusan gambar yang diambil, makanya saya muat turun rakaman gambar YB Karpal Singh bersama saya dan cucunya. Saya bertekad untuk menyerah gambar dan nota belangsungkawa itu dikesempatan sekiranya saya berpeluang menziarahi mayat mendiang YB Karpal Singh dikediamannya kepada salah seorang anak-anak mendiang.  
 .
PHOTO INI DIRAKAMKAN DI HARI KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT KEDUA - DI DM KB PP.
NOTA: 17 APRIL 2014 (KHAMIS) 17 JAMADILAKHIR 1435H


SECARA SPONTAN, SEBAIK SAYA PELOK BAHU YB TUAN KARPAL SINGH, TIDAK DISANGKA ANAK SAYA KETIKA ITU BERUSIA 3T 4B BERSALAM DENGAN YB KS DAN MENCIUM TANGANNYA, MATA MEREKA BERTEMBONG BERMAKNA. SEBAIK MENCIUM TANGANNYA, KATANYA “INI PASTI BUKAN ANAK PKR, PASTI ANAK INI ANAK ORANG PAS”. “INI TOWAN TAU” KATA YB KS KEPADA ANAK SAYA. SEJAK ITULAH SEHINGGA HARI INI BILA ANAK SAYA INI ABDULLAH FAHMI SETIAP KALI NAMPAK GAMBAR YB KS, DALAM HARAKAH, ROKET, KEADILAN DAN SINAR DAN DALAM INTERNET, PASTI ANAK BERKATA, ‘INI GAMBAR TOKWAN’.TERKEDU SAYA.

BILA BANGUN UNTUK SEMBAHYANG SUBOH 17 APRIL 2014 KHAMIS, TERPAKU BILA BEBERAPA LAMAN, MELAPORKAN YB KS MENINGGAL DALAM KEMALANGAN. TERUS SAYA MAKLUMKAN KEPADA ISTERI SAYA ZAKIAH BINTI NOOR (ADIK KEPADA DATUK DR ZAHARI BIN NOOR PAKAR FORENSIK - NOW DI GH PP) BERSIAP UNTUK KESEKOLAH SAYA INFO YANG YB KS MENINGGAL DUNIA KEMALANGAN. SERENTAK SAYA BAGI TAHU ANAK KECIL NAK KESEKOLAH, “TOKWAN SINGH MATI KEMALANGAN JALAN RAYA”. MACAM-MACAM SOALNYA. “ABAH, SAYA NAK PI TENGOK TOKWAN”. INSHAALLAH KITA PI ZIARAH TOKWAN BESOK PAGI JUMAAT”.

 Kehilangan YB Karpal Singh sebagai seorang ahli politik veteran dan orang yang sangat berpengalaman sebagai peguam yang bernilai tinggi dalam PR,  dihormati di seluruh Negara, sukar dicari ganti. Mendiang yang berpaksi  kepada keadilan merentas kaum dan sering menyuarakan dengan lantang pendiriannya terutama dari segi undang-undang dan perlembagaan negara. Memperjuangkan keadilan yang dipertahankannya dengan tegas. Ketabahan mendiang mengharungi pelbagai ujian, tindakan dikenakan ke atas beliau mengajar semua pihak bahawa pejuang yang tidak berani menghadapi risiko tidak akan boleh bertahan atas nama rakyat.
 
“Justeru  saya Ibn Abdullah alAwab, isteri dan anak-anak mengharapkan ahli keluarga mendiang bersabar menghadapi dugaan yang sangat tragis ini. Semoga jasanya akan dikenang oleh seluruh rakyat Negara tanpa mengira sempadan ideologi politik bangsa dan agama”
.

Dewan Rakyat melakar sejarah.  

Saya mendengar suara YB Tuan Karpal Singh kali akhir, adalah ketika perbahasan beliau dalam persidangan parlimen Penggal kedua Parlimen ke 13 2014, pada 10hb April 2014 hari Khamis lepas. Saya mengikuti sepenuhnya perbahasan sidang dewan rakyat menerusi canel TV MPPAS. Sah itulah juga terakhirnya Tuan Speaker dewan rakyat, YB TS Pendekar Amin Mulia menyebut nama YB Tasik Gelugor ketika beliau mencelah sebaik YB Gombak membawa mengemukakan usul persendirian terhadap kes salah laku hakim yang melampau biasnya dalam keadaan luarbiasa untuk dibahaskan. Malangnya tuan speaker telah menolaknya. 

Sebaik AhPar Gombak YB  Mohamed Azmin Ali dihambat keluar oleh Speaker Dewan Rakyat TS Pandikar Amin Mulia sebaik selepas menolak usul yang cuba dibawa oleh YB Mohamed Azmin Ali. Lanjutan dari tindakkan tuan speaker menolak usul persendrian tersebut, makanya ianya mengundang respon balas yang tiba-tiba dan spontan dipehak AhPar PR. Suasana dewan menjadi tegang dan cekang, menjadikan keadaan persidangan kecoh dan gamat, sebaik AhPar Puchong YB Gobind Singh Deo dan AhPar Bukit Gelugor YB Karpal Singh bertindak bangun berhujah mempertahankan AhPar Gombak YB Azmin Ali dari dihambat keluar dengan menafikan hak dirinya berada dalam persidangan penting ketika itu. 

Mungkin nama YB Karpal Singh akan disebut untuk kali akhir secara resminya di persidangan parlimen akan datang, pada Jun atau awal Julai 2014 nanti. Bilamana tuan speaker meminta sekelian warga dewan, ahli dewan rakyat berdiri dan bertafakur seketika, untuk memberi penghurmatan terakhir kepada mendiang YB Karpal Singh, sebelum bersidang. Sebagai simbolik mengingati jasa-jasanya yang banyak selama dan semasa perkhidmatan mendiang sebagai AhPar. AhPar yang aktif membahaskan rang undang-undang dengan serius secara berfakta menerusi homework yang berkualiti. Banyak kali pandangannya disudut perundangan tuan speaker sentiasa merujuk dengan mendiang. Dengan kepercayaan AhPar samaada dipehak BN maupun PR mengianya pandangan disudut undang-undang dan perlembagaan diterangkan oleh mendiang YB Karpal Singh dengan terbuka. 

Pasti dalam persidangan parlimen akan datang, tuan speaker akan turut mengalu-alukan AhPar Tasik Gelugor yang baru. Dah macam pasti anak mendiang Karpal Singh iaitu Ramkarpal Singh nama yang akan disebut untuk melunasi ligasi harimau mendiang bapanya dalam parlimen. Sama-sama kita menyaksikan kesudahannya yang mana Negara dan dewan rakyat dua beradik menjadi AhPar dalam parti yang sama yakni DAP. Abang mewakili KaPar Puchung Selangor dan adiknya menjadi AhPar baru mengantikan mendiang bapa mereka di Bukit Gelugor di Pulau Pinang. Walau kini AhPar di dewan rakyat terdapat dua beradik, tetapi berlawanan parti. Abang mewakili umNObaruBN di Johor Bharu dan adiknya mewakili PAS-PR di Shah Alam.   

YB Karpal Singh adalah anggota dewan rakyat paling senior dalam pengamatan saya berbanding dengan angota yang lain. Walau apa-apa pun hakikat sebenarnya, mendiang lebih awal dari itu dipilih menjadi  Adun di Kedah dalam kawasan majoriti orang Melayu dalam tahun 1974. 

Berita maut kemalangan.

Sejujurnya saya terkejut dan sayu bila mendapat berita kematian YB Karpal Singh, ketikamana saya  melayari internet sebelum suboh  Khamis 17 April  2014. Ya! Allah!!! Tertera maklumat dari sumber  yang diyakini benar, datangnya dari anaknya sendiri dengan mengesahkan bapanya, Karpal Singh pemimpin  veteran DAP juga  Ahli Parlimen Bukit Gelugor maut dalam kemalangan lebuhraya. Karpal Singh mendapat cedera parah dan meninggal dunia ditempat kemalangan di km 301.6 Lebuhraya Utara Selatan, menghala arah keutara dekat Gua Tempurung, Perak kira-kira jam 1.30 pagi. Pembantu peribadi beliau Michael Cornandez turut terkorban. Mendiang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur balik ke Pulau Pinang untuk membuat persediaan dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang besoknya. 

Sahlah DAP - PR dan Negara kehilangan seorang peguam  kanan yang berintegriti. Seorang ahli dewan rakyat paling senior. Mendiang amat konsisten dengan idealism perjuangannya yang kental dan pejal semasa memperjuangkan kedaulatan undang-undang mengikut keluhuran perlembagaan Negara. Serta beliau memperjuang keadilan rakyat marhean sejagat sampai keakhir hayatnya, diluar batas sempadan agama dan bangsa dan taraf kehidupan. Banyak diperkatakan secara percuma perkhidmatan peguam diberi dalam kes-kes terdesak dengan fee perkhidmatan dan keadaan kes tertentu diperkatakan. 

Sudah tentu insan yang teramat merasai sedihnya diatas kematian YB Karpal Singh, adalah Ketua Pembangkang Parlimen YB DS Anwar Ibrahim dan keluarganya. Mendiang adalah peguam utama yang bertanggungjawab bertungkus lumus dalam pembelaan kes fitnah umNObaruBn dimahkamah secara percuma selama dan semasa membela kes DS Anwar sejak tahun 1998 lagi. Lebih sedih lagi bila disahkan dokumen fail kes pembelaan DS Anwar Ibrahim dibawanya bersama untuk pemyemakkan susunselia bokti penghujahan untuk membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan 25 April 2014 sama-sama mendapat kemalangan.  

Nostalgia hati nurani.

Sudah tentu pasti PR hilang rakan pemimpin tulin untuk selama-lamanya. Saya jangkakan berita ini juga turut dikongsi bersama oleh mantan MB Kelantan DN , Datuk Bentara Setia YB Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Yang detik sejarah dicipta oleh Tok Guru tahun lepas (2013) bila Tok Guru berkunjung hurmat menziarahi kerumah YB Karpal Singh 144A Jalan Utama Kebun Bunga Pulau Pinang. YB Karpal Singh mengetuai keluarganya menyambut dengan penuh santun mesra keatas kunjungan Tok Guru yang bertandang kerumah mereka. 

Berita Tok Guru Nik Aziz menziarah YB Karpal dirumahnya di Pulau Pinang, semua itu telah terpehat menjadi  lengkaran dan lipatan sejarah kepada PAS untuk DAP dan PR khususnya terjalin dan terukir. Kelu lidah musoh-musoh politik Tok Guru Nik Aziz dan YB Karpal Singh menyaksikan apa yang mereka lakukan untuk kebaikkan ummah dan rakyat jelata sejagat. Kedua-dua mereka adalah pemimpin yang berjiwa besar walau mereka bertembong pendapat dalam masalah HUDUD. Tetapi selain dari itu mereka sepakat seia memperjuangkan keadilan rakyat dengan bergandingan tangan bersama-sama dengan pemimpin PR yang lain. Hebat mereka berdua dan selayaknya rakyat menjunjung dan menjejaki sifat kental perjuangan mereka diteladani sebagai pemimpin PR yang berjiwa besar untuk kita membina Negara Bangsa.

Keluarga Karpal Singh telah beri   layanan persahabatan yang istimewa mengambil kesempatan untuk meraikan menyambut ulang lahir Tok Guru Nik Aziz ke 81 tahun dirumah mereka. Berjiwa besar rupanya mereka. Dan lebih manis dan lemaknya bila Karpal Singh dan keluarga telah menyediakan kek bulan purnama lambang PAS sebagai hadiah untuk meraikan sempena ulang lahir Tok Guru Nik Aziz untuk memotongnya. Dengan sekelian sanak saudara Karpal Singh memerhatinya. Lebih menghiris perasaan Tok Guru, dengan keuzuran berkerusi roda (sedangkan Tok Guru juga tidak sehat juga kerana telah dimamah usia), dengan kerusi beroda itulah Karpal Singh menghantar Tok Guru sampai ke pintu kereta ditepi jalan dihadapan rumahnya dan melambai-lambai. 

Semuanya telah berlalu dan kita semua dapat mengenanginya sampai bila-bila. Apakah kenangan manis serupa itu dapat diteladani, diikutii oleh pemimpin-pemimpin besar PR yang lain sebagai acuan untuk rakyat jelata? Wahai sekelian pemimpin PR boktikanlah anda diposisi seperti mereka berdua (Tok Guru Nik Aziz dan mendiang Karpal Singh). Mereka berdua sama-sama vocal dan tegar dengan idealisma Islam dan mendaulatkan Perlembagaan Persekutuan. Tetapi mereka dapat bersatu dan bertaut dalam banyak pekara yang lain demi kepentingan rakyat majmuk untuk Negara Bangsa kita tercinta.

Benarlah ianya menjadi kenangan pilu mengusik jiwa bagi mereka yang berperasaan kemanusiaan. Saya masih menunggu berita, adakah Tok Guru juga membawa buah tangannya kepada YB Karpal Singh dan keluarganya semasa menziarahi YB Karpal Singh dirumahnya ketika itu. Saya yakin pertemuan yang amat sentimental itu, ianya mengukir kesan yang mendalam kepada diri mereka berdua (Tok Guru & YB Karpal Singh) khususnya bagi pengikut parti masing-masing dan PR menadah tangan dengan doa restu diatas sikap terpuji kedua-dua pemimpin veteran. 

Versi saya dekat Karpal.

Saya tidak terikat dengan sesiapa untuk menulis tentang YB Karpal Singh, “Singa Jelutong” ini, dalam apa-apa perkara dengan bebas terbuka. Semasa hidupnya kurang dari 15  kali saya bertemu dengan mendiang Karpal Singh. Nama besar peguam Karpal Singh ini, saya mendengar dari perbualan almarhum ayahnda saya lebih 40 tahun dahulu bila kami berkunjung kepejabat peguam Tetuan Jaafar & Zahir di Alor Setar. Jaafar adalah senonim dengan panggilan Pengulu Japaq (YAB Dato’ Jaafar bin Hasan Adun Sanglang, kalahkan Ustadz Abu Bakar Hamzah dengan 5 undi) akhirnya menjadi MB Perlis ganti TS Sheik Ahmad bin Mohd Hashim (ayahnda kepada TS Dato’ Radzi, Datuk Redzuan). Manakala Zahir adalah Tun Zahir Ismail dipilih menjawat  speaker dewan rakyat selepas tewas dalam pilihanrya. 

Keterbukaan beliau dengan saya, setiap kali bertemu sepintas masa pasti kami bersapa sejenak dan bersalaman. Pertanyaan beliau kepada saya adalah menanya habar, “Anak-anak maca mana? Pelajaran mereka jangan dilupa, didik jadi peguam dapat bela rakyat”. Tetapi, saya lebih baik dan rapat dengan mendiang SP Chelliah, peguam hebat yang membela Dato’ Haron Idris, menteri besar Selangor yang terlibat tudohan rasuah lanjutan penganjuran perlawanan tinju diantara Muhammad Ali vs joe Bugner dari UK (teringat juga saya dekat Dato’ Zainal Alam yang menjadi juruacara). Semua-semua utuu, sudah lama dah berlalu dengan kenangan pahit manis.

Saya tidak mempunyai ilmu mentadbir sesuatu itu,  termasoklah keadaan kenapa dan mengapa terdapat kebencian tegar sesetengah manusia kepada YB Karpal Singh ketika hayat usianya dan sampai beliau menjadi mendiang. Walau mendiang tegar membincang dan mempertahankan perlembagaan Negara mengikut arif ilmu perundangan yang diamalkannya dan dihazamkan beliau dengan masak. Apa-apa pun saya akan bincangkan dengan rencana lain tentang perkara tersebut selepas rencana ini. Rencana ini saya tujukan terus kepada musoh-musoh Karpal Singh, dan diharapkan keluarga mendiang Karpal Singh turut membaca rencana ini, agar mereka mengenali hatibudi bernama Karpal Singh yang menjadi suami, bapa dan tok wan (grand father) kepada cucu-cucunya seramai 11 orang untuk masa kini.

Sebagaimana diawal awal rencana ini wajah dan suara terakhir YB Ramkarpal Singh secara langsung dalam perbahasan dalam parlimen pada 10 April 2014 hari Khamis, “Jangan main-main dengan Perlembagaan, ikut apa yang ada dalam perlembagaan. Peruntukkan dalam perlembagaan, jangan main-main dengan perlembagaan peruntukkan 127”. Lebih kurang itulah ingatan Karpal Singh yang terpehat dalam hati sanubari saya mungkin untuk tempoh masa yang panjang. Rasa saya, unggapan keramat YB Karpal Singh tersebut payah untuk luput dalam perbendaharaan minda fikir dan ingatan saya.

Tempoh 6 tahun yang terakhir ini kesihatan telah membataskan saya untuk kemana-mana setelah empat kali melalui rawatan dan repair jantung yang menyukarkan saya untuk bergerak dan pergerakkan itu pula amatlah terbatas. Saya tidak mampu dalam travel perjalanan yang jauh dan tanpa sesiapa menemani saya. Dalam tempoh yang lama pengambilan ubat yang banyak kali sehari dan kuantinya yang banyak. Serta pantang larang sebelum dan selepas makan keperluan ubat itulah mengikat saya. Kerana isteri sayalah yang setiap detik masa menyediakan ubat-ubat untuk dimakan diuruskannya. Sekali dengan penerbangan Bayan Lepas Pulau Pinang ke Kucing Sarawak dan ke Johor Bharu. Beberapa kali sahaja dengan kenderaan awam ke Kuala Lumpur ditemani oleh samada isteri atau dengan anak-anak.

Konvensyen Pakatan Rakyat Ke 2


 


Makanya masa dan kali terakhir kesempatan bertemu dengan YB Karpal Singh adalah sehari selepas saya keluar dari mendapat rawatan lanjutan jantung di GH PP. Besoknya saya ditemani dengan 3 anak menghazirkan diri ke Konvokensyen Kedua PR di Kepala Batas, Pulau Pinang. Kerana agak sudah lama saya tidak turut serta dalam program besar PAS dan PR kerana halangan kesihatan dan keuzuran serta kewangan yang banyak untuk pembiayaan perubatan dan rawatan.

Mudah-mudahan catatan rencana ini, dapatlah teman-teman diluar sana berkogsi maklumat sebagai santapan rencah dan kehidupan kita seharian, kepada Negara kita yang majmuk sifatnya. Rencana  ini amat-amat lewat saya termampu menyiapkannya disebabkan dua factor. Kesihatan tidak mengizinkan dan internet yang meragam bermasalah berpanjangan. Selamat membaca rakan taulan PR. Maafkan saya berbicara.

Siap rencana ini pada: 22 Rejab 1435H bersamaan 22 Mei 2014

GAMBAR YANG DIRAKAMKAN DIPERSEKITARAN DEWAN SRI PENANG. SEBELUM MAYAT MENDIANG DIBAWA UNTUK UPACARA DISEMADIKAN DENGAN MEMBAKAR MAYATNYA.
































Siap rencana ini pada: 22 Rejab 1435H bersamaan 22 Mei 2014