Wednesday, May 6, 2009

NAKKAN SEKEPING ROTI, KILANG DAN LADANG GANDUN DI BAKAR

PENANTI – NAKKAN SEKEPING ROTI, KILANG DAN LADANG GANDUM DI BAKAR


Untuk menyempurnakan tajuk besar, yang selayaknya dikoyak dan dikupas oleh blogger lima bintang, tidak pengulasan yang disajikan oleh blogger cokia koridor seperti saya, tentulah umphnya sekadar nilai terompah atau macam kasut Jepun (selipar Jepun). Tetapi selagi manusia adalah manusia, ilmunya layak atau tidak orang macam saya ini beban dan ketegaq. Maseh mahu mencelah memberi pendapat, maafkanlah diatas sikap ini.

Saya telah menerokai dan bergurindam khusus dalam turut membabit dikala awal membincangkan berkait dengan PRK N.12 PENANTI yang pasti berlaku seperti tarikh diumumkan oleh Pengerusi SPR baru-baru ini, walaupun neraca digunakan semasa memutuskan terjadi PRK dengan menggunakan timbangan DACING . Samada PR melalui PKR menang tanpa bertanding diluar penyertaan UM No-BN atau berlawan bertanding dengan calun bebas proksi UM. Nampaknya begitulah.

PM6 DS Najib dan TPM TS Mohyaddin Yassin, sementelahlah Pengerusi Perhubungan UM No Pulau Pinang yang baru menggantikan anak jati Pulau Pinang sebagai Perdana Menteri YAB DS Abdullah Ahmad Badawi, lanie mantan PM dengan gelaran feudal baru YA Berbahagia Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi – Tun Lah. Digantikan dengan anak Perak jauh jawatan dalam kerajaan lebeh rendah dari PM5 DS Abdullah Ahmad Badawi mengetuai UM No PP. Diganti sekadar Menteri Pertahanan DS Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Saya tinjaukan sejenak tentang ini sekadar mengacah untuk mendapat info balas dari pemuka-pemuka pemimpin UM No Pulau Pinang untuk menyetujui atau menyanggah pandangan saya ini:-

1. Matlamat PM6 DS Najib untuk menghapus kikiskan bayangan penguasaan cengkaman Tun Lah keatas pemimpin UM No Pulau Pinang.

2. Presiden UM No DS Najib tidak mempercayai dan mengiktiraf pemimpin-pemimpin UM No PP yang berjasa selama ini sebelum PRU12 untuk memimpin kepimpinan UM No PP yang menang di 10 kerusi DUN dan sepasang batu nisan perkuburan, termasuk yang kalah tetapi berwibawa.

3. Memberi peluang menebus dosa yang dilakukan oleh DS Dr Ahamd Zahid merampaskuasa menjadi Timbalan Pengerusi UM No Perak sekali gus berperanan berjasa sebagai timbalan kudeta dan penubuhan kudeta MB haram kudeta, yang pohon restu rakyat di Bukit Gantang UM No-BN dilongkang terlentang.

4. Serta sebagai penguasa ke3 dalam UM No, lari meninggalkan tahii jamban pusing dan jamban terbang di Perak agar kesah kudeta tersebut tidak dipalit dikaitkan dengan Nain Presiden Kanan UM No tersebut.

Walauapapun saya kembalikan pembicaraan saya dengan tajuk : NAKKAN SEKEPING ROTI, KILANG DAN LADANG GANDUM DI BAKAR. Tajuk ini, ianya menjadi kiasan kepada saya, dengan dipadukan terhadap telatah Mantan Ketua- Ketua Baru Dewan Pemuda PAS PP dan PAS Kawasan Permatang Pauh menuntut kehendak akar umbi, yang menjana akar serabut kepada PAS PP dan PAS Pusat. Mereka telah pacak, mecacak mati tanjai dan hindek dua seta tumang kedalam bumi. Tinggi semangat, kuatnya jihad menuntuk hatta memaksa untuk meletak calun PAS dalam PRK N.12 Penanti.

Sebelum saya melanjutkan bicara rencana ini marilah sejenak, sekalipun kita saorang hafiz, kita pemimpin besar kawasan dan negeri dan mempunyai pengikut dan penyokong akar umbi yang tegar. Sudi-sudilah kita menoleh dan mengambil iktibar dari peringatan pemilik bumi langit dan angkasaraya untuk menjana minda dan keputusan tindakkan kita, yang ianya releven sampai hari kiamat.

Sesungguhnya kita terpaksa dan wajib mewarisi tugas kepimpinan sebagaimana yang digariskan oleh Rasulullah S.A.W, tidak telunjuk lurus kelingking berkait. Justeru untuk menjadi pemimpin wajarlah berdepan dengan hakikat hukum fitrah bagi mendapatkan ganjaran yang baik menerusi ujian susah-payah seperti kata pepatah Melayu, kalau tidak dipecah ruyung tidak dapat sagunya.

Kejayaan dalam memberi dua pengertian besar mengikut tuntutan masa dan keadaan. Pusingan keadaan menentukan melarikan diri adalah dayus - bacul dan haram. Tetapi disana dalam masa-masa tuntutan tertentu menarek diri dan tidak diperalatkan lebeh besar ganjaran dalam membina muslihat awam yang lebeh besar dijaga pulihara hatta dapat di lindungi muslihat awam yang lebeh besar. Hal-hal inilah perjuangan nafsu payah untuk akor dan menerima diterjermahkan oleh gulongan cerek pandai dikalangan intelektual tidak diperengkat gurkha menerimanya.

Ujian kandas dan gagalnya perjuangan itu Allah s.w.t. menggariskan bahawa manusia akan diuji sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Ankabut ayat 2: Maksudnya: "Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan berkata: "kami beriman, sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?."

Manakala firman Allah yang lain dalam surah al-Baqarah ayat 214: Maksudnya: "Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang terdahulu daripada kamu?. Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh) sehinggalah berkata rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersertanya; "Bilakan datangnya pertolongan Allah?. Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah".
Allah terus melakarkan kepada kita semua dengan firman Allah dalam surah al-Hadid ayat 22: Maksudnya: "Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan dibumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam kitab kami (pengetahuan kami) sebelum kami jadikannya, sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah".
Dan menerusi ayat yang lain "Berlumba-lumbalah kamu (mengerjakan amal-amal yang baik) untuk mendapat keampunan dari tuhan kamu dan mendapat syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, yang demikian ialah limpah kurnia Allah diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah sememangnya mempunyai limpah kurnia yang besa (Surah al-Hadid ayat : 21)
Kepada kepimpinan Pemuda PAS Pulau Pinang dan kepimpinan PAS Kawasan Permatang Pauh. Saya ketengahkan satu soalan jujor cepu emas kepada anda. NAKKAN SEKEPING ROTI, KILANG DAN LADANG GANDUM DI BAKAR? Berkerat rotan berpatah arang maukan juga bermati-matian bertegang urat untuk merampas N.12 Penanti dari PKR untuk ditandingi oleh PAS? Tiindakkan anda semua samalah umpama berjaya mendapat sekeping roti yang bernama N.12 Penanti dimakan dicicah dengan teh tarek. Tetapi dalam masa yang sama anda juga berjaya dan sukses membakar kilang roti bersekali dengan ladang gandumnya bersekali. Iaitu meruntuhkan dan meranapkan kerajaan PR di Kelantan, di Kedah, di Selangor di Pulau Pinang?

Selanjutnya anda semua untuk menutup terus peluang kerajaan PR kembali dengan izin Allah berkuasa di negeri Perak Darul Redzuan? Kelantangan dan kesungguhan anda memutuskan untuk merampas dan meletakkan calun PAS di Penanti, ramai dikalangan rakyat penyokong PR tidak merestui dan membantah sanggah kerjahajat dan kerjabuat anda semua. Untung setahil laba rugi sekoyan. Saya tidak mau lagi mengimbau apa yang keras keng anda perkatakan melalui medium media. Seolah-olah anda gembira perkasa dengan keputusan anda tersebut. Hakikat sebenarnya anda mendapat sokongan dan dukongan penuh dari lawan kita UM No-Bn, menjana kerap kipas api berlawanan dan bertekak dengan PAS dan pemimpin tertingginya, itulah yang jelas saya nama dan tafsirkan.

Keputusan anda kepimpinan PAS pusat dukacita yang amat sangat dan kesal dengan tindakan anda DP PAS PP dan PAS Kawasan Permatang Pauh. Anda telah speed terlalu laju dijalan yang bengkang bengkok seperti ular tedong selar dan melakukan pusingan u – u turned. Seolah-olah jalan kampon lebuhraya PAS pemandunya adalah DP PAS PP dan PAS Kawasan Permatang Pauh sahaja? Serta tidak mempunyai pengguna di jalan kampon dan lebuhraya tersebut, lantas sesukahati anda memacu PAS untuk dicucuk di tandu?
Amaran dan nasehat PAS Pusat kepada anda dengan melihat skop yang luas bukan skop kepompong N12 Penanti sebagaimana cair anda manipulasi dan ketengahkan dengan seribu alasan dan seribu hujjah untuk membenarkan tuntutan anda. Anda perhatikan keputusan resmi PAS dikeluarkan oleh Pengarah Pilihanraya PAS Pusat Cikgu Pa sebagaimana paste sepenuhnya dibawah:-

PAS larang ahli lawan PKR di Penanti May 5, 09 1:06pm - PAS kekal dengan pendiriannya melarang ahlinya bertanding menentang PKR pada pilihanraya kecil DUN Penanti demi menjaga semangat setiakawan. "Kita tidak akan izinkan orang kita bertanding atas tiket bebas melawan parti komponen," Pengarah Pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali dipetik berkata selepas perjumpaan tertutup dengan kepimpinan PAS Pulau Pinang di Butterworth malam tadi.

Sebelum ini, Pemuda PAS negeri dan kawasan Permatang Pauh mendesak parti meletakkan calonnya dengan alasan akar umbi tidak berpuas hati dengan tindakan ADUN PKR Mohammad Fairus Khairuddin mengosongkan kerusinya.Mustafa meminta anggota parti itu tidak melakukan sesuatu yang boleh merosakkan imej parti kerana keputusan telah dibuat sebelum ini iaitu mana-mana parti dalam gabungan pembangkang yang telah bertanding di sesebuah kawasan pada pilihanraya umum lalu berhak meletakkan calon mereka sekiranya berlaku kekosongan kerusi itu atas sebarang sebab.
"Bagaimanapun, kita boleh berbincang jika parti yang bertanding sebelum ini tidak bersedia untuk meletakkan calon mereka pada pilihanraya kecil," katanya.Mustafa berkata, beliau akan memaklumkan perasaan dan suara akar umbi PAS Pulau Pinang yang mahukan parti itu bertanding kepada pimpinan tertinggi parti pada mesyuarat bulanan 10 Mei ini dan juga kepada penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim. "Saya telah mendengar dan memahami kehendak mereka dan saya juga telah memberi penjelasan mengenai alasan kita tidak bertanding di situ. "Bagaimanapun, kedudukan kerusi pada pilihanraya umum akan datang boleh dibincangkan," katanya.Turut hadir pada pertemuan itu ialah Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Mohd Salleh Man, timbalannya Mujahid Yusof Rawa dan Ketua Pemuda yang baru, Mohd Yusni Mat Piah

Manakala YB Tuan Guru DS Haji Abdul Hadi Awang Presiden PAS telah menegaskan, “Pegang janji kita dengan DAP dan PKR. PAS tidak perlu letak calon. Ini keputusan parti dan saya yakin kita boleh terima keputusan ini. Kita sudah matang, saya tidak fikir ada ahli kita yang akan sabotaj di Penanti” Pendapat dan pandangan pemimpin utama sebagai PRESIDEN PAS MALAYSIA yang memimpin partinya, ianya lebeh mengetahui dan arif dari anda dalam hal ini. Nasehat dan amaran kepada yang terlibat wajarlah diterima dengan dada yang lapang suci murni sesejuk zam-zam diperigi.

Bagaimana Mursidul Am PAS Pusat YAB Tok Guru Nik Abdul Aziz, mengistiharkan kepada umum sikapnya yang tegas dalam kemelut Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang dan PAS Kawasan Permatang Pauh, menegaskan, “Kita kena tau itu kawasan siapa. Kalau kawasan PKR, PKT-lah. Itu perjanjian yang telah kita buat. Walaupun PAS Pulau Pinang nak bertanding kita kena balik kepada perjanjian”.

Tidak ada kilas dan khilaf diantara Presiden Tuan Guru Haji Abdul Hadi dan Mursidul Am PAS YAB Tok Guru Nik Abdul Aziz, hattapun selari dengan Pengarah Pilihanraya PAS Pusat Cikgu Pa (aku kenal Cikgu PA sebagai Ketua Pemuda-ku dulu hatta sempat berketua dengan Haji Abdul Wahab Yunus). Apakah maseh lagi DP PAS PP dan PAS Kawasan Permatang Pauh mengatasi tiga arahan ini?

Kenyataan Presiden dan kenyataan Tok Guru Mursidul Am, ianya mematikan sangkaan dan tuduhan beberapa pehak yang merendah dan menaikkan membuat perbandingan dalam apa-apa diantara kedua-dua pemimpin ini. Tok Guru Mursidul Am dan Tuan Guru Presiden adalah intan permata yang telah kita canai dan kita sepuh lebeh 50 tahun dan kita letakkan mereka berdua dipersada tahta memimpin kita. Sokonglah mereka, kita wangi dan kita berbaiah dengan kudus agar bahtera PAS umpama bahtera Nabi Nuh yang menyelamatkan umatnya dulu dalam peristewa banjir dunia yang direkodkan dalam Al Quraan.

Maaf! Sehingga kini, saya tidak pernah melihat dan menyaksikan betapa kasih dan sayangnya umpama dari saorang anak kepangkuan ayahnya setiap kali berjumpa dengan memeluk merangkum, mengkucup dahi pipi kiri kanan dan mencium tangan Tok Guru. Ini keiklasan yang terpancar diterjermahkan oleh Presiden Pas YB Tuan Guru Haji Abdul Hadi kepangkuan Mursidul am Pas YAB Tok Guru Nik abdul Aziz Nik Mat. Inilah sekian kasih sayang terpehat diantara mereka berdua umpama bolt and nuts. Setiap kali mereka berpelukkan setiap itulah deraian air mataku menitik, kenapa?

Aku inginkan menterjermahkan kasih sayangku kepada mereka berdua, penghalangnya adalah aku seorang cokia blogger koridor-kakilima yang jahil tukil, dan kedapatan kadang-kala ada penghalangnya untuk aku merapatkan diri untuk lakukan itu semua sebagaimana ku lakukan kepada Almarhom abahku. Mungkin rinduku kepada pelukkan kaseh sayang Almarhom abah akan terubat dengan aku memluk dan mencium pemimpin ku ke dua ini.

Akhirnya saya berseru kepada DP PAS Pulau Pinang dan PAS Kawasan Permatng Pauh, undurkanlah kebelakang, putuskanlah dari hasrat bertanding kerana ianya lebeh baik dari segala-galanya. Itulah kemenangan anda yang sebenar iaitu patuh dan akur dengan pandangan dan arahan pemimpin tertinggi PAS. Sekiranya anda engkar dan degil, sememangnya jalan gugur dalam perjuangan ini luas terbentang. Istihar keluar dari PAS dan bertandinglah diatas batang tubuh anda sendiri sebagai calun bebas dan sesekali jangan seburkan PAS kena mengena dengan anda. Ayuh bertandinglah. Cari pengkeras RM5,000, pencadang, penyokong dan saksi dihari pernamaan calun bertandinglah anda.

Keputusannya pengundi dan rakyat akan sempurna memangkah. Tapi ingat tatkala anda memimpin usah libat dan sebatikan nama anda dengan PAS. Ketika itu Sabtu, ahad, Rabu Khais baru ku tahu, selama ini aku disokong kerana aku adalah aku; atau aku disebabkan PAS. Berfikir dan sama-samalah kita fikir-fikir.

Dipenghujung kalam dari :

IBN ABDULLAH AL AWAB

Rabu 6 Mei 2009 – jam 10.10pagi