Friday, February 17, 2017

DOA YANG TERHENTI - 17 FEBRUARI 2016 HIDAYAH MILIK MU.

DOA YANG TERHENTI – 17 FEBRUARI 2015.

Dimana saya hendak mula bicara? Saya tidak berhajat untuk detail kronologi perbicaraan ini. Kerana detik itu telah berlalu pada 17 Februari 2015 dan hari ini Jumaat  17 Februari 2017 genap 2 tahun. Keputusan tuntas Maha Pencipta, pasti kita tidak mampu berkongsi kuasaNya yang mutlak. Tarikh penting tidak penting ditera disini, bukan seperti tarikh 31 August 1957, yang wajib setiap individu rakyat Negara bangsa menghafalnya.



(Selepas melapor diri tugasan MA- Kecemasan GH KL)

Satu petang sebelum hari Natal, seorang budak India kurus cengkong bersama ibunya, datang kerumah dan memanggil isteri di luar pagar. Cikgu! Cikgu! Cikgu! Cikgu! Isteri saya menyahut panggilan lantas keluar keluar bersembang diluar. Saya heran mengapa tetamu India tidak diundang itu, tidak dipelawa masok rumah berbual. Sedangkan selalunya tidak ada pantang sesiapa datang mesti masok bercakap didalam rumah.  Itu adalah kebiasaan, bila student Melayu, India dan Cina kerumah kerana urusan. Khasnya fasal nak tusyen BI free.


(Bersama dengan adiknya Abdullah Fahmi, anak bungsu saya)

Saya jengok melalui jendela, nyatalah mereka warga taman baru, yang baru pindah rumah. Saya mendengar dengan jelas butiran percakap ibunya yang lancar berbahasa Melayu dan agak kuat percakapannya. “Cikgu, anak saya ni mau tusyen bahasa Inggeris dengan Cikgu, dia tak mau dengan mana-mana  cikgu, walau cikgu india untuk BI yang dokselang 2 buah dengan rumah kami (kami mengenali guru itu). Saya pun tak tau pasai apa dia mau dengan Cikgu”. Jelas saya dengar isteri memberi jawapan, ”minta maaflah saya tak dapat bagi tusyen dekat anak aunty. Tengok enam anak-anak saya masih kecil, saya tak ada masa nak mengajar dia”. Cakapan lain tidak penting. Tolakkan hajat nak tusyen itu penting, kerana harapan anak itu dikeciwakan.

Perbincangan hampir setengah jam itu, berkeputusannya isteri saya menolak  anaknya untuk  tusyen dirumah. Saya kesal juga dengan jawapan isteri. Pasti kedua beranak itu keciwa dan sedih sangat. Yang nak mengajar isteri saya, barang tentu saya tak ada power masok campor. Lidah yang menolak dengan alasan, lidah itulah juga masok kerumah dan berkata,”kesian pulak dekat budak India tu nak tusyen sangat-sangat Umi tak mau”. Saya tanya isteri,”seronak ka Ummi jawab tak mau bagi tusyen dekat budak tu?” “Nantilah Ummi pikiaq balik, cakap lain bila sekolah mula buka”.



(Dalam komuter dari PWTC to Mesjid Jamek)

Dua minggu berlalu, persekolahan tahun baru bermula. Budak India tersebut mula belajar di  SMK SK, di tingkatan 1B. Kebetulan isteri saya mengajar BI kelasnya. Disitulah semuanya bermula mengikut isteri saya cerita  selepas hampa dirumah. “Gunalan! Kamu mai rumah teacher 8.30 malam nanti, kita bincang masa-masa tusyen BI untuk kamu sorang sahaja. Ajak emak ayah kamu, techer dan Pakchik nak kenal lebih dekat”. Benar tepat 8.30 malam, cikgu! Cikgu! Cikgu! Saya yang  keluar mempelawa mereka masok dan saya bersalaman dengan bapanya. Welcome! Saya memegang kepala budak tu, beberapa kali dan bersalaman sambil memeloknya sampai dalam rumah. 

Sebaik masok kedalam rumah dengan bawa biskut yang banyak serta coklat. Nyata kita jangan menghukum sesaorang itu dengan tengok zahirnya. Baik emak dan emaknya bersalam dan memelok erat saya dan emaknya memelok isteri saya. Ini-ini bukan drama minggu ini di RTM. Emaknya berterima kasih amat sangat kerana sudi menerima anaknya tusyen. "Cikgu! Bukan saya dan bapaknya suroh, tetapi dia sendiri yang sunggoh-sunggoh nak tusyen dengan Cikgu, dia tak mau dengan cikgu lain". Terlerai yang tertanggoh, Gunalan tusyen dirumah, pada bila-bila Cikgunya call untuk tusyen. Janji sambal tomes pedas, juga Gunalan ini, dia maklumkan pula dekat 3 kawan baiknya. Aimi Aizat kini di UK buat MA, dan 2 yang lain saya tidak ingat namanya.

Emaknya khabarkan anaknya Gunalan ini sakit jantong berlubang sejak usia 5 tahun. Katanya hospital dan bomoh merata pergi berubat. Cerita itulah mengundang isteri saya, Gunalan bukan pelajar disekolah dan tusyen dirumah. Tetapi kami mendidiknya macam anak sendiri. Kebetulah Abdullah Fahmi serasi dengan Gunalan dan 6 kakaknya panggil abang. Sejujurnya, kami tidak terdetik terlintas penghalang kami curah kasih saya dan mendidiknya kerana dia India - Hindu, pastilah ibu bapanya India - Hindu juga. Bukan penghalang pemisah dikalangan kami. Gunalan bebas tetapi bersempadan dirumah, kerana anak saya kian besar. Dari budak biasa yang lemah menjadi budak pandai, rajin dan akhlaknya mengatasi anak-anak Melayu dalam kelasnya. Maaf.


(Di Mesjid Jamek KL, Gunalan tunggu saya solat Zohor)

Selama 3 tahun bertusyen, selama itu banyak saya membena keyakinan dirinya menghadapi sakit jantong yang dialaminya. Akhirnya Gunalan baru dapat tahun yang mana saya sendiri telah melakukan pembedahan jantong 2 tahun lepas, bila saya dan isteri tersilap makan ubat yang banyak saya ambil. Saya dan isteri terus mendidik Gunalan. Isteri saya yakni teachernya serius mengajar. Prestasinya meningkat dan cemerlang dan naik ke tingkatan 2A. Ketika Gunalan di tingkatan 2 & 3 saya terpaksa ulang alik ke GH PP dan sekali sekala ke HSB AS. Dan begitu juga Gunalan untuk dapat rawatan di HSAH SP. 

Kesihatannya sentiasa naik turun, badanya kian kurus, kadang-kadang sedikit berisi. Gunalan kurang makan dan tidak selera makan. Pembelajaran di tingkatan 2 & 3 semua folio yang terpaksa beliau buat saya banyak membantunya. Kebetulan dirumah ada laptop internet dan printer. Bayangkan dari budak lemah yang pasif menghadapi keyakinan hidup kerana sakit jantong segar. Keputusan PMR dapat 5A dan 3B. Masih stay di SMK SK dalam tingkatan 4 Sains. Kerana dia mau belajar BI dengan isteri saya. 

  

Gunalan terpaksa belajar aliran sains sampai tingkatan 5. Amat mencabar menghadapi cabaran jantong dan belajar untuk menghadapi SPM. Kenapa Gunalan cekal? Dia cekal kerana mengikut cekalnya saya yang telah melalui pembedahan jantong, tetapi bersemangat waja dan tidak menyerah sakit itu dengan pasif. Kekuatan saya inilah sebenarnya kekuatan yang Gunalan tumpang, yang mengundang jadikan dirinya tabah, semangat kuat yang kental dan tidak mau mengalah dari kawan-kawan disudut belajar. Abangnya (saya panggil Boy) seorang jurutera elektrik), baru mula kerja dikilang terbesar di Kulim Hi Tec, iaitu kilang SOLAR baru buka. 

Selesai tamat pepereksaan, ketika tidak ada sesiapa dirumah. Dia datang dengan sebungkus biskut dan sebuku roti dengan kaya. Tiba-tiba terpacu keluar dari mulutnya, dan saya tergamam (detik itu juga air mata saya mengalir). "Pakcik! Saya dengan Pakcik sapa akan mati dulu" Lantas saya menjawab dan memelok erat Gunalan, "Pasai apa Gunalan teringat macam tu?" Spontan sahaja dia menjawab, juga dengan air mata berlenang. "Saya berasa sakit tak tahan Pakcik". "Jangan dok pikiaq macam tu Gunalan, kita jangan putus asa. Gunalan tengok Pakcik tabah menghadapi sakit. Kalau ikut umoq kalau nak dibandingkan dengan Gunalan, kita sama-sama sakit jantong tegar, Pakcik dulu akan mati. Tetapi kerja Tuhan kita tak tahu". "Benar tu Pakcik". Disitu kami berhenti perkongsian hati nurani, kami yang sama-sama sakit jantong. 

Bila keputusan SPM diumumkan, dia tidak benarkan teacer Zakiah Noor (isteri saya call info keputusan SPMnya) saya dirumah. Gunalan terus kerumah saya terlebih dahulu tidak kerumahnya maklumkan dekat emak bapanya terlebih dahulu. Saya menatap keputusannya, air mata berderai lagi entah kali keberapa puloh diantara saya dengan Gunalan ini. Saya memeloknya erat. "Pakcik bangga dengan keputusan kamu Gunalan, tahniah! Tahniah! Tahniah!". "Saya tidak akan capai keputusan itu, kalau tidak keran Cikgu dan Pakcik". "Terima kasihlah kalau Gunalan ingat macam tu". "Saya tak akan lupa sampai mati jasa besar Gikgu, Pakcik dan adik-adik yang bantu saya selama 5 tahun belajar". Capai 5A dan 4B strong. 


(Gambar konvonya Gunalan a/l Santevelo)

Kami nasihatnya ke Form 6 di SMK Badlishah di Kulim. Semasa dia belajar F6 di SMK Badlishah, isteri saya takut tekanan belajar tak dapat dihadapinya dengan kesihatan sering terganggu. Kami cari alternatif kerja yang dapat membantu kesihatan diri dan kerjanya. Gunalan ini semua butiran data pribadinya dan pelajaranya yang lengkap saya simpan dalam FOLDER. Dia menaroh keyakinan tahap 200% kepada saya dan Cikgunya isteri saya. Dia serah penoh kepada kami untuk meminta apa pekerjaan yang sesuai dengan SPMnya. Allah Maha Kaya, bila kami buka internet, dengan niat sunggoh-sunggoh nak cari peluang pekerjaan dekat Gunalan, bersualah kami dengan pelawaan kursus Diploma Pembantu Perubatan (MA) di tawarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. 

Tempoh kursus selama 3 tahun dan wang saku bulanan RM600.00 di Kampus Kolej Perubatan Hospital Tanjong Rambutan (tepatnya saya tak ingat). Tangan ini dan isteri mengisi permoohnan untuk MA Gunalan tersebut. Alhamdulillah Gunalan layak dipanggil temuduga. Beliau berjaya dalam temuduga tersebut dengan cemerlang. Tempoh dua minggu beliau sambong belajar dikolej tersebut, yang mana emak, bapa dan abangnya yang pergi hantar untuk beliau sambong belajar. Sebelum beliau bertolak, dia terlebih dahulu singgah dirumah. Banyak kata nasihat saya bekalkan untuknya. 



Semasa dikolej, beliau sentiasa masej dekat isteri dan saya sendiri. Kalau beliau pulan bercuti, pasti dia tidak akan lama dirumahnya. Pasti sampailah dia kerumah, dan bawa adiknya Abdullah Fahmi membonceng motorsikal ke kedai beli biskut, roti dan sebagainya. Itulah kerjanya setiap kali dapat elaun dan kebetulan balik cuti. PAstilah adiknya ditangani dengan kasih sayang yang tidak dapat saya gambarkan disini.

Hari konvonya saya tidak dapat turut hadir kerana saya benar-benar uzor dan keletihan dan teachernya terpaksa menjaga saya. Tidak lama selepas majlis konvo berlalu. Beliau telah dipanggil melaporkan diri mula berkhidmat sebagai MA di GH KL. Ketika itu abangnya berkursus wajib sebulan dan tidak dapat keluar atau cuti untuk menghantar adiknya ke Kuala Lumpur. Maaflah, Gunalan tak pernah ke KL manakala emak dan bapanya serupa tidak langsong pengetahuan KL dalam kepala. Tiga kali emak bapaknya kerumah, maklumkan benda yang sama. Saya amat-amat memahami hasrat mereka.

Oleh kerana isteri saya yang mulakan Gunalan nak jadi Ma, makanya tanggongjawab membawa Gunalan ke GH KL terpaksa saya pikul bertanggongjawaban penoh. Kebetulan adik saya dari Perlis singgah dirumah nak balik KL sorang diri. Inilah dikatakan rezeki. Orang mengantok disurong bantal. Saya, anak Abdullah Fahmi dan beliau menumpang kereta adik terus KL. Jam 5 pagi sampai di KL dan terus ke KL Internasional Hotel tak jauh dengan GH KL. Sebaik dihotel solat Suboh dan saya tertidor, Gunalan juga adik. Paginya saya hubungi sesaorang orang utama di Gh KL dan maklumkan, saya nak bawa anak penakan lapor diri pegang jawatan MA di Kecemasan. 


(kunjungan kerumahnya. Kurus dan cengkong)                    (di Mesjid Jamek KL)

Jam 9.30 pagi teman saya sesaorang itu, telah menunggu kami untuk dibawa menemui Pengarah Kecemasan untuk melapor diri. Selesai lapor diri, mula-mula saya pinta, lusa mula kerja, diluluskan. Kami dengan sesaorang itu ke kafeteria hospital (khas untuk doktor) makan pagi. Pohon diri untuk kehotel. Saya hubungi kawan-kawan untuk dapatkan bilik sewa. Takdir menyebelahi Gunalan dapat bilik sebelah Jalan Pahang. Selesai kebilik sewa, beli peralatan patut padan. Jam 8.00 saya tinggalkan Gunalan dan banyak yang saya pesan tentang kesihatannya. Sekiranya berlaku apa-apa, saya pesan kal orang ni, ceritakan siapa Gunalan. Pasti dia akan datang membantu. 

Saya tinggalkan Gunalan dengan keadaan mendebarkan kerana bahagian Kecemasan adalah kerja paling lasak dan memenatkan. Benar, sebulan sahaja, skit jantongnya menjadi kronik, tetapi beliau masih bekerja. Bayangkan 3 bulan di GH KL, 3 kali saya ke KL pergi tengok keadaan kesihatannya. Bulan kedua dia pindah kebilik lebih besar agak jauh di Sentul Pasar kerana emak dan bapanya terpaksa tunggu jaganya. Hampir sebulan juga emak dan bapanya menemaninya.

Selepas 3 bulan bekerja bila gaji pertama beliau dapat dia balik cuti 5 hari hari, Gunalan masej awal-awal lagi dia akan balik. Pagi-pagi lagi dia telah sampai kerumah. Sebaik bersalaman dengan saya, Gunalan ini dia hulurkan saya RM50.00 dan dekat teachernya RM50.00 katanya, "Pakcik! Cikgu! Ni lah duit gaji pertama saya, saya nak berkat hidup saya telah niat ketika di kolej lagi, kalau saya dapat gaji pertamaPakcik dan Cikgu adalah penerimanya. Pakcik dan Cikgu yang mendidik mengajar saya sampai saya dapat kereja, usaha Cikgu dan Pakcik". Kami amat sebak mendengar kata-kata keramat Gunalan, sewajarnya iru-iru ungkapan dari anak-anak Islam. Saya tersu tanya, "Gunalan bagi atau tidak dekat emak dan bapak?". "Lepas saya bagi dekat emak dan bapak, saya mai dekat Pakcit dan Cikgu". Saya pikun tak tau nak cakap dengan Gunalan ini. 

Saya terus berdoa, dan terus berdoa. "Tuhan sebaik anak ini Gunalan, hidayah adalah milikMu Ya! Allah! Bila lagi hidayah itu untuknya!!!

Sekembalinya kembali bertugas, nyatalah sakitnya kian berat. Gunalan dapat tukar ke GH Pulau Pinang ditempatkan tugasannya Pesakit Luar. Sakitnya amat membimbangkan saya masok wad keluar wad di GH PP tempat kerjanya. Alhamdulillah kembali sihat dan tugasnya disahkan tempoh 5 bulan bekerja. 

Dia kerumah saya dan bercerita dekat saya dan cikgunya. Kelmarin saya pergi CIMB Kulim, untuk buat permohonan beli rumah, mereka menolak kerana saya baru kompom kerja dan dalam keadan sakit. Saya balik ke RHB Padang Serai dan jawapannya sama. Saya mai nak mintak tulong Pakcik. Kalau-kalau ada mana-mana bank dapat bagi loan rumah. 'Gunalan! Pakcik janji gerenti dapat tak mau, tapi kita pi cuba cerita esok'. Saya bersama Gunalan, emak dan bapanya dan unclenya babtu pandu kereta ke distinasi bank tersebut di Pulau Pinang.

Alhamdulillah, sebaik menemui Pengurus sendiri, saya katakan kepada Pengurus bank tersebut, "Ya! Akhie, ni anak angkat ana yang terbaik akhlaknya. India - Hindu (saya ceritan penoh seperti diatas)". Saya hulorkan dokumen lengkap Gunalan kepadanya. Sebaik dia belek kelih dokumen. Dia panggil pegawai bahagian loan perumahan bawa masok dekatnya set borang. Sebelum borang sampai kata teman pengurus, "Gunalan! Saya uruskan sampai berjaya permoohnan loan rumah kamu bukan kerana kamu, tetapi saya malu hurmat dekat Sheikh ni bapa angkat kamu".

Pengurus itu sendiri yang mengisi borang tersebut. Pegawai bahagian loan perumahan tercengang bila bosnya kata kamu pi keluaq. Saya sendiri akan isi borang ini. Benar saya nampak pnegurus itu  tulis menyokong penoh permoohnan ini. Sedangkan banyak yang kosong akan lepas ni dia akan penohi. Dia tt baru pinta Gunalan tt pula, lepas tu kami sembang lebih sejam. Terkebil-kebil Gunalan perhati. Sebaik minum kopi dan kuih, saya tengok ramai yang dok tunggu nak jumpanya, saya pohon bersdar. Sebelum beredar, "Akhie, berapa lama anta nak lulus info dekat ana?" Jawabnya, Insha-ALLAH sebulan.

Ketika masa serentak Gunalan buat pinjaman pribadi dengan Bank Rakyat RM50,000.00 dan dia merahsiakan dari kami. dia buat pelaboran RM40,000.00 dengan kopi Pak Belalang.

Tempoh 32 hari loan perumahan tunggal Gunalan diluluskan, sayang beliau sebelum Tahun Baru cina ketika itu beliau diberi cuti sebulandan doktor pakar mengarahkan beliau buat surat berhenti kerja kerana fakor kesihatan yang kronik. Saya tak tau berapa kali ziarahnya di Gh PP, tak usah kiralah dirumahnya. Sepanjang Februari 2015 beliau dirumah dan masej dekat saya hari-hari. Saya pasti ziarahnya hari-hari. 

17 Februari 2015 dia masej saya kata dia sakit. Bertanyakan saya, "Pakcik dimana?" Saya tidak masej tetapi called beliau. Melalui percakapanya, terdetik dia nak jumpa saya. "Pakcik di Gh PP untuk rawatan susulan Gunalan". Jantong yang sakit ini terus berdebar. Insha-Allah Pakcik akan segera sebaik dapat rawatan balik pi tengok Gunalan". Malang, saya sendiri jam 4.00 petang baru selesai rawatan. 

Sampai dirumah 6.30 petang, baru dapat kal dari sahabat saya Moin, Pakcik nak bagi tau, saya dengan ustaz bawa Gunalan ke hospital Kulim 4.00 petang tadi. kami hubong Pakcik tak dapat. Gunalan dah mati 6 petang tadi. Airmata saya berderai juga cikgunya isteri saya dan adiknya abdullah Fahmi. tiba-tiba mulut saya berketib "DOA YANG TERHENTI". Kesian saya tengok isteri saya. Kami kelu terpaku.

Selesai solat Maghrib, kami terus ke hospital Kulim. sesampai, saya tak terdaya saya menghalangnya. Emak Gunalan menangis dibahu saya dengan iska tangis dan meratus macam-macam. Saya mampu mendengar dengan air mata deras berjebak. Kami mengiringi lewat malam bawa mayatnya kerumah. Saya kalau mampu nak angkat mayatnya, kerana apakan daya.

Saya balik kerumah dan paginya saya tengok manyatnya sunggoh. air mata sentiasa mengalir. Sampailah mayatnya dibawa dengan kereta jenazah. Saya tengok dan tengok sampai tak nampak lagi kereta jenazah. Sedihnya aya kerana DOA YANG TERHENTI. 

SAYANG 04-04-2016, SEORANG LAGI ANAK YANG KAMI DIDIK SAYA YANG PAKSANYA SAMBONG BELAJAR, BERJAYA KE POLITEKNIK ENGKU OMAR IPOH MENINGGAL DUNIA KEMALANGAN JALAN RAYA. SAYA AKAN BICARA PADA 04-04-2017 NI GENAP SETAHUN.

IBN ABDULLAH AWAB
12.13 PAGI - 17 FEBRUARI 2017 (GENAP 2 TAHUN GUNALAN A/L SANTEVELO -  MENINGGAL DUNIA)