Monday, November 3, 2008

EUROCOPTER C-725 : ANTARA LANUN VS PENYAMUN

Pi dan ganti.

Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertahanan baru-baru ini telah berpindah dan bertukar ganti menterinya dengan timbul pelbagai pertanyaan dan keheranan serta penuh misteri dan penuh dengan tanda tanya. Semasa saya bersembahyang Jumaat di Mesjid Kuala Ketil baru-baru ini tepatnya minggu kedua Jumaat Syawal yang lepas. Kebetulan saya bertemu dengan kawan lama Man Kancil, beliau bersahaja berkata didepan saya katanya, "Sheikh ana tengok la Sheikh, dulu menteri yang pegang Kementerian Kewangan adalah lanun darat; dan yang pegang Kementerian Pertahanan adalah penyamun tarbus. Depa berdua ni telah sepakat dan sekata info SSS (suka sama suka) bertukar pindah kementerian. Macam pindah rumah bini muda kota akhir". Bijak sungguh Man Kancil menganalisa".

Katanya Man Kancil lagi, "Lanun Laut berenang pi ke Kementerian Pertahanan menjawat Menteri Pertahanan dan Penyamun Tarbus terbang bak kilat terjun ke lubuk gudang idaman diri dan isteri selama ini, ke Kementerian Kewangan dengan menjawat Menteri Kewangan". Kedua-dua handal, kedua-duanya terlalu advance berpandangan jarakjauh dan jarakdekat amat bijaksini lagi bijaksana. Lanun Laut semasa di Kementerian Kewangan meninggalkan mal dan jasa tak mampu kira oleh kalkulater biasa kepada anak menantu dan kroni. Begitulah juga Penyamun Tarbus telah menyerah harta rampasan yang banyak kepada keluarga dan kroni seperti itu juga.


Antara kepentingan diri dan negara.

Rakyat kebenggongan bertanya kini, apakah menteri-menteri UMNO sekarang menjalankan tugas untuk kepentingan rakyat jelata dan negara atau khusus dan khas untuk mengkayakan dengan mal untuk anak pinak menantu dan kroni? Atau kepentingan negara dan rakyat kemudian dari keutamaan anak pinak menantu dan kroni? Projek mega yang anak pinak dan kroni sebagai pemilik punya kepentingan ianya dipertimbangkan mudah kelulusan tanpa perlu mengikut peraturan dan undang-undang seperti membuat cucoq kodok dan teh tarik. Minta boleh tak perlu apa-apa syarat-peraturan. Pakai runding terus seperti tok perais meniaga budu di pasar Siti Khadijah di Kota Bharu. Realiti ini rakyat melihat dengan mata, berfikir dengan minda terbuka dengan info maya iT yang kerajaan peplupuri.
Tidak perlu dipeturunkan disini projek-projek mega naga yang telah dulu, kini dan seterusnya dijanakan atas kepentinga keutamaan anak pinak menantu dan kroni. Kerana rakyat umum telah sedia maklum dan sedia mengetahui. Rakyat marhen berjaya melihat kejayaan-kejayaan projek mega naga tersebut, cuma sebagai penonton, itulah kejayaan sebenar diterima dirasai oleh rakyat. Ianya berterusan, sila kita rujuk di Kementerian Pertahanan dan di Kementerian Kewangan yang kedua-dua kementerian tersebut mempunyai rangkaian mal yang berantu. Kerana kedua-dua kementerian itu menguasai mal harta diudara, dilautan samudera permukaan maupun diperut buminya atas bumi dan dalam bumi.
Cacamerba - Eurocopter C-725.
Sekadar disentuh bagaimana rupa gelojoh dan kalut serta tergesa-gesanya MP terdahulu DS Najib meluluskan pembeliannya dengan penuh kontrobasi yang jejik seperti najis mughalazah. Pasti kelulusan tersebut mendapat sepenuh kepercayaan kebenaran kerjasama dari bekas Menteri Kewangan terdahulu, cukup cantik, cukup bergaya dan sengsara rakyat melihat begitu cara kelulusan projek naga mega kepada anak keluarga. Ianya dimangsakan atas kepentingan negara dan kepentingan pertahanan dan kedaulatan negara yang kita tercorot dan dibawah kemampuan pertahanan Singapura dah lama kita tahu hal ini.
Jijak saya kaki kepintu Kementerian Kewangan oleh MK yang baru juga TPM terus memperkasa CIMB dan memangsakan KWSP untuk syarikat di Khazanah Nasional. sungguh effektif berdayamaju dan sungguh-sungguh menjalankan tugas, rakyat dan negara amat berbangga dengan anda Menteri Kewangan-TPM DS Najib? Negara pasti bangga mempunyai bakal PM yang rajin cepat pantas tanpa menunggu atau menangguh kerja-kerja membantu naga yang sedikit letih.
Benar dan pelek, sebaik PAC yang diketuai oleh MP Padang Besar DS Azmi Khalid memanggil untuk memulakan soaltanya berkaitan Eurocopter C-725, tub tub tub menjelang pertemuan tersebut, PM jua Menteri Pertahanan yang baru Pak Lah Badawi telah membatalkan pembelian heli tersebut. Sedangkan beliau adalah ketika itu Menteri Kewangan yang meluluskan pembelian tersebut, kenapa ini berlaku? Apakah Menteri Pertahanan la ni jua Perdana Menteri YB DS Abdullah Ahmad Badawi akan membatal dan menghalang PAC dan BPR membuat siasatan? Atau siasatan sekadar untuk menyelesaikan untuk menafikan kecurangan yang berlaku? Rakyat menanti jawapan benar yang telus bukan yang tiris dan berbelik.