Wednesday, November 5, 2008

SEKALI AIR BAH ; PASIR TURUT BERUBAH


SEKALI AIR BAH; PASIR TURUT BERUBAH.


Maruah dan Realiti.


Bagi mana-mana manusia yang bertamaddun serta disaluti dengan maruah dan harga diri yang bernilai tinggi, bukan nilai seperti harga saham Berjaya Berhad, maka hendaknya ianya berjalan mengikut seiring dengan realiti semasa yang ditentukan oleh Allah. Dengan pedoman bidalan dari orang-orang tua kita berzaman iaitu, 'masuk kandang kambing mengebek; masuk kandang harimau mengaum' begitulah resam hidup dan kehidupan.


Maka begitulah pada 8 Mac 2008 dalam PRU12 yang lalu ledakkan c4 sunami politi negara berlaku, dimana BN-UMNO kecundang mendapat kepercayaan 2/3 di Parlimen serta terlepas dan terlucut dari genggaman dan cengkaman memerentah di 5 buah negeri iaitu Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor, gagal mendapat penguasaan 2/3 di DUN Negeri Sembilan dan terlepas penguasaan di Wilayah Persekutuan.
Sejajar dengan tewasnya UMNO-BN dinegeri-negeri tersebut, maka bagi manusia yang bermaruah dan bertamaddun serta mempunya harga nilai diri, maka wajarlah mana-mana individu yang memegang sesuatu jawatan kerajaan negeri disebabkan kepentingan parti politik memerentah semasa. Justeru dengan itu wajarlah pemuka-pemuka dikalangan UMNO yang menjawat sesuatu perbadanan atau institusi itu, hendaklah secara sukarela turut meletak dan melepaskan jawatan-jawatan sebaik parti mereka tewas kalah dan tidak lagi menjadi kerajaan negeri. Ini adalah falsafah demokerasi dan lunas-lunas yang wajar dipenuh
Maka diantara yang diperbincangkan dan ianya berkait rapat dengan maruah dan moral, bersabit Canselor Universiti Industri Selangor (UNISEL) milik penuh kerajaan Negeri selangor Darul Ehsan yang kerajaannya adalah kerajaan PAKATAN RAKYAT. Sedangkan censelornya adalah isteri kepada bakal Presiden UMNO (belum disahkan secara resmi - Mac 2009) sejak tahun 1999 lagi. Penyandangnya adalah Datin Seri Rosnah Mansor isteri kedua kepada DS Najib Tun Razak. Pelek tetapi itulah kenyataannya, tidak wujud kerajaan UMNO-BN tetapi muka masih tebal, hati masih mengekalkan jawatan tersebut.
Pandangan.
Menjunjung keadilan demokerasi berparlimen maka sewajarnyalah Datin Seri Rosnah melepaskan jawatan tersebut sejak UMNO-BN terlucut penguasaan kuasa di Selangor. nampaknya beliau enggan secara beradap dan berhemah sukarela melepaskan jawatan tersebut. Maka beberapa cara dan kaedah perlu ditangani demi maruah Pakatan Rakyat. Langkah sukarela melepaskan jawatan telah tidak dibuat kerana sememangnya UMNO & Co dari jenis pelepah pisang bukan seperti pelepah kelapa yang mudah gugur. Sifat pelepah pisang lagi tua lagi liat sebegitulah UMNO.
Kemungkinan masa perlantikan masih ada maka disini saya memberi unjuran dan pandangan dengan memberi syarat yang ianya adalah syarat yang Allah telah maktubkan didalam Al Quraan dan Junjungan Nabi Rasul Muhammad Al Amin turut mensabdakan. Ini bukan syarat kerajaan negeri Pakatan Rakyat negeri Selangor Darul ehsan, tetapi ianya adalah dalam kehendak dan lengkaran Allah iaitu, Canselor UNISEL Datin Seri Rosnah Mansor wajib menutup aurat sebagaimana di kehendaki oleh Allah melalui Al quraan dan dikehendaki Nabi melalui hadis Baginda samada selama dan semasa beliau memegang tonggak Canselor Unisel, demi maruah dan akhlak mahasisw/i dan universiti. Bukan mendedah aurat atau menutup aurat mengikut Iman Islam Hadhari mengikut kehendak masa suasana dan ketika nak pakai saja.
Sekiranya Cabselori engkar dengan syarat tambahan dari Pakatan Rakyat ini, maka peluang terbuka, pintu dan tingkap terbuka jalan dan gate terbuka, canselori nyahlah dari kerusi canselori UNISEL, itu jalan terbaik demi maruah Datin Seri sekiranya ada rezeki dapat menjadi Wanita Ke2 negara selepas DYMM Raja Permaisuri Agong. Itulah jalannya.
Alternatif.
Alhamdulillahirabbilalamin, Bismillahirrahmannirrahim. Sebagai hamba Allah saya telah ditanya oleh isteri saya jua saorang pendidik, sekiranya isteri TPM melepaskan jawatan canselori UNISEL, siapakah abang fikirkan layak dilantik? Secara spontan dan bertanggongjawab dengan penuh pengamatan saya menjawab "Abang secara pribadi mengharapkan semuga dengan izin Allah azzajawalla agar diberi peluang dengan melantik Profesor Dato' Dr Haron Haji Din menjawat kerusi Canselor Ke2 UNITEL".
Jawapan yang saya lontarkan bersahaja dengan penuh bertanggungjawab itu, saya mendapat jawap bersetuju dari isteri saya iaitu, "Beliau terkedu dengan titisan airmatanya mengalir". Seperti biasa ia berwuzuk dan menunaikan solat hajat, kenapa? Selelesai solat dan doanya ia jua telah terlintas orang yang paling layak adalah Profesor Dato' Dr Haron Haji Din atau Profesor Datuk Dr Mahfoz (PSJ PAS Johor atau Profesor Dr Syed Hussein (Timbalan Presiden KPR).
Disini, saya Ibn Abdullah dan isteri memohon maaf menyatakan hasrat dan kenyataan ini, kerana kami mengikutinya dengan penuh harapan dengan doa restu, jauh disudut hati untuk mengajar dan menunjuk jalan kepada YAB MB dan Exco Kerajaan Selangor Darul Ehsan. Siapalah kami untuk memberi pandangan kepada anda semua. Siapalah kami? Cuma melukut ditepi gantang penyokong setia Pakatan Rakyat dan bernaung dibulan purnama.
Sekian, ampun maaf. Wasallam.
10.16mlm.
Ibn Abdullah Awab.