Monday, June 22, 2009

INGATAN KEPANGKUAN ALMARHUM DATO’ USTAZ HAJI FADZIL MOHD NOOR: (23 Jun 2002 jam 10.30 pagi, Ahad di HUKM KL).

2.30pagi - Isnin, 22 Jun 2009 / 28 Jamadil akhir 1430.
INGATAN KEPANGKUAN ALMARHUM DATO’ USTAZ HAJI FADZIL MOHD NOOR: (23 Jun 2002 jam 10.30 pagi, Ahad di HUKM KL).

SUDAH 7 TAHUN MENINGGAL KITA 23 JUN 2009
SELASA BERSAMAAN 29 JAMADIL AKHIR 1430

Nota:

Kepangkuan seluruh keluarga Almarhum Dato’ Ustaz Haji Fadzi Mohd Noor, bertuahlah anda semuanya (balu Almarhom Datin Siti Khadijah Binti Ibrahim dan lapan putra dan putrinya) kerana dikurniakan Allah seorang suami dan saorang baba/ayah, pemimpin ummah. Sekaligus mutiara pemimpin umat dalam negara kita. Hidupnya memberi kebaikkan dan kebajikan umat sejagat apalagi kepada PAS dipimpinnya. Matinya pula sentiasa diingati dan didoakan, khususnya dari ana dan keluarga.

Allah tentukan ana tidak dapat ke HUKM, kerana isteri dalam masa yang sama bergelut di Hospital untuk bersalin anak ke 8 (setelah 3 nya meninggal lepas lahir). 5 anak yang hidup semuanya perempuan. Tanpa melalui scan dan scaning kami menaruh harapan moga-moga anak yang dilahirkan itu seorang lelaki. Allah taqdirkan anak yang dilahirkan itu juga perempuan. Gagallah untuk menamakan Fadzil Mohd Noor sekiranya anak lelaki. 23 Jun 2002 jam 10.50 saya menerima panggilan dari Dr Zahari dari GH- KL maklumkan Ustaz Fadzil telah kembali kepangkuan Allah, kira-kira jam 10. 30 tat sat.

Ana terkedu, hiba kerana situasi menghalang ana untuk ke KL menziarahi Ustaz disaat uzur sharaai. Sedangkan isteri ana berdepan beberapa jam kepayahan melahirkan anak, saya memaklumkan kepadanya, Ustaz Fadzil dah meninggal, Bang E baru called. Ketika itulah terkeluar dari lidah mulut isteri saya dengan sayu, “dah Allah bagi lagi anak perempuan tak pa lah kita namakan anak kita dengan NUR FADZILLAH. Kelahiran anak kami dengan Ustaz meninggal ditarikh yang sama, maka inilah faktornya kenapa Almarhum Ustaz dihati kami, Inshaallah sampai bila-bila.

Kini, anak kami telah berada ditahun 1 SRK bererti umurnya mencecah 7 tahun, dan 7 tahunlah juga Ustaz meninggal kita. Sesungguhnya kelahiran anak kami Nur Fadzilah dan kematian Almarhom Ustaz Fadzil Nor, ianya amat rapat beriring dan berganding doa-doa untuk keduanya. Setiap kali melihat anakku Nur Fadzillah setiap itu acap kali terkenang kepangkuan Almarhum Ustaz khususnya semasa dalam ABIM, dan setiap beliau berkunjung ke Kota Bharu, pasti ia called ana dan kami sering berbincang di kedai Jaafar Rawas, di bilik belakang. Ya! Allah ya Tuhanku! Teimalah Almarhom dikalangan ambiya, mursalin dan syuhada, Inshaallah.


Membedah Peristiwa
Tanggal 23 Jun 2002 jam 10.30 pagi, Ahad, negara kita turut sedih diatas - pemergian kepangkuan Illahi dengan menghembusnya nafas terakhir Dato’ Ustaz Haji Fadzil Mohd Noor Presiden PAS merangkap Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia selepas 13 hari menjalani pembedahan, nazak dan kritikal ketika umurnya 65 tahun. “Dari Allah kita datang, kepada Allah kita Pulang”. Almarhum yang mendapat rawatan di ICU HUKM Cheras. Setelah menjalani pembedahan pintasan koronari pada 10 Jun 2002 diikuti komplikasi angin ahmar.
Almarhom dilahirkan di Kampong seberang Pumpong Alor Star pada 13 Mac 1937. Almarhom meninggalkan saorang isteri yakni sepupunya iaitu Datin Siti Khadijah Binti Ibrahim dan lapan anak putra dan putri ,iaitu Ahmad Fauwaz, Ahmad Anas, Muhammad Faiz, Aiman, Ammar, Huda, Muna ‘Izzah dan Salwa. Jenazah Almarhom Ustaz jam 11.30 dibawa ke bilik mayat untuk dimandikan, ketika ini ribuan rakyat telah memenuhi HUKM. Sejam kemudian 12.30 tengah hari jenazah almarhom Ustaz ke surau Al-Mustaqimah, Taman Jaya, Bandar Tun Razak, Cheras. Tidak lama kemudian jenazah Ustaz diziarahi oleh kebawah DYMM Tuanku Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Al Haj.
Solat jenazah sebanyak 6 kali sebelum masuk waktu zohor. Dimana setiap kali solat jenazah lebih 3,000 orang menjadi makmumnya, Subhanallah. Saya masih ingat diantara yang mengimamkan awalnya jenazah Almarhum Ustaz ialah Datuk Ustaz Hashim Yahya (ketika itu Mufti WP, lanie Pensyarah di UIA) dan putra beliau Fawwas dan diikuti oleh beberapa pemimpin yang lain. Jenazahnya turut diziarahi oleh pemimpin politik semua parti dan para menteri dan kenamaan. Jenazah Almarhum diterbangkan dengan pesawat Hercules C-130 TUDM dari Pengkalan TUDM Subang ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Kepala Batas, Alor Setar dengan ihsan kerajaan.
Tempoh 1973 – 1974 Almarhum diamanahkan menjawat SU Penerangan ABIM seterusnya ABIM perkasakan amanah kepimpinan kepada Almarhom Ustaz dengan memegang jawatan Timbalan Presiden ABIM (serentak menjadi pensyarah syariah di ITK - Institut Teknologi Kebangsaan kemudian UTM) dari tahun 1974 – 1978. Almarhom Ustaz Fadzil yang aktif dalam ABIM dibawah pimpinan akhie Anwar Ibrahim (ketika inilah saya mengenali Ustaz Fadzil dan akhie Anwar). Masa dan keperluan terpaksalah Almarhom kehadapan memikul tanggungjawab penuh dalam memimpin ABIM setelah akhie Anwar Ibrahim ditangkap disumbat kerajaan BN diISAkan di Kemunting. (Catatan dan pengalaman langsung saya yang tersimpan, makanya dapatlah saya muatkan kerencana khas saya ini).
Ketika itu ABIM bertindak kehadapan dalam menjana isu-isu rakyat tempatan dan negara serta perengkat antarabangsa secara redikal. Kerana PAS ketika itu berada dalam zon selesa menjadi komponan kerajaan BN. Dari Kerajaan Champoran kepada BN. Kepimpinan PAS ketika itu diterajui oleh Dato’ Asri Haji Muda pastilah menjadi konservatif kerana berada didalam kerajaan. Apabila BN terajang PAS keluar dan kerajaan BN dalam tahun 1978, maka AlmarhUm Ustaz Fadzil dan sahabat temannya terus meninggalkan kepemimpin dalam ABIM dan melibatkan diri dan kepimpinan PAS untuk negeri Kedah dan PAS Pusat.
(Peristiwa-peristiwa ini saya saksikan didalam dan diluar DBP Kuala Lumpur masIh terbayang dan segar gawatnya Almarhom Ustaz Ahmad Shukri mengendalikan Muktamar PAS 1982 terakhirnya, juga terakhirnya Almarhom Dato’ Asri Haji Muda (Tan Sri semasa UMNO) bersama PAS)
Dalam tahun 1982 takdir Allah telah melakukan perubahan dan peralihan kuasa berikutan dengan perletakkan jawatan dan tergugurnya dalam saf pucok kepimpinan PAS iaitu Dato’ Asri Muda dan teman-teman rapatnya. Saya berkeyakinan sampai hari ini kebangkitan idealisma perjuangan PAS sedikit sebanyak ianya dipengaruhi kejayaan Imam Khomeini dengan Revolusi di Iran dengan menmbangkan Amerika Syarikat melalui papet bonekanya Shah Iran, bukan terpengaruh kepada pegangan Shiah mereka. Tokoh muda Pas ketika itu adalah Almarhum Ustaz Fadzil sendiri, Ustaz Abdul Hadi Awang dan Ustaz Nakahie Ahmad, mereka bersahabat sejak di madrasah ABIM lagi.
Diatas mengambil ilham dan roh kejayaan Khomeini di Iran, maka gagasan “Kepimpinan Ulama” diperjuangkan. Itulah PAS menikmati sekarang. Almarhom Ustaz Fadzil terus melangkah menjana dirinya sepenuh masa dengan memikul menerajui PAS, menjawat Pemangku Presiden PAS selepas Tuan Haji Yusof Rawa meletak jawatan kerana keuzuran sharaai. Dalam tempoh setahun lebeh kurang di Muktamar PAS Ke 35 pada 31 Mac 1989 Ustaz Fadzil telah sampai kemuncak kepimpinan didalam PAS dengan menang tanpa bertanding untuk jawatan Presiden PAS Pusat sehingga akhir hayatnya. Almarhom telah cuba beberapa kali bertanding untuk Kadun dan Kapar setiap PRU di Kedah termasuklah PRK, namun nasib tidak menyebelahi beliau dan PAS itu sendiri.


Dalam tahun PRU 1982, 22 April 1982 Almarhom Ustaz Fadzil telah menang untuk Kadun bukit Raya, dan itulah kali pertama Ustaz Fadzil menjadi Adun secara rasmi dalam DUN Kedah. Tetapi beliau maseh kalah untuk Kapar Pendang yang ditandanginya. Sejarah telah melakarkan bagaimana pandangan jauh almarhom dalam menangani mengisi situasi politik semasa dijanakan. Perpecahan dalam UMNO, membawa tertubuhnya Parti Semangat 46 (kini telah aruah) pimpinan YBM TS Tengku Razaleigh Hamzah dengan APU-Angkatan Perpaduan Ummah kepada BA-Barisan Alternatif. Diatas semangat APU ianya telah menghasilnya PAS kembali menawan Kelantan dan Terengganu.
Kemuncaknya dalam PRU 1999 Ustaz Fadzil telah memenangi DUN Anak Bukit dan Parlimen Pendang. Seterusnya Ustaz di lantek menjadi Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia setelah PAS mencapai kerusi KAPAR mengatasi lain-lain parti pembangkang ketika itu. Saat Pemangku PM-TPM-Menteri Kewangan DS Anwar Ibrahim diterajang dan dihinakan pada 23 September 1998 oleh DR MAHATIR dan UMNO begitu rupa. Maka Almarhom Ustaz Fadzil-lah orang yang pertama menziarahi sahabatnya DS Anwar di rumahnya sebaik dilucutkan semua jawatan politik dan jawatan kerajaan dengan teramat dzolim.
Hikmah pemecatan tersebut ianya mengakibatkan tertubuhlah satu parti politik baru iaitu Parti Keadilan atau seninomnya ADIL. Selepas bersatu dengan Parti Rakyat dikenali dengan Parti Keadilan Rakyat. Kewujudan kesedaran nasional dikalangan parti-parti pembangkan, maka lahirlah menjelang PRU12 gagasan PR-Pakatan Rakyat. Kemuncaknya dalam PRU 1999 Ustaz Fadzil telah memenangi DUN Anak Bukit dan Parlimen Pendang. Seterusnya Ustaz di lantek menjadi Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia setelah PAS mencapai kerusi KAPAR mengatasi lain-lain parti pembangkang ketika itu.

Hari Ini Genap 7 Tahun Almarhom Ustaz Fadzil Meninggal
Maka hari ini 23 Jun 2009 Selasa bersamaan 29 Jamadil Akhir 1430, genaplah 7 tahun Almarhom Dato’ Ustaz Haji Fadzil Mohd Noor Presiden PAS merangkap Ketua Pembangkan Parlimen Malaysia, kembali ke rahmatullah (Al Fatihah untuk Almarhom Ustaz). Ketika mana Almarhom menjawat Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, masa yang sama PAS terus memerintah Kelantan diatas nama angkatan Perpaduan Ummah (APU) berganti dengan Barisan Alternatif (BA) dengan Menteri Besar-nya YAB TG Dato’ Nik Aziz Nik Mat dan Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang merangkap Timbalan Presiden PAS (ketika itu) mengemudi kerajaan Terengganu di bawah muafakat politik Barisan Alternatif (BA).
Legasi politik nasional negara telah terdaya mampu dibedah dan diredah oleh Almarhom Ustaz Fadzil. Ianya dihurmati dan diperakui dari pimpinan komponan BA dan lawan dalam negara dan diperengkat global antarabangsa, diatas kreatif dayausahanya melakar sejarah negara. Negara khasnya dikalangan parti-parti pembangkang disudut usaha-usaha besarnya dalam penyatuan parti-parti pembangkang dalam menghadapi PRU maupun PRK. Ahli PAS merasai lompong dan vacium diatas pemergian Almarhom Ustaz. Patah tumbuh hilang berganti, yang berganti tentulah tidak sama. Tetapi semuanya kita redza kepada yang pergi juga terhadap peganti, Inshaallah.
Almarhom Ustaz Fadzil sehingga akhir hayatnya mewangi bak kasturi dalam mengendong perjuangan dengan berpaksikan intregriti berlandaskan konsisten pegangan sepanjang lebuhraya perjuangannya. Almarhom telah mengharungi onak dan duri, asam garam perjuangan yakni tribulasi yang mematangkan Almarhom Ustaz dan PAS dipimpinnya. Saya berhak mengtakan sesuatu penghargaan dan pujian kepangkuan Almarhom Ustaz Fadzil, mengikut acuan yang saya sendiri mengenalinya selama semasa saya mendampingi Almarhom, khususnya kenangan awal semasa dalam ABIM diikuti dengan dalam PAS sejak tarikh keramat tanggal 29 Mac 1982 bergelumangnya dalam rencah ratus berparti.
Sesungguhnya Almarhom Ustaz adalah seorang pendakwah yang berkelibar dan sekaligus terserlah tunjuk sebagai pemimpin besar ummah dan tokoh politik yang tajam pengamatan mantik siasah, dihormati dan disegani oleh rakyat marhen dan elit cerdek pandai. Kerana sepohan pribadinya yang menyantuni, serta tegak perkasa diatas asas pengetahuan yang mendalam dalam agama dan perbandingan mashab dan cakna rakyat. Ianya bermula dari dua ayah bundanya yang warak. Kelebihan Almarhom yang nyata disisi ana, sekalipun ana adalah cokia disudut pandangan ramai pemimpin PAS sekarang, walau pun ana ini cokia, sikap ana dari dahulu sampai kini bukan jenis pandai berkirap berkipas dan mengampu, bodek dan sebagainya.
Tetapi setiap mana ana pencilkan diri, dimana-mana jua, sekiranya beliau ternampak ana pasti beliaulah yang datang menemui ana atau mengamit supaya ana mendapatkannya. Setelah ana menjangkau 50 tahun ia sudah tidak selesa untuk ana mencium tanganya seperti 20 tahun dahulu, kecuali berpeluk dan menanya khabar. Dan ia pasti mengenalkan diri ana yang cokia ini kepada pemimpin PAS yang berada 1990, mereka mungkin tidak mengenali. Pernah beberapa kali beliau memaklumkan untuk menemui ana sebaik sampai ke KB. Ana Ustaz Fadzil meminta pendapat dan pandangan sebelum PRU 1990 di Kedai amin Jaafar Rawas. Pernah amin Jaafar Rawas memaklumkan kepada Ustaz Fadzil, “anta (adalah Ustaz Fadzil) minta pendapat dari sheikh ini, Inshaallah dia tidak akan khianati dalam memberi maklumat.
Ustaz kena ingat dia adalah kawan baik Allahyarham Haji Mat Prai. Dan Pernah menjelang 1999 Ustaz memanggil ana yang cokia ini ke Hotel Ansar, ustaz Fadzil sebilik dengan Ustaz Azizan (ketika itulah ana nampak ustaz sendiri yang menyuntik dos insulin dilengannya sendiri). Ketika beliau menyuntik itulah beliau bertanya ana kedudukan bakal calon-calon Kadun/Kapar. Yang mana ana kata OK semuanya bertanding dan menjadi Exco. Sahlah 6 saya kata tak OK benar-benar tak menjadi calon. (Ustaz Azizan yang dimaksudkan adalah YAB DS Ustaz Haji Azizan MB Kedah sekarang, entahlah YAB MB dah melupainya).

Menuai Kejayaan Berganda
Almarhom Ustaz Fadzil berjiwa besar dan perkasa, kerana diatas nama perjuangan dan sokongan sejagat mampu berkongsi pentas berceramah diatas satu isu sejagat “PALASTIN & KEMANUSIAAN pada 8 Mei 2002 bersama dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed di DBP (DBP berjasa selama beberapa tahun PAS menggunakannya untuk bermuktamar – Terima kaseh KPDBP dan TK Pengerusi Pengelola DBP). Sekalipun PM Dr Mahathir merapu, melalut dan menyimpang dalam ucapannya. Almarhom tidak melihat kejatuhan kerajaan PAS-BA di Terengganu tidak lama selepas beliau meninggal dunia.
Almarhom juga tidak dapat menyaksikan yang mana garis perpaduan, titek pertemuan dan persefahaman di kalangan kaum Cina dan India dalam PRU 12 pada 8 Mac 2008. PAS parti yang pernah dipimpinnya sebagai Presiden telah berjaya atas nama PR menguasai 5 negeri dan WP. Tiga negeri persetujuan dicapai oleh PR dengan masing-masing menerajui kerajaan di Kelantan Menteri Besar-nya kekal YAB TG Dato’ Nik Aziz Nik Mat, di Kedah Menteri Besarnya YAB DS Ustaz Azizan Razak (semasa Ustaz Azizan mengangkat sumpah jawatan MB Kedah di hadapan Tuanku Sultan, ketika itulah air mata saya berderai mengenangkan lamanya ustaz berjuang dan memimpin. Tetapi kemenangan tidak dapat Almarhom turut melihat hasilnya kecuali pahala yang berganda menunggu di hari pahala itu menjadi berguna dan bernilai) dan di Perak Menteri Besar-nya YAB DS Ir Mohammad Nizar Jamaluddin .
Manakala di Selangor Menteri Besar-nya dari PKR YAB TS Khalid dan di Pulau Pinang Ketua Menteri-nya dari DAP iaitu YAB Tuan Lim Guan Eng.Semua kejayaan yang dicapai oleh PR tersebut, ianya adalah lanjutan pintu hati pemimpin-pemimpin pembangkang dikalangan semua kaum yang telah dirintis, diketuk dibuka dikejutkan dari jumud perjuangan berpecah menghadapi UM No-BN. Justeru, jalan yang dirintis dengan penuh rasa tanggunjawab iklas dan kudus untuk umatnya dengan penuh bertanggungjawab kepada negara dan bangsanya oleh Almarhom Dato’ Ustaz Haji Fadzil Mohd Noor. Hidupnya, wadah perjuangannya disaat-saat akhir hayat Almarhom Ustaz Fadzil, ramai cendiakawan, golongan elit telah menyertai PAS dan tampil mereka turut memperkasakan PAS ini. Disamping sejak lama PAS mendapat sokongan dari semua jenis kelas marhean seperti Pak Mat Jawa dan Pak Din Hancur.
Tercetusnya peristiwa pembunuhan di Mamali oleh Kerajaan UM No-BN keatas sahabatnya Asshahid Ustaz Ibrahim Mahmood dan bersama syuhadak yang lain, maka ketika itu Almarhom Ustaz Fadzil-lah yang utama dan pertama mempertahankan sahabatnya, maruah matinya pejuang PAS di Memali adalah MATI SHAHID. Pandangan tuntas Almarhom dan Dewan Ulamak PAS Kedah itu saya menerima dan pegang 100% bahawa pandangan dan keputusan yang dijanakan oleh Almarhom saya menerimanya tanpa was-was. Bahawa sesunggohnya Ustaz Ibrahim Mahmood Libya dan sahabat-sahabnya di bunuh kerajaan BN adalah matinya mereka adalah MATI SHAHID, saya tidak ragu-ragu. BN keluarkanlah kertas biru maupun kertas merah rakyat dan penyokong PAS menolak pandangan BN ke Monggolia sana. Mudah-mudahan allah mencucuri keatas roh Almarhom Ustaz Fadzil.
Rencana ini disiapkan oleh : IBN ABDULLAH AL AWQB
9.05pagi - Isnin, 22 Jun 2009 / 28 Jamadil akhir 1430.