Saturday, June 27, 2009

TERUKIR DAN TERUNGKAILAH IDEA KERAJAAN PERPADUAN

9.30mlm – 23 Jun 2009 Selasa – 29 Jamadil Akhir 1430

TERUKIR DAN TERUNGKAILAH IDEA KERAJAAN PERPADUAN
SEJARAH MEREKODKAN


Petikan dari Harakah Daily (maafkan diatas petikan-pasted terima kaseh) yang dilaporkan Saudara Wan Nordin Wan Yaacob & Foto Wan Zahari Wan Salleh Isnin - 22 Jun 2009 / 28 Jamadil Akhir 1430 Hijrah 3:02:54 pm dengan tajuk :- Tidak ada lagi bincang kerajaan perpaduan - Presiden PAS

Majlis Presiden Pakatan Rakyat menegaskan pihaknya menolak sebarang usaha membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno. Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri menyatakan, dalam isu Kerajaan Perpaduan, Umno telah menjalankan fitnah yang jahat dan dengan itu pihaknya bertegas tidak lagi mahu membincangkan pembentukan kerajaan tersebut.
Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno-BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan, katanya. Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno-BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan, katanya. Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang media bersama Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat di Bilik Ketua Pembangkang, Bangunan Parlimen hari ini.
Turut hadir ialah, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub; Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali dan Dato' Seri Nizar Jamaluddin. Sementara di pihak KeADILan, Presiden, Dato' Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalan, Dr Syed Husin Ali; Naib Presiden, Azmin Ali dan Sivarasa Rasiah; anggota MT KeADILan, Saifuddin Nasution, dan di pihak DAP pula, Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng; Dato' Ngeh Ko Ham.
Sementara itu, Anwar yang membacakan kenyataan mewakili Pakatan Rakyat menyebut, akatan Rakyat menolak pengwujudan kerajaan perpaduan. "Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan persekutuan akan datang," katanya. Majlis pimpinan Pakatan Rakyat menolak idea penubuhan kerajaan Perpaduan dengan Umno-BN, yang merupakan suatu fitnah dan tohmahan serta tindakan terdesak Umno mengugat kekuatan Pakatan Rakyat yang semakin mendapat dukungan rakyat, tegas Anwar.
Menyokong pandangan itu, Salahuddin Ayub pula menyatakan kenyataan tersebut sebenarnya adalah muktamad dan ini bermaka tidak akan ada lagi 'unity talk' dengan Umno. Malah Salahuddin kelihatan gembira dengan perkembangan itu yang seterusnya dilihat akan membuatkan Umno kelemasan.
Seorang lagi Naib Presiden PAS, Mahfuz pula memberi analogi bahawa 'Umno kini kehilangan tabung oksigen' apabila isu kerajaan perpaduan ini telah ditamatkan dengan kenyataan pimpinan pakatan. Kenyataan itu juga sebagai satu usaha menutup talian hayat yang ada pada Umno/BN yang selama ini mengucarkacirkan pakatan dnegan penyelewengan isu kerajaan perpaduan, ujarnya./wann
Semua baris kalimat diatas, serta gambar dirakamkan, ianya menerangkan sebagai pelengkap kepada lipatan sejarah. Sebaik peristiwa diatas berlaku untuk PAS dan Pakatan Rakyat. Justeru, telah terungkailah isu “idea Kerajaan Perpaduan” dan ianya menjadi satu sejarah dalam PAS berupaya mengelak dari berlaku perpecahan PAS berulangan beberapakali sebagaimana sejarah mencatatkannya. Sesunggohnya sifat lapang dada dan kewarasan dan bijaksana pemimpin dari PAS dan pemimpin PR dari PKR dan DAP menagani dan bertindak selari, seiring dengan permintaan kental dan tuntas ahli-ahli dari PR dari PAS, PKR dan DAP serta penyokong-penyokong dan kelab penyokong dengan tidak menongkah dan canggah arus memontem ledakkan sokongan rakyat berbagai keturunan kepada PR. Khususnya menyinsing berganding membahu untuk menghadapi PRU 13 kurang dari tiga tahun dari sekarang. Setelah mereka memperkasa PR dalam PRU12 pada 8 Mac 2008 yang lalu diikuti dengan menerus melebarkan memontem kemenangan besar di PRK 3 Kapar dan 2 Kadun dan Inshaallah akan diikuti mengiringi kemenangan berikutnya di PRK N. 41 Manik Urai pada 14 Julai 2009 nanti. Barangkali di Manik Urai akan terurai dan terbutai perut pedai UM No yang telah kehilangan semua kekuatannya dikeranakan rasuah dalam semua perkara.

Mereka akan pekak dan bisu untuk menghuraikan rasuah dan salahguna kuasa mereka selama lampau 50 tahun. Termasuk dah sebulan rasuah dicambahkan oleh Menteri dan pemimpin UM No dengan cara yang cemar. Lanie pelek dan benar Dato’ Pa dah taut au pakai seluar, coat dan tai. Tok Pa dan pemimpin UM No serba bertukar wajah ini, sentiasa tasbeh ditangan, kain pelikat baju gumbea Melayu dan kepiah putih, tuma tak lilit semutar. Tidak langkah kedepan naik kemimbar berkhutbah dan menjadi imam solat Jumaat. PAS mesti beri peluang pada Tok Pa menjadi khatib dan imam Jumaat dalam Jumaat maseh ada dan biarkanlah makmunya adalah Tok Guru MB Kelantan, sama-sama pengundi nak dengar.

Usahlah janji bulan dan matahari, unta dan eClass UM No kepada pengundi di Manik Urai, kerana bulan dijanjikan itu pengundi dan rakyat Manik Urai tau benar itulah lambing PAS dan lambing itulah akan mereka pangkah pada hari mengundi 14 Juali nanti. Nak jadikan Mabik Urai anak angkat Malaysia. anak tut, anak jati Sabah dan Serawak selama 45 tahun UM No-BN abaikan lebeh dari anak luar nikah melayannya. Cuma layanan kembali ke Sabah sebaik menyedari PRU12 yang lepas, rupa-rupanya rakyat Sabah dan Serawak salah pandang dan salah anggap, sengotinya merekalah anak benar yang membuat simpanan tetap kepada pak tiri di Putrajaya. Ini adalah reality.

Kehadiran TPM TS Mihiyaddin Yassin dan menteri UM No dan semua menteri BN adalah bergerak menjalar bersendikan rasuah. Rasuah perjalanan, rasuah projek dan macam-macam lagi janji rasuah kepada pengundi dan rakyat Manik Urai. Dalam mereka duduk bergelomang rasuah itulah mereka bercakap pembangunan dan kemajuan diumumkan. Ketika mengharapkan Kerajaan Perpaduan yangtelah dijadikan propaganda murah pemimpin UM NO untuk didagangkan di PRK DUN Manik Urai. Ketika kuatnya dengong PM canang dan tibai gong dan gong “Satu Malaysia …… ” dalam UM No sendiri terus bercakaran di beberapa negeri. Hatta komponan pengasas Perikatan dan BN sedang membuat pungutan dari ahli dan penyokongnya untuk keluar dari BN seperti MCA danGerakan. IPF parti ahli sekutu BN pecahan MIC pimpinan mendiang TS Pandithian sedang berbelah macam PPP. Inikah hakikat satunya BN, satunya UM No?

Satulah dulu UM No, satukanlah komponan parti dalam BN, satukan UM No di perengkat negeri-negeri, maka layak dan berhaklah PM dan TPM bercakap Satu Malaysia selepasa rumah dan tangga kita tidak kucar kacir, macam pancing udang tahi diatas kepala. Samalah penjual ubat koridor5 menjual ubat panau dan korap, sedangkan badannya bukan panau dan korap, badang dan puru memenuhi badannya. Itulah UM No yang bertorit dengan menggunakan media rakyat dan media Negara memperag sakan retorit dalam hakikat sebenarnya untuk mengubat dalaman di hadapi UM No MCA, MIC dan BN itu sendiri, secara jarakjauh dan jarak dekat, kerana berhadapan dan berdepanan tidak akan wujud kesapaduan suarahati nurani rakyat dalam BN.

Dengan penolakkan resmi program dan idea Kerajaan Perpaduan yang diumumkan oleh YB DS Anwar Ibrahim membaca kenyataan mewakili Pakatan Rakyat menyebut, "Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan persekutuan akan datang," katanya. Majlis pimpinan Pakatan Rakyat menolak idea penubuhan kerajaan Perpaduan dengan Umno-BN, yang merupakan suatu fitnah dan tohmahan serta tindakan terdesak Umno mengugat kekuatan Pakatan Rakyat yang semakin mendapat dukungan rakyat, tegas Anwar.
Sebelum dari itu Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri menyatakan, dalam isu Kerajaan Perpaduan, Umno telah menjalankan fitnah yang jahat dan dengan itu pihaknya bertegas tidak lagi mahu membincangkan pembentukan kerajaan tersebut. Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno-BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan, katanya. Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno-BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan, katanya. Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang media bersama Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat di Bilik Ketua Pembangkang, Bangunan Parlimen hari ini.
Pendukong-pendukong Pakatan Rakyat, Pendukong Refomarsi, ahli-ahli PAS dan Pimpinannya hatta Kelab Penyokong PAS, Ahli-ahli PKR dan Pimpinannya serta Ahli-ahli DAP dan Pimpinannya, mengurut dada yang kencang berombak beralon hampir sebulan, akhirnya ombak dan alon didada menjadi reda, tenang sebagaimana penegasan kata sepakat PAS menolak perbincangan dengan UM No, PAS atas nama PR menolak kelongkang idea KERAJAAN PERPADUAN, Alhamdulillah. Terima kaseh YB DS TG Haji Abdul Hadi Haji Awang dan semua pemimpin PR yang terlibat dalam meja bundar merungkai sebak sesak dada yang kencang melanda selama ini.

Sahlah terserlah PAS memiliki dua batang tuboh pemimpin Tok Guru, sebenar-benar Tok Guru iaitu Presiden PAS TG DS Haji Abdul Hadi Haji Awang dan Mursidul Am PAS YAB Dato’ Tok Guru Nik Aziz Nik Mat merangkap MB Kelantan dan PSJ PAS Kelantan. Kedua-dua Tok Guru ini mempunyai jiwa yang besar, pemimpin ummah dan umat tulin untuk Negara kita khusus dan khasnya sebagai asset utama symbol kekuatan dan symbol perpaduan PR khususnya dikalangan PAS sendiri. Dalam-dalam keadaan inilah ada baiknya pemimpin besar tersohor konsistan DAP dahulu iaitu Yang Berbahagia Dr Chan Man Hin PR mengambil dan menggali pengetahuan dan pengalamanya untuk dilengkapkan dalam pelengkap PR dalam perjalanan mengisi perjuangan, sekarang dan seterusnya kerana ia maseh sehat berada dengan kita sekarang.

Berakhirnya episode “idea Kerajaan Perpaduan”, adakah ianya telah terhenti setakat itu? Berpuas hatikah semua pimpinan PR menangani desak pemberontakkan ahli dan penyokong? (saya akan lanjutkan rencana ini dalam tajuk berikut: MEMANTAP, MEMPERKASA, MENGANGKAT SEPADUKAN PR DALAM KESATUAN, POHON MENCADANGKAN).

Ketika mana keputusan sebulat suara yang dicapai oleh semua pucuk pimpinan PR oleh Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat di Bilik Ketua Pembangkang, Bangunan Parlimen pada 22 Jun 2009 bersamaan 28 Jamadil Akhir 1430 Hijrah, ketika siding Parlimen berehat. Dan ketika masa yang sama PM, TPM dan Menteri Kanan dan Menteri Kiri serta Timbalan Menteri, Ketua-ketua Jabatan dan sekelian AP PR dan AP BN bersama-sama pemerhati mendengar keputusan menolak perbincangan dengan UM No sehubungan dengan “idea Kerajaan Perpaduan” melalui siding media, maka macam tidak percaya PM, TPM yang baru tadi semalamnya memuji memuja melangit Presiden PAS, iklas jujur bersabit tawaran dan sebagainya dan lpakanlah kesah trajedi lama kerana itu dulu pemimpin UM No, pemimpin UM No lanie yang baru dengan azam baru sesuci debu dapor dicelah tungku.

Tanpa apa-apa syarat segera PAS berbincang dengan UM No. Langkah-langkah pujian beracun, menyambut semawa beranjau, berlapek muslihat burok, lain yang diutarakan oleh TG DS Haji Abdul Hadi Presiden PAS diterima mereka (UM No). Cuma sejengkal berkaitan Kerajaan Perpaduan tetapi laju dan lajak sejemba berlarinya hambatan berita disajikan PM dan TPM umpama UM No menghidang susu beracun kepada PAS. Dicanang seluroh dunia oleh media perdana UM No khususnya menyalahguna media Negara dan rakyat untuk kepentingan UM No menghadapi lawannya. Peranan alu-aluan, sanjongan pujian PM, TPM dan media perdana UM No dan media rakyat dan Negara yang rela menjadi ulat kepada UM No menyakini kali ini isu “idea Kerajaan Perpaduan” PAS akan masuk jerat dan kerat PAS macam mengerat besi karat menjadi merempat.

Sangkaan dan pembacaan UM No kepada PAS tersasar, meleset dan terkial-kial dengan hampa kerana untung laba diharpakkan, berita malang mengundang menafikan geraksaraf, perangsaraf tidak menjadi dan graf mereka menjunam macam menjunamnya pesawat terbang Perancis dalam lautan yang kotak hitam hampir sebulan belun dikesan. Kenapa? Apabila pengumuman YB DS Anwar yang membacakan kenyataan mewakili Pakatan Rakyat dengan PAS dan PR meledakkan mengulangi ledak C4 yang memeranjatkan PM, TPM dan beberapa pehak khusus apabila PAS dan PR menolak Kerajaan Perpaduan dan sebarang perbincangan dengan UM No. Keputusan tersebut UM No terduduk, terkangkang melentang menerima berita malang dari sidang Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat. Mereka mencari jawapan, mereka pasti mencipta helah dan mentelah untuk UM No menghadapi PRK N. 41 Manik Urai yang akan menghadapi penamaan calun pada 6 Julai dan pengundian pada 14 Julai ini.

Lihat dan tengoklah bagaimana UM No-BN mendatangkan masalah di Manik Urai menafikan tanpa penyertaan UM No-BN dalam PRK Penanti baru-baru ini, disahkan ianya PRK paling aman dan damai direkodkan oleh SPR dan mendapat pengesahan dari OCPD Bukit Mertajam. Adakah UM No-BN lah penyebab dan musabab setiap PRK UM No menyertai, merekalah dalang dan tulang belakang dengan proksi mereka dihadapan iaitu PDRM dan FRU, SPR dll provokasi keadaan menakutkan pengundi untuk UM No memungut keuntongannya. Pengundi Manik Urai mengerti tentang ini. Inshaallah.

Rencana disiapkan oleh : IBN ABDULLAH AL AWAB

11.40mlm - 23 Jun 2009 Selasa – 29 Jamadil Akhir 1430