Saturday, September 25, 2010

PAS - PR PECAHKAN ROYONG DAPATKAN SAGU -
KALAU NAK KE PUTRAJAYA.

(BAHAGIAN KE TIGA)

15 Syawal 1431 - Jumaat - 24 September 2010
Rencana oleh :- IBN ABDULLAH AL AWAB

Mehnah dan Kerenah Didenai PR

Dalam apa-apa juga bentuk kerjasama yang terjalin, diantara beberapa parti politik di dalam satu gabungan besar, ia adalah bermatlamat untuk membina satu kekuatan kuasa tenaga politik dalam menghadapi satu kuasa tenaga politik yang lain. Usaha kerja untuk menyatukan matlamat satukan tujuan diatas tindakkan bersepadu dan kolektif. Berganding tangan bersama-sama dikalangan parti pembangkang dalam menghadapi PRU dan PRK dibawah 1bumbung dikenali dengan 1lambang. Bertujuan dengan mudah oleh rakyat pengundi memberi undinya dengan keyakinan penuh. Ianya bukanlah satu kerja mudah, serta pantas dalam menjadikannya menjadi kenyataan seperti sekarang dah terserlah. Tidak semudah dan sesenang macam kita kukus balut membuat ketupat, membuat kuih bakul atau moruku.

Usaha-usaha yang di semai 22 tahun dahulu, baru nampak hasil awalnya dituai di PRU12 pada 8 Mac 2008 dan sebelumnya di PRU11 pada 2004 di sessi percubaan. Reformasi permuafakatan usaha merintih jalan sebagai perintis kearah jalinan kerjasama untuk mewujud pakatan politik parti-parti pembangkang. Bermula dengan APU - Angkatan Perpaduan Ummah, BA - Barisan Alternatif kepada PR - Pakatan Rakyat. Adalah jawapan cetusan aspirasi tindakbalas rakyat diatas umNObn mencipta reka pertuduhan kepada TPM Datuk Seri Anwar Ibrahim juga Menteri Kewangan dengan tuduhan liwat. Sekarang dipusingan ke2 berhadapan tuduhan yang sama untuk kepenjara kali ke2, Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia DS Anwar Ibrahim juga sebagai Ketua Penyelaras tidak resmi. Tujuan tindakan umNObn bertujuan untuk melumpukah PR atau kucar kacirkan PR.

Kejayaan membentuk kerjasama politik pembangkang yakni PR, diawalnya berdepan cabaran dan halangan berat dihadapi, dalam masa usaha-usaha untuk membentuk 3 parti kedalam kesatuan PR. Baik dikalangan PAS dan dipihak DAP juga PKR hatta pandangan diluar sana yang bertali arus palu gendang tegang dan nyalakan api perpecahan. Seolah-olah digambarkan oleh musoh tradisi PAS, DAP dan PKR, macam untuk satukan seekor singa lapar dengan seekor harimau yang ganas. PAS dengan iltizam intipati perjuangan PASnya manakala DAP dengan caranya. Sekeras-keras pemimpin PAS dan setandinglah DAP, akhirnya mereka terpaksa kurbankan ego pribadi masing-masing dengan meletakkan keutamaan rakyat negara diatas dan kehadapan. Lebih utama dari PAS dan DAP dalam menghadapi dan berdepan dengan umNObn, usaha besar dan keramat cetusan DS Anwar Ibrahim.




Sepanjang tempoh 50 tahun umNoperikatan/umNObn berjaya adu-dumba dalam seruan berpuaka membina tunjuk ajar kepada parti-parti pembangkang. Iaitu cara-cara perpecahan dikalangan parti-parti pembangkang berjalan lacar. Kaedah tersebut memudahkan umNObn ratah dan kuburkan parti-parti politik pembangkang di kubur besar PRU dan dikubur kecil di PRK dulunya adalah realiti. Sampaikan YBM TS Tengku Razaleigh Tengku Hamzah pun akhirnya diatas keciwa dan tidak sabar menaroh harapan patinya satu saat nanti akan berjaya juga dalam PRU, akhirnya parti diasasnya dibunuh dan melutut kepangkuan Dr Mahathir didagu umNObaru.

Walaubagaimanapun generasi baru warganegara selepas pasca negara mencapai kemerdekaan, disana taktik dan strateji umNObn melaga-laga, semata-mata nakkan porak perandakan pemimpin parti pembangkang sudah tidak releven lagi. Ianya telah ketinggalan masa dan rakyat telah tolak ketepi letakkan dimuzium. Teknik dan tektik purba berpuaka umNO megadu dumba pecah hancurkan parti pembangkang gagal pada PRU12 yang lepas. Kedaannya umNObn menderita, keciwa dan bercakaran sesama sendiri, setelah runtuh sekerat negara dan beberapa negeri hampir tersungkur, khususnya negeri-negeri maju ke pemerentahan PR. Lebih besar dari itu mengundang BN dan umNO diambang perpecahan satu dan satu komponan mereka berkecai dan silap-silap bersepai.

Pengundi adalah hakim kepada demokerasi negara. Pengundi - rakyat sedang melihat dengan penuh minat perhatian. Dalam menilai permainan makyong, wayang kulit di panggung baru negara. Selogan retorit politik “api dan petrol umNObn”. PM6 1Malaysia DS Najib. Ditangan kanan menjulang 1Malaysia; di tangan kirinya mengendong PERKASA sarang puaka peti sejuk pemimpin apotunis umNO pencen. Orang tua-tua lama berkata, kawaq dan polis tidak boleh mendiami serumah. Iman dan kufur tidak boleh bersarang dalam 1dada manusia dalam 1masa yang sama. Ertinya, ucapan yang keluar dari mulut ditutur kata oleh sekeping papan yang lembut basah, sesungguhnya ia tidak dapat membuat dusta dan pembohongan besar keatas nafsu hatinurani yang kudus, tetapi dalam masa yang sama faseh membohongi manusia diluar sana, tidak hati kecilnya.

Pemimpin parti terpaksa bergerak dan bertindak seiring dengan kehendak ahli parti masing-masing yang maukan pembangkang bersatu dalam menghadapi umNObn di PRU dan PRK satu lawan satu di Kadun dan Kapar. Keiklasan pemimpin dan pemimpin-pemimpin yang hebat menerima pandangan ahli, pengundi dan penyokong. Pengurbanan dan tanggungjawab yang tepat masanya diatas keberanian tersebut mencetuskan reformasi tersebut, ianya mengundang malang, dan umNObn sudah punyai jawabannya tersendiri. Iaitu kuasa baru politik negara yang bernama PR menjadikan usia umNObn kian pendek dan sedang dirubin kubur, kubur manakah umNObn akan disemadikan? Samada kubur terhampir di PRU13 atau waima di kubur negara di PRU14? Kini umNobn tidak boleh take for granted terhadap sokongan orang-orang Melayu dan multi mengundi kepadanya, walau Najib keliling dunia.







Boktinya diatas inisiatif tindakan penyelarasan awal diantara PAS, DAP dan PKR di Semenanjung dalam menghadapi PRU12 dahulu, ikrar dikotakan iaitu tidak belaga bertarong sesama sendiri. Kita satu sahaja calun berhadapan dengan umNObn. Hasilnya menjadi dan terbukti. Kelantan dikekalkan dan menawan negeri-negeri Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan ditawan oleh pakatan pembangkang dan detik selepas menubuhkan kerajaan negeri-negeri makanya PAS, DAP dan PKR di kenali dengan nama keramat PR - Pakatan Rakyat. Kesan dari itulah sampai saat rencana ini, saya yakin 100% umNObnlah yang menjadi penyebab utama unsur-unsur penghalang tangan hantu kepada pejabat Pendaftar Pertubuhan Malaysia menyekat kelulusan pendaftaran PAKATAN RAKYAT - PR, sebagai sebuah gabungan parti politik yang sah dan berdaftar.

Ataupun kalau tidak Pendaftar Pertubuhan Malaysia dari jenis yang tidak bijak laksana disudut membuat penilaian serta diikuti dengan memikul tanggungjawab amanah negara menjalankan tugas keputusan sendiri yang bebas lagi telus, dan jenis setaraf JKKKP disudut menjalan dan melaksan bidang tugas kerjanya, ianya amatlah memalukan negara. Bukan jenis menjadi pegawai barua kepada umNObn dalam skop pegawai mesti memberi perkhidmatan terbaik kerajaan, bukan baru kerajaan. Janganlah sampai Pendaftar Pertubuhan sekadar mampu bersuara di penghujung persaraannya. Sebagaimana mantan bukan santan IG KPN TS Musa TS Hassan sebaik tidak dilanjutkan kontrak kerja kali ke3 dengan katanya “kerjanya digangu oleh pihak ke3”, begitulah maksud kata-katanya . Siapa orang ke3?

Secara resmi atau diluar resmi wujudnya PR dalam negara dan ianya menjadi kenyataan pada negara. Sebaik persefahaman mendukungi PR, saya nampak disini kurangnya idealisma hakikat kebenaran menjadi keutamaan, tetapi sekadar maukan memenuhi tuntutan untuk bertanding samada Kadun maupun Kapar. Tanpa memikirkan pekara gejala sampingan yang terpaksa dipikul dibeban kepada rakan, atas persefahaman PR walau tindakkan tersebut tidak bijak dan ganjilnya pengundi dan ahli-ahli parti gabungan dalam membuat pentafsiran politik dan kekuatan pembinaan politik setempat semasa Nafsu besar, tamak dan mengikut perasaan apabila sekerat dua ahli dan penyokong mendesak pimpinan dan mengasak dan mengancam dengan cara-cara yang bukan-bukan disaat perbincangan pembahagian kerusi yang diperuntukkan kepada setiap komponan diberi peluang keutamaan untuk menang.

Kadang-kadang dalam memenuhi kouta peruntukkan kerusi menjadi keutamaan, hinggakan baju dipakai tidak diukur melalui badan sendiri. Umpama perbandingan bekas tapak kaki kambing dengan bekas tapak kaki gajah ditanah yang lembut. Samalah seperti dahagi sesaorang nak berbini 4 empat mengikut sunah. Sedangkan dirinya sendiri mengakui isteri pertamanya yang dinikahnya dah masuk 16 tahun masih bertaraf dara terang tang tang. Begitulah juga isteri kedua dan ketiga juga masih dara. 3 bini di 3 buah rumah belum mendatangkan benih dan zurait. Tetapi sembangnya pasai hebat jantan dan sebagai jantan hebat lebih dari Man kerbau. Bini baru ke4 rumah lagi besar baru dinikahnya, menangis sebab sayangnya suaminya kepadanya sampai tak mau guna, tak mau sentuh dan....., terlalu sikap sayang bini, bini gersang diperaduan walau kemewahan harta tak terkira. Suami ego berbini 4, sekadar bini sebagai bunga orkit bahan perhiasan sahaja.

Begitulah sesetengah komponan PR, menuntut dan harapkan yang bukan-bukan diatas dasar kouta Dun dan Kapar. Dun tu mau, Dun ni mesti untuk kami dan begitulah Kapar. Bukan sekadar berharap untuk mendapat banyak Dun dan Kapar ditandingi, tetapi diwaktu yang sama memberontak dan mengugut nakkan lagi, kerana pong dan asakkan ahli yang gila nak jadi tok wakil. Benar bertanding boleh dimana-mana kawasan Dun dan Kapar. Ada kudrat dan sokongan ka? Macam mana pekerja-pekerja sukarela pembantu merealisasi keperluan calun sebaik di hari penamaan calun sampailah di hari pembuangan undi dan ketika undi dikira dibilang, cukupkah alat perkakas tenaga manusia tersebut? Atau seperti sediakala pehak lain yang dipaksa memikul tanggungjawab semua-semua itu macam memikul tugas kerja biawak hidup? Yang dihantar menjadi petugas PACA sekadar kenai abc sahaja. Masuk ke tempat mengundi dimasa yang lewat terpinga-pinga, tanya hang bertugas untuk parti apa? Nak bua tanda macam mana? Itulah qualiti petugas dikikirimkan, ini adalah hakikat bukan mencerminkan lesemuanya, tetapi banyak macam tu terjadi di hari pilihanraya.

Dimanakala menghadapi PRU diatas nama BA - Barisan Alternatif dahulu, terdapat dikalangan calun dari parti tertentu, sekadar mempunyai calun, penyokong dan pencadang dari parti sendiri. Saksi dan wakil calun resmi dan tidak resmi pun terpaksa mendapat khidmat dari ehsan parti lain dalam BA, ini adalah benar. Usah cakaplah pekerja-pekerja sukarela pilihanraya yang lain seperti perayu undi, pekerja di bangsal panas, pemerhati undi dan pembilang undi disemua saloran, akhirnya baik untuk calun Dun dan calun Kapar, petugas PAS yang terpaksa memikul tanggungjawab sepenuhnya kerana diatas kepentingan dan keutamaan BA - Barisan Alternatif. Ini benar-benar berlaku, bukan omong-omong kosong tetapi menjadi kenyataan. Bukan satu tempat, tetapi banyak tempat dibanya negeri berlaku perkara yang sama.

Sampailah pada tahap sekarang ketika menghadapi PRU12 dahulu dipersefahaman membawa kepada PR - Pakatan Rakyat hatta berlaku secara besar-besar di PRK Dun Lunas dahulu, kebanyakkan petugas resmi pilihanraya yang bertugas sebaga PACA hampir disemua saloran, ampun maaf cakap tutur kata, ianya terpaksa diisi oleh petugas-petugas PAS walau ramai tetamu-tetamu luar yang memeriahkan sokongan semasa PRK tersebut pada 29 November 2001 Saifuddin Ismail Nasution mendapat 10,0511 manakala S. Anthonysamy MICbn meperolehi 9,981 undi dengan majoriti 530 undi. Kelemahan dalaman parti baru dalam menyediakan petugas pilihanraya ditempat yang penting yang memerlukan segala-gala keutamaan, kental, berani dalam bilik mengundi berasaskan peratiran dan undang-undang pilihanraya.

Memanglah, menyusun strateji menuntut kouta kerusi cukup mudah dan seronok, apalagi dikalangan yang membuka kepak mengibar sayap, pacak tumang macam tumang tambang kerbau balar dipermatang sawah nak jadi wakil rakyat. Ini penyakin ahli politik yang merbahaya lebih bahaya dari HiN1 atau berdepan dengan singa lapar sebulan nak dapat mangsa. Payah-payah mengugat partinya sendiri maksudnya kepada induk Pr. Macam pukul emak sindir menantu, marah nyamok bakar kelambu dan bersekali dengan rumah.




Justeru, dihadapan terbentang terhidang, adalah mendapat khidmat puaka sokongan kita gunakakan modium blog dari blogger tertentu dan kita hebahkan macam dunia mau kiamat kepada media perdana semua jenis milik umNObn dan media Kerajaan milik rakyat. Saya sedang memerhatikan dikalangan pemimpin PR, dah pandai berlakon dan mencari pengarah dan penerbit untuk janakan skripnya nak jadi wakil rakyat tertunai.

Rencana oleh :- IBN ABDULLAH AL AWAB
12 Syawal 1431 - Selasa - 21 September 2010