Tuesday, September 7, 2010

PERKUKUHKAN PARTI - MANTAPKAN KERAJAAN

(BAHAGIAN PERTAMA)

PERKUKUHKAN PARTI - MANTAPKAN KERAJAAN
KEDAH SEJAHTERA - RAKYAT SELESA

23 Ramadan 1431 - Khamis - 2 September 2010
Rencana oleh:- IBN ABDULLAH AL AWAB

PERKUKUHKAN PARTI

Mukadimmah.

Dua ungkapan perkataan keramat diatas PERKUKUHKAN PARTI - MANTAPKAN KERAJAAN, ianya merupakan rangkaian ucapkata, umpama irama dan lagu, siang dan malam yang tidak dapat dipisah dicerai tanggaikan. Retak atau cubaan melemahkan parti melalui apa-apa kaedah dan cara wajar dihindari dan dielakkan. Samada ia berpunca dari sumber dalam dibiar dibedong atau dari sumber anasir luar, wajib tidakkan menangkis dan tepis. Kalau tidak pasti akan menjejastempias kepada kerajaan akan habis ranap. Belajarlah dari sejarah dan rekod sejarah menimpa umNObn Kedah yang rebah tersungkur itu.

Ketka keadaan parti umNObn tidak kukuh - lemah; mengiringinya kerajaan umNObn 50 tahun ranap ditelan bumi. Justeru, ambillah sejarah kejatuhan umNObn Kedah. PR khususnya PAS jadikan ia garis panduan, iktibar dalam semua pekara oleh pimpinan PAS sendiri sebagai guru hidup dari kejatuhan umNObn. Dalam mendapat pengajaran yang berharga dan pungut pengalaman hasil pengalaman mereka, pungut yang baik darinya, tinggal sampah sarap samada dihanyutkan atau ditanam dalam perut bumi.

PR - khususnya PAS, PKR dan DAP wajarlah belajar menerima hakikat dalam membina urus sebuah kerajaan, ingatlah halangan dan galangan lebih besar ketika menjadi kerajaan tidak seperti zaman menjadi pembangkang. Garis pemisah diantara kerajaan dengan pembangkang adalah: Kerajaan berkuasa mentadbir negeri maupun negara manakala pembangkang pula berusaha mengambil kuasa melalui saloran parti politik menerusi PRU. Tetapi umNObn Perak berkuasa melalui cara tindakan melanun kanun rimba, kudeta - rampasan kuasa diwarnai oleh telunjuk mahkamah beruk.

Saya mempunyai seculin keberanian untuk membicarakan PAS secara umum atau secara khusus untuk Kelantan, Kedah, dan Perlis kerana saya mengenalinya dan mendampinginya sejak tahun 1960. Baik tokoh besar PAS Perlis, Kedah dan Kelantan. Ramai saya mengenali mereka dan mereka mengenali saya (pembaca, sedekahkanlah Al Fatehah untuk semua mereka yang kembali menemui Allah dulu dari kita). Inshaallah ianya akan membawa makna yang besar untuk negeri Kedah Darul Aman menjana kepada Kedah Sejahtera - Rakyat Selesa akan merasainya.




Saya yakin, apabila saya menyentuh tajuk ini, ramailah teman-teman diluar sana akan buka mata, merah cuping telinga kerana sedikit sebanyak mengena dikalangan kita. Menerusi rencana ini saya sedang menanti dengan asakan, tuduhan dan label-label tertentu dikemukakan kepada saya, memungkinkan kawan jadi lawan dan lawan jadi kawan. Semua itu akan saya menerima dengan tabah, berlapang dada dan dingin kepala seadanya, Inshaallah. Apakah melalui lebih dari 230 rencana sebelum ini, dengan terkeluarnya rencana ini umpama padi dijemor kering kontang; tetapi hujan 5 minit padi basah lencun, dan tak akan padi itu kering kembali? Tidak mampukah kita membuat penilaian dan hukuman melalui kata hati nurani yang murni?

Tukang kipas dan tukang ampu sepanjang masa disepanjang zaman, dalam parti dan dalam kerajaan dimana-mana juga tentulah ada. Bilangan mereka cukup ramai. Tetapi dikalangan yang menentang arus menulis membuat peringatan atau yang sanggup berani gantung dan tanggal rantai kalong loket dileher singa dan harimau amat sedikit bilangannya. Kerana, masing-masing menjaga keselamatan kedudukan tidak terancam dan pulangan habuan tak jadi tak ketahuan. Hanya mereka yang tegar, diatas nama kebenaran sanggup menghadapi dan mengalami tentangan dan hukuman. Membicara dan membincang tajuk ini samalah umpama memandu kenderaan menurun bukit dalam keadaan brek kereta tidak berfungsi.

Menjelang negara menghadapi PRU13 berpandukan pengalaman-pengalaman lama dan rasa hati saya mempunyai agakkan dan pengamatan yang mana PRU13 akan berlaku tahun hadapan 2010 diantara bulan April, Mei dan Jun. Justeru menjelang menghadapi tempoh masanya kurang dari setahun, makanya wajarlah (dalam kata wajib) dikalangan kita sendiri mengambil tanggungjawab dan dipertanggungjawaban sesama sendiri memberi pandangan dan koreksi untuk menggali permata dan disepuh. Dalam pengamatan kita membuat elemen baru, perencanaan, strateji tektik dan teknik, serta sen-seni pelengkap menghadapi PRU13, hendaklah dihidupkan sepenuhnya, bergerak dan mengarak menjulang panji-panji kemenangan ke Putrajaya.

Dengan hebat, smart dan bergaya dalam semua pekara, dalam masa yang sama kita menolak gejala negatif semasa melangkah menghadapi PU13 diatas nama PR. Justeru, tajuk yang tidak disukai dan digemari penulis dan para blogger, kerana ianya mengundang bala lebih besar dari penghargaan yang diterima. Sebagai manusia kerdil yang pernah menyaksiakan penubuhan Kerajaan Champoran, Bebas Bersatu, CCC, Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR). Pengalaman pribadi sebagai pengiat parti bersekali penulis cokia, saya mempunyai maklumat penubuhan Berjasa, Hamim dan Islah. Semuanya mempunyai sebab dan musababnya tersendiri yang berada dilengkongan lengkaran PAS ketika bersarang dan bertelor.

Sebab itulah bersedianya saya menghadapi tajuk saya perbincangkan ini, semuga ianya tidak berulang dalam PAS. Islah langkah PERKUKUHKAN PARTI - MANTAPKAN KERAJAAN keluarlah juga setelah umurnya 2 tahun dan lebih dari 5 bulan, untuk PR Kedah Darul Aman yang memerentah Kedah sekarang.



Almarhum Ibn Muslim - Pak Su Hussein Yaacob anak Kelantan, Kuala Krai (anak angkat Pak Sako) mantan tahanan universiti berduri ISA berpesan kawasan Chow Kit, satu masa di restoren Yusof Suria (sudu sendok) bertentangan Hotel Asia dahulu mantan SU Politik TS Khir Johari dihadapan Almarhom Haji Ishak Haji Muhammad (Hantu Raya - Pak Sako) “Sheikh! Anta tulislah sehingga umNObn satu masa kelak menjadi pembangkang dalam negara”. Terpegun saya mendengar pengukapan itu. Masih segar saya melihat Pak Sako, menganggok-anggok kepala dan menuding jari kepada saya. Kenangan itu cukup menghiris hari saya sampai kini masih segar bugar.

Ketika itu diluar sana saya jelas melihat sah orangnya adalah pelakon Mak Ainon (lanjut usianya ketika itu) meminta sedekah dengan membawa tin susu cap tekoa. Setiap saya mengenagi Mak Ainon air mata saya mengenang dan sentiasa saya mengiringi bacaan Surah Al Fatehah untuk Almarhumah Mak Ainon. Kalau diulang tayang film melibatkan Mak ainon.

Almarhom temanku, guruku Amarhum Tuan Guru Haji Daud bin Haji Yusoff Meranti (Tok Guru Haji Daud Meranti, Kampong Meranti, Pasir Mas, Kelantan, gelak tawanya kelakarnya masih didepan mataku. Satu pesanan mudah aku pungut darinya iaitu kain pelikat yang dipakai kebiasaannya cap jenama kain yang dipakai dibahagian bawah; tetapi Tok Guru Haji Daud Meranti pakai gulung diatas dan sampai sekarang ku pakai kain sebagaimana nasihat Tok Guru yang aku tidak tahun kurang lebihnya, Mungkin Ustaz Nasaruddin ketahui fazilatnya. - Adalah ayahnda kepada Ustaz Mansor dan Ustaz Nasaruddin Speaker Dun Kelantan Sekarang. Adun Meranti 4 penggal YB Datuk Nasaruddin) katanya 30 tahun dahulu padaku, “Akan sampai satu masa PAS diatas dan umNO dibawah; kita pegang Kuala Lumpur. Jangan sampai pemimpin PAS dan orang kanan dan orang kiri, patah tengkok pikul emas”.

Manakala hampir masa yang sama dikedai Jaafar Rawas, di No 1960, Bangunan PAS, Jalan Dato’ Pati, 15000 Kota Bharu (telah Almarhum) kami 6 mata berbincang. Saya, amin Jaafar Rawas dan Haji Ahmad Prai (Almarhum lebih lama mendahului dari Jaafar Rawas mengadap TuhanNya) saya paling muda ketika itu dikalangan bertiga. Saya yakin kalau mereka berdua masih hidup saya masih kekal muda dari mereka kini, pasti. Kata Haji Mat Perai, “Orang Kelantan cukup hebat, mereka rela terima sapa saja dari negeri manapun menjadi calun untuk PAS untuk ISLAM seperti ana, asai mai Province Walleslly. “Sheikh! Orang kata ana gila, kalau la la nie ana kata satu masa umNO akan jatuh dan PAS dengan kesatuannya bentuk Kerajaan Persekutuan, sah orang akan kata Aji Mat Perai dah gila, kena pi kurong Lorong Che Hussein”.

Sebulan dan seminggu sebelum kerajaan PR Perak jatuh, saya telah membuat peringatan berjaga-jaga, dan berhati-hati dengan siap siaga dan awas. Kerana saya telah menghidu unggas, lutong kera di kalangan Adun PKR dan DAP ketika itu. Semuanya dipandang sepi. Kerana info dan peramaran itu datangnya dari blogger cokia kaki5 yang pupus nilai harga dan seumpamanya seperti saya. Sila rujuk kembali. Kata-kata Almarhum Tok Guru Haji Daud Meranti dan Almarhum Haji Mat Perai, Almarhum Ibn Muslim disahkan oleh Almarhum Pak Sako selepas 30 tahun berlalu terserlah kian hampir bertemu kenyataan tersebut. Titik kebenaran pandangan tokoh-tokoh tersebut dan separuh menjadi kenyataan selepas PRU13.

Sudah separoh negara dan Wilayah Persekutuan telah ditawan oleh PAS dan kesatuannya kata Almarhum Aji Mat Perai 30 tahun dulu. kini kian hampir dan saya menghidunya kebenaran 3 tokoh yang dah menjadi Almarhum. Subhanallah (Bacalah Al Fatehan untuk mereka).

PERKUKUHKAN PARTI - MANTAPKAN KERAJAAN dalam mantik politik semasa untuk negeri Kedah Darul Aman, umNObn telah kehilangan kedua-duanya setelah 50 tahun memerentah negeri Kedah Darul Aman mengikut acuan dan gelanggang tempang yang semuanya berkecai menjadi abu angin selepas pengumuman keputusan PRU12 yang lepas. Selepas meletakan sejumlah 7 orang Menteri Besar mengetuai merentahan negeri Kedah diatas jenama kerajaan umNOperikatan, Kerajaan Champoran dan umNObn. Tempoh 60 tahun PAS berjuang dan berperanan mengisi keperluan tuntutan politik negeri Kedah sebagai pembangkang, akhirnya dapat menubuhkan kerajaan baru, menggantikan umNObn PAS besama-sama dalam Pakatan Rakyat - PR terdiri dari PKR dan DAP. Alhamdulillah.

Jadinya, era sekarang untuk negeri Kedah Darul Aman PERKUKUHKAN PARTI - MANTAPKAN KERAJAAN adalah milik PAS bersama-sama PR, menjadi tajuk pilihan untuk renungan, perbincangan dalam rencana saya kali ini, Inshaallah. Tajuk ini cukup berat, seberat Gunung Jerai kalau ringan pun masih seberat Gunung Keriang. Silap-silap kita belah dan bedah baik Gunung Jerai maupun Gunung Keriang ia mampu menimpa maut kepada penulis blogger seperti saya. Pandangan dan pendapat yang dimuatkan dalam rencana ini, ianya adalah pandangan pengalaman blogger sendiri melihat dan menyaksi, fenomina parti lemah dan kerajaan tergugat.

Saya terpaksa tajuk PERKUKUHKAN PARTI - MANTAPKAN KERAJAAN saya pecahkan menjadi 2 bahagian iaitu BAHAGIAN PERTAMA - PERKUKUHKAN PARTI dan BAHAGIAN KEDUA - MANTAPKAN KERAJAAN. Saya mengeluar pandangan serentak dengan bertanggungjawab untuk pandangan, koreksi, dan cadangan. Mudah-mudahan baik untuk kita semua. Bukan maksud dan tujuan menajam keris mengasah golok candung, mencari mangsa dan menjadi mangsa sesama sendiri. Bukan itu menjadi matlamat rencana saya paparkan ini.


PERKUKUHKAN PARTI

Nampak soalan dikemukan ini macam dungu dan soalan bodoh, tetapi ianya memerlukan jawapan yang konsistan, kental dan berlapik dengan kebenaran, statistik dan sebagainya. Kenapa PAS dan PR mampu menawan Kedah dari umNObn pada PRU12 dahulu? Kalau soalan itu dikemukan kepada saya, Inshaallah saya akan menjawab macam ni. “Pertamanya umNObn lemah dan porakperanda mengalami krisis kepimpinan yang perdana dengan calun-calun yang diletakkan di Kadun dan Kapar ditolak oleh pengundi dan rakyat. Hatta mood dan swing rakyat dan kecenderungan rakyat pengundi kepada pembangkang PR untuk menjadi kerajaan negeri adalah tinggi. Maka jadilah PAS dan PR menubuhkan kerajaan Kedah dan bergilirlah umNObn mengambil alih tempat menjadi pembangkang, ya!!! pembangkang, dalam keadan PR luar persediaan menubuhkan kerajaan”.


Jawapan yang begitu, ianya menghiburkan sekelian ahli pemimpin PAS Kedah dan para penyokong PAS dan PR. Kejayaan besar PAS, PKR dan DAP menjelang PRU12, adalah persefahaman tuntas 1 lawan 1 menghadapi umNObn. Kejayaan meletakkan calun tunggal dikalangan pembangkang ketika itu, ianya menjelang tempoh pengundian telah mengundang sengsara dan gundah gulana umNObn deman sakit tak kebah memikirkan rebah. Skop saya fokaskan untuk Kedah sahaja. PAS sebagai teras dalam PR telah melakukan persiapan untuk menghadapi PRU12 dengan membuat fokas dan mengenali Kadun-kadun dan Kapar yang bakal ditandingi untuk dimenangi disamping Kadun dan KApar dalam genggaman selama ini.

Percaturan politik dan kekuatan kepimpinan yang dikepalai oleh Pesuruhjaya, Timbalan-timbalan Pesuruhjaya dan semua perengkat kepimpinan dewan-dewan harian negeri dan kawasan. Semangat yang kental dengan bakal-bakal calun rakyat dikemukan dikalangan semua perengkat keperluan untuk ke Wisma Darul Aman. Kesungguhan dan keyakinan mahluk bumi di Kedah ketika itu diangkat kelangit tinggi dan disambut penghuni diSana. Maka pengundi rakyat menghantar PR dikepalai PAS ke Wisma Darul Aman. Alhamdulillah. Seluruh calun-calun umNObn menjadi antara percaya dengan tidak, mereka hakikatnya telah hilang kerajaan Kedah yang diterajui selama 50 tahun.

umNObn sedar kekalahan tersebut menyebabkan mereka terlepas gudang dan celapang semua cengkaman harta khazanah negeri yang selama-lamanya. umNo selama memerentah menjadi diantara faraid dan asnaf yang tidak diundang, sebagai penerima oleh Allah dan rakyat pengundi. Selama ini umNO mendapat sokongan dengan macam-macam sogokan dalam menawan hati rakyat, sekalipun belakang kelangit. umNO menyedari dan terlalu mengeruni, hilangnya kerajaan negeri, yang selama ini umNO hidup tumpang tui kerajaan dan jadikan harta kerajaan macam harta umNO. Semuanya telah beralalu 2 tahun 5 bulan lebih, umNObn takut jadi seperti Negeri Kelantan Darul Naim, sukar ditawan kembali melalui jalan pilihanraya.

Sekiranya umNObn tersentak dan terkejut menerima kekalahan, tidak kurang juga PR - PAS, DAP dan PKR terpinga-pingga menerima kemenangan. Serta meraba juga untuk menubuh kerajaan berkaitan pembahagian saf Exco dikalangan PAS, DAP dan PKR. Itu cerita 2 tahun 5 bulan lebih dulu, semuanya dah berlalu. Selepas 2 tahun 5 bulan lebih kini pasti kelainan suasana. YAB DS MB dan saf Exconya telah lulus cemerlang dalam pentadbiran pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman. Pengurusan pentadbiran yang dibantu oleh pegawai-pegawai khas lantikan politk sebagai penjawat awam di pejabat MB. Serta turus penjawat-penjawat awam serta seluruh penjawat awam dengan mendapat keujian dari JPM.

Persoalannya apabila YAB MB dan saf Exco cemerlang dalam menjalankan tugas potfolio masing-masing, adakah seluruh partinya yakni PAS di kawasan-kawasan masing-masing bersekali dengan cawangan-cawangannya turut cemerlang? Berjalankah usrah? Berjalankah gerak tubi pendaftaran tambah ahli-ahli PAS serentak dengan pendaftar sebagai pengundi? Berjalankah geraktindak dan gerakkerja bersepadu dikalangan komponan PKR dan DAP? Sudahkah wujud penyelarasan Jawatankuasa Induk PR peringkat kawasan dan cawangan-cawangan? Apakah wujudnya cawangan-cawangan PAS bersekali dengan wujudnya pejabat dan memiliki kemudahan pejabat sesuai taraf parti yang mereka mempunyai kerajaan negeri?
Masihkah berterusan YDP Kawasan dan Setiausaha PAS Kawasan tidak mengenali Setiausaha Cawangan, Ketua Cawangan dan sebagainya? Serta Setiausaha Kawasan maupun YDP Kawasan tidak punyai rekod dan maklumat cawangan-cawangan PAS dan kepimpinannya? Baik peringkat cawangan dan kawasan, rekodkah kita mati sakit deman, kejayaan semua peperiksaan anak ahli dan pengundi? Raikah kita anak-anak ahli dan pengundi yang cemerlang UPSR, PMR, SPM, STPM, STAM, masuk universiti dan sebagainya? Rekodkah kita kematian dan bantuan kepada ahli, penyokong yang meninggal dunia dan yang ditimpa musibah mala petaka?

Sudahkah kita membuat nilai tambah, pengetahuan dan latihan semasa dan berkala untuk melahirkan tenagatugas dan tenagakerja yang skill dalam menjalankan tugas utama dan cukup penting dihari pilihanraya yankni dihari pengundian bermula jam 7.00 pagi sehingga tamat keputusan resmi pegumuman keputusan pilihanraya Parlimen dan Dun iaitu petugas PACA. Sesungguhnya anggota petugas PACA, kalau diumpamakan peperangan konvensional, maka merekalah merupakan benteng, kubu pertahanan terakhir. Kalah menang tewasnya PAS PR, kalau kita kirimkan petugas PACA diluar memiliki ilmu pengetahuan, serta dengan mendapat latihan secukupnya secara teori maupun latihan praktikal amali dalam pilihanraya percubaan. Ketahanan minda dan fizikal dengan dibekalkan jiwa yang berani, kental beramanah dan bertanggungjawab merealisasikan kerjatugas yang dipikul, adalah utama.

Sekiranya petugas PACA tidak mendapat latihan penuh, samalah kita dalam menghadapi peperangan kita ambil saja sapa saja yang terjumpa yang mau sebagai askar upahan. Terus kita bekalkan mereka beberapa jenis senjata untuk menghadapi peperangan. Makanya pergilah ia kemedan peperangan, akhirnya matilah dia bukan kerana peluru musoh, tetapi mati katak menjadi mangsa senjatanya yang dibawa dibekal, kerana tidak tahu dan pandai mengendalikan senjata tersebut untuk berdepan musoh tanpa kemahiran untuk menggunakan senjata tersebut. Serta berkemampuan bertindak dengan mengetahui tektik dan teknik, tipu daya dan tipu muslihat menghadapi peperangan pilihanraya. Dibidang inilah pengurusan parti memandang rendah dan ambil mudah, sedangkan misi kita sekarang adalah ke Putrajaya, ke Putrajaya, ya! Ke Putrajaya.

Saya melihat dan kita tidak mahu fenomina pisahkan jawatan Exco dengan kepimpinan PAS kawasan dan menghindarkan diri dengan PAS cawangan. Semua gerakkerja parti, pengisian parti hendaklah dibabitkan bersama dengan kehadiran Exco. Elakkan perasaan tidak terdetik dikalangan ahli parti dan rakyat pengundi, dulu Exco bersama-sama mereka, dalam semua pekara, kini sentiasa tidak teruang sekadar mengilap kerusi exco dan parti kurang perhatian, dipeduli Cuma diwakilkan. Kita mesti menangani dan menghindari masalah ini dengan teliti. Kepulangan Exco ke kawasan dan cawangan bukan ianya dinamakan lawatan atau kunjungan. Exco kembali keganggang ketampuk menemui berbincang dan mengambil peduli, dan mengambil perhatian dan tindakan dalam memenuhi janji dan tunai semasa kempen PRU dulu.




Rakyat pengundi pula, wajiblah mampu berfikir dan membezakan tuntutan pribadi dan kerajaan wajar memenuhi keperluan rakyat ramai disudut pembangunan dan peruntukan yang ada. Dalam beberapa pekara pemimpin rakyat yang sentiasa denyut nadinya bersama rakyat, rakyat sentiasa mendampingi dengan pemimpin rakyat mereka untuk mendapatkan maklumat serta sedikit sebanyak pertolongan. Rakyat lebih mempercayai dan mendampingi pemimpin rakyat mereka dalam menyelesai masalah mereka dari sebesar-besar masalah sampailah sekecil-kecil masalah, sekalipun tidak menjadi Adun atau Ahli Parlimen.

Nyata ramai pemimpn rakyat diperingkat kawasan-kawasan dan cawangan lebih kehadapan dan menyelami hati nurani rakyat pengundi. Keadaan ini sedikit sebanyak mengundang masalah, apalagi sekiranya Adun setempat itu bermasalah dengan pengundi dan bermasalah pula dengan parti dalam beberapa pekara. Keadaan-keadaan inilah terdapat juga Adun yang ditolak ahli parti sendiri dan penyokong, hatta terdapat Adun yang bermasalah dengan partinya, wajar mengundur diri untuk PRU13 nanti secara terhurmat. Adun yang bermasalah dalam pekara pokok hendaklah dipertimbangkan semula kedudukannya menjelang PRU13 nanti. Jangan musnahkan parti kerana meletakan calun yang sarat masalah pribadi dengan Allah juga dengan pengundi apa lagi parti.

Kerajaan akan menjadi lemah sekiranya parti tidak kukuh perkasa. Sebarang kelemahan parti baik peringkat pengurusan pentadbiran kawasan, cawangan maupun dewan-dewan. Sekiranya pengurusan parti melihat kerajaan yang terwujud kerana datangnya dari parti, dan segala peranan tugas parti dan kepentingan tuntutan kumuniti selama ini parti menggalas memikulnya. Oleh kerana parti telah ada kerajaan dan kepimpinan parti di semua peringkat cuba menolak kewajiban parti kepada kerajaan, sekiranya ini berlaku, ianya adalah satu kesilapan besar dan jejak itu sama dengan umNO laksanakan selama 50 tahun, natihaknya berjaya ke detik kemusnahan kerajaan mereka. Usah diulangi oleh PR.

Parti hendaklah sentiasa diperkukuh dan diperkasa. Parti dan kepimpinan wajar menjadi mata telinga kepada kerajaan dalam halatuju kerajaan ianya tidak bercanggah dan membelakangkan aspirasi parti. Parti tidak boleh mengganggu kerajaan tetapi pelaksanaan kerajaan mestilah mengikut landasan kehendak parti sebagaimana dijanjikan kepada rakyat. Keputusan besar yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan, maka penguasa kerajaan adalah terlebih baik hendaknya kembali kepada parti untuk mendapat mandat dan sokongan besar untuk merelaisasikan aspirasi kehendak kerajaan rakyat. Jadinya wajarlah kerajaan mesti peka dan memahami bertanggunjawab kepada parti.

Suasana dan situasi sambutan hebat kepada PAS sekarang, adalah kelainan dengan sambutan terhadap PAS 20 tahun dahulu. Gulungan elit, cendiakawan dan profesional kurang mendapat perhatian dan minat mereka kepada parti PAS dulu. Dengan pandangan yang bermacam-macam dan berbeda pandangan. Tetapi sejak mutakhir ini, PAS dilihat diperhatikan mereka dan dibedah oleh gulungan tersebut, dilihat mereka PAS sebagai sebuah gunung. Dan didalam gunung tersebut sekiranya diletupkan ianya akan mengeluarkan hasil mahsul bumi yang bernilai tinggi harganya. Maka ramailah peminat dikalangan profesional, elit dan negarawan dan pesara elit menghampiri dan mendampingi PAS. Ahlan walsahlan! Selamat datang kepangkuan PAS.
Diri mereka mendapat perhatian dan kepercayaan ahli dan dengan segala apa yang ada pada mereka, gelaran, bintang dan sebagainya akhirnya kehadapan menjadi pemimpin. Saya bersetuju dan menyokong sepenuh mereka kedalam PAS 100% sokongan untuk mantap, perkasa dan perkukuhkan PAS untuk menjadi parti mampu memerentah bersama PR sampai kepusat ke Putrajaya. Tetapi dalam masa yang sama janganlah pula kita sigung, kita sekeh, hatta kita tekan pemimpin akar umbi yang memberi peluang kita tapak untuk bergerak, sampai rakyat kata, “hang sapa? Tu pemimpin kami yang diketepi, yang terlalu tahu menangani masalah keperluan kami, kerana dia pemimpin rakyat, bukan pemimpin elit”.

Jangan sampai diatas kelemahan minda dan serba kelemahan ahli-ahli kita membuli domba ahli untuk pasangkan pelana dibelakang kuda dan kita akan pacu sebagai joki profesional untuk mengejar kemenangan besar dan hadiah lumayan hasil perlumbaan kuda tersebut dipadang yang hijau. Sesungguhnya saya nampak telah ada segelintir pemimpin-pemimpin kearah itu, dan kita tidak mau joki dan kuda berpelana itu jadikan padang gelanggang hijau untuk mewarnakan mengikut kehendak seleranya. Pemimpin atas mesti melihat pemimpin bawah dan ahli rakyat, dengan penuh rasa hurmat santun saling lengkap melengkapi dan perlu memerlukan dengan penuh kepercayaan.

Diluar memandang hina dan memandang ahli-ahli bawahan penoreh getah, pesawah, penyadat nyior sawit, pekerja kilang, jaga keselamatan, pemandu kenderaan taxi, bas, nelayan, pekerja bawahan sebagai sampah sarap dan alat untuk kita jayakan misi pemimpin panjat pijak untuk menjadi Adun, Ahli Parlimen. Semua komponan bernilai disudut harakah dan perjuangan adalah setaraf dan senilai dan berpeluang memegang jawatan parti. Ingatkanlah, saya pernah melihat menyaksikan peristiwa terdapat tempoh dulu Adun juga Exco menangis macam cucu, kembali pada kawasan dan cawangan-cawanga menjadi peminta sedekah dan pengemis apabila Dun dan Parlimen dibubarkan dan parti tidak kembali menamakan beliau untuk PRU berikutnya.

Wahai teman sahabat bernama Adun, Ahli Parlimen ingat ketika pilihanraya pengundi adalah hakim rakyat, menentukan kedudukan dalam keputusan pilihanraya. Rayuan bagilah peluang sekali lagi kepadaku untuk mewakili rakyat terhurmat semua kalau, saya berjanji untuk berubah bergerak bersama-sama nadi rakyat. Ketika itu masanya dah lambat dan lewat. Akhirnya menjadi lawan kepada parti sebaik sah tidak menjadi calun. Contoh mudah, pemimpin parti kena ambil peduli sebagaimana keluh kesah pengundi rakyat yang makan hati dalam melihat telatah Ahli Parlimen Padang Serai sekadar 1contoh. Pengundi PR sedang menilai buruk keatasnya. Rata-rata pengundi mula membicara, sekiranya AP tersebut dikekalkan pasti kalah, apa macam?

Sejujur dan seiklasnya saya sendiri bersama isteri menafikan undi untuk beliau sekali lagi, cukuplah unuk PRU12 dulu. Undi pasti kepada PR tetapi bukan calun usang itu yang bergaya jauh langit dengan bumi perubahan stail hidup, cara bercakap dan gayanya. Sesetengahnya dapat diibaratkan ada yang telah menempah pelana, sedangkan kuda tidak pernah ditunggangnya sebagai joki. Kadang-kadang ahli PAS marhaen yang hidup matinya, bernafasnya adalah PAS juga terkeliru menerima mudah pemimpin jenis ini memimpin mereka tanpa terlebih dahulu diuji dipikulkan dengan perjuangan onak duri bermula dari bawah. Rakyat bentangkan permaidani hijau tatang mereka, sedangkan mereka sebelum ditatang telah menempah pelana.
Saya sedang melihat sekarang fenomina sakit dan beban dihadapi dibeberapa kawasan PAS wajar dieslesaikan dengan bijaksana dab berhemah. Terdapat sebilangan pemimpin PAS kawasan yang tidak cuba menyelesaikan masalah-masalah kecil dan ianya merebak, silap-silap terperuak kalau tidak ditangani. Pemimpin saling pergi tukar ganti ini pasti. Terdapat sesetengah pemimpin mereka terlupa hakikat dan melupai qada dan qadar Allah. Sesetengah pemimpin itulah ketika mereka berada diatas, sentiasa lidah mereka paseh mengajukan ketaatan kepada pemimpin dan parti, berpandukan alasan-alasan dan dalil yang ampuh.

Tetapi jenis pemimpin yang sama, apabila ahli menolaknya dalam saf kepimpinan, tiba-tiba nadanya, caranya menghadapi kenyataan semasa kedalam dirinya menjadi terbalik. Beliau tampil dipentas-pentas tidak resmi menuding dan membantah dengan macam-macam tuduhan dan tohmohan diatas penolakkan ahli menafikan ianya tercicir dari kepimpinan. Degan mencipta reka untuk mendapat sokongan semata-mata kearah mempertahankan diri pribadinya, parti dan pemimpin menjadi mangsanya. Hatta sanggup telunjuk mengahala kepada sianu sianu adalah dalang menghalang kedudukannya dengan membuat andaian yang tidak sihat. Menuduh dan membandingkan semasa dulu dan semasa kini, dapat mengajar disurau dan dimasjid dan sebagainya.

Baik diri saya sendiri maupun sesiapa, sekiranya kita tidak dapat menerima orang lain sebagai pemimpin selain dirinya, maka ia bukan pemimpin yang dikehendaki oleh ahli rakyat pengundi hatta oleh Penguasa langit bumi. 20 tahun dahulu saya menyedari fenomina-fenomina penceramah yang tidak akar umbinya dikalangan kelayakkan asas agamanya yang kukuh. Asas pembelajarannya tidak membawa kepada panggilan ustaz. Oleh kerana faseh lidahnya dalam beberapa hafalan surah Al Quraan dan Hadis dan berjaya menjadi hafiz misalnya secara tidak disedari orang ramai memanggil mereka “ustaz” dan ustazlah mereka. Semua ini saya tidak menyangkal kebolehan mereka. Berceramah dan mengajar adalah berbeda keadaannya. Dulu saya mampu berceramah 2 jam, tetapi tidak boleh mengajar dalam surau, madrasah apa lagi masjid. Kenapa dan mengapa?

Sebabnya kita tidak berdaya mampu untuk menghuraikan kitab-kitab besar yang muktabar, apabila dalam sesi soaljawab sebaik selesai kuliah mengajar. Pasti kita tidak mampu mengeluarkan jawapan dan pasti jawapan kita tergelincir terbabas dan disama bayak kesalahan-kesalahan dapat dikesani oleh anak makmun. Dalam menyedari itulah untuk mengelak berterusan keadaan pendengar mendapat ilmu yang tersasar, pihak yang bertanggungjawab dalam menjaga agama dalam negeri Kedah Darul Aman tanpa prejudis menunaikan amanah tanggungjawab mereka. Tindakkan tersebut bukan didalangi oleh sesiapa, disini janganlah kita membabit orang lain dalam pekara terkena kepada kita.

Peraturan dan cara-caranya kearah penyelesaian adalah, kalau benar nak mengajar menjadi uztas dan seumpamanya, buatlah permohonan resmi untuk melayakkan kita mendapat tauliah mengajar dengan pehak yang berwajib, sekiranya kita mampu untuk menghadapi Ahli Jawatankuasa pentauliahan dengan soalan-soalan besar yang termaktub dalam kitab-kitab muktabar 4 Mazhab, dengan pelbagai tafsir Al Quraan. Kalau mampu bersedia, ayuh buatlah permohonan, tunggu masa temuduga dan sekiranya kita berjaya memperolehi tauliah yang ditandatangani DYMM Al Sultan Tuanku, ketika itu saudara dinafikan untuk mengajar juga, Inshaallah saya akan berganding dengan saudara mendapatkan hak.
Bukan seperti jalan keluar dan tindakkan seperti sekarang kita melabur menjana fitnah dari satu tempat kesatu tempat, melengkapkan kita menjadi penyengat kepada parti yang kita ketuai dulu diperingkat kawasan. Ingatlah kita mendpat nama dan kedudukkan selama ini adalah kerana kita berada dalam lengkaran parti PAS. PAS telah mempersadakan kita oleh ahli-ahli PASlah yang mengangkat derjat penghurmatan kepada kita mendapat nama harum dan dikenali seKedah. Terkini nampaknya kita sedang mencari dan mengundang masalah kerja keciwa, iaitu peroi fitnah keatas pemimpin yang baru selepas kita. Serta melengkapkan peroi fitnah tersebut kita mengaitkan individu tertentu untuk membersihkan diri kita, samalah kita meletakkan PAS dikandang salah, kita yang benar, betulkah persepsi itu?

Ingatkanlah sesiapa sahaja sejak zaman Almarhum Tuan Guru Haji Ahmad Fuad, Almarhum TS Asri Muda dan lelainnya, seperti sahabat-sahabat seangkatan saya Ustaz Nakahei, Mustapha Taib, Mohd Nor Idris, Wan Ahmad, Gikgu Sudin Wahab dan ramai lagi, mereka tinggal PAS, PAS terus berkembang dan mereka terus disisih dan rakyat melupai mereka. Ingat tu sejarah mencerita kepada kita.Kalau begitu kita adalahI jenis pemimpin yang diluar masak dan bertanggungjawab, saya amat bersimpati dengan pemimpin kelas jenis ini. Subhanallah.

(Saya sentiasa membicarakan masalah ini teringat saya dengan buku lama GOLONGAN YANG GUGUR DI SEPANJANG JALANAN DA’WAH oleh USTADZ FATHI YAKAN terbitan DEWAN PUSTAKA FAJAR Cetakan Pertama - Januari 1987 - 1407 Hijrah diterjermahkan oleh AL USTADZ MD. AKHIR HAJI YAACOB).

Apakah dikalangan kita atau dalaman kepimpinan PAS, skop PAS Kedah, Kawasan-kawasan PAS seluroh Kedah dan cawangan-cawangan PAS disemua kawasan-kawasan telah melakukan analisis secara detail dan menyeluruh atau setidak-tidaknya secara rambang. Akan kembang kecut, atau sunyi sepi berehat panjang sejak PRU12 dahulu. Enjin dan pergerakannya akan dihidup menjelang nampaknya anak bulan PRU13 nanti. Cawangan PAS induk? Dewan Pemuda Cawangan? Dewan Muslimat Cawanga? Adakah sekadar nama sebagai AJK untuk pendaftaran cawangan dengan Pendaftar Pertubohan Malaysia sahaja?

Diatas tanggungjawab, insaf dan diluar menjana kepentingan diri, tidak bermaksud menudoh dan melebelkan sesiapa, melainkan saya dan anda semua mengharapkan menjana perubahan dari lemah kepada perkasa, dari longgar kawalan parti dengan kukuh perkemaskan parti dalam menempuh PRU13 ke Putrajaya. Marilah kita berikrar bersama-sama menjadi tenaga dan alat penting kepada PAS kepada PR mengikut kebolehan dan kepakaran masing-masing untuk rebah dan nafikan umNObn menguasai Putrajaya selepas PRU13 nanti. Bukan kita menjadi juara sesama kita mencari kesalahan, mencukil kelemahan untuk kita mencapai pucuk.

Saya siapkan rencana ini sesudah Subuh sebelum duha, sempena Ramadan di penghujung 10 terakhir, Syawal menjelang saya menyusun ampun maaf kepada anda pembaca budiman. Doakanlah jam 9.00 hari ini Isnin 27 Ramadan 1431 bersamaan 6 September 2010 saya akan ke hospital lagi mendapat rawatan lanjutan khusus jantung, darah tinggi dan asma-lelah kronik. Keadaan-keadaan yang dialami kemungkinan 85% saya akan mengikuti Saudaraku Lutphi Othman menjalani pembedahan. Masa yang singkat dirasai untuk terus melakarkan untuk membina dan memulihara PR - PAS Kedah dan Pusat, seolah-olah masa berakhir.

Inshaallah sepulangnya kalau diizinkan doktor dari hospital pantas saya akan siapkan BAHAGIAN KE 2 sebahagian dari tajuk pertama iaitu MANTAPKAN KERAJAAN. Inshaallah kalau Allah izinkan.

(Anakku, panggilan Kakak yang pulang bercuti dari SM Sains Kubang Pasu, Batu 19, Jalan Kodiang, Jitra Kedah. Ku pinta tolong ke Cyvercafe di Taman Perumahan masukkan kedalam blog. Masalah internet bayar free guna. Benar kakak bantu Abah masukkan kedalam blognya, sebab Abah tidak sihat dan dapat rawatan susulan - Sidang pembaca blog Abah saya, doakanlah kesihatan Abah untuk mampu mungkin abah menghadapi leptop untuk membina rencananya. Abah terus tidak sihat, Abah minta maaf selepas Syawal nanti abah akan sambung MANTAPKAN KERAJAAN sekiranya kembali sihat sadikit. Abah ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin kepada pembaca semua - seruan dari Kakak ).

Rencana oleh:- IBN ABDULLAH AL AWAB

Siap pada: 27 Ramadan 1431 - Isnin - 6 September 2010