Friday, September 3, 2010

SETELAH 2T 5B KERAJAAN PR MEMERENTAH KEDAH, JEJAK KAKI KUNJUNGAN SULUNG MEMENUHI UNDANGAN, SAHABAT LAMA (PEGAWAI KANAN KEPADA YAB MB KEDAH DARUL AMA

BAHAGIAN II

(KEDAH SEJAHTERA)

SETELAH 2T 5B KERAJAAN PR MEMERENTAH KEDAH, JEJAK KAKI KUNJUNGAN SULUNG MEMENUHI UNDANGAN, SAHABAT LAMA (PEGAWAI KANAN KEPADA YAB MB KEDAH DARUL AMAN).

(KU TEMUI SAHABAT LAMA YANG HEBAT, FAELNYA PERANGAINYA MACAM DULU. TETAPI CUKUP KEMAS, UMPH DALAM MENYAMPAIKAN INFO-INFO KEPADA KU. TERIMA KASIH DAN ALHAMDULILLAH DIATAS UNDANGAN).

22 Ramadan 1431 - Rabu - 1 Sept. 2010 -

RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH AL AWAB

Berlapang dadalah dengan kepala yang dingin, usahlah berlengkar dengan lengkaran dendam kesumat. Hendaknya pembangkang umNObn Kedah yang kaya sombong memandang rendah dan terlalu prejudis, menyaksi disudut pelaksanaan pembangunan dalam penjanaan membangun negeri Kedah Darul Aman oleh kerajaan Pakatan Rakyat - PR: PAS, PKR dan DAP. Cuma baru menjangau usia 2 tahun 5 bulan selepas PRU12 pada 8 Mac 2008 yang lepas dengan persepsi sempit menuding tunjuk PR gagal, sedangkan lamanya 51 tahun umNObn memerentah penuh dengan peninggalan busuk, buruk dengan masalah lapuk dalam menangani projek-projek bersekali kejayaan beberapa projek. Tempoh 2 tahun 5 bulan hilang kuasa umNObn dah mengelabah tak kebah di Kedah. Lantas umNObn kepanasan mencari helah tenteramkan pengikutnya yang susut setiap hari.

Tetapi tempoh yang pendek 2 tahun 5 bulan itu dengan misi KEDAH SEJAHTERA, ianya tidaklah yang pipih datang melayang, yang bulat datang menggolek. Tetapi ianya adalah daripada hasil usaha gigih MB, Saf Anggota Exco, Penjawat Awam bersama-sama dengan rakyat jelata memberi sokngan dan dokungan kepada kerajaan PR. Sagu yang dapati; adalah hasil dari ruyungnya yang dipecah terlebih dahulu. Dengan segala kekuatan fizikal dan mental, serta didukongi sepenuhnya parti PAS, PKR dan DAP mendukungi sebagai benteng pertahanan musoh secara bersepadu, membujur lalu melintang patah, dengan hujah dan sanggah, propoganda dan fitnah musoh dan lawan politik PR dihadapi dengan penuh azam dan tekad menyanggah semua fitnah dan tohmah. Kerajaan telah berdepan dengan halangan, cabaran yang getir kadang-kadang mencemaskan.

Cabaran dalaman PR bersabit Adun dari PKR yang mencipta masalah, mengundang gundah rakyat dan kerajaan. Di samping usaha-usaha yang berterusan dari musuh bersistematik yang berselindung di berbagai-bagai rupa dan cara yang diketuai oleh pembangkang umNObn menghadapi kerajaan PR Kedah. Semua ujian tersebut dilalui dengan harga yang mahal disudut menyelesaikannya. Pembangkang kerajaan yang bernama umNObn, mereka masih tidak menerima hakikat mereka adalah pembangkang dalam Dun Kedah maupun diluar dewan. umNObn masih tidak berupaya membezakan peranan sebagai pembangkang yang sehat kerana umNObn sentiasa tersasul dalam ucapan dan tindak tanduk mereka masih macam ada kerajaan, dalam keadaan sengaja dan benar-benar terlupa.
Pemimpin umNObn tidak dapat menyesuaikan keadaan dan nasib parti mereka pula, yang kian dilupakan dan terus ditolak rakyat pengundi negeri Kedah. Sikap dan respon rakyat sendiri yang terpuji, tidak melatah dan terpengaruh dengan fitnah musuh, menjadikan suasana negeri aman dan sejahtera, serta rakyat negeri Kedah keluar dari kepompong pak anggok untuk mengugat dan mengigit kerajaan. Akhirnya musuh-musuh yang keciwa dan mengigit jari. Disini saya nampak rakyat yang berjiwa besar, memahami sepak terajang mainan politik pembangkang umNObn kepada kerajaan PR Kedah Darul Aman, membiarkan semua helah dan tipu daya lawan politik PR yakni pembangkang bernama umNObn, ditangani sepenuhnya oleh pehak kerajaan PR yang diketuai oleh MB dan saf Znggot Exco kerajaannya. Makanya Jun, Julai, Ogos 2010 dan seterusnya suasana politik Kedah kembali tenang stabil dan pembangkang dah penat dah.

Semuanya berfaktorkan kesabaran dan kewibawaan bijaksana dan tahan uji MB YB DS Azizan dan bersama-sama saf Anggota Exconya digandingkan dengan pegawai-pegawai kanan pejabat MB dan penjawat awam disemua peringkat. Justeru, kerajaan berupaya dan berjaya menangkis semua tohmah dan fitnah menghadapi dan menyelesaikan dengan penuh hikmah. Dengan doa restu dari rakyat jelata yang mendoakan kesejahteraan kerajaan PR untuk terus memerentah negeri Kedah. Salam dan doa kerajaan kepada rakyat jelata negeri Kedah setiap masa itu, ianya telah memberi impak yang besar kepada rakyat dan negeri seada-adanya. Ianya bersesuaian dan bertepatan dengan batang tubuh YAB MB seorang yang berilmu serta beramal dengan ilmunya diterjermahkan sepenuh ketika menjawat kuasa, di kerusi MB Kedah.

Allah telah gandingkan MB dengan saf Exco dan Adun dikalangan PAS dalam PR, terdiri dari mereka yang celik kaya ilmu dan profesional dalam beberapa bidang utama. Mereka beriltizam, komit dan komited memikul amanah rakyat untuk realisasikan matlamat KEDAH SEJAHTERA. Inshaallah. Makanya kekuatan dalaman dan luaran tersebut mampu berdepan kecaman dan fitnah bertubi-tubi dari umNObn dan teman seangkatannya diluar batas sopan. Ianya telah mengheret saya untuk membuat pembelaan berpandukan fakta sebagai faktor utama. Walaupun mengalami kesihatan yang uzur dan daif, saya berusaha untuk cuba menangkis mengikut kemampuan yang ada pada saya menulis membenteng kerajaan PR Kedah. Mudah-mudahan mendatangkan kebaikkan kepada kesejahteraan Kerajaan PR Kedah, setidak-tidaknya saya mendapat manfaat berguna diisisi Allah dengan apa yang tertinta dalam rencana ini.

Pembelaan terhadap kerajaan PR Kedah sekarang ianya menjadi kewajiban saya, kerana saya datangnya dari sini juga. Parti PAS yang menuboh kerajaan PR Kedah adalah urat dan nadi denyutan nadi saya sendiri. Berbekalkan sikit kekuatan fizikal yang 3 hari lepas kembali mendapat rawatan susulan jantung, darah tinggi dan lelah dihospital. Ketika kehospital ditemani isteri, isteri turut dibekalkan saya dengan sebuah buku lama kulit berwarna hijau, PERATURAN DAN ARAHAN oleh Almarhum Ustaz Hasan Albana diterjermahkan oleh Almarhum Ustaz Abu Bakar Hamzah, Pustaka Zakry Abadi, 89A Jalan Raja Muda KL. Cetakan pertama 1984. Buku dihadiah dan di tandatangani penterjermahnya kepada saya.




(Iktibar dari dikutip bahan buku tersebut, mendatangkan kekuatan membuat rencana ini untuk BAHAGIAN II sebagaimana dijanjikan. Ketika menunggu giliran mendapat rawatan di hospital, saya telah sms kepada seorang sahabat, sahabat tidak membalas sms saya atau membuat panggilan dan saya membuat panggilan juga tidak berjawab. Diatas kesilapan saya sms mengundang marah dan salah khilaf penerimaan barangkali. Saya amat sedih dan terlalu dukacita dan memohon maaf kalau itulah menjadi kesalahan. Sesungguhnya saya tidak mahu umpama padi jemor kering kontang, terkena hujan lebat walau 5 minit ianya telah basah. Maafkan ana.).

Peluang menjana pelaksanaan mengisi pemerentahan dalam menunaikan janji-janji semasa kempen hadapi pilihanraya dan manifesto PRU12 termasuklah diluar dari janji itu. Dalam tempoh 2 tahun 5 bulan dapatlah kerajaan PR pimpinan Usraz Azizan, berbangga dalam ertikata menunaikan janji dan tanggungjawab kepada rakyat mengikut kemampuan yang terhad. Kalau dibandingkan tempoh 51 tahun umNOPerikatan - umNObn memerentah Kedah dengan 7 Menteri Besar terdahulu sebelum dijawat oleh YAB DS Ustaz Azizan Razak. Kalau dirumuskan dengan satu statistik yang adil, tempoh pendek berlalu lebih baik tempoh semasa mantan MB Kedah terdahulu.

Mantan 4 MB umNObn yang pernah menduduki kerusi MB Kedah Darul Aman masih ada diera pesaraan sebagai negarawan. Iaitu Tan Sri Osman Arof, Tan Sri Sanusi Joned, Datuk Seri Syed Zain Syed Razak dan Datuk Seri Mahathir Khalid. Sesungguhnya Tan Sri Osman dan Tan Sri Sanusi mampu memberi penilaian mereka yang iklas sebagai Negarawan Negeri Kedah dengan dhamir mereka sehubungan kerajaan Kedah pimpinan DS Azizan sekarang. Negarawan Negara seperti Tun Daim Zainuddin mantan Menteri Kewangan pasti arif dengan pengendalian kewangan negeri yang dibelanjakan oleh kerajaan PR dengan perbelanjaan hora tiris kerajaan umNObn dahulu.

Saya telah angkat muatkan dalam rencana saya yang terdahulu di BAHAGIAN I dengan mengemukakan beberapa projek, perjalanan dan pengisian kerajaan PR pimpinan YB Ustaz Azizan. Menerusi BAHAGIAN II maklumat kerajaan dimaklumkan sahabat saya tempoh hari, yang sedang dilaksanakan dapatlah saya manfaat muatkan pula dalam rencana Bahagian II ini. Untuk makluman dan pengetahuan rakyat awam secara menyeluroh dalam menangkis dan menepis tohmohan pembangkang umNObn yang kerajaan PR tempoh 2 tahun 5 bulan tidak buat apa-apa sebaik mengambil alih kerajaan dari umNObn di Kedah. Temberang umNO yang memperkudakan RTM stesyen TV swasta membuat laporan negatif, dusta dan sembunyi tangan bila membaling batu, sikap pengecut ibn bacul, ditangkis sendiri oleh Laporan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri.

Lainlah kerajaan PR dengan ruang yang terhad untuk menghebahkan projek-projek yang dilaksanakan dari masa kesemasa. Maka melalui medium maya internet menerusi blog dan blogger tegar mempertahankan PR dan parti-parti komponan PR adalah perlu kehadapan sebagai benteng menghadapi musuh dan lawan politik PR iaitu pembangkang dikenali umNObn. umNObn sentiasa memutar belit aktiviti kerajaan negeri dengan propoganda yang berulang. Disajikan semata-mata bermatlamat untuk mendatangkan keresahan pengundi dan rakyat, hatta menanamkan api perkauman yang melampau kepada rakyat terhadap kerajaan PR.


Disinilah sekiranya rakyat latah dan terpengaroh dengan fitnah dakyah pembangkang umNObn, mereka akan terus mencipta apa-apa juga yang mampu menaikkan api permusuhan dan haba kebencian kepada kerajaan PR. Agar membolehkan umNObn menjadi lanun penyamun titian sebagaimana umNObn merampas kuasa - kudeta di Perak. Langkah-langkah dan tindakan membina sahsiah rakyat, ianya menerusi pendidikan dan pembelajaran. Pendidikan kepada anak bangsa menjadi keutamaan dan ianya adalah pelaburan untuk negeri dan negara menuainya satu masa diatas semaian yang dijana oleh kerajaan negeri sekarang perlu dan bertepatan masanya.

Maka kerajaan bertindak mendirikan pasarana untuk mencapai kematlamat tersebut. Rakyat Kedah yang tinggal di Daerah Baling, Padang Serai, Kulim Bandar Bharu, Sik dan Bukit Selambau pasti mengetahui bahawa di Kuala Ketil, khususnya di Kampong Pantai Chicar, disitu dulunya ladang kelapa sawit seluas 832 ekar, telah ditebang dan kerja-kerja permulaan sedang giat dijalankan untuk pembinaan dan penyiapan kampus induk KOLEJ UNIVERSITI INSANIAH yang mana pembinaan dijalankan berperingkat dari fasa kefasa dijangkakan siap tahun 2012. atau lebih sinonim dengan nama INSANIAH. Dengan kos permulaan difahamkan lebih kurang RM400,000,000.00 Selepas 39 merdeka dalam tahun 1995 barulah kerajaan terdahulu umNObn menubuhkan Kolej INSANIAH ini dengan siswa sulung seramai 43 orang dengan menumpang premis. Tetapi kerajaan pimpinan YB Ustaz Azizan masuk sahaja tahun kedua pemerentahan PR di Kedah tahun 2009, dengan penuh tanggungjawab kerajaan negeri mengiringi kenaikkan taraf.

Inshaallah dalam temph 2 - 3 tahun lagi KOLEJ UNIVERSITI INSANIAH akan memiliki kampus sendiri yang mana pembinaannya sedang giat dijalankan. Kini Insaniah telah menempat pelajar siswa siswi seramai 4,492 termasuklah pelajar luar negara dari 35 negara belajar di Insaniah. KU Insaniah menawar 47 program pengajian sehinggalah keperingkat PhD. Seiring penyiapan kampus KOLEJ UNIVERSITI INSANIAH kelak yang mengandungi Dewan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah, Kompleks Masjid, 4 Dewan Kuliah Utama, Kuliah Kejuruteraan, Muamalat & Multimedia Kreatif, Kuliah Al quraan, Usuluddin, syariah & Bahasa Arab, Bangunan Canselori, Asrama dan beberapa kelengkapan lain. Nyatalah limpahan pembangunan KOLEJ UNIVERSITI INSANIAH sektor ekonomi setempat akan berkembang dan maju serta penempatan dan peluang pekerjaan pasti terjadi akhirnya Kuala Ketil akan dikenali sebagai Bandar Universiti, Inshaallah.

Dalam melestarikan pendidikan Islam menerusi Bajet 2010 kerajaan telah memperuntukkan RM28,500,000.00 kepada Lembaga Maktab Mahmud untuk memenuhi dalam menyempurnakan kemudahan prasarana dan tambahan guru-guru terlatih. Hatta ditambah dana sejumlah RM2,000,000.00 untuk membiayai kos-kos operasi Maktab Mahmud. Dimasa yang sama sedarnya kerajaan PR tentang anak-anak yang menghadapi sarat masalah dalam mengisi kehidupan sekarang. Justeru, Kem Anak Soleh peringkat negeri dianjurkan dan ianya mendapat perhatian besar dari ibu bapa dan waris penjaga untuk anak-anak di sekolah rendah. Sekurang-kurangnya ianya dapat menjadi penawar mujarab kepada penyakit sosial. Manakala diperingkat pelajar sekolah menengah diwujudkan pula Kem Bina Sahsiah, untuk merealisasi dan mengatasi masalah yang sama.


Kemuncaknya apabila Laporan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri sehubungan peningkatan meningkatnya TARAF HIDUP rakyat negeri Kedah sebagaimana kenyataan berikut:-

# KDNK Kedah 4.6% hampir sama dengan KDNK Malaysia 4.8 untuk tahun 2008
# Pendapatan kasar isi rumah purata meningkat RM2,126 kepada RM2,408
# Kadar kemiskinan berkurangan daripada 7% tahun 2004 kepada 3% pada 2008
# Kadar kemiskinan tegar berkurangan 1.3% tahun 2004 kepada 0.3% pada 2008
# Kadar pengangguran menurun daripada 3.8% tahun 2004 kepada 3.3% pada 2008

Jelaslah dengan fakta dari dan disahkan sendiri oleh Laporan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri ianya memati dan menafikan tersendirinya, selama 2 tahun 5 bulan ketika ini, fitnah dan pembohongan berterusan dari pembangkang di negeri Kedah iaitu umNObn yang turut sama-sama menabur fitnah, sama-sama membohongi rakyat negeri Kedah dengan mendapat kemudahan media perdana negara rakyat RTM termasuklah TV stasta berkubur. Walau pun begitu dikalangan pemimpin umNObn Kedah tetap terus menyalak dan menafikan kejayaan-kejayaan tersebut. Kenapa? Semata-mata mereka umNObn mengabui ahli dan pengikut mereka agar tidak bertindak beralih sokongan, memindah kepercayaan kepada PR dalam kebenaran PR menjalankan pemerentahan dan kemajuan negeri mengatasi kerajaan umNObn dahulu. Inilah hantu jembalang yang sangat ditakuti umNObn.

Dalam memberi keselesaan rumah sejahtera di Bandar Sejahtera, iaitu golongan marhaen berpendapatan rendah mampu membeli rumah. Umpamanya tanah perumahan seluas 40 hektar di Pokok sena projek pembinaan dan penyiapan sebanyak 1,811 unit rumah dikendali sendiri oleh pemaju dan kontraktor syarikat kepada anak syarikat Kerajaan Negeri iaitu Seri Temin Development Corporation (M) Sdn Bhd dijangka penyiapan sepenuhnya dalam tahun 2017. Manakala sebanyak 660 unit pangsapuri kos rendah dalam proses dibangunkan di Taman Tunku Intan Safinaz, Bandar Darul Aman. Bersekali dengan 531 unit rumah kos rendah di Kuala Ketil dan 528 unit di Bandar Tunku Puteri di Pokok Sena. Projek-projek yang dikendalikan pembangunannya oleh Darulaman Realty Sdn. Bhd. yakni anak syarikat Kerajaan Negeri Kedah, adalah diharapkan dengan keyakinan tinggi mampu mengurangkan masalah pemilikan rumah dikalangan rakyat yang berpendapatan rendah dengan fokas untuk membasmi setinggan bandar.

Sebagai negeri dikenali sejak 50 tahun dengan negeri Jelapang Padi negara, kini YAB Ustaz Azizan dan Exco yang bertanggungjawab dalam sektor pertanian telah mempelbagaikan sumber pertanian, perikanan dengan mengambil pendekatan menamakan Merakyatkan PERTANIAN seperti Belanda Timur. Dalam Pelan Pembangunan Pertanian Kedah 2008 - 2015 kerajaan memberi fokas kepada menanam padi, jagong, nenas, syur-sayuran dan penternakan. Termasuklah Industri Akuakultur. Manakala Kedah Agro Biotech kini rancak menjalankan program merakyatkan pertanian. Memberikan tunjuk ajar dan pendedahan kepada penduduk dan peserta cara-cara menghasilkan cacair EM iaitu bahan penting dalam penghasilan baja kompos, silaj, baja buah, baja daun dan penghalau serangga.

Dalam memberi perhatian kepada sokan, selama 51 tahun pimpinan kerajaan umNObn terdahulu dan pimpinan Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) tidak memberi kemudahan kenderaan khusus kepada KFA untuk bergerak. Pimpinan baru KFA tempoh 2 tahun sahaja telah membeli sebuah bas eksekutif untuk KFA yang penyerahannya disempurnakan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada 21 April 2010. Hatta pasukan Kedah juga menunjukan prestasi baik dalam Sukma yang dilangsungkan di Melaka baru- baru ini.

Masalah bekalan air menjadi satu masalah besar yang diwarisasi dari pemerentahan umNObn selama 51 tahun di Kedah. Disini pembangkang sentiasa exploidtasi tentang air ini, sedangkan mereka lupa 51 tahun memerentah bekalan air diabaikan untuk ditingkatkan ketahap terbaik. Pembangkng umNObn nampak tempoh 2 tahun PR seolah-olah gagal mengurus tentang bekalan air bersih ini dibanding dengan mereka memerentah dalam masa yang panjang 51 tahun. Apabila kerajaan PR korporatkan pengurusan Jabatan Bekalan Air Kedah kepada syarikat milik penuh Kerajaan Negeri Kedah dengan nama Syarikat Air Darul Aman (SADA). Mereka jaja kerajaan dah swasta bekalan air. Sedangkan saham SADA 100% share dan ekuiti dimiliki oleh Kerajaan Kedah. Semua ini disempurnakan pada 1 Januari 2010 dan ianya berjalan lancar.

Dalam menjana pembiayaan IKS kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM2,000,000.00 untuk membantu usahawan yang membabitkan IKS. Dengan objektif melahirkan usahawan Bumiputra yang mantap dan berdaya saing. Membantu dan menasehati dalam menaikkan taraf usahawan kecil sebagai sumber punca utama pencarian rezeki, peluang-peluang ini sentiasa dapat dimanfaatkan oleh usahawan melalui Dana Usahawan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).

Tempoh 2 tahun 5 bulan memerentah, lebih 51 tahun dahulu, program ilmu tidak diadakan di Mentalon di Kediaman Resmi MB. Sesuai MB sebagai mantan pensyarah dan mantan dekan beliau hidupkan program ilmu dengan suburkan Kuliah Mingguan setiap pagi hari Sabtu di Dewan Seri Mentalon yang dipimpinnya sendiri berseang seli dengan penceramah-penceramah lain diantaranya Profesor Dato’ Dr Haron Din sahabatnya selama semasa menjadi pensyarah di UKM, serta beberapa penceramah yang lain. Ianya mendapat sambutan yang menggalakkan dari orang awam dan penjawat awam disemua peringkat. Inilah kelainan diantara MB PR PAS dengan MB umNObn selama 51 tahun beradu di Seri Mentalon.

Kerajaan PR Kedah pimpinan YAB DS Azizan Razak selain dari diatas, banyak lagi program projek semasa dalam membantu rakyat, dilaksanakan kerajaan PR dalam tempoh yang singkat. Walau pembangkang sentiasa suburkan fitnah kepada kerajaan. Sekali umNobn terus umNObn dan mereka tidak akan senang diri melihat kejayaan yang dilaksanakan oleh kerajaan. Sebab itulah kerajaan usahlah mengambil masa yang banyak untuk melayan mehnah dan kerenah pembangkang. Biarkanlah, pasti mereka akan kehabisan tenaga, letih dan berhentilah dari menjadi penyanggah kemajuan yang dilaksanakan. Kedah Sejahtera - Rakyat Selesa, mudah-mudahan terus berjasa kepada rakyat jelata.

Inshaallah, saya akan berpindah dalam tajuk yang lain, sekali pun tidak disenangi oleh beberapa pehak.

RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH AL AWAB
22 Ramadan 1431 - Rabu - 1 Sept. 2010 -