Tuesday, April 14, 2009

ANTARA BEDAI SANG BOYA DENGAN BEDAI UM No

DUA-DUA BEDAI BAHAYA
Orang Kedah, orang Perlis dan orang Penang kata bedal itu di sebut bedai dan crocodile-buaya di sebutkan boya. Bedai boya merupakan senjata ampuh boya lebih perkasa bisa dari keris gempaq usang yang Hishamuddin cabut setiap kali Pemuda UM No bersidang dulu. Bedai boya mampu menewaskan mangsanya dengan kelibat libas menggunakan ekornya yang kuat. Mangsanya cuma dikalangan dua jenis sahaja. Iaitu jenis haiwan di daratan yang menghampiri tebing sungai dan mangsa kedua adalah manusia, samada yang berada ditebing atau manusia yang berada di dalam sampan, perahu dan kolek.
Pasti berbeda diantara bedai boya dengan bedai UM No. Kalau tak ada ekoq macam mana nak bedai? Persoalan ini samalah juga dengan arak. Arak merupakan minuman haram ditegah kepada umat Islam meminumnya dalam apa-apa keadaan sekali pun dan dosanya meliputi semua pelaku. Arak kedua misalnya selepas negara mencapai kemerdekaan, khususnya diawal-awal menyambut kemerekaan. Kalau tidak salah ingatan saya turut menyambut ulang kemerdekaan 1962 secara meriah dan besar-besar.
Di atas inisiatif YAB Pemangku MB Perlis Ketika itu YB Dato’ Ahmad Musa ADUN Sanglang. Fiesta tersebut diadakan di padang Sekolah Kebangsaan Simpang Empat Syed Kassim (Che Kassim), Perlis Indra Kayangan lanie tukar jadi Indra Sunnah.
(Bangunan lama itu dijadikan asas kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Simpang Empat dan ditukar kepada nama Sekolah Menengah Syed Saffi – Menerusi dua aliran kebangsaan dan Inggeris. Sebaik 2 blok bangunan baru siap di tempat sekarang dan bangunan SK lama pengajian untuk sesi petang. Disinilah aku menemui guru-guru sejatiku diantaranya adalah (1) Cikgu Sulaiman (2) Cikgu Abdul (3) Almarhom Ustaz Hayazi Saidin (4) Cikgu Ramli Othman (5) Cikgu Mohd Yusof Hashim (6) Cikgu Hakimi Hashim dan isterinya (7) Cikgu Siti Nordinar Tamin (8) Mr Thean (9) Mr Koay Tean Chye (10) Cikgu Budriah Haji Salleh menjadi Profesor di USM dan baru pencen di USM (11) Cikgu Mansor Ibrahim (12) Pengarang Tersohor Negara – tulisan tercatek - Cikgu Rejab Bin Ismail – Rejab FI dan beberapa guru lagi. Apa khabar cikgu-cikgu ku semua. Saya doakan cikgu-cikgu semua berbahagian dengan anak cucu dan cicit. Saya pohon ampun maaf dari semua guru, halalkanlah semua ilmu yang dicurahkan kepada saya dulu, bertolak dari situ saya menuju menjadi manusia. Semua wajah-wajah guru dihadapan mata dan dalam ingatan saya cikgu. Sebilangan besar guru yang saya sebut khususnya Cikgu Budriah, mereka adalah guru bangsa, guru yang mengerti dan peka susah payah murid mereka dalam menyiapkan eksesori pembelajaran. Mereka adalah bank khairat kepada murid mereka. Dulu pemberian seringgit perbelanjaan 5 hari persekolah amat besar nilainya. Terima kasih cikgu-cikgu semua ku ucapkan Jazakumullahhukhairankasira).
Perkhidmatan arak 6 ekor gajah simbolik 6 tahun mencapai kemerdekaan (disewa dari Siam). Majlis tersebut mendapat sambutan perhatian dan minat rakyat ketika itu, termasuklah arak pasukan-pasukan silat tradisonal dari beberapa gelanggang tersohor ketika itu dengan guru dan pendikar masing-masing serta lawan bola sepak mewakili kampong masing-masing. Terasa macam saya mau mengimbaukan situasi tempatku ketiku itu, termasuk permainan perlawanan tradisional lain. Ketika itu tidak timbul garis pemisah rakyat disebabkan pilihan anutan politik kepartian yang berbeza.
Sekalipun YB Dato’ Ahmad Musa yang terus senonim rakyat memanggilnya ketika dulu dengan panggilan Tok Penghulu, atau Pengulu Mat (mantan Penghulu kawasan Sanglang) yang pendidikan formalnya rendah tetapi dihurmati rakyat samada dari PAS apa lagi UM No. Kalau reptilia boya cuma memiliki dua jenis mangsanya sahaja. Tetapi kelibat bedai UM No/BN dia bedai tak kira dimana dan bermacam-macamlah mangsa bedainya. UM No bedai semua jenis projek dan bedai merudum dikalangan mereka ahli-ahli UM No sendiri. Termasuk yang bukan mai dari dalam satu kelambu satu kawah yang pada pandangan mereka akan mengancam cengkaman keduukan mereka dengan ciptareka tuduhanpalsu dengan usahasama lengkap melengkapi saling perlu tulong menulongi iaitu penguatkuasaan tindakkan rakus dari tali hayat immuniti yang di perkatakan seperti dibawah.
Di lautan UM No bedai, diperut bumi UM No bedai, diatas bukit dan diangkasaraya UM No bedai. Pendek kata tak satu pun jenis mangsa berjenama projek mega raksaksa geruda yang puak UM No tak bedai. Apakah yang dibedai oleh UM No? Bukan setakat bedai saja yang UM No lakukan.Gagah bedai menyerat UM No ni, ianya sebati seperti isi dengan kuku atau lebih dalam bidalannya yang tepat, macam kentut dengan tahi. UM No memiliki IMMUNITI dan kekebalan selama semasa dan kini talihayat hidupnya bergayut seperti ungka tua dengan IMMUNITI asli iaitu KPN TS MHH/PDRM, CEO SPRM DS AS/SPRM, KHN TS ZA/Mahkamah, PN TS GP/JPN, MDN/KDN, PSPR TR AY/SPR, KSN dan penjawat awam yang lain. Gulungan-gulungan inilah yang menjuarai rasuak perkhidmatan, rasuah membalas budi yang sentiasa basah dan subur.
Immuniti UM No ini sentiasa menjadi pelundung kepada UM No dengan mangsanya adalah kepada pemimpin-pemimpin lawan UM No/BN dan kepada parti lawan UM No itu sendiri. Sejak zaman mantan PM22 tahun dia bedai macam-macam. Sama-sama bedai PM22T dia bebedak hasil bedai khazanah negara/khazanah rakyat itu dikalangan anak-anaknya serta kroni-kroninya yang tegar bijak sana merealisasiakn BCA (Bodek Cucok Ampu) yang sebulu dan serakit dengannya. Maka lahirlah jutawan tak ketahuan dalam UM No hasil pendapatan dari bedai-bedai tersebut. PM22 tahun kerangka projek diperut bumi, dilautan, diatas bukit diperut bumi semmuanya mereka bedai dibagi agehkan kepada UM No.
Bukan semua pemimpin UM No tetapi pemimpin UM No yang menjadi tegar pengampu, tegar bodek dan tegar menjadi pecacai kepada PM22T. Bedai yang kuat gagah perkasa ianya diluar jangkaun undang-undang dan peraturan dan diluar pengawasan mampu BPR lanie nama baru, ampu dan immuniti UM No seperti dulu juga.Semua projek-projek yang dibedai adalah atas dasar pelaksanaan DEB dan membantu Melayu-Bumiputra. Yang menrima semua projek-projek tersebut yang dibedai oleh PM22T. Dikalangan UM No kroni PM22T menjado raja boneka mendapat projek geruda atas nama Bumiputra.
Hakikatnya adalah segelintir dikalangan ahli UM No penyokong setia maha PM2T. Bila gagal projek geruda raksaksa rakyat dan negaralah menjadi mangsa menanggung membayar balek hutang-hutang kroni-kroni PM22T atas selogan NPL. Paling haram jadah UM No ini menuging tunjuk projek yang UM No putra laksana itu gagal maka di bedai terus menjadi kegagalan Bumiputra. Zalim sungguh bedai UM No mengaitkan kerja kandas kecundang itu dengan UM No.PM22T dan MK ZZ depa bedai depa kaut semua khazanah negara rezeki rakyat, menjadi macam peninggalan harta pesaka bapak depa mewarisi dan mempusakai dan paraidkan. Sampai 70 keturun maseh bertimbun.
Sedih kegagalan, pecah amanah semuanya dibedai itu mereka letakkan diatas punak dan kepala jenama kegagalan Melayu Bumiputra semua, adilkah? Sedangkan yang buat kerja sebat dan begitu adalah UM No putra. UM No putra tu pun adalah puak suku sakat dan saka PM22T dan MK ZZ. Komponan BN juga tidak terlepas seperti parti MCA, Gerakan yang memangsakan kaum Cina sedangkan mereka yang bedai dikalangan pemimpin G10 MCA/Gerakan. Termasuklah MIC dan Samy Vellu memangsakan bangsanya sendiri dan bedai tertiarap orang-orang India.Saya sebutkan syarikat geruda naga dikalangan UM No, MCA dan MIC sekadar yang mampu saya ingat syarikat-syarikat yang dihubungkaitkan dengan UM No melalui menerusi proksinya hatta proksi kepada UM NO, MIC , MCA dll komponan.
Diantara syarikat dapat diingati ialah:- Sababumi (Sandakan) SB, Mycom Bhd, Daimaju Ent SB, Aokam Tin Bhd, Halimtan SB jai WASpavest. Melewar Group, D & C Bank Bhd, Hatibudi SB, Berjaya Corp Bhd, Taman Bukit Maluri SB, sistem Television (M) BHD – STMB, Fleer Group SB dan bergantang-gantang lagi syarikat lama di reform nama dan saka pemilik UM No juga. Ituadalah sebahagian dari bedai lama UM No memerentah, hidup UM No! Macammana PM6?Wahai rakyat Malaysia negaraku, saksikanlah itulah bedai BN/UM No, MCA, MIC dan Gerakan disebalik mewar-warkan membangunkan negara dalam masa yang sama sejajar dan seiring dengan membangunkan negara dalam ketika yang sama serentak mereka bedai projek-projek dan terus bedai melungguk projek tersebut didalam satu gudang yang sama.
Sampaikan hasil bedai itu tidak dapat disimpan dalam gudang dan terpaksa dipindahkan kegudang seperti Swisstherland, Singapura, Australia dan lain-lain gudang sampai ditangkap berkilo berguni hasil bedai dibawa lari disimpan keluar negeri luar negara. Itulsh wajah-wajah adli UM No yang menjadi lanun membadai bedai khazanah nrgara rakyat.Baru-baru ini sebelum dan sebaik-baik sahaja keputusan resmi PRK di P 59 Bukit Gantang, N 25 Bukit Selambau dan N 29 Batang Ai diatas seruan mengemis menadah tempurung jantan bulu dengan terpampang bena-bena dengan tempat mendapat perhatian dan sasaran pengundi hakim rakyat dengan “MOHON RESTU RAKYAT” dengan gambar-gambar saiz raksaksa.
Lanie depa dah jawat PM, TPM, jawat MB Haram dan calun UM N0/BN P 59 Bukit Gantang Encik Ismail Bin Saffian. Mereka-mereka ini alih pandang dan tanggapan rakyat yang sememangnya sebilangan besar rakyat khusus khasnya pengundi P 59 Bukit Gantang mengetahui PASti sah dan soheh tentang RAMPASAN KUASA HARAM DS NAJIB KEATAS KERAJAAN PR PAS, DAP dan PKR Negeri Perak dan menubuhkan KERAJAAN HARAM UM No/BN PERAK.PRK P 59 Bikit Gantang khususnya, ianya apa-apa pun adalah PRK biasa sahaja, bukanlah merupakan satu ‘REFERUNDUM – PUNGUTAN SUARA RAKYAT’ kepada DS Najib yang baru disahkan menjawat P UM No dan PM juga kepada Kerajaan Haram UM No/BN khasnya kepada mamak pedukang Pangkor tersebut, kerana ini pilihanray perengkat Parlimen bukan pilihanraya DUN. Ini bukan bahasa beralas.
Tetapi mengalih realiti pandangan dan keputusan pengundi dan G5 UM No ini terus bedai dan mainkan minda rakyat. Saya taknak lah namakan disini siapa G5 UM No yang sebutkan begitu, nanti bertambah besar dan bertambah panjanglah kemaluan batang ai nya.Kalau nak nafikan bukan referendun atau pungutan suara rakyat, jangan sampai kita dipangkah didahi dan dicop oleh rakyat dan pengundi yang penafian itu menjurus kepada membuka pekong kebodohan diri sendiri dari realiti hakiki dan dibedai mangsakan bersekali dengan penguni. Awat hampa bengong sangat, PRK P 59 Bukit Gantang ni terletak dalam Negeri Perak yang negeri ini telah diharuharakan oleh PM yang menjadi kepala rampasankuasa dan menubuhkan kerajaan haram UM No/BN di Perak dengan mendapat semua immuniti dan hamparan dan selendang kuning.Awat bengong sangat, nak bagi alasan pun, biarkanlah jangan sampai diri sendiri jadi; makan pulut buah temikai; buta perut tak dak akai.
Kalau Parlimen di WP Kuala Lumpur, WP Putrajaya dan WP Labuan adalah benar dan betul. Tapi hang jangan jadi pekak tuli dan banyak lidah. P 59 Bukit Gantang dalam negeri Perak yang UM No rampaskuasa dan tubuh kerajaan haram UM No/BN. P 59 BG terdiri dari 3 DUN iaitu:-(1) DUN - N 13 Kuala Sepetang – 19, 699 pengundi.(2) DUN - N 14 Changkat Jering – 24,864 pengundi.(3) DUN - N 15 Terong – 10,908 pengundi.Kepada penafian dari pemimpin G5 UM No yang pekak yang terus bedai realiti yang hakiki N !3, N 14 dan N 15 tu menatang apa? Tidakkah tertegaknya P 59 Bukit Gantang adalah diatas paksi wujud 3 DUN yang disahkan oleh SPR? Jangan badai sampai rakyat dan pengundi turut mau dibengongkan macam pemimpin G5 UM No, janganlah!!!!!! Malu dengan fakta dan pandangan palsu yang melulu. Apa macam? Fakta mana yang benar lagi tepat.
Soalan cepu emas dari bola tanggong G% pemimpin UM No Negara dan UM No Perak jangan perak dengan fakta.Maknanya telah 3 muafakat bersatu “KUASA RAKYAT” pengundi DUN tolak permohonan UM No/Bn khususnya PM dan TPM/mamak pedukang Pangkor ‘MEMOHON RESTU RAKYAT’. Dan tidak samasekali RAKYAT DAN PENGUNDI di ketiga-tiga DUN Kuala Sepetang, Changkat Jering dan Kuala Sepetang memberi RESTU MEREKA kepada rampasankuasa di Perak, RESTU kepada DS N PM kepala lanun merampaskuasa di Perak dan RESTU kepada mamak pedukang jadi MB haram UM No/BN. Semua RESTU dipinta oleh UM No Ini telah ditolak dan dinafikan tutas oleh pengundi-pengundi dalam PRK P 59 Bukit Gantang pada 7 April 2009 Selasa lalu hari genap seminggu (8) hari.
Baru panas berlaku peristiwa hitam iaitu badai amat besar di bedai langsung rebah terterap membaham tanah koi, iaitu pelindung kepentingan Melayu dan Bumiputra. Ianya megah dissempurnakan oleh Presiden UM No/Pengerusi BN dalam reform pekemas kabinet dapornya dan reform pekuatkan cengkaman 100% dalam UM No, sampaikan bisu, pekak, tuli dan bisu, tidak terdapat sekerat pun dikalangan anu-anu dan mangkok-mangkok pemimpin UM No semua darjat dan peringkat berani keraskan batang bangun membantah dan sanggah sebagaimana dilakukan oleh hampa dan pecacai-pecacai UM No naik turun dengan dokumen bokti membuat report salah kepada YAB KM PP diatas isu tender terbuka CAT dan DEB.
Hebat dan syabash UM No dan pecacai terompah perjuangan hampa, hampa padi.Hampa tau atau buat-buat tak tau, ketika Najib PM reform kabinet dapornya langsung menjadi kabinet jamban terbang jamban pusing. PM Najib 1,000 kali lebih berani dari KM PP LGE sekadar sentuh tender terbuka dan kaji balek tentang DEB. Tetapi PM Najib terus tendang terajang buang kelongkang bertindak bangga perkasa iaitu telah memansohkan kementerian yang menjaga dan melindungi kepentingan Bumiputra dan kepentingan Melayu walau terdapat banyak tiris dan tembus perjalanannya. Najib Altantuya PM telah mansuhkan secara resmi iaitu Pemansuhan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD), Mashaallah, awat macam tu hampa UM No tak lawan dan bantah.
Awat tak cabut keris marah koyak gambar Najib? Ni hampa UM No bercawat kotea, inilah pejuang pembela bangsa, ugama dan negara dalam kamus UM No, yes or no!!!!Sebaik badai dan bedai demikian rupa, satu pertanyaan soalan cepu emas kepada UM No khususnya kepada PM dan TPM. Bagaimana nasib Usahawan dan tak ketahuan dan bakal Usahawan Melayu dan Bumiputra sebaik kabinet PM Najib menjelma di alam maya ini? Terjejas atau terkuburnya meraka sebelum UM No terkubur iaitu nasib usahawan Bumiputera dalam negara. Agensi-agensi seprti Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang dibawahnya pula terdapat bebrapa agensi penting selama ini memberi perlindungan kepada Melayu dan Bumiputra kata UM No selama ini seperti YPM khususnya MRSM dan macam-macam lagi.
Semua ni nak tak tang mana atau nak dikuburkan bersekali dengan kementerian nya yang telah menjadi /Almarhom dan aruah seiring dengan Najib PM menjadi Pm6 negara Melayu dan Bumiputra berduka. Sesungguhnya badai dan bedai UM No menerusi Najib PM6 kali ini, ianya akan membawa kepada noktah akhir hayat UM No dalam perjalanan batas pendek tali hayat yang disempurnakan oleh Presiden UM No/merangkap Najib PM6 untuk memberi kesempatan dan titik akhir orang-orang Melayu dan Bumiputra, benarkah UM No ini pembela Agama Islam, Pembela Banga Melayu dan Bumiputra dalam Pembelaan mencari makan sesuap nasi, semua persoalan dan jawapannya PM6 Najib telah tintakan untuk rakyat dan pengundi korban dan putuskan talihayat perjalanan panjang UM No yang menuju jalan batas pendek dalam PRU13 nanti. Itulah bedai UM No lebih bisa dan bahaya dari bedai sang boya.
Posted by al 'awab at 9:44 AM