Thursday, April 9, 2009

pening pusing kabinet najib

PENING PUSING KABINET NAJIB - 3 PTG KHAMIS 9 APRIL 2009


Sebelum menyorot tajuk cepu labu diatas, ianya wajib diperkatakan di mukadimahkan dengan fokas matlamat dan keinginan, harapan serta hayalan kenapa dan mengapa di kalangan dari peringkat terbawah di cawangan-cawangan UMNO, sampai kawasan, tiba ke negeri dan berakhir pusat, semua komponan BN khususnya UMNO berebut sakan macam setan untuk mendapat tempat utama untuk memegang jawatan dalam UMNO/parti komponan BN yang lain, kenapa dan mengapa?

Kenapa untuk menjawat susunan jawatan dalam UBN mendapat perhatian dan diperkatakan rakyat. Rekod sejarah dalam UMNO ianya telah melakar dari rasuah yang parah seperti barah: berfungsi berperanan madatori mengator dan menentukan kelayakan memimpin UBN, pembunuhan dan perkelahian serta pengurbanan tawar masin panas habuan sex dan sebagainya, ianya melengkai perjuangan UMNO. Kenapa ini boleh berlaku dalam UBN?
Pemimpin-pemimpin UBN setiap berdepan PRU dan PRK tampillah menyantuni pengundi-rakyat sentiasa di canang berulang, di radio da Tv sampai rakyat gila babi mendengar UBN membela ugama Islam, UBN membela Bangsa Melayu, UBN membela Negara Malaysia, UBN membela ekonomi Melayu dan ketuanan Melayu? Dan macam-macam lagi selogan.

Itulah niat terpendam pemimpin dari UBN berpolitik dan mengejar jawatan adalah semata-mata menjana dan mewakafkan diri mereka untuk mempertahankan maruah ugama, bangsa dan macam-macam lagi. Itu niat mereka katanya. Niat samalah dengan roh, manis dan masin yang tidak dapat dilihat tengok dengan mata kasar.
Hatta bantuan menggunakan x-ray pun niat, roh, manis dan masih tidak dapat disahkan kelihatan sedangkan ianya ada, itulah betapa hebatnya pemimpin UBN dalam bertekad berpolitik. Tetapi terjermahan niat orang OKU buta dapat menyaksikan sarkas penjelmaan politik UBN sebenarnya. Amat hebat dan bersetail terancang.

Hatta disaat pema edah PRU/PRK pemimpin UBN sanggup merendah apa saja walau dalam hujan lebat sejuk mengigil. Kandang babi dan reban ayam pun mendapat hebahan tv betapa prihatinnya pemimpin dan calun UBN respon untuk lawatan telah blahhhhhhhhhhhh dan beginiiiiiiiiiiii. Kudis panau korap pengundi yang dzaif mendapat perhatian dari calun UBN dan para rasuah mereka dengan mendapat liputan hebat dan propoganda berterusan caknanya calun UBN menghadapi rakyat.

Benar dan iklaskah calun UBN dan media melaporkan? Hatta mendapat perlindungan dan anjakan dari komponan IMMUNITI sejagat mereka dari SPR, PDRM, SPRM, KPN, KHN dan macam-macam lagi membantu lengkap melebkapi, lindung menlindungi menjagai diantara kita bersama dan kita serupa. Rang-rang pisang, pisang masak layu jatuh sebiji terkelincir gugur semua, jadi kita semua jangan silap langkah nanti dapat padah haram jadah. Kaedah dan perjalanan ini sedang berlaku dan terus ditandu dan menandu kebukit kehulu dan ke batang.

Saya huraikan disini, bermatiannya diperingkat bawah dalam UBN/UMNO berkerat rotan berpatah arang, guna rasuah, guna ugut, guna samseng dan banyak lagi semata-mata untuk menjawat pimpinan utama cawangan, mendaki ke bahagian, sampai ke peringkat negeri. Melangkau ke persidangan UMNO di PWTC untuk berebut PTP, PUM, TPUM, N2 PUM, AMKT dan apa lagi. Semua tiket ini adalah sebagai tapak dan batu lonjatan simpul mati untuk menjadi keutamaan calun dalam PRU/PRK untuk kawasan KADUN maupun KAPAR setidak-tidaknya menjadi AD Negara.

Sebaik lobi dan loba semua komponan digunakan seperti kabel, kabil, bomoh, dukun, sami, dan sebagainya berperanan dan menjadi. Maka terpileh mereka menjadi calun untuk DUN atau Parlimen mewakili UBN dalam PRU dan ditakdirkan pula menjadi dan menang dalam PRU tersebut. Adakah niat mereka terhenti setakar dan sekadar itu keinginan mereka ADUN, APAM dan Senator terhenti ? Tidak?
Mereka mengorak kerangka lebih dari itu, iaitu mereka tagang untuk menjadi PM, TPM, Menteri, Timbalan Menteri, S/U Parlimen dan mengetua agensi Perbadanan Kerajaan, CLC dan sebagainya. Itulah idaman an matlamat mereka sebenarnya. Kalau mereka tercicir dalam pengisian ini, maka haru hara lah UBN dan saat peralihan rampasankuasa UMNO sedang kita saksikan lanie.

Kenapa PM Najib Altantuya gagal mengumumkan barisan bengkok berluk 9 seperti keris lagneda UMNO itu failed menghebahkan anggota kabinetnya? Ingatkanlah realiti ini PM DS Najib Altantuya, tsunami penentangan dikalangan komponan BN sedang menghindik dan menuntut hak jawatan menteri, TPM dan Timbalan Menteri dari kamu Najib-UMNO. Komponan utama yang usang yang asai dari kapal layar Perikatan MCA, MIC pinta kota penuh mereka sebagai komponan asal untuk posisi semua jawatan. MCA minta hak TPM, parti Sabah, Serawak yang mempunyai simpanan tetap di Putrajaya untuk membolehkan PM Najib dan UMNO menubuh kerajaan.

Mereka tidak mengugut anda tetapi meraka menuntut hak mereka yang mutlak, apa macam PMku DS Najib? PM Najib telah mendapat referendum rakyat dari Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Rakyat Semenanjung telah menolak dan kais ketepi anda wahai PMku DS Najib di BG dan BS. Depa juga tolak TS MY, tolah DS Ahamd Zahid Hamidi dan depa tolak sepupu PM Datuk Hishamuddin.
Tetapi rakyat Sabah, Serawak menobat dan menerima Datuk Shafie Apdal (mentuanya kawan aku lama) di Batang Ai. Macam mana TPU, NPU ditolak rakyat nak dilantek memegang ketuloi utama kerajaan? Yang tewas sebagai jenderal dimedan perang dilantek menjadi anggota utama kabinet pasti bermasalah.Masalah besar, selama ini sejak jaman PM Ke2, jaman PM Ke3, jaman PM 22 tahun dan jaman PM 5t5b3h, besarnya kabinet adalah bermatlamat dan bertujuan melayani dan memenuhhati tuntutan parti-parti komponan BN untuk memberi kesempatan semua MP dari semua komponan BN mendapat hak dan terpaksa ditambah pecahkan kabinet.
Ianya adalah semata-mata untuk menberi peluang samarata dikalangan semua parti-parti UBN menjawat jawatan kabinet seperti Menteri, Timbalan Menteri dan Setiausaha Parlimen. Samada tiket AP maupun perlantekan ADN-Senator. Dalam keadaan tersebut PM terdahulu menemui abaran dan halangan dengan masalah besar. Apalagi niat dan hasrat PMku Najib untuk kerot perkecilkan bilangan anggota jemaah menteri, dan timbalan menteri? Mampukah PMku Najib lakukan?

Sedangkan rasuah dan sebagainya yang dijanakan oleh semua pemimpin dan dipilih pula mendominasi kepimpinan dalam UMNo, maka paksaan untuk melantek menjadi menteri, timbalan menteri menjadi tarohan, anjakan dan sampai kepada ugutan untuk keluar parti sekiranya permintaan dari mereka UMNO atau permintaan dari ketua-ketua komponan BN khusus dan khasnya dari Serawak dan Sabah, silap=silap percaturan, silap-silap reform kabinet PMku Najib kerajaan BN akan menjadi lagenda. Mereka ketua-ketua parti BN bergurindam kira-kira begini:-

Tuntut sah tat tuntut salah, tak layan salah dilayan susah, tak layan dan layan silap-silap rebah. Inilah yang sedang menghantui PMku Najib. Ia berdepan dengan gurunya sifunya lagenda usang 22 tahun yang memasang kong-kong bertali sedepa menandu PMku hereta kehulu Jerlun, langkau hilir Rambau dan laninie mantan usang lagenda PM 22 tahun hidungnya telah digrambal dan dibersih dengan klorox maka kini UMNO telah bebas dari rasuah dan seruan mesti kembali kepada UMNO.
PM Usang 22 tahun, rakyat melihat dan hukumkan seolah-olah rasuah apa jua oleh kerana UMNO itu dipadu hidupkan oleh perasuah-perasuah, ianya di umpama haramnya babi dan anjing termasuklah penghuni, inilah persepsi rakyat keatas UMNO dan itu lah realiti Najib nak umum Kabinet nya terhalang semalam (Rabu) dan nak umum pada hari ni (Khaimis) jam 3 jadi tak jadi.

Kalau jadi bagaimana agaknya penerimaan dan penolakan pesimpinan tetap dari Sabah dan Serawak sekiranya keuntungan dari simpanan tetap mereka tidak mendapat keuntungan setimpal kerana tempohnya telah matang. Sama-sama kita saksti dan tunggu today, ok. Semuanya akan seperti api dalam sekam, akhirnya abu-abu akan berterbangan menusuk mata, pedih dan batok, saksi-saksikanlah episod seterusnya jam 3 today dan akibah dan akibatnay.