Monday, April 27, 2009

PENANTIAN PENGUMUMAN ANAK BULAN N.12 PENANTI


PENANTIAN PENGUMUMAN ANAK BULAN N.12 PENANTI:
DARI PENGERUSI SPR - 10.30 PAGI ISNIN 27 APRIL 2009


Dalam negara kita serba canggeh dalam semua pengurusan, pasarana kelas utama dunia, dialam iCT, Cyberjaya, system kumunikasi pentadbir urus kelas dunia, sebagaimana didakwa oleh mantan dua Perdana Menteri terdahulu dan Perdana Menteri yang baru menjawat jawatan. Apabila Pengerusi Baru SPR memalukan seluruh SPR kepengetahuan sentaro dunia. Bahawa beliau sebagai Pengerusi SPR (satu suruhanjaya bebas yang mengurus tadbir hal ehwal pilihanraya DUN dan Parlimen) yang mengenggam jawatan Pengerusi SPR menelorkan 2 pekara pelek dan ajaib dalam membuat keputusan yang menyulitkan sebuah negeri iaitu Perak yang telah banyak diperkatakan.

Keduanya apabila dizaman dunia meredah sempadan menjadi kerot dan kecil, dapat dihubung dengan pandang melalui sidang media internet dan seumpamanya. Adalah amat memalukan sebagai saorang Pengerusi SPR yang bertanggungjawab kepada SPBYDA dan rakyat negara, tanpa malu segan dan silu, penagguhan pengumuman kekosongan DUN N.12 Penanti di Pulau Pinang tidak dapat diumumkan oleh beliau, disebabkan kerana pengurusan pentadbiran tidak bers sehubungan perlantekkan Pegawai Pengurus Pilihanraya dan berbagai-bagai yang berkaitan tidak dapat dibereskan katanya Pengerusi SPR baru tersebut. Mashaallah!!! Awat macam ni!!! Tak pernah jadi terok macam ni!!!!

Seterusnya beliau memberi pengakuan pemgumuman resmi kekosongan DUN N.12 Penanti menjadi kosong setelah wakilnya YB FA telah meletak jawatan sebagai ADUN N.12 Penanti maka peristiharan kekosongan tersebut diikuti dengan peristiharan PRK DUN N.12 Penanti wajib diadakan. Pengundi dan rakyat negara dan SPBYDA sedang menunggu kebenaran janji pengerusi SPR jam 10.30 Isnin 27 April 2009 iaitu peristiharan pengumuman resmi dari Pengerusi SPR iaitu PRK N.12 Penanti diadakan, Inshaallah.

Sehingga saat saya menjana rencana blog ini, saya maseh menaroh sangkaan baik kepada Pengerusi SPR. Tetapi permainan sekupu dari komuniti BN iaitu SPRM yang dulunya macam gila babi (di Mexico telah mati 82 kerana wabak virus selesema babi) pantas naik turun, ligan dan hambat TKM 1 PP YB Mohammad Fairus Khairuddin, sampai ketambak Johor. Beliau dimalu dilokapkan, kununnya cukup lengkap keterangan dan dokumen diperolehi termasuk ketika diambil dipejabatnya di Komtar. Tiba dalam masa ini juga SPRM memaklumkan sempena penangguhan Pengerusi SPR akan kekosongan DUN N.12 Penanti dan ditunda. Tup!! Tup!! Tong!!! Tongg!!! YB Mohammad Fairus Khairuddin pehak SPRM tidak akan didakwa kerana kurang asas. Oooi macam ni ka hampa kerja. Macam cokia Chow Kit Road.

Sementelah didului oleh Presiden UM No merangkap PM6 bersin dan batuk sedawa merayu “Tidak bersetuju Fairus meletakkan jawatannya” sebelum pehak SPRM membuat pengumuman penangguhan diandaikan masalah pentadbiran adanya. Sebaik bait yang keluar dan terpacul dari perut pedal Timbalan Pengerusi SPR Dato’ Wan Ahmad Bin Wan Omar sebagaimana tertera dalam lidah perdana citak Media Prima iaitu News Straits Times, hari Jumaat, kurang lebih diperjelaskan TP SPR Dato’ Wan Ahmad Bin Wan Omar bahawa YB Mohammad Fairus Khairuddin masih mempunyai masa sehingga Isnin depan sebelum Pengerusi SPR membuat keputusan muktamad. Beliau masih boleh mengubah pendirian dan membatalkan keputusan mengosongkan kerusi N.12 Penanti disandangnya.

Sebaik menatap NST dirumah jiran guru BI pengalaman 29 mengajar di Tkt6, memperlihatkan saya kerenah dan mehnah SPR. Saya terus hilang kepercayaan kepada SPR dan SPRM, kerana kedua-dua Pengerusi SJ ini adalah menjadi pak kong, pak kua dan menjadi besar sebagai king kong meratah mangsanya diuar UM No/BN, dalam kata erti politik SPR dan SPRM adalah barua sundal kepada UM No/BN, itulah hakikatnya. Walau bagaimanapun sama-sama kita menyaksikan realiti hakiki pada 10.30 pagi Isnini 27 April 2009 ini dari lidah paseh SPR samada berlapis bercabang atau maseh kekal seperti lidah insan kamil yang lain disudut katakota janji.

Nyatalah tempoh penangguhan peristiharan pengumman oleh SPR kepada hari Isnin 27 April 2009, adalah semata-mata memberi ruang, peluang kepada semua agen-afen SPR, SPRM dan Agen UM NO/BN usaha-usaha terakhir dari SPR snediri, SPRM dan rantai rangkainya disudut mengugat dan memaksakan apacara kepada Mohammad Fairus Khairuddin, dengan tekanan dan macam-macam asakan dan janji jangan meletak jawatan. Kenapa? Kerana Najib PM6 takut menghadapi dan berdepan dengan PRK apalagi dalam gelanggang N.12 Penanti yang berada dalam Parlimen Permatang Pauh.

Kepangkuan Pengerusi SPR yang tak mampu dan malu menyebut namanya, seingat saya sejak zaman Suruhanjaya Pilihan Raya Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan 4 September 1957, dengan Pengerusi pertama SPR Y.Bhg. Dato' Dr. Mustafa Albakri bin Haji Hassan. Sehingga 1978, Ibu Pejabat Suruhanjaya terletak di Bangunan Sultan Abdul Samad, Jalan Clark, Kuala Lumpur. Sehinggalah kepada Pengerusi SPR yang menyempurnakan perjalanan PRU12 pada 8 Mac 2009 iaitu Y.Berbahagia TS Rashid Abdul Rahaman berpejabat di Putrajaya.
Sejak zaman mundur dengan serba serbi kekurangan, dalam sistem perhubunga telekomunikasi, seingatan saya yang mengikuti setiap pengumuman Pilihanraya Kecil, tidak pernah dizaman mundur dahulu tempoh 30 tahun dahulu, penagguhan dibuat oleh Pengerusi SPR gagal memaklumkan hasil persidangan memutuskan untuk mengadakan PRK ditangguhkan disebabkan faktor pentadbiran dan pengurusan tidak beres dan siap sempurna. Zaman mundur iCT dulu Pengerusi SPR dahulu tidak pula menghadapi pentadbiran tidak beres sebaik keputusan mesyurat ada ditangan, kerana masa cukup diambil oleh SPR dari tempoh perletakkan jawatan kekosongan sesuatu KAPAR atau KADUN diumumkan selalu tidak melalui penangguhan oleh Pengerusi SPR zaman serba canggeh yang memberi alasan yang menerjunkan dirinya yang mengemudi SPR kelembah cemar ddimata rakyat khusus dan khasnya dari lawan UM No/BN.
Besok jam 10.30 pagi Isnin 27 April 2009, akan terbokti sebenarnya yang tersurat dan tersirat menjadi realiti iaitu kong kali kong, kura-kura tongtong tong tong budi hati mereka berpehak kepada UM No/BN atau sebenarnya SPR yang sebagai satu SJ yang menjalankan tugas SPBYDA untuk negara dan rakyat.

Kalam tinta oleh:-

IBN ABDULLAH AL AWAB

Isnin 27 April 2009 jam 5.20 pagi – Menjelang suboh