Friday, April 10, 2009

JAWAPAN DI BG, JAWAPAN DI BS


Buaya jantan di air tenang
Reptilia bahaya panjangnya hayat
2 Bukit Pakatan Rakyat menang
UBN tersembam di tolak rakyat

JAWAPAN DI BUKIT GANTANG, JAWAPAN DI BUKIT SELAMBAU

Sejak jam 6 petang 7 April 2009 Selasa, sebaik sejam tamatnya peluang dan kesempatan pengundi-pengundi yang berdaftar di PRK P 59 Bukit Gantang dan N 25 Bukit Selambau membuang undi telah tamat, maka peluang sudah tidak berpehak untuk pengundi-penguni mengundi, melainkan menunggu ketika PRU13 tidak lama lagi. Ramai teman-teman bloger membuat bermacam-macam pandangan mengikut versi masing-masin. Maka disini, tidak terlewat untuk saya turut serta menyatakan mengikut versi saya, Inshaallah.

AP baru P 59 Bukit Gantang YB DS Ir Nizar Jamaluddin dan Adun baru N 25 Bukit Selambau S Manikumar saya Ibn Abdullah Al Awab bersama isteri dan anak-anak menyampaikan ucapan penghargaan terima kasih tidak terhingga kepangkuan YB berdua diatas kemenangan yang dicapai tersebut dengan cemerlang. Menerusi blog saya untuk kedua kawasan yang terlibat PRK ini saya telah melakukan perjuangan membela melalui media ini yang termampu kepada saya. Sekiranya YB berdua mempunyai kelapangan sudi apa kiranya membaca blog saya dan selamilah sokongan dan dukongan daya tersebut.

YB DS Ir Nizar Jamaluddin
YB S Manikumar

Tanpa perpaduan, usahasama dan kerjasama yang kukuh, perpaduan yang kental dengan bulat matlamat dan fokas untuk menjatuhkan UBN dikalangan solid PR dikalangan PAS, PKR, DAP dan penyokong yang bertongkus lumos menjana dan mewakafkan diri bekerja dan berusaha sejak kematian AP Bukit Gantang serentak perletakkan jawatan Adun Bukit Selambau. Mereka melupai sebentar kerjabuat dan kerjatugas mereka, anak bini dirumah bermatlamat mencapai kemenangan dalam PRK sudah pasti anda berdua tidak akan mendapat kemenangan tersebut.

YB DS Ir Nizar Jamaluddin!
YB S Manikumar!

Rakyat dan pengundi meletakkan kepercayaan, keyakinan dan harapan yang besar kepada anda berdua mewakili mereka menjadi wakil rakyat menurut kamus ‘Ketuanan Rakyat”. Iaitu wakil rakyat yang peka dan tidak pekak dengan permasalahan rakyat. YB wakil mereka yang mengenali mereka sebagai rakyat dan pengundi yang melonjak letak mereka berada dipersada di Parlimen dan di DUN untuk membicarakan permasalahan rakyat ditempat yang diwakilkan anda.
Sekalipun setatus mereka tetap penoreh getah, pengait kelapa sawit, pesawah, boroh dan kerja bawahan dan kerja-kerja sendiri. Tetapi mereka-mereka inilah yang memberi uni keramat mereka kepada anda. Justeru janganlah melupai mereka wahai YB. Jangan sampai pema DUN dan DEPAR ibubarkan baru YB kembali menemui mereka. Kalau itu sudah lewat YB, luka mereka sukar dirawat.

Pengundi-pengundi anda bukan mau AP, bukan mau Proton Waja dan sebagainya. YB hargailah mereka sebagai tuan dan hakim. Jangan layan pengundi seperti abdi. Lihat-lihat sengsara hidup mereka, beras mereka, bumbung rumah mereka bocor tirihkah? Bagaimana menu makanan mereka dengan anak yang ramai sedangkan pendapatan mereka bekerja 30 hari perbelanjaan makan tertuai capai untuk 20 hari. Dimana 10 hari rakyat marhean terkapai-kapai menghadapi hidup dan kehidupan.

YB DS Ir Nizar Jamaluddin
YB S Manikumar

Pengundi dan rakyat mimpi dahagakan tok wakil yang mudah berkira dengan pengundi dimana-mana tanpa dihalang oleh wakil pribadi dan setiausaha sebagaimana manis senyum lembut tangan menyambut salam sebagaimana kemuncak pada hari-hari terakhir sampailah kepada hari mengundi 7 April 2009 Selasa lalu. Keadaan itulah mereka maukan fael telus wakil rakyat. Sakit deman mati hidup mereka diambil peduli. Bagaimana mendapatkan bantuan dan pertolongan membiayai persekolahan anak-anak.

YB DS Ir Nizar Jamaludin
YB S Manikumar

Kemenangan anda berdua adalah diatas keiklasan dan kesungguhan setiap pekerja dikalangan PR dari PAS, DAP, PKR dan petugas-petugas mulia tegar penyokong setia. Mereka anak-anak kita, mereka adik-adik kita yang remaja gigih besar hati dan bangga diri mereka memacak bendera bulan purnama, bendera roket dan bendera mata. Mereka ini yang memanjat ditiang talipon dan tiang elektrik. Hatta anak-anak muda kita inilah yang memacak bendera-bendera di pohon durian, dipokok manggis dan sebagainya tanpa memeikit nyawa mereka.

Petugas-petugas yang membina berbagai kiosk dan menjaga kawalselianya, semua petugas-petugas khususnya panglima wira petugas PACA. Penceramah-pencerah disemua perengkat yang menyampaikan risalah perjuangan dan motif menghadapi PRK. Pemimpin dikalangan PR semua komponan dari PAS, PKR, DAP dan semua tenaga sukarela yang jujur iklas. YB anda berdua, ingatkanlah akan jasa-jasa mereka sekalipun mereka tidak pinta balas kerana tanggungjawab mereka keatas parti mereka masing-masing.

Sekalong terima kasih kepada semua pemimpin PR yang berkampong di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Doa-doa dan solat hajat dan qunut nazilah dari Tok-tok Guru, Ustaz-uztaz, Allahlah yang membalasnya. Rangsangnya sokongan kepada PAS-PR banyak sebab musababnya yang telah diperkatakan oleh teman-teman bloger yang lain. Tetpi saya pandang besar dan besarlah juga ganjarannya di izinkan Allah hasil Mufti Peraka Darul Redzuan turut mengorak langkah dan melangkah kedua-dua kaki nya kekawah UBN dengan menggunakan dacing BN dalam membuat bantahan teguran. Mufti terlepas pandang bersekali dengan kecenderungan barunya menjadi penasehat agama kepada Umno. Ia terlepas pandang disudut dakwah dan disudut diawal Islam kesah Umar Al Faruk dengan adiknya Fatimah dan beberapa kisah lain.

Mursyidul am PAS Tok Guru Nik Aziz menyifatkan tindakan exco kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, Nga Kor Ming membaca ayat al-Quran semasa berceramah dalam pilihanraya kecil Bukit Gantang minggu lalu sebagai percubaan mengenali Islam melalui pembacaan kitab suci itu.Tok Guru terharu dengan keluhan Nga yang juga ahli parlimen Taiping dan ADUN Pantai Remis, yang amat kesal "kerana apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang".

Tok Guru mengeluh simpati. "Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati Yang Berhormat (Nga)," tegas Nik Aziz dalam surat terbukanya berhubung isu tersebut."Mudah-mudahan dengan sikap 'tidak mesra Umno' dan pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran bukan Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas," tambahnya. "Mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi qari, ustaz, khatib dan imam di seluruh negara," tegasnya.
Maka Nik Aziz mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara ini melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. 'Mudah-mudahan YB-lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih. "Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana."Tajuk-tajuk seperti 'di mana tak kenanya Islam' atau 'apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam' bolehlah difikirkan," katanya.


"Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah SWT di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB (Nga). Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini."Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana," tambah tokoh PAS itu. Itulah diantara intipati yang menyedarkan betapi Islam dan Tok Guru dalam misi peneranganya kehadapan dan diterima oleh pengundi Cina dan India di Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Disinilah kekuatan yang ada dikalangan PR dan simbulnya terletak diantara pemimpin-pemimpin PR dan kehadapannya adalah misi dan peranan Tok Guru Nik Aziz. Kehairan YAB MB Negeri Kelantan Darul Naim iaitu YAB Datuk Tok Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Haji Nik Mat Raja Banjar itu diterima rakyat diatas cakapnya, dan bikinnya adalah sama dengan cakapnya. Mudah berjumpa, mudah dengan rakyat bawahan tanpa sekatan tanpa kawalan keselamatan dan siren kedatangannya dimana-mana majlis, rakyat India, Melayu Cina rinu untuk bersalaman dan mencium tangannya.

Saya ingin mendapat pandangan tulus iklas dari YB S Manikumar didalam blog YB atau blog PR, ketika saudara membongkok badan dan mencium tangan Tok Guru Nik Aziz ketika kempen Pilihanraya memberi sokongan untuk anda S Manikumar. Apakah yang anda lakukan, mencium tangan dan membongkok badan dalam keadaan baur itu adalah keiklasan dan pengiktirafan hati nurani anda yang konsesus, menghurmati seorang tua yang wajar anda sajungi dan satuni? Atau sekadar lakonan anda untuk mendapat undi dari semua kaum untuk melonjak anda mendapat gelaran YB dan Exco?

YB S Manikumar, saya tidak menuduh negatif kepada YB. Tetapi diantara faktor YB dengan Tok Guru dan kehadiran TOK GURU ianya membawa manfaat kepad PR-PKR yang memenangkan kita dengan gemilang. Anda YB usah negatif dengan pertanyaan saya, YB boleh ukur timbang dengan setiap tajuk dalam blog saya melawan dan memberi sokongan dan anjakan menerusi blog saya dengan tajuk-tajuk yang serius yang realistik.Begitulah juga kehadiran Tok Guru di Bukit Gantang semuanya memberi anjakkan sokongan dari rakyat dan memenangkan kita.

Aura TOK GURU Nik Aziz menguburkan dan benamkan Mantan PM 22 tahun, yang hakikatnya penjana rasuah dan kembali kepada kawah rasuah dan menjamah dan makannya bersama-sama kembali berjemaah dan menjadi tabir dan gambir untuk PM baru.