Sunday, April 26, 2009

SENIFIKAN PESTA BUKU ANTARABANGSA KL 2009

SENIFIKAN PESTA BUKU ANTARABANGSA KL 2009 (Welcome to KLIBF 2009)
PUTRA WORLD TRADE CENTRE (PWTC) KUALA LUMUR.
17 – 26 APRIL 2009

Pengisian dan Mengambil Peluang


Cuma berbaki sejam sahaja lagi terai penutup PESTA BUKU ANTARABANGSA KL 2009 yang dianjur dikelolakan oleh Menteri Pendidkan Malaysia akan berlabuh jam 9.00 malam ini, setelah 10 hari dibuka untuk pengunjung. Ianya membabitkan pengeluar perengkat international publishing community dan pengeluar tempatan.

Penyumbang-penyumbang utama yang menjayakan pesta buku yang bersejarah ini diantaranya adalah:-

(1) Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) Kementerian Pelajaran Malaysia.

(2) Majlis Industri Buku Malaysia.

(3) Persatuan Kontraktor Buku Malaysia.

(4) Majlis Penerbitan Ilmiah Malaysia.

(5) Persatuan Pengeksport dan Pengimport Buku Malaysia dan

(6) Persatuan Penjual Buku Malaysia.

Pesta buku antarabangsa kali ini, ianya seperti biasa turut disertai oleh penerbit dan pengeluar buku-buku ilmiah. Diantara beberapa penerbitan yang tekun, tabah dan berbesar hati mengeluarkan buku-buku serta kitab-kitab yang ditulis dan dikarang oleh pemimpinan utama Parti Islam Malaysia –PAS.

Disaat pemimpin-pemimpin perdana UM No/BN takut dan tulah untuk menghadzirkan diri dimana-mana premis bangunan yang dimiliki oleh PAS di mana-mana negeri, untuk menerima undangan merealisasikan program untuk kebaikkan sejagat bersama ditolak dan dinafikan. Disaat ahli-ahli UM No kurang mengunjung ke bangunan mereka sendiri kecuali setahun sekali. Maka kesempatan dua bulan selepas UM No bersidang pemimpin-pemimpin PAS pula dan penyokong dan ahli-ahli PAS gagah megah masok ke PWTC yang mereka sememang arif mengetahui disitulah letaknya pejabat Agong UMNO Malaysia.

Dalam turut menjayakan pesta Buku antarabangsa tersebut, ianya telah turut serta dan dimanfaatkan sepenuhnya oleh Pemimpin-pemimpin Tertinggi PAS mengambil falsafah dari pameran buku perengkat antarabangsa tersebut. Beberapa pemimpin tertinggi PAS dan pemimpin perengkat negeri dan kawasan disemua perengkat silih berganti masa dan hari merempuh masuk kebangunan PWTC milik UM No yang dijadikan gelanggang pameran buku tanpa mampu disekat oleh pemiliknya UM No.

Pemimpin PAS yang berjiwa besar dan berpandangan jauh. Kehadiran mereka tidak luak dan rugi. Hatta mereka mendapat laba dan keuntungan diatas mereka menjana diri kepameran tersebut. Mereka dapat berjumpa dan berintraksi secara langsung dengan pelbagai lapis masyarakat negara dan antarabangsa. Mereka berkebolehan intraksi dengan bahasa dunia BI, bahasa Perdagangan dunia Bahasa Mandrin, bahasa Agama Arab dan Urdu. Mereka tidak tersisih dikalangan tetamu Internasional.

Bermula dengan kehadiran YAB MB Kelantan Tok Guru Nik Aziz merangkap Mursyidul Am PAS Malaysia, pada 19 April bertujuan untuk melancarkan sebuah buku yang penulisnya adalah isteri kepada Toh Guru sendiri iaitu Datin Tuan Sabariah dengan tajuk “BIDADARI DARI TIMUR” (Memoir Isteri Seorang Pejuang). Mengiringi pelancaran buku tersebut diiringi puluh ribu peminat dan pengunjung mengambil kesempatan menyaksikan pelancaran dan meminta tantatangan pasangan tersebut pada buku yang dibeli oleh pengunjung. Cukup hebat sambutan diberikan. Pemimpin UM No mereka lalai dalam hal ini, ini adalah kenyataan di PWTC di PBAKL98, Alhamdulillah.

Manakala dihari kedua pameran YB DS TG Haji Abdul Hadi Awang Presiden PAS bersama rombongannya tiba diwaktu tengah hari. Lebeh bersetail dan mendapat sokongan dari pengunjung remaja dikalangan putra dan putri, apabila Presiden PAS ini yang sememangnya candu dan tegar internet berbesar hati menyempurnakan laman web kedai buku Nufair Street – www.nu-fairshop.com ianya merupakan anak syarikat kepada akhbar resmi kepada PAS anak syarikat Harakah.

Hari berikutnya 3 serangkai Pemimpin Kanan PAS iaitu Exco KNK DP Haji Husam Haji Musa merangkap Naib Presiden Kanan PAS, bersama Bendahari Agong PAS PUSAT YB Dr Haji Hatta Ramli juga AP Kuala Krai, bersama Ketua Penerangan PAS Pusat YB Datuk Haji Mahfuz Haji Omar juga AP Pokok Sena. Turut mengiring mereka adalah mantan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Dr Rosli Bin Yaakub serta beribu-ribu peminat bersama-sama mereka. Penghurmatan penulis buku “GAHARU – DUIT DI ATAS POKOK” iaitu Dr Rosli Yaakub sendiri, mengundang dan memberi penghurmatan kepada DP Haji Husam melancarkan buku nya secara resmi, Alhamdulillah.


Didapati banyak buku-buku dan kitab yang ditulis oleh pemimpin-pemimpin tertinggi PAS samada dikalangan Ulamak dan Profesional. Dalam menjana ilmu dalam menyampaikan ilmu disemua medium yang ada dinegara kita sejak dahulu hinggalah lanie semua pemimpin kanan PAS adalah kehadapan. Tidak terdapat buku besar yang ditulis oleh pemimpin-pemimpin UM No yang kini khayal dengan jawatan yang diundi dipileh oleh ahli-ahli mereka. Ahli-ahli UM No mungkin disembunyi dari fakta, bahawa semua pemimpin UM No sekarang tidak pernah mengarang buku dan kitab agama, kalau adapun siapa?

Sebab dalam ratusribu tajuk buku tidak dijumpai buku yang di tulis oleh Perdana Menteri, Timbalan Perdana dan Naib-naib Presidennya. Disinilah UM No dan Pemimpinnya tidak pentingkan ilmu dan pengetahuan dalam menterbiah dan mendidik ahli-ahli mereka, sampaikan 3 juta ahli UM No jadi sasau dan gila mencari buku-buku dan kitab yang ditulis oleh pemimpin agung tertinggi UM No mereka. Kesian dekat UM No yang pupus pemimpin berkebolehan mengarang dna menulis selain dari karau dan tarek dalam menjalankan kabinet masing-masing.

Saya tidak mau membariskan buku, kitab dan tafsir yang dikarangkan oleh pemimpin-pemimpin tertinggi PAS seperti Mursyidul Am PAS YAB TG Nik Aziz, Presiden PAS TG Haji Abdul Hadi Awang, Timbalan MA PAS Profesor Dk Dr Haron Din, Ustaz Abdul Ghani Rahman PSJ PAS Melaka, PSJ PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, YB Ustaz Taib Azamuddin mantan Imam Besar Masjid Negara, YB Dr Mujahid Yusoff Rawa, YB Dr Dzulkifli Ahmad AP Kuala Selangor, YB DR Che Rosli Che Mat AP Kuala Langat, DP Haji Husam Musa, DS Azizan Razak dan ramai lagi kalau mau dibariskan. Inilah khazanah ilmu yang dibaca oleh jenerasi pasca internet anak muda yang kan mengundi kali pertama dan kali kedua dalam PRU13.

Mereka mengenali PAS adalah menerusi pembacaan mereka dari buka yang dikarang oleh pemimpin-pemimpin PAS dan mereka melihat pula batang tubuh pemimpin PAS yang menulis itu, sama tulis seperti bikin? Diatas alasan dan faktor inilah UM No kehilangan dan tertinggal penyokong muda putra dan putri kerana mereka tidak mengenali semua pemimpin mereka dan pribadi pemimpin UM No dari lidah ilmu mereka yang ditintakan didalam buku dan kitab. Mereka mengenali pemimpin Perdana UM No melalui dan menerusi kosmetik tampilan yang jauh api dari semanggang akan cakap dan bikin bikin dan laksana.







Disinilah putra dan putri yang menjadi pengundi baru PRU13 membuat perbandingan tuntas diantara Pemimpin PAS dengan Pemimpin UM No. Disinilah letak duduknya ketewasan dan kelemahan pemimpin UM No membudayakan ilmu kepada rakyat, kerana sikap malas pemimpin tertinggi UM No meluangkan masa menulis untuk dibaca oleh anak-anak muda yang dahagakan ilmu yang terpancar dari pemimpin UM No yang ayah ummi mereka mendampingi dan mengundi, berparti dan budaya ilmu ianya bukanlah dari jenis yang boleh di pusakai dan difaraidkan. Inilah UM No telah jauh kebelakang di tinggalkan oleh PAS

Walau apa-apa pun, saya bersetuju dengan pandangan dan cadangan anak-anak saya melalui email berkembar (mereka adalah anak-anak yang belajar di Tkt 1-5 di SMS Tengku Mohd Fariz Petra 2 orang dan di MRSM Pengkalan Chepa 2 orang, yang sempat diakhir penyiapan PUTIK mereka sentiasa menyelinap masuk curi ke Putik mengikuti program besar khususnya di Muktamar Terakhir bersama Almarhom Ustaz Fadzil Nor) yang memberi penegasan. Walau pun pemimpin seperti disebutkan diatas, tetapi anak-anak saya mencadangkan bermula dari sekarang, mengikut kepakaran dan kebolehan profesional masing-masing, wajar semua pemimpin-pemimpin PAS dikalangan seperti dibawah menulis buku untuk tatapan anak-anak muda dengan harga mudah beli mereka. Iaitu:

(1) Semua ADUN, Ahli Parlimen PAS dan Ahli DN

(2) Semua PSJ-PSJ Pas negeri-negeri.

(3) Semua Ketua-ketua Dewan dan AJKnya terutama Dewan Ulamak.

(4) Ahli JK PAS Kawasan.

Bayangkanlah sekiranya setiap tahun dikalangan pemimpin diatas meluangkan masa mereka dan mereka adalah dikalangan pemimpin yang pentingkan ilmu dan cakna ilmu. Berapa banyak khazanah ilmu yang dapat diambil dan diterima dan ditauladani oleh anak-anak putra putri yang kita perlukan mereka untuk memerentah negara Malaysia dalam PRU13 nanti. Justeru marilah sama-samalah kita fikir-fikirkanlah.

Sebaik saya tamat menulis tentang pesta buku AB 2009 dan falsafanya kepada PAS dan pengnjungnya tahun ini, masa penutup resmi pesta tersebut telah berlaku hampir sejam yang lepas.

Direncanakan oleh:-

IBN ABDULLAH AL AWAB

Ahad : ! Jamadilawal 1430 / 26 April 2009 – Jam 9.58malam.