Thursday, December 4, 2008

KECIWA, HAMBAR KEATAS SIKAP AP PR - HARI INI 4 DIS 2008 - 3.40PTG

Cadangan Potong Gaji.

Sesungguhnya hari ini sebagai langkah diantara langkah-langkah yang dilalui oleh Pakatan Rakyat (PR) terdiri dari PKR, DAP dan PAS yang rakyat dan pengundi menaroh harap dan amat mengharapkan semuga sepakatan tulin dapat direalisasikan diantara Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (APPR). Diatas apa-apa sebab atau diatas apa-apa alasan yang akan diberi oleh APPR mengada dan simpulkan, pengundi dan rakyat amat keciwa keatas anda semua.
Perbahasan pembentangan bermula jam 11.30 pagi oleh wakil Ipoh Timor YB Tuan Lim Kit Siang (DAP) diikuti oleh wakil Si Putih YB Cik Tereesa Kok (DAP). Selesai pembentang kedua-dua AP tersebut, bangun beberapa ahli parlimen wakil Machang YB Saifuddin Ismail Nasution (PKR), wakil Gombak YB Azmin Ali (PKR), wakil Pasir Mas YB Ibrahim Ali (Bebas) dan saorang dua lagi sampailah disambung disebelah petang masa perbahasan. Yang giliran Timbalan Menteri wakil Alor Setar (MCA/Bn). Tidak terdapat saorang pun wakil BN dari mana-mana parti komponan Bn yang bangun turut membahas.
Keputusan.
Sebaik selepas pencelahan dan pertikaian berlaku, keputusan hasil perbahasan tersebut akan dibuat dan diumumkan oleh Timbalan Yang dipertuan. Pandangan rambang untuk saya yang berada diluar dewan perbahasan tersebut, maka tanpa saorang pun wakil parlimen BN yang bangun untuk turut membahas usul yang di bawa oleh wakil Ipoh Timor dan wakil Si Puteh maka seolah-olah mereka wakil BN bersetuju dengan usul cadangan yang dibahaskan oleh Ipoh Timor dan wakil si Puteh itu.
Kebiasaannya pasti ianya memerlukan sokongan ramai tanda bersetuju dan seterusnya. Tetapi wakil Si Puteh berjaya mendapat pengesahan dari Timbalan Yang Dipertua untuk sessi pengundian belah bagi. Belah bagi ini memerlukan sokongan 15 AP memboleh ianya berfungsi. Loceng dibunyikan melampaui 3 minit untuk memanggil wakil penyekong kedua-dua belah pehak. Ketika itu saya bertanya kemanakah perginya terlebih dahulu wakil dikalangan DAP sendiri yang culas berada didalam dewan. Tidakkah AP dikalangan parti kamu yang mengemukakan cadangan perbahasan itu? Bertanggungjawabkah anda semua?
Kemana pula culasnya AP dikalangan PKR dan AP PAS, sepakatlah anda semau dalam hal-hal begini. Hentilah bermain makyong dan bermain wayang kulit. Sedungu-dungu kami pun kami dapat memahami sepak tendang, sepak terjang bermain politik. Dungu-dungu pun kami selepas parlimen dibubarkan selepas ini, anda kembali akan mengemis dengan kami. anda akan kembali mengemis undi. Jangan sampai undi itu kami tangguhkan untuk diberi kepada wakil baru. mengertilah perasaan hasrat rakyat. Pakatan nasi basi nampak gayanya.