Monday, December 15, 2008

MATA TELINGA : Saksi!!! Dengarlah!!!


Melapah Minda.

"Katakanlah, wahai Tuhan Yang Mempunyai Kerajaan, Engkau beri kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki, dan Engkau cabutkan kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki, Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki di tangan Engkaulah segala kebajikan, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu". - (Al 'Imran : 26).

"Sayang! Sesungguhnya manusia itu benar-benar melampaui batas, kerana dia merasai dirinya serba cukup, sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali, bagaimana pendapatmu tentang orang yang melarang, seorang hamba ketika ia mengerjakan sembahyang". - (Al - 'Alaq : 6 - 10).

"Perumpamaan orang munafik umpama seperti seekor kambing betina yang bingung mengikut dua ekor kambing jantan. Sekali ia hendak mengikut yang ini, kali yang lain hendak mengikut yang itu". - (Hadis : Sahih Muslim).

Tatkala panglima Yussoff As Saqafi menyerang Hijaz, Kota Mekah dan Kaabah, ketika itu Asmah putri Abu Bakar As Siddiq yang sudah lanjut usianya. Yusof telah membunuh anak Asmah dengan kejam dan dzalim sedzalimnya dengan melakukan penyiksaan melampau keatas jenazah putranya yang terkurban syahid it, kata-kata Asmah yang diingat dan dikenangkan sepanjang zaman itu dengan katanya, "Sesungguhya kambing biri-biri, yang engkau sayat-sayat telinganya ketika ianya mati, ianya tidak merasai sakit apa-apa; kecuali kesakitan hati bagi ibu dan familinya menyaksikan jasadnya diseksa".


Langkah Beradap.

Apabila bangsa Yahudi dan Israil mengepong dan membunuh sahabat-sahabatku dikalangan Umat Islam Palestin di Tebing Ghaza Barat, hatinuraniku marah dan mengecam prilaku Yahudi laknatullah itu. Syaitan Bush yang menghancur membunuh umat-umat Islam dan tamddunnya dengan mencipta alasan untuk memboleh ketua syaitan USA memusnahkan Iraq' dan Afghanistan. Hatiku sentiasa membara, menyala menyatakan marah dan bangkangan diatas prilaku syaitan tersebut. Sekalipun ufuk bumi geografi yang memisahkan, tetapi ianya amat hampir dan dekat ditaut dan diikat dengan persaudaraan Islam, iman dan tanggungjawab.

Begitulah jua tatkala beberapa hari yang lepas apabila berkesempatan menjengok blog-blog, maka bersualah saya dengan banyak tajuk-tajuk. Satu dengan satu tajuk umpama semilu dan taji menusuk dihati nurani saya iaitu - PAS : Masih tak sedar rahmat tuhan - Oleh Mat Salleh. Mat Saleh ini memulakan gelanggangnya dengan masuk bakul dan mengangkat gedit-gedit ekornya memalu iklankan akan dirinya sebagai "Pendukng PKR yang aktif di DUN Bandar Baru - mengatasi Presidennya disudut daya usaha menubuh mewujudkan cawangan-cawangan. Pribadinya hebat, proaktif jujur dan iklas, telus dan kudus dalam menjana melaksanakan kewajiban cemerlang, gemilang dan terbilang dapat menubuhkan sampai 36 cawangan PKR, kata dakwanya.

Sekalipun terdayanya Mat Salleh ini menulis mampu mengeringkan dakwat seguri, segudang kertas digunakan beliau untuk mencitak tidak mencukupi. Yakinlah saya tidak apa-apa terusik, tersentuh dan terkilan. Saya cuma mampu berkilas tangan menyepi diri cuma 2, 3 hari saja. Lelah dan ashma kronik seolah-olah tidak saya mengalami dan menghadapinya. Kerana tajuk itu, saya ulangkan PAS : Masih tak sedar rahmat tuhan. Dijalinnya lagi dengan "PAS sedang bergolak..... PAS akan menghadapi laluan sukar dalam menghadapi dalam mana-mana pilihanraya kecil dan PRU13 kelak. PAS lupakan memperjuangkan Negara Islam". Spesis bernama Mat Saleh ini beliau telah bertindak menjadi pendakwa, hakim dan saksi dimahkamahnya. Mangsanya adalah PAS dan seluroh ahli-ahli dan pimpinannya.

Lontaran dan tuduhan jahat yang Mat Saleh kemukakan itu, ianya membuat saya tidak dapat tidur lena dan lelap. Pemusatan tertumpu diatas tuduhan dan kenyataan Mat Salleh keatas PAS dan mencerca rumah tangga PAS. Saya menunggu teman dan sahabat menjawabnya. Mat Salleh!!!! Tinggi sangatkah ilmu agama kamu? Tinggi sangatkah akhlak dan zuhud kamu? Berwiba dan intragreti budi akhlak kamu? Ramai sangatkah anak murid kamu dan pengikut setia kamu? Semua persoalan disajikan ini wajar anda menjawabnya dengan jujur, barulah ianya seiring dan tepat dengan anda terjahkan dengan PAS: Masih tak sedar rahmat tuhan.


Apakah semua-semua tanya yang diajukan itu, saudara Mat Salleh kehadapan dan mengatasi Mursidul Am PAS dan Timbalannya serta Ahli-ahlinya, Ketua Dewan Ulama' PAS Pusat dan Ahli-ahlinya termasuklah Presidennya? Pasti, kepimpinan perdana PAS tidak ada masa untuk respon akan tuduhan anda itu keatas parti kami. Beradap dan berhemahlah Saudara Mat Salleh. Jangan rafel usang ditangan anda; maka sesuka hati anda menghala memuntahkan peluru tanpa memilih mangsa.

Kayu ukur yang saudara gunakan dengan menyerang PAS adalah keterlaluan dan ......... Anda tidak punyai kelayakkan untuk menyerang PAS. Saya bersetuju sebagaimana anak saya yang nak ke T3 2009 berkata, "Penulis ini dengan merujuk Mat Salleh ini, kakak umpamakan dia (Mat Salleh) mengukur jarak jauh dengan menggunakan dacing" pastilah ianya tersasar, menyimpang tidak seperti bolt n nut".
Maka saya rumuskan semuga anda Mat Salleh, jadikanlah anda saorang tukang jahit. Tukang jahit akan mengukur berulang-ulang kali sehingga kepastian; barulah diikuti dengan menggunting. Menggunting dengan mempermudahkan mengukur nescaya kain menjadi perca. Ingatlah kesannya untuk jarak jauh anda jangan jadi kupang tembaga.
12.45 th.

Nota: Untuk teman dan sahabat di Kedah Lanie, hari ini Khamis 18 Disember 2008 bersamaan 20 Zulhijjah 1429. Saya terkejut apabila jam 9.30 malam yang baru lalu, bagaimana mungkin subjek yang saya sempurna tintakan dengan tajuk MATA TELINGA : Saksi!!! Dengarlah!!! saya membuat perakuan disini bahawa tajuk MATA TELINGA : Saksi!!! Dengarlah!!! adalah pendapat minda saya IbnAbdullahAwab bukan dibuat oleh penulis bernama Sukabumi Bumialam mudahan-mudahan 'Allah menghargai kita semua, yang benar pasti benar, betulkan nama pemilik pemindanya.

Salam hurmat

dari saya : IbnAbdullahAwab.

Allahhuakbar!!!! Allahhuakbar!!! Allahhuakbar

20Zuhijjah 1429 Khamis/18122008